Nekromanti NYHET: Rhianna Pratchett ska skriva Discworld

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,501
NOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,501
Vad är fel med er? Någon som inte är Terry Pratchett ska skriva discworld! :gremfrown:

Det är som när de lätt andra skriva Dune böcker. Det är som när Tolkiens barn släppte den där styggelsen Silmarillion. Det här kommer vara de värsta böckerna någonsin! :gremfrown:
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
God45 said:
Vad är fel med er? Någon som inte är Terry Pratchett ska skriva discworld! :gremfrown:

Det är som när de lätt andra skriva Dune böcker. Det är som när Tolkiens barn släppte den där styggelsen Silmarillion. Det här kommer vara de värsta böckerna någonsin! :gremfrown:
Har nån läst något som Rhianna Pratchett skrivit, eller drar vi bara saker ur röven här, ursäkta min franska?

Ska vi kanske vänta tills vi sett vad hon går för?

 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,501
Dnalor said:
God45 said:
Vad är fel med er? Någon som inte är Terry Pratchett ska skriva discworld! :gremfrown:

Det är som när de lätt andra skriva Dune böcker. Det är som när Tolkiens barn släppte den där styggelsen Silmarillion. Det här kommer vara de värsta böckerna någonsin! :gremfrown:
Har nån läst något som Rhianna Pratchett skrivit, eller drar vi bara saker ur röven här, ursäkta min franska?

Ska vi kanske vänta tills vi sett vad hon går för?
Ja, låt oss se om världens bästa levande författares bokserie kan skrivas lika bra av någon annan. För det kommer hända... :gremfrown:
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
God45 said:
...världens bästa levande författare...
That's not true and you know it :gremtongue:

EDIT: Men även om det var sant, gubben är snart förlorad i alzheimersdimmorna och valet står mellan inga böcker och böcker skrivna av någon annan, så kanske lite tillförsikt ändå är på sin plats?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,379
You can stand under my UMBRELLA!

...för det skvätter så mycket tårar här!!

God45 said:
Ja, låt oss se om världens bästa levande författares bokserie kan skrivas lika bra av någon annan. För det kommer hända... :gremfrown:
Asså. Även om man nu har Pratchett som favoritförfattare, så är det ju inte så att alla hans böcker är jättedunderasabra allihop. De är alla mysigt småputtriga och fyndiga, ibland till och med roliga och smarta. Men för det mesta småputtriga. Inget fel med det, jag gillar Pratchett. Men kom igen:
1. Det finns... en miljard (??) discworld-böcker skrivna av Pratchett.
2. Pratchetts stil är.. öh.. ganska homogen.
3. Pratchett är sjuk och kommer kola snart.
Så, det är väl bra att, om man nu tycker Discworld är det bästa EVER att Discworld kommer fortsätta "leva" och att få en annan take på Discworld. Kanske kommer det vara spännande att läsa en Discworld-bok igen. Och är det inte det så finns det ju fortfarande femton triljarder böcker som Terry skrivit som du inte hunnit läsa ännu. Jag har svårt att se problemet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Re: You can stand under my UMBRELLA!

Vimes said:
Jag har svårt att se problemet.
Samma här, faktiskt. Jag har oerhört svårt för sånt här fan-whine.

Jag menar... Snart dör karln. Då har vi valen: 1) inga fler böcker eller 2) böcker av nån annan. Och om vi väljer 2) så kan alla som inte gillar't ge fan i att läsa.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
God45 said:
Ja, låt oss se om världens bästa levande författares bokserie kan skrivas lika bra av någon annan. För det kommer hända... :gremfrown:
För det första tvivlar jag väldigt starkt på att Pratchett är "världens bästa levande författare". Jag menar, hans böcker är väl lite småroliga sådär, men de är knappast några litterära mästerverk. Jag gillar Jönssonliganfilmerna, men inte är de världens bästa filmer direkt.

Och om det nu skrivs nya... Ingen tvingar dig att läsa dem. Precis som att ingen tvingas läsa Extended Universe-grejer till Star Wars, eller Dunefortsättningarna. Det finns ingen "fortsättningspolis" som tvingar dig att ha emd saker i ditt personliga kanon. Skulle det nu komma dåliga böcker så gör det inte de gamla sämre.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,199
Location
Malmö
Re: You can stand under my UMBRELLA!

Vimes said:
2. Pratchetts stil är.. öh.. ganska homogen.
Medhåll. Discworld har varit i behov av en förnyelse ett tag faktiskt. Så jag ser fram emot att se denna dära RnB-sångerskans take på'et.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,501
Så jag tycker tydligen inte samma som alla andra här men jag vill kunna undvika att rekomendera Pratchet som jag måste rekomendera Tolkien eller Herbert eller Conanan berättelser. "Läs de här men inte de här, där började de bli dåliga..."

Jag vill bara inte se någonting fantastiskt bli medelmåttigt. Hennes böcker behöver inte bara vara bra böcker, de måste vara lika bra som hennes far och jag tror inte det är möjligt.

Och om jag inte kan utse Pratchett till bästa levande författaren vem tycker ni förtjännar titeln?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
God45 said:
Jag vill bara inte se någonting fantastiskt bli medelmåttigt. Hennes böcker behöver inte bara vara bra böcker, de måste vara lika bra som hennes far och jag tror inte det är möjligt.
Men det som är bra blir ju inte sämre? Är det så jobbigt att använda författarens förnamn när du rekommenderar? =)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,501
krank said:
God45 said:
Jag vill bara inte se någonting fantastiskt bli medelmåttigt. Hennes böcker behöver inte bara vara bra böcker, de måste vara lika bra som hennes far och jag tror inte det är möjligt.
Men det som är bra blir ju inte sämre? Är det så jobbigt att använda författarens förnamn när du rekommenderar? =)
God45 är just nu fullt medveten om att han är ologisk, sentimental och ganska löjlig. Men han lärde sig läsa på engelska med Guards! Guards! och har spenderat alldeles för mycket tid med discworld böckerna för att vara objektiv eller ens vettig när det komemr till det här.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
God45 said:
Så jag tycker tydligen inte samma som alla andra här men jag vill kunna undvika att rekomendera Pratchet som jag måste rekomendera Tolkien eller Herbert eller Conanan berättelser. "Läs de här men inte de här, där började de bli dåliga..."
Dethär låter lite som »Jag vill inte att homosexuella gifter sig med varandra för då måste jag förklara vad kärlek är för mina barn« =)

God45 said:
Och om jag inte kan utse Pratchett till bästa levande författaren vem tycker ni förtjännar titeln?
Bob Dylan!

Eller, jag vet inte.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,273
Location
Örebro
God45 said:
Det är som när Tolkiens barn släppte den där styggelsen Silmarillion. Det här kommer vara de värsta böckerna någonsin! :gremfrown:
Du menar boken som var betydligt mer intressant än den uttjatade klichéfyllda triologin om Härskarringen. Oh, vad hemskt det är. :gremtongue:

(Seriöst, jag tyckte Silmarillion var bättre och mer intressant.)
 
Top