Nekromanti NYHET: Rhianna Pratchett ska skriva Discworld

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,500
Robert Jonsson said:
God45 said:
Det är som när Tolkiens barn släppte den där styggelsen Silmarillion. Det här kommer vara de värsta böckerna någonsin! :gremfrown:
Du menar boken som var betydligt mer intressant än den uttjatade klichéfyllda triologin om Härskarringen. Oh, vad hemskt det är. :gremtongue:

(Seriöst, jag tyckte Silmarillion var bättre och mer intressant.)
Triologin om härskarringen var inte precis klichéfylld när den kom. Och Silmarillion är en skit tråkig bok. Sammanfattningsvis har du fel. Fel, fel, fel.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
God45 said:
krank said:
God45 said:
Jag vill bara inte se någonting fantastiskt bli medelmåttigt. Hennes böcker behöver inte bara vara bra böcker, de måste vara lika bra som hennes far och jag tror inte det är möjligt.
Men det som är bra blir ju inte sämre? Är det så jobbigt att använda författarens förnamn när du rekommenderar? =)
God45 är just nu fullt medveten om att han är ologisk, sentimental och ganska löjlig. Men han lärde sig läsa på engelska med Guards! Guards! och har spenderat alldeles för mycket tid med discworld böckerna för att vara objektiv eller ens vettig när det komemr till det här.
Det är helt okej att tycka så! Tycker jag. Låt inte de andra trycka ner dig. :gremlaugh:

Jag älskar Terry Pratchett men är försiktigt intressearad av vad som händer när han inte längre är med oss.

/M
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
Det jag kan tycka är tråkigt är att det betyder att vi inte kommer få något riktigt slut på bokserien. Precis som rollspelskampanjer så föredrar jag om man lyckats spela dom till slutet än ifall de bara rinner ut i sanden. Nu är väl kanske inte discworld den mest sammanhängand story-linen men jag kan ändå tänka mig flera olika episka slut på sagan.

Fast, jag menar fler discworldböcker måste ju ändå vara bättre än förre discworldböcker så jag är nog egentligen för.(som att det spelar någon roll vad jag tycker:)

En annan sak som var spännande med intervjun är ju att det tydligen ska komma en bbc-serie "the watch" som handlar om Nightwatch och ska ta vid där böckerna slutade, hade det inte varit för det sista så hade jag gillat idén men om det är någon berättelse i Pratchetts böcker som kommit till vägs ände så är det väl ändå den om Nigtwatch.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Inte för att jag riktigt vet varför jag skrev hela det här satans inlägget, men jag vill liksom säga något. Jag har iakttagit diskussionerna och känner att jag måste få det ur mig ...

Jag tycker mycket om Pratchett men lämnar diskussionen om hans stil och kvalitet därhän. Hur man uppfattar en författare är högst individuellt och har kort sagt med smak att göra, som så mycket annat. Med andra ord kan vi tugga om det i all evighet utan att någonsin komma överens.

Nå, fastän jag kan förstå vreden mot detta, då jag haft mycket sådan vrede förr (rollspel, musik, böcker – you name it!) tills det att jag bytte inställning till sådant, tänker jag att man kan anamma detta på ett helt annat, mycket sundare och mer realistiskt sätt.

Pratchett kommer att gå bort eller hur som helst snart att vara inkapabel att författa mer, ens med diktering. Om inte döden tar honom gör alzheimersen det. Det är något som både han och vi som följer honom varit medvetna om väldigt länge, och ingen kan tyvärr göra något åt det. Och istället för att låta sitt livsprojekt sluta med honom så tar han och hans dotter beslutet att fortsätta med det, i och med att hon tar över. Det är ju deras beslut och eftersom Discworld tillhör Pratchett så har vi ingen rätt att lägga oss i vad han gör med det. Och vem kan vara mer lämplig än hans egen dotter?

Då säger jag "Vad kul! Tur i oturen, en god nyhet i sorgen ..." och tänker absolut inte döma ut Rhianna innan jag sett vad hon kan göra. Varför ta ut något sådant på förhand? Naturligtvis kommer hon inte att skriva exakt likadant som sin pappa, men det är ju bara realistiskt och sunt. Att förvänta sig en ren kopia eller att bli arg för att det inte kommer att vara en ren kopia är väl egentligen bara orättvist mot den individuella konstnären. ... För är det inte istället väldigt trevligt om folk gör sin egen grej om de nu ändå ska ta över? Annars, tycker jag, blir det ju ganska meningslöst att låta en sådan övergång ske om det ändå inte får förnyas. Varje konstnär och författare bör vara sin egen och göra sin grej, annars blir det antagligen bara krystat och billigt. Så med andra ord hoppas jag att Rhianna inte försöker vara Terry! Discworld, dvs. Skivvärlden kommer garanterat att vara densamma, mer eller mindre, men den kommer förhoppningsvis att anammas annorlunda och skildras med andra ord, och det tycker jag ska bli roligt att uppleva.

Alltså, jag ser detta som en utveckling, inte en fortsättning. Och väljer man att se det så, att se det som en nystart och en egen grej, utifrån den nya författarens stil och möjligheter, så slipper man må dåligt eller att vara arg – är i alla fall vad jag, personligen, tror.

... Det är ungefär som när jag var arg på RiotMinds för att de inte var Äventyrsspel. Urdumt! Så klart att de inte var det och varför skulle de vara det? ... De tog över varumärket för att utveckla det och göra sin grej med det, och tack och lov för det, för på så vis fick vi ännu en version, ännu en värld och ännu fler möjligheter.
... Och visst, jag lyssnar helst inte på Metallica efter 1986, 1988 i gränsfall, eller Helloween efter 1989. Och varför ens försöka göra western efter Leones död? Men det är ju bara för att min personliga smak inte gillar det som kom därefter, inte att det objektivt sett är dåligt material.
... Vill man nu ha det som var så tja, det finns kvar, det är bara att köra på det och strunta i det nya. Vill man låtsas att det tog slut där det nya tog vid så visst. Fast man får det nog mycket roligare och inte minst tillgång till så mycket mer material om man kan komma över de här sakerna och se varje version som sin egen grej, och uppskatta den för vad den är.

Nu hoppas jag så klart att Pratchett lever och har någorlunda hälsa länge än och får skapa lite till, om det är det han vill. Annars säger jag: "Kör hårt, Rhianna!"

/solvebring som inte tror att vi kommer så värst långt om vi hela tiden ska jämföra med det som var, och som ogillar att döma saker på förhand.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
God45 said:
Robert Jonsson said:
God45 said:
Det är som när Tolkiens barn släppte den där styggelsen Silmarillion. Det här kommer vara de värsta böckerna någonsin! :gremfrown:
Du menar boken som var betydligt mer intressant än den uttjatade klichéfyllda triologin om Härskarringen. Oh, vad hemskt det är. :gremtongue:

(Seriöst, jag tyckte Silmarillion var bättre och mer intressant.)
Triologin om härskarringen var inte precis klichéfylld när den kom. Och Silmarillion är en skit tråkig bok. Sammanfattningsvis har du fel. Fel, fel, fel.
Jag gillar inte heller Sillen, har försökt läsa den flera gånger, dock utan större framgång. Men att jämföra den med Härskarringen är väl ändå tämligen fruktlöst eftersom intentionerna och förutsättningarna skiljer sig så markant.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
solvebring said:
Pratchett kommer att gå bort eller hur som helst snart att vara inkapabel att författa mer, ens med diktering. Om inte döden tar honom gör alzheimersen det. Det är något som både han och vi som följer honom varit medvetna om väldigt länge, och ingen kan tyvärr göra något åt det. Och istället för att låta sitt livsprojekt sluta med honom så tar han och hans dotter beslutet att fortsätta med det, i och med att hon tar över. Det är ju deras beslut och eftersom Discworld tillhör Pratchett så har vi ingen rätt att lägga oss i vad han gör med det. Och vem kan vara mer lämplig än hans egen dotter?
Jag slogs av en tanke: Vore det inte ganska coolt om Pratchett gjorde en Lovecraft, och istället uppmuntrade andra att fritt använda sig av skivvärlden och dess "mythos" i sina berättelser? Visst har det producerats en hel del skit med Lovecraft som inspiration, men det har också skapats en massa bra grejer.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
krank said:
solvebring said:
Pratchett kommer att gå bort eller hur som helst snart att vara inkapabel att författa mer, ens med diktering. Om inte döden tar honom gör alzheimersen det. Det är något som både han och vi som följer honom varit medvetna om väldigt länge, och ingen kan tyvärr göra något åt det. Och istället för att låta sitt livsprojekt sluta med honom så tar han och hans dotter beslutet att fortsätta med det, i och med att hon tar över. Det är ju deras beslut och eftersom Discworld tillhör Pratchett så har vi ingen rätt att lägga oss i vad han gör med det. Och vem kan vara mer lämplig än hans egen dotter?
Jag slogs av en tanke: Vore det inte ganska coolt om Pratchett gjorde en Lovecraft, och istället uppmuntrade andra att fritt använda sig av skivvärlden och dess "mythos" i sina berättelser? Visst har det producerats en hel del skit med Lovecraft som inspiration, men det har också skapats en massa bra grejer.
Yeah, det hade inte varit så dumt. Discworld är ett underbart lapptäcke som har något för alla. =)
 

daflum

Veteran
Joined
21 Jul 2011
Messages
159
Location
Hjärtum
Allt jag kan tilläga är att jag har spelat overlord-spelen och när man nu lägger ihop saker inser man att hon är sin pappa upp i dagen. Så förnyelse är jag väl skeptisk mot men helt klart är hon en värdig fackelbärare om hon kommer skriva böckerna på samma sätt som spelen.

Det här är ju egentligen som när man insåg att Joe Hill var Kings son.
 
Top