Nekromanti NYHET: Monte Cook lämnar WotC och D&D Next

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
w176 said:
Jag tror på att konflikten är kring OGL, men jag tror också debatten om hur wizards hanterar frågor kting kön, ras, bildval m.m. i sina spel kanske också spelar in.
Den debatten har jag missat.. har du nån länk?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
w176 said:
Jag tror på att konflikten är kring OGL, men jag tror också debatten om hur wizards hanterar frågor kting kön, ras, bildval m.m. i sina spel kanske också spelar in.
Intressant, det där hade jag helt glömt.

MVH

/Magnus
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Jag tror på att konflikten är kring OGL, men jag tror också debatten om hur wizards hanterar frågor kting kön, ras, bildval m.m. i sina spel kanske också spelar in."

Jag hade glömt bort det där med White Male Fighter. Det vore klart intressant om så var fallet, och värt en eloge.


Storuggla, AoO
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Magnus Seter said:
Arfert said:
w176 said:
Jag tror på att konflikten är kring OGL, men jag tror också debatten om hur wizards hanterar frågor kting kön, ras, bildval m.m. i sina spel kanske också spelar in.
Den debatten har jag missat.. har du nån länk?
http://montecook.livejournal.com/150303.html

/Magnus
Njä, jag får det inte att stämma.
Det finns ännu inget releasedatum för DnD Next, men troligast är GenCon, augusti 2013 - nästan om ett och ett halvt år.
Jag kan inte tänka mig att man hunnit så långt som att diskutera kön/ras/bilder ännu.

Jag är fortfarande inne på OGL-spåret, frågan är om man fattat definitivt beslut om sånt så pass tidigt?
Jag gissar också att WotC vill ha något liknande DnDI för det är en av de få kassakorna till DnD4.

Sedan måste man ställa sig frågan: vad skulle få Monte Cook så förbannad att han frivilligt säger upp sig från sitt eget drömjobb (jo, för Monte är drömjobbet att få vara med och utveckla nästa version av DnD).
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
anth said:
Sedan måste man ställa sig frågan: vad skulle få Monte Cook så förbannad att han frivilligt säger upp sig från sitt eget drömjobb (jo, för Monte är drömjobbet att få vara med och utveckla nästa version av DnD).
Han har även tidigare visat sig ha lite dålig uthållighet när det gäller projekt han ger sig in i. Tänker på Iron Heroes och Dungeon A Day. Och han skulle satsa på romanskrivande.

Men å andra sidan gjorde han Ptolus vilket är mastigt.

/M
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Eksem said:
Vad har han gjort som faktiskt är bra, egentligen?
På rak arm kan jag komma på Cthulhu d20 som var en av de bästa d20-implementeringar jag sett. Visst gjorde han Unearthed Arcana också? Den är påstått suverän. Jag har också läst en hel del artiklar av honom som jag verkligen uppskattat.

Edit: visst fan, DMG'n till 3.X också. Helt grym, tyckte jag.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Nah. Det jag menar är snarare att det är ännu ett område där det är känt att han har annan åsikt än Wizards. Jag tror inte det bara en sak som ligger bakom beslutet.
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
anth said:
krank said:
Eller läste du Max' inlägg som "OMG 3e SUUUUUUUGER" och svarade på det istället?
Nej, jag läste:
"DnD3, som Monte Cook var med och skapade, är obalanserat - vilket gör Monte Cook till en dålig spelkonstruktör i vissa personer ögon."
:gremsmile:
Cook är inte dålig för att 3E är obalanserat utan för att det är ett förvirrat, svårgenomträngligt och ofunktionellt härke. Karln är en idiot.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Wilmer said:
anth said:
krank said:
Eller läste du Max' inlägg som "OMG 3e SUUUUUUUGER" och svarade på det istället?
Nej, jag läste:
"DnD3, som Monte Cook var med och skapade, är obalanserat - vilket gör Monte Cook till en dålig spelkonstruktör i vissa personer ögon."
:gremsmile:
Cook är inte dålig för att 3E är obalanserat utan för att det är ett förvirrat, svårgenomträngligt och ofunktionellt härke. Karln är en idiot.
Jaså? Vad konstigt... det har funkat alldeles utmärkt för mig i tio års tid...
 
Top