Nekromanti NYHET: Monte Cook lämnar WotC och D&D Next

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
Jaha, då var skandalerna igång igen. Monte Cook meddelar att han slutar arbeta med D&D Next för att han är putt på den utstakade väg som WotC har ... öh ... utstakat.

Cook är känd för att inte vara en drama queen, och kommer nog att hålla tyst om de specifika anledningarna till varför han slutar, men det hindrar ju inte spekulationerna från att dra igång.

Monte berättar att han slutar på sin blogg.

/Magnus
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
WUT???
Där sjönk just oddsen rejält för att DnD Next skulle bli ett bra spel.
Vad säger konspirationsteoretikerna om det här?
Eftersom motsättningarna inte ligger med Schwalb/Cordell, utan med WotC (och därför Hasbro) antar jag att det har att göra med saker som OGL och DnDI.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
anth said:
WUT???
Där sjönk just oddsen rejält för att DnD Next skulle bli ett bra spel.
Beror iofs på vem man frågar, med tanke på att han är en av de som designade 3E, som är... Ja, inte ett välbalanserat spel i vilket fall, och det finns en del klagomål kring det.

Sen huruvida det här påverkar slutdesignen mycket, det är en knepig fråga - det beror ju ganska mycket på hur långt de kommit i designprocessen.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Är det ett bra tecken när chefsdesignern lämnar ett projekt mitt i?


Storuggla, ledande frågor
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Max Raven said:
Beror iofs på vem man frågar, med tanke på att han är en av de som designade 3E, som är... Ja, inte ett välbalanserat spel i vilket fall, och det finns en del klagomål kring det.
Jag håller inte med dig.
De som spelar OSG gör det delvis för att OSG är obalanserat. M.a.o. de anser att senare versioner blev sämre just för att de är mer balanserade.
Sedan kan man ta sig en titt på DnD4 - säga vad man vill om det men det är ett av de mest välbalanserade spel jag känner till - men bra? Njä.

Max Raven said:
Sen huruvida det här påverkar slutdesignen mycket, det är en knepig fråga - det beror ju ganska mycket på hur långt de kommit i designprocessen.
Eftersom Mike Mearls just meddelat att speltesten börjar 25 maj får vi anta att de kommit ganska långt (om inte speltestdatumet forcerades fram av Montes avhopp - men det lär vi märka om en månad).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
anth said:
Max Raven said:
Beror iofs på vem man frågar, med tanke på att han är en av de som designade 3E, som är... Ja, inte ett välbalanserat spel i vilket fall, och det finns en del klagomål kring det.
Jag håller inte med dig.
De som spelar OSG gör det delvis för att OSG är obalanserat. M.a.o. de anser att senare versioner blev sämre just för att de är mer balanserade.
Sedan kan man ta sig en titt på DnD4 - säga vad man vill om det men det är ett av de mest välbalanserade spel jag känner till - men bra? Njä.
Du inser att inget av det du skriver motsäger det Max skrev?

Max säger "Det beror på vem man frågar" och "3e är inte balanserat" och "det finns de som klagar på 3e".

Du säger typ "nej, 3e är inte balanserat". På vilket sätt är det att inte hålla med Max? Att du anser det vara något BRA att det inte är balanserat negerar på intet sätt Max' positioner.

Det FINNS bevisligen de som inte uppskattar 3e, utan gillar 3e mer.
ALLTSÅ har Max rätt i att "det beror på vem man frågar".

Det FINNS bevisligen de som har klagomål på 3e's obalans. ALLTSÅ har Max rätt i att "det finns en del klagomål kring det".


Eller läste du Max' inlägg som "OMG 3e SUUUUUUUGER" och svarade på det istället?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
anth said:
Vad säger konspirationsteoretikerna om det här?
Någon spekulerade i att det var releaseplanen som var kruxet. Att Cook ville jobba tills det var klart, och att WotC istället ville släppa spelet enligt plan.

Fast det finns inget belägg för det påståendet.

/M
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,784
anth said:
Sedan kan man ta sig en titt på DnD4 - säga vad man vill om det men det är ett av de mest välbalanserade spel jag känner till - men bra? Njä.
Åja påja, nog är väl 4E ett bra spel? Det är väl en sak att säga att det inte passar en, men att det är dåligt är väl att ta i?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
krank said:
Eller läste du Max' inlägg som "OMG 3e SUUUUUUUGER" och svarade på det istället?
Nej, jag läste:
"DnD3, som Monte Cook var med och skapade, är obalanserat - vilket gör Monte Cook till en dålig spelkonstruktör i vissa personer ögon."
:gremsmile:
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jarl said:
Åja påja, nog är väl 4E ett bra spel? Det är väl en sak att säga att det inte passar en, men att det är dåligt är väl att ta i?
OK, jag ändrar mig.
DnD4 är ett spel vars storhet gått den stora massan förbi så det har tvingats lägga ner i förtid på grund av vikande försäljningssiffror. :gremsmile:
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
anth said:
krank said:
Eller läste du Max' inlägg som "OMG 3e SUUUUUUUGER" och svarade på det istället?
Nej, jag läste:
"DnD3, som Monte Cook var med och skapade, är obalanserat - vilket gör Monte Cook till en dålig spelkonstruktör i vissa personer ögon."
:gremsmile:
Så det var därför du svarade att det inte finns folk som tycker att DnD3 är dåligt balanserat och därför dåligt?

... Ok.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Som svar på trådstarten, så är det nog för sent att rädda Next. Blir väl bara att fortsätta spela ADnD eller 4E alltså. :gremwink:

Synd att det inte kom några schyssta 4E-datorspel bara.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
anth said:
Nej, jag läste:
"DnD3, som Monte Cook var med och skapade, är obalanserat - vilket gör Monte Cook till en dålig spelkonstruktör i vissa personer ögon."
:gremsmile:
Men det stämmer väl? Eller påstår du att det inte finns personer som tycker så?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
krank said:
anth said:
Nej, jag läste:
"DnD3, som Monte Cook var med och skapade, är obalanserat - vilket gör Monte Cook till en dålig spelkonstruktör i vissa personer ögon."
:gremsmile:
Men det stämmer väl? Eller påstår du att det inte finns personer som tycker så?
Nu överger vi det här fruktlösa delspåret.

Tack på förhand.

/Magnus
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,212
DOOOOOOMMMMM :zeppelinare: :t6r-6: :t6r-6: :t6r-6: :gremshocked: !!!!

Njae inte riktigt. hmmm jag vet inte vad man ska tycka eller förmoda. Det är ju ännu rätt oklart(iaf för mig) hur spelet ser ut i dagsläget så att veta hur det kommer påverkas av att Cook inte är med längre blir ju svårt att jämföra.

Tycker dock det har varit en en hel del opåkallad nerdragebashing av Monte sedan han hoppade på D&DN om man kollar runt på exempelvis rpg.net och nördbloggar på löjligt högljudd nivå. Nästan varenda post han gjorde på wotc´s hemsida verkade starta två-tre flamewar mastodont trådar på rpg.net i stil med: OMG Monte´s killing DEEENDEEE!
Kanske tröttnade han på cirkusen? Fast han har nog en hel del skinn på näsan så troligast är nog att hans avhopp har ganska odramatiska omständigheter. Typ ekonomiska eller organisatoriska.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Kanske tröttnade han på cirkusen? Fast han har nog en hel del skinn på näsan så troligast är nog att hans avhopp har ganska odramatiska omständigheter. Typ ekonomiska eller organisatoriska."

Hade han slutat pga arga fanboys hade det hetat något i stil med "personliga skäl" eller "hälsoskäl". Nu heter det att "My decision is one based on differences of opinion with the company."


Storuggla, language some mind find in the moss
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Jag tror på att konflikten är kring OGL, men jag tror också debatten om hur wizards hanterar frågor kting kön, ras, bildval m.m. i sina spel kanske också spelar in.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
Jag tror också förslagen att han skulle slutat för att han tröttnat eller fått ett bättre erbjudande är helt grundlösa.

Inte bara för hur han uttryckt sig, utan även för mannen Monte, som ju LEVER för D&D:)ish).

Mycket MYCKET mera troligt då att han fått en order från ovan som han inte är beredd följa.

Det kommer troligen ta åratal innan de egentliga skälen blir kända.
 
Top