Nekromanti [Nyhet] Kickstartern för Riotminds retro-DoD är uppe

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag konstaterar bara att RM verkar ha tänkt rätt den här gången och hoppas på att utförandet blir bra också.
 

Conan

انتفاضة
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,111
Arfert;n120929 said:
Jag konstaterar bara att RM verkar ha tänkt rätt den här gången och hoppas på att utförandet blir bra också.
Utveckla gärna.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Anchorman;n120865 said:
Varför försöka återuppliva ett system som min kompis uttryckte det perfekt "inte ens är mediokert"
Jag tror din kompis blandar ihop personlig subjektiv smak med systemdesign. Visst finns det många som kommer att skaffa boxen enbart av nostalgiskäl, och vissa för att ersätta böcker som håller på att falla sönder. Men det fyller en nisch som passar vissa.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Jag tycker i grunden det här är kul och ställer mig försiktigt hoppfull. Så det klart att det efter lite eftertänkande fick bli en slant. Men, som sagt, det är nu utförandet allt handlar om. Jag skulle önska mig några saker:
- Att inte man inte bara tänker nostalgi - ett sjysst basic-spel är det viktigaste
- Att man pröjsar några av alla insamlade guldmynt till en bra korrekturläsare/redaktör med hög svansföring
- Att man nogsamt läser igenom Openquest och andra liknande kloner
- Att RM hanterar diverse rättigheter snyggt så att det inte ger en besk bismak

För övrigt ser jag fram emot Anders Blixt-kampanjen det talas om.
 

Drey

Veteran
Joined
31 Aug 2012
Messages
122
Jag älskar verkligen Götterdämerung när det kommer till världen. Men böckerna har massvis med fel i texter, tabeller mm. Det är verkligen synd på ett spel med så inspirerande värld. Synd att de endast släppte den uppdaterade versionen på nätet. :/ Det är därför jag inte kommer backa DoD87, jag vill gärna se, läsa och tumma lite på ett exemplar innan jag lägger 500kr på något från RM.
 

Magnamund

Warrior
Joined
29 Jan 2015
Messages
398
Tyvärr. Kickstarterpresentationen lockar inte nämnvärt. Och 200 spänn för en simpel grön t-shirt? Jag tror jag avstår. I jämförelse med Western, Järn, Saga, Mutant Å0, Genlab Alpha och Maskinarium känns det här som en tämligen tråkig kickstarter. Jag ser hellre att de ger ut material till Götterdämmerung i bokform.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Anchorman;n120865 said:
Problemet är att DoD 87 är ett dåligt spel.
Här kan man parafrasera Raggi: Problemet är inte att DoD 87 är ett dåligt spel, utan att dess konkurrenter inte är bättre. Jämfört med alla andra svenska spel som gör anspråk på samma nisch, är DoD 87 VÄLDIGT tight konstruerat: det är lätt att förstå, snabbt att komma igång och mycket innehåll per sida.

På 80 sidor lyckas DoD klämma in allt som behövs för att spela, förutom ett äventyr (men det finns med i lådan).
Efter att ha läst lika många sidor i Svavelvinter är man knappt halvvägs igenom reglerna, i Saga har man nästan nått magikapitlet, och i Eon har man precis kommit in på färdigheterna. Därmed är Drakar och Demoner 87 jämförbart med Fantasy!

...med den stora skillnaden att Fantasy! kom ut 2011. Så rent krasst kan man säga att det har tagit svenska rollspel 25 år att kvala in i samma liga som Drakar och Demoner.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Tre solar;n121251 said:
Här kan man parafrasera OSR-rörelsen: Problemet är inte att DoD 87 är ett dåligt spel, utan att dess konkurrenter inte är bättre.
What?
 

charl

Veteran
Joined
10 Jul 2015
Messages
104
Tre solar;n121251 said:
Här kan man parafrasera OSR-rörelsen: Problemet är inte att DoD 87 är ett dåligt spel, utan att dess konkurrenter inte är bättre.
Problemet är att DoD inte enbart konkurrerar med andra svenskspråkiga rollspel: DoD konkurrerar också med samtliga engelskspråkiga rollspel då dagens svenska rollspelare talar och läser det språket flytande. Behöver jag verkligen ett nytt DoD 87 som kanske har sina fördelar jämfört med resten av den svenska spelmarknaden men som knappast står ut i jämförelse med de engelskspråkiga rollspel jag redan har och äger?

Svaret för mig är ett solklart: Nej det gör jag inte.

Men samtidigt är jag inte målgruppen för den här kickstartern. Målgruppen är väldigt tydligt människor som känner nostalgi inför DoD 87. Och det är helt ok att det är så. Med tanke på resultatet hittills tror jag RM klarar sig utan mina pengar. ;)
 

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,184
Location
Lunden, Göteborg
Kommer SL-skärm, rollformulärsblock, Blixtäventyr mm. med i boxen eller är det tänkt att det ska släppas och säljas som separata produkter?
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
chrull;n121255 said:
James Raggi, men jag minns det som att han citerar någon annan. Men eftersom jag är osäker borde jag nog hänvisat till honom istället.

Om det var det du frågade om.

Annars är det jag parafraserade
- Varför gör du äventyr till dnd som är ett så dåligt spel?
- Det är för att alla alternativen är sämre.

Och om det inte var det heller du undrade över måste jag be dig precisera din fråga.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Jag reagerade på påståendet om att OSR-rörelsen tycker att D&D är ett dåligt spel. Det tror jag knappast är genomgående för rörelsen alls.

Jag är inte ens säker på att Raggi menar det i citat ovan.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Då ber jag om ursäkt.

Det är heller inte det jag menar i mitt inlägg.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
För mig känns kickstartern väldigt oattraktiv, jag hade hellre haft stretchgoals som var skicka ut upplagor till fritids och säkra att de levererar till bokhandlare och leksaksaffärer. Den enda antydan på att de överhuvudtaget tänkt ge ut det efter kickstartern jag hittade var att "Vi tänker att ett enklare system gör det lättare att sprida spelet vitt och brett".

Jag kommer nog köpa det om det visar sig att de faktiskt försöker sprida det vitt och brett och det inte bara är fler upplagor än andra rollspel på sf-bokhandlen.

/Luna Lovegood
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Ezping Orm;n121335 said:
Kommer SL-skärm, rollformulärsblock, Blixtäventyr mm. med i boxen eller är det tänkt att det ska släppas och säljas som separata produkter?
Som jag tolkar texten på kickstartern så ska de följa med boxen.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Jag tolkar det som att de som kickstartar det hela får eventuella stretch goals. Däremot kan de mycket väl säljas separat när spelet kommer till butik så småningom.
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Du kan absolut ha rätt i att det kan bli så, men om det är fallet så tycker jag de formulerat sig felaktigt. När de skriver om att överskjutande pengar ska fylla spelet och boxen med mer godsaker så tycker jag det är ett klart generellt uttryck. Den som lever får se.
 

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,184
Location
Lunden, Göteborg
Staffan;n121425 said:
Jag tolkar det som att de som kickstartar det hela får eventuella stretch goals. Däremot kan de mycket väl säljas separat när spelet kommer till butik så småningom.

Helt rätt tolkat av Staffan. Fick svar från Riotminds om att allt ingår för dom som är med på crowdfundingen, men att det kommer säljas separat i butik.
 
Top