Nekromanti Nyfiken på vad som hände

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,465
Location
Stockholm
Re: Förebyggande moderering

Recca said:
Vi lever ju i ett ganska litet community så om det kommer in nån som varit avstängd så borde man väl ha både rätt att veta principiellt och moraliskt. Eller ska man ha skrivit ett visst antal inlägg för det?
Nä. På båda frågorna.

Jag ser inte varför någon har en "rätt" att få veta. Du har all rätt i världen att ta reda på det, och även all rätt att helt ignorera den vädjan jag och andra gjort att inte gräva i det.

Det har, som du redan vet, inget med antal inlägg att göra.

Det har att göra med att människor inte alltid mår bäst av att hela tiden älta gammalt groll. Det har att göra med att människor har en rätt att få en till chans. Det har att göra med att människor inte ska behöva dras med dåliga beslut under resten av sitt liv.

Och som andra redan sagt, informationen finns där om du vill ta reda på den.

Recca said:
Självklart ska ingen hängas ut och mobbas
... men vi ska dra upp hela historien igen, och vältra oss i vem som sa vad till vem och vem som var dummast ... så att Troberg kan få rätt stämpel.

Jag gillar inte det.

Recca said:
men det vore ju nice att ändå få reda på vad det handlar om.
Vad det handlar om är precis vad som står i posten där vi säger att Troberg är välkommen tillbaks. Det är faktiskt inte så mycket mer spännande än så.

Recca said:
Jag är jättenyfiken, jag ser mig ju som en del av det här communitiet. Men av någon anledning ses jag inte som en del av communitiet av er som har en längre historia här.
Nu hittar du på saker.

/M
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Re: Förebyggande moderering

Klart jag har förståelse för att folk är nyfikna.

Jag är dock orolig att folk ska läsa de urgamla inlägg som ledde till avstängningen och bilda sig en uppfattning enbart utifrån dessa.

Vilket heller inte är konstigt, såklart.

Det jag absolut INTE vill se är att de gamla ... meningsutbytena ... nekromantiseras eller tas upp på nytt i nya diskussioner.

Det som har hänt har hänt, och nu trycker vi på reset och startar om på ny kula.

Jag har själv varit inblandad i en del tveksamma diskussioner och skrivit korkade saker jag idag ångrar. Jag skulle tycka det var astrist att IDAG ställas till svars för alla forna dumheter.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,465
Location
Stockholm
Re: Förebyggande moderering

Arvidos MC said:
Veteraner, pröva att sätta er in i situationen själva, som ett tankeexperiment.
Jag behöver inte sätta mig in i det. Jag hänger på massor av forum, och det händer en massa olika dramatiska saker på dem utan att jag känner ett behov av att få reda på allting om alla användares mörka förflutna.

Men så är jag kanske onaturligt onyfiken också.

Och vi har ju redan skrivit vad det var som hände. I inlägget där vi hälsar Troberg tillbaks.

/Magnus
 

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
Re: Förebyggande moderering

"Nu hittar du på saker."

Nu är jag säkerligen ute på djupt vatten, men menar du på fullaste allvar att rookies värderas lika högt som veteraner här på rollspel.nu?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Re: Förebyggande moderering

Telash said:
"Nu hittar du på saker."

Nu är jag säkerligen ute på djupt vatten, men menar du på fullaste allvar att rookies värderas lika högt som veteraner här på rollspel.nu?
Definiera "värderas".
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,465
Location
Stockholm
Re: Förebyggande moderering

Telash said:
"Nu hittar du på saker."

Nu är jag säkerligen ute på djupt vatten, men menar du på fullaste allvar att rookies värderas lika högt som veteraner här på rollspel.nu?
Jag tror att du läser in saker i mitt svar som inte står där.

Recca sa att hon inte ses som en medlem av communitiet av de som har längre historia.

DET är att hitta på saker. Alla här är medlemmar av communitiet, oavsett hur länge de hängt här.

/M
 

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
Re: Förebyggande moderering

"Ja, jag tror att du läser in saker i mitt svar som inte står där."

Klart jag gör, det är för att jag inte tar Reccas kritik lika bokstavligt som dig. Jag läser mellan raderna. Om jag sedan har tolkat henne rätt eller inte har jag förstås ingen aning om.
Jag tro hon menar att en gröngöling med 3 inlägg inte värderas lika högt som en som, för att citera småpraten "är en del av inventarierna".
Har jag fel?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,465
Location
Stockholm
Re: Förebyggande moderering

Telash said:
"Ja, jag tror att du läser in saker i mitt svar som inte står där."

Klart jag gör, det är för att jag inte tar Reccas kritik lika bokstavligt som dig. Jag läser mellan raderna. Om jag sedan har tolkat henne rätt eller inte har jag förstås ingen aning om.
Jag tro hon menar att en gröngöling med 3 inlägg inte värderas lika högt som en som, för att citera småpraten "är en del av inventarierna".
Har jag fel?
Ja. För min del i alla fall. Jag kan inte tala för alla andra användare.

Men jag måste ändå fråga vad det har med Trobergs återkomst att göra? Jag försöker läsa mellan raderna, men jag fattar absolut inte vad rookies kontra veteraner har med saken att göra?

För mig handlar det om att Troberg inte ska stämplas enligt en mall baserat på det forumsklimat så rådde på den tiden.

/Magnus
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Förebyggande moderering

Dante said:
Klart jag har förståelse för att folk är nyfikna.

Jag är dock orolig att folk ska läsa de urgamla inlägg som ledde till avstängningen och bilda sig en uppfattning enbart utifrån dessa.

Vilket heller inte är konstigt, såklart.

Det jag absolut INTE vill se är att de gamla ... meningsutbytena ... nekromantiseras eller tas upp på nytt i nya diskussioner.

Det som har hänt har hänt, och nu trycker vi på reset och startar om på ny kula.

Jag har själv varit inblandad i en del tveksamma diskussioner och skrivit korkade saker jag idag ångrar. Jag skulle tycka det var astrist att IDAG ställas till svars för alla forna dumheter.
Ja, även om man har förståelse för nyfikenheten så behöver det ju inte vara en bra idé att tillfredställa den. Jag tycker också det vore dumt att göra någon grej där man behöver stå till svars för saker.

Samtidigt, i min erfarenhet så är repliken "nu pratar vi inte mer om det här" inte något som gör saker enklare, snarare mer komplicerade, och det verkar som temperaturen redan har gått upp lite här.

Jag tror det vore en bra idé för Troberg att presentera sig för de nya användarna, bara för att skingra mystiken lite. Behöver sannerligen inte bli någon sorts räkenskap eller argumentering för varför han har rätt att vara här utav det.
 

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
Re: Förebyggande moderering

"... men jag fattar absolut inte vad rookies kontra veteraner har med saken att göra?"

Kanske bättre att fråga Recca det? Men det kan ju vara det att veteraner vet vad det handlar om medan rookies inte gör det? Därifrån är det inte jättesvårt som rookie att tro att veteranerna sitter bakom stängda dörrar och viskar om saken. Kan tyckas fantasifullt, men vi är ju på ett rollspelsforum, fantasi är vår hobby! :gremwink:

Nåja, för min del fick jag snabbt hjälp, så jag har inget att klaga på för min del. Jag lämnar tråden nu.
 

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
Re: Förebyggande moderering

Jag tror det vore en bra idé för Troberg att presentera sig för de nya användarna, bara för att skingra mystiken lite. Behöver sannerligen inte bli någon sorts räkenskap eller argumentering för varför han har rätt att vara här utav det.
Fan vad du är smart!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,465
Location
Stockholm
Re: Förebyggande moderering

Telash said:
Kanske bättre att fråga Recca det?
Nänä, det är du som läste in det mellan raderna, så det är du som får förklara den biten.

/M
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Med tanke på hur stort det här är så utgår jag från att någon har mordhotat nån annan och det har lett till en avstängning.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Recca said:
Med tanke på hur stort det här är så utgår jag från att någon har mordhotat nån annan och det har lett till en avstängning.
Varför skriver du det här när jag just berättat för dig i PM vad som hände? Vill du veta mer är det bästa att gå tillbaka och läs inläggen, inte elda upp stämningen.

Ifall saker just nu känns motsägelsefulla/mystiska/konfliktfulla/skambelagda för dig, så är det nog för att det var mycket sådant kring Trobergs avslut. Nu väcks de där grupprocesserna igen, och du känner av det. Men att bara ge sig in i känslan igen kommer inte att göra saker klarare.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Arvidos MC said:
Recca said:
Med tanke på hur stort det här är så utgår jag från att någon har mordhotat nån annan och det har lett till en avstängning.
Varför skriver du det här när jag just berättat för dig i PM vad som hände? Vill du veta mer är det bästa att gå tillbaka och läs inläggen, inte elda upp stämningen.
Du gav din version av vad som hände i pm till mig. Tack för det. Jag ser inte hur jag eldar upp stämningen alls. Jag är ju bara nyfiken. o.o' Men okay. Jag håller väl käften då.

Shit va konstigt alla beter sig.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Arvidos MC said:
Ifall saker just nu känns motsägelsefulla/mystiska/konfliktfulla/skambelagda för dig, så är det nog för att det var mycket sådant kring Trobergs avslut. Nu väcks de där grupprocesserna igen, och du känner av det. Men att bara ge sig in i känslan igen kommer inte att göra saker klarare.
Ja, jag fattar inte vad "the big deal" är. Min kommentar om mordhot var mest för att jag upplever det som att folk beskriver nån kataklysm när det handlar om ett fem år gammalt bråk (antagligen om vilken färg på tärningarna som är bäst) som bara är spännande för att folk vill hålla det bakom lykta dörrar.

Det är ju en fiskdamm. Jag är ett barn på kollo och jag vill ha godispåsen för att den är i en fiskdamm inte för att godiset är så jävla unikt.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Recca said:
Arvidos MC said:
Recca said:
Med tanke på hur stort det här är så utgår jag från att någon har mordhotat nån annan och det har lett till en avstängning.
Varför skriver du det här när jag just berättat för dig i PM vad som hände? Vill du veta mer är det bästa att gå tillbaka och läs inläggen, inte elda upp stämningen.
Du gav din version av vad som hände i pm till mig. Tack för det. Jag ser inte hur jag eldar upp stämningen alls. Jag är ju bara nyfiken. o.o' Men okay. Jag håller väl käften då.

Shit va konstigt alla beter sig.
När du använder ordet "mordhotat" så är väl det att elda upp stämningen? :gremsmile:

Det finns en oro i gruppen, och vi bemöter det på olika "konstiga" sätt. Kan du notera att du och jag också är med i den här processen? Du är nyfiken och provocerar lite, jag försöker reda ut men trasslar kanske bara till det. Det är en "big deal" för att vi gör det till det för att hantera den här oron.

Jag tror, spekulerar bara nu, att flera av oss gamlingar fortfarande känner sig förvirrade av turerna till banningen (för det var en hel del), precis som du gör nu, men inte har lust att gå in i det igen, eftersom vi inte fick ordning på det förra gången.

Du vet, konstig stämning och grupprocesser, sådant som brukar dyka upp i grupper. Det är inget farligt, men det är ganska... geggigt.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Förebyggande moderering

Recca said:
Vi lever ju i ett ganska litet community så om det kommer in nån som varit avstängd så borde man väl ha både rätt att veta principiellt och moraliskt. Eller ska man ha skrivit ett visst antal inlägg för det? Självklart ska ingen hängas ut och mobbas, men det vore ju nice att ändå få reda på vad det handlar om. Jag är jättenyfiken, jag ser mig ju som en del av det här communitiet. Men av någon anledning ses jag inte som en del av communitiet av er som har en längre historia här.

Ni som har "facit" i hand vet ju varför det inte är värt för mig att känna till Trobergs historia, men jag vet ju inte det. Så att jag undrar torde vara det mest naturliga som finns i hela världen typ.

Sure, fine. I don't care. Men jag vill ändå förklara mig när folk frågar. (Och jag blir lite purken när jag blir kallad mobbare.)
När någon BLIR avstängd tycker jag att vi borde ha rätt att veta varför, både principiellt och moraliskt.
Men när någon kommer tillbaka?
Hur resonerar du nu?

Jag förstår att du är jättenyfiken.
Jämför med att jag läst en tjock bok som du är jättenyfiken på.
När du frågar säger jag: "läs boken själv om du är så nyfiken". :gremsmile:
Just nu beter du dig som ett litet barn som håller den tjocka boken i händerna utan att ens ha öppnat den - samtidigt som det hoppar upp och ner och tjatar: "vad handlar den om, vad handlar den om, vad handlar den om..." :gremlaugh:

INGEN har sagt att det inte är värt för dig att känna till Trobergs historia.
Vad vi HAR sagt är att det inte är värt för oss att berätta den.
Det är en subtil skillnad där och jag hoppas att du ser den. :gremsmile:

Vad jag KAN säga är att BÅDE Troberg och Dimfrost har väldigt starka personligheter - och att mellan vissa personer fungerar inte personkemin. Du har varit tillräckligt länge på forumet för att ha sett med egna ögon att vissa personer inte passar ihop.
Jag föreslår också att du läser Trobergs välkomsttråd igen - då kommer du se att väldigt många är väldigt glada över att Troberg är tillbaka - varför skulle de vara det om han nu är ett sånt hemskt troll?

Jag föreslår också att du börjar läsa vad Troberg skriver idag - INTE vad han skrev för fem år sedan.
Bilda dig sedan en egen uppfattning om karln - UTAN att låta dina åsikter färgas av vad andra tycker.
Vem vet - du kanske tycker att han är jättetrevlig. :gremsmile:
 
Top