Nekromanti Nyfiken på vad som hände

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
Nu har jag tagit del av en del pm mellan er, och ärligt talat har jag full förståelse för dimfrost banning.

EDIT AV MAGNUS S: denna tråd är utbruten från Dimfrosts hejdå-tråd. Jag tycker det här var ett bra ställe att bryta ut den på.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Förebyggande moderering

Känsligt ämne det här, därav ett varligt men bestämt ord ...

Dimfrost har gjort en statement och sagt adjö. Om man nu vill kommentera detta så är det en sak. Att gräva i gammalt groll och bidra till att underblåsa läger mellan Dimfrost och Troberg är däremot något annat, som vi mer än gärna undanber oss.

Redaktionen har efter mycket långt övervägande i samband med översyn av forumets regler valt att släppa tillbaka Troberg under det som angetts i tråden om Trobergs comeback. Det får Dimfrosts bägare att rinna över, men flera andra saker bidrar – han väljer att lämna forumet, fair enough. Det är hans sak.

Detta har med gamla saker att göra och man får tycka vad man vill i den meningen, och man får mer än gärna läsa och gräva för egen del. De inblandade parterna verkar dock själva inte vara värst intresserade av det och det är inte redaktionen heller. Speciellt inte om det ska leda till vidgad osämja. Folk tycker som de tycker och har uttryckt det. Tack.

Kort sagt får folk ha sina åsikter och göra vilka statements de vill. Jag vill dock göra en poäng kring skillnaden att kommentera Dimfrosts avsked och hans önskan att göra denna statement från att driva igång gammalt groll som gör sig bättre i backspegeln. Därav denna förebyggande moderering – ta det varligt.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Förebyggande moderering

Vore det inte bra om vi visste varför den här personen blev bannad så att vi som är nya kan sky honom som pesten?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,449
Location
Stockholm
Re: Förebyggande moderering

Recca said:
Vore det inte bra om vi visste varför den här personen blev bannad så att vi som är nya kan sky honom som pesten?
Nä. Han är inte längre bannad, så varför ska vi fortsätta hänga ut honom som om han vore bannad? Det vore mobbning.

Och mobbning för att ge folket bröd och skådespel tycker jag är en dålig idé.

/M
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Förebyggande moderering

Magnus Seter said:
Recca said:
Vore det inte bra om vi visste varför den här personen blev bannad så att vi som är nya kan sky honom som pesten?
Nä. Han är inte längre bannad, så varför ska vi fortsätta hänga ut honom som om han vore bannad? Det vore mobbning.

Och mobbning för att ge folket bröd och skådespel tycker jag är en dålig idé.

/M
Bäst vi tar bort den där ignore-knappen illa kvickt.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,449
Location
Stockholm
Re: Förebyggande moderering

Recca said:
Magnus Seter said:
Recca said:
Vore det inte bra om vi visste varför den här personen blev bannad så att vi som är nya kan sky honom som pesten?
Nä. Han är inte längre bannad, så varför ska vi fortsätta hänga ut honom som om han vore bannad? Det vore mobbning.

Och mobbning för att ge folket bröd och skådespel tycker jag är en dålig idé.

/M
Bäst vi tar bort den där ignore-knappen illa kvickt.
Nu förstår jag inte?

/M
 

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
Re: Förebyggande moderering

Jag gissar att vi är en hel drös som sitter som frågetecken. Du är inte ensam.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Förebyggande moderering

Telash said:
Jag gissar att vi är en hel drös som sitter som frågetecken. Du är inte ensam.
Nån nämnde att det fanns en ignore-inställning. Jag kallade den för en ignore-knapp. Om folk sitter som frågetecken tycker jag att de är frågetecken. Stora frågetecken.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,893
Re: Förebyggande moderering

Recca said:
Telash said:
Jag gissar att vi är en hel drös som sitter som frågetecken. Du är inte ensam.
Nån nämnde att det fanns en ignore-inställning. Jag kallade den för en ignore-knapp. Om folk sitter som frågetecken tycker jag att de är frågetecken. Stora frågetecken.
För varje inlägg du skriver i den här tråden blir mitt frågetecken bara större och större :gremwink:
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,449
Location
Stockholm
Re: Förebyggande moderering

Recca said:
Telash said:
Jag gissar att vi är en hel drös som sitter som frågetecken. Du är inte ensam.
Nån nämnde att det fanns en ignore-inställning. Jag kallade den för en ignore-knapp. Om folk sitter som frågetecken tycker jag att de är frågetecken. Stora frågetecken.
Ignorefunktionen visar bara för dig själv vem du ignorerar. Ingen annan får veta det, om du inte väljer att berätta för dem att du ignorerar dem.

Vilket i mitt tycke är rätt långt från offentlig uthängning av gamla synder bara för att stilla folks nyfikenhet, så mitt frågetecken gäller vad du anser att de två olika sakerna har gemensamt?

/M
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Förebyggande moderering

Magnus Seter said:
Recca said:
Telash said:
Jag gissar att vi är en hel drös som sitter som frågetecken. Du är inte ensam.
Nån nämnde att det fanns en ignore-inställning. Jag kallade den för en ignore-knapp. Om folk sitter som frågetecken tycker jag att de är frågetecken. Stora frågetecken.
Ignorefunktionen visar bara för dig själv vem du ignorerar. Ingen annan får veta det, om du inte väljer att berätta för dem att du ignorerar dem.

Vilket i mitt tycke är rätt långt från offentlig uthängning av gamla synder bara för att stilla folks nyfikenhet, så mitt frågetecken gäller vad du anser att de två olika sakerna har gemensamt?

/M
Vi lever ju i ett ganska litet community så om det kommer in nån som varit avstängd så borde man väl ha både rätt att veta principiellt och moraliskt. Eller ska man ha skrivit ett visst antal inlägg för det? Självklart ska ingen hängas ut och mobbas, men det vore ju nice att ändå få reda på vad det handlar om. Jag är jättenyfiken, jag ser mig ju som en del av det här communitiet. Men av någon anledning ses jag inte som en del av communitiet av er som har en längre historia här.

Ni som har "facit" i hand vet ju varför det inte är värt för mig att känna till Trobergs historia, men jag vet ju inte det. Så att jag undrar torde vara det mest naturliga som finns i hela världen typ.

Sure, fine. I don't care. Men jag vill ändå förklara mig när folk frågar. (Och jag blir lite purken när jag blir kallad mobbare.)
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,862
Location
Stockholm
Re: Förebyggande moderering

Om man prompt vill veta finns alla inlägg kvar. Det är bara att söka för den som är nyfiken.

Men räkna inte med någon större hjälp från oss som betraktar det hela som varande överspelat.
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Re: Förebyggande moderering

Recca said:
(Och jag blir lite purken när jag blir kallad mobbare.)
Recca said:
Vore det inte bra om vi visste varför den här personen blev bannad så att vi som är nya kan sky honom som pesten?

Kan vara det där som avses. Utfrysning är ju också en sorts mobbning liksom.

Plus, du har pm.

Edit: Säger inte att du ÄR en mobbare, bara att det är lätt att dra samma slutsats som Magnus gör.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Re: Förebyggande moderering

Ah! Drama! :gremgrin:
De senaste dagarna har rollspel.nu varit skådeplats för en riktig såpa. Folk som blivit avstängda har kommit tillbaka (Välkommen tillbaka btw Troberg, bara det här första dramat lovar ju något riktigt spännande när du är med) någon har gjort ett statement om att lämna då ovanstående kommit tillbaka och flera trådar är vigda åt detta ämne.

Tycker ni i redaktionen att det är konstigt att vi som inte varit med från början är nyfikna så vi håller på att gå upp i atomer?

Ja, ja, jag får forska själv men kommer nog inte göra det. Hollywoodfruarna akta er, the gamers is in da house!

/Tjavva, som tycker det är mycket kul att följa dramat från åskådarplats, är glad över att redaktionen kan ge folk en andra chans och att Troberg verkar vara en hyvens prick.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Förebyggande moderering

Det tycks som att min förebyggande moderering missförstås i alla högsta grad, eller att folk bara läser det de vill läsa. Kanske är den ruskigt dåligt formulerad? Nå, ska försöka klargöra den ytterligare.

Saken är alltså den: Trobergs historia är historia, han har enligt nytt beslut som bland handlat handlar om att reglerna förändrats avtjänat det straff han gavs då. Med andra ord är brottet liksom straffet ett avslutat kapitel. Allting finns dock kvar och det är fritt för den som vill ta reda på mer att fråga gamla forumiter och använda sökfunktioner osv. Vi hindrar ingen från att luska och gräva, men vi tänker inte hjälpa till för det har vi ingen skyldighet till och speciellt inte om folk tänker använda det för att döma på förhand.

Det är även fullkomligt onödigt att använda en tråd som inte är avsedd för ämnet att gräva ned sig i det. Och vad för gott kan egentligen komma av en sådan tråd mer än fler dispyter? Jag vill inte se varken Dimfrosts eller Trobergs tråd användas av medforumiter för att bygga läger och hetta upp saker som är avklarade för längesen.

Kort sagt hoppas jag att ingen tänker ge sig på att döma varken Dimfrost eller Troberg för vad som utspelade sig då, om man nu inte själv var inblandad och fortfarande anser att saken är ett problem. Fine, ditt beslut. Det vore rent ut sagt olyckligt om vi skulle hålla varandras forumhistoria mot varandra på det sättet, speciellt när de inblandade har tjänat sina straff efter konstens alla regler, vars detaljer finns att läsa i tråden om Trobergs återkomst. Där har redaktionen sammanställt beslutet.

Kort sagt har var sak sin plats; vi hindrar ingen här från att göra någonting annat än att starta bråk och skräpa ned trådar. Det är det som det handlar om. Förövrigt tycker jag personligen att respekt för användaren som vanligt borde vara på sin plats – undersök eller fråga Dimfrost och Troberg själva, skitsnack och Agatha Christie-intriger undanbedes.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,893
Re: Förebyggande moderering

Recca said:
Jag är jättenyfiken, jag ser mig ju som en del av det här communitiet. Men av någon anledning ses jag inte som en del av communitiet av er som har en längre historia här.
Hahaha. Du, ett tips är att inte spela ut martyrkortet, det är skitsvårt att bli tagen på allvar då.

Recca said:
Ni som har "facit" i hand vet ju varför det inte är värt för mig att känna till Trobergs historia, men jag vet ju inte det. Så att jag undrar torde vara det mest naturliga som finns i hela världen typ.
Alla inläggen ligger ju på forumet. Uppe i huvudmenyn (den i toppen av sidan, precis under brödsmulespåren) så finns det en sökfunktion som du kan använda. Annars kan du klicka på Trobergs profil och sedan visa användarens alla inlägg.

Knock yourself out.

Recca said:
Sure, fine. I don't care.
Det gör du visst det.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Förebyggande moderering

"Annars kan du klicka på Trobergs profil och sedan visa användarens alla inlägg."

Borde inte det, rent teoretiskt om man nu var intresserad av sådant, vara den lättaste vägen? Då ser man de inlägg han skrivit sedan han kom tillbaka och sedan de som han skrev innan. Och då kommer man till den biten. Ifall man nu vill se sådant. Om man inte vill så finns ju youtube där man titta på japaner som äter saltlakrits.


Storuggla, men någon måtta får det väl vara


Storuggla,
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Förebyggande moderering

Det är ju inte så konstigt att man vill veta varför någon som kommer tillbaka har bannats. Veteraner, pröva att sätta er in i situationen själva, som ett tankeexperiment.

Här kommer någon som varit bannad i flera år tillbaka. Alla omkring dig verkar ha åsikter om personen eller att personen kommer tillbaka. Själv har du ingen aning, men du ska också relatera till personen som har välkommnats tillbaka till familjen.

Jag tänker att av instinkt så vill ju ha koll på andra människor. Om någon har blivit utsparkad så vill man ju veta om det är för att denne attack-kittlas, retar upp andra, luras eller äter upp ens lunchlådor, och man vill vara på sin vakt för att det inte ska hända en själv.

Och dels vill man av den sociala instinkten vara med i gemenskapen. Gemenskapen där alla redan har en relation till personen och delar "hemligheten" som fick denne bannad.
 
Top