Nekromanti Nyare BRP med grundegenskaper men utan tärningspölar

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
Hej!

För mig som har 3T6 i ryggmärgen och vill ha grundegenskaper att hänga upp karaktärerna på samt inte vill ha tärningspölar, vad finns det för aktuella alternativ?

om någon vid sidan har tips om lågmagisk fantasykampanj som existerar eller kan konverteras till klassiskt BRP vore det en dunderbonus?

Hälsningar
Christer
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,128
Hjältarnas tid är BRP utan tärningspölar. Kopparhavets hjältar bygger på HT så det kommer också att vara BRP. Men det finns inga grundegenskaper i något av de spelen.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,716
Mythras (f.d. RuneQuest 6) har jag fått för mig är bland det mest välputsade i BRP-väg om grundegenskaperna ska vara kvar.

(Finns det förresten nån BRP-variant *med* pölar där ute...?)
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,253
DeBracy;n306328 said:
Mythras (f.d. RuneQuest 6) har jag fått för mig är bland det mest välputsade i BRP-väg om grundegenskaperna ska vara kvar.

(Finns det förresten nån BRP-variant *med* pölar där ute...?)
Tja, ska man vara sån är väl tekniskt sett alla brp-varianter med mer än en tärning i skada system med tärningspölar. En av mina chocker när jag läste spelet första gången var att det bara använder XT6 som ska, inga T8, inga T12... Inte ens XT6+Y. Så pölar finns, men längre än så kan man nog inte gå utan att lämna brp-formeln.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
Vad är syftet med att ta bort grundegenskaper?

Jag förstår att det har med tycke och smak, men jag tappar en del av "köttet" , men det kanske är en vanesak.

/Christer
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Mongoose hade RuneQuest-licensen för ett par år sedan. När de blev av med licensen gav de ut samma regler under namnet Legend:
http://www.mongoosepublishing.com/rpgs/legend.html

Designmechanism tog över RQ-licensen och när de blev av med den gav de ut sina regler under namnet Mythras:
http://thedesignmechanism.com/

Sedan tog Chaosium tillbaks licensen och gav också ut RuneQuest:
https://www.chaosium.com/runequest/

Det är väl de tre senaste Fantasy-BRP-klonerna som har de klassiska grundegenskaperna som jag kommer på.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,445
Location
Helsingborg
Bästa BRP-systemet finns i Unknown Armies men det är ett urban fantasy-spel. Själv läste jag igenom alla BRP-avarter som jag kunde komma över innan jag skrev Matiné och det spelet använder 3T6 för grundegenskaper men endast 1T20 när man väl sätter igång och spelar. Det är snabbt, kul att slåss i och innovativt men skapar hjältar direkt och inte grisodlare.

Här har du på diverse äventyr.

Mitt egna Vargavinter till Matiné - ett lågmält fantasyäventyr som tar plats i en stad - och så här löd den recensionen:
Vargavinter är fucking evil och jag älskar det. Så, klassisk fantasy stad, spelarna är äventyrare och de har ett mysterium att utreda och lösa. Tror de.

/.../

4 av 5. Till och med namnet är till för att lura spelarna!​
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,419
Location
Malmö
crilloan;n306330 said:
Vad är syftet med att ta bort grundegenskaper?

Jag förstår att det har med tycke och smak, men jag tappar en del av "köttet" , men det kanske är en vanesak.

/Christer
Jag misstänker att det är för att de nästan aldrig används i spel, i klassisk BRP (Alltså Basic Roleplay Systemet), slår man ju nästan aldrig direkt emot grundegenskapen utan i isåfall med grundegenskapen gången fem.

Sen BRP för mej betyder procenttärning och därför inte tärningspölar alls. Men vill ha spel utan tärningspölar och med grund egenskaper finns ju CM/77 om du vill köra mörk framtid. Sen faller väl D&D och kanske nya Warhammer Fantasy under dessa krav.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
crilloan;n306330 said:
Vad är syftet med att ta bort grundegenskaper?

Jag förstår att det har med tycke och smak, men jag tappar en del av "köttet" , men det kanske är en vanesak.

/Christer
Nu har jag läst enbart ganska få BRP-spel och faktiskt spelat färre av dem, men kritiken mot grundegenskaperna har väl främst handlat om att de inte gör något.

Det vanliga är ju att du har en riktigt rejält stor bunt färdigheter som den absoluta majoriteten av tärningsslag använder sig av. Grundegenskaperna rullar du fram i början, men sedan kommer de aldrig i spel. Du använder dem för en drös med sekundära egenskaper och eventuellt för kostnader involverade i att höja färdigheter med, men de rullas näst intill aldrig för. Och att ha en stor ruta på rollformuläret med något som heter grundfärdigheter, trots att de inte utgör någon grund när du väl börjat spela, verkar väldigt distraherande.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
@anth, tack för resumen!
@Rickard, hade tappat bort din hemsida, vilket underbart bibliotek med artiklar!

Jobbar på att hitta ett system som passar hur jag vill spela, dvs börja på grisodlarnivå (med utvecklingsmöjligheter), lågmagisk värd (inte en eldboll E5 i varenda stuga)

/C
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,992
Location
Ereb Altor
Möller;n306340 said:
Nu har jag läst enbart ganska få BRP-spel och faktiskt spelat färre av dem, men kritiken mot grundegenskaperna har väl främst handlat om att de inte gör något.

Det vanliga är ju att du har en riktigt rejält stor bunt färdigheter som den absoluta majoriteten av tärningsslag använder sig av. Grundegenskaperna rullar du fram i början, men sedan kommer de aldrig i spel. Du använder dem för en drös med sekundära egenskaper och eventuellt för kostnader involverade i att höja färdigheter med, men de rullas näst intill aldrig för. Och att ha en stor ruta på rollformuläret med något som heter grundfärdigheter, trots att de inte utgör någon grund när du väl börjat spela, verkar väldigt distraherande.

Precis så. Grundegenskaperna var mest estetiska, de gav en bild av hur din RP såg ut. I Hjältarnas tid/Kopparhavets hjältar så saknas visserligen grundegskaper men du har istället färdigheterna Styrkeprov (= STY), Wyrd/Insikt (= PSY), Manöver (= SMI) o.s.v. som alltså gör samma sak men som faktiskt kan användas i spel.
 

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
355
Location
Inflyttad till Göteborg
crilloan;n306342 said:
@anth, tack för resumen!
@Rickard, hade tappat bort din hemsida, vilket underbart bibliotek med artiklar!

Jobbar på att hitta ett system som passar hur jag vill spela, dvs börja på grisodlarnivå (med utvecklingsmöjligheter), lågmagisk värd (inte en eldboll E5 i varenda stuga)

/C
Jag skulle ändå rekommendera Hjältarnas Tid. Vill man inte ha så maffiga hjältar från början stryker du bara några tärningar att höja med från början, samt begränsar hur högt värde man kan starta med.

/j
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,970
Location
Göteborg
crilloan;n306342 said:
@anth, tack för resumen!
@Rickard, hade tappat bort din hemsida, vilket underbart bibliotek med artiklar!

Jobbar på att hitta ett system som passar hur jag vill spela, dvs börja på grisodlarnivå (med utvecklingsmöjligheter), lågmagisk värd (inte en eldboll E5 i varenda stuga)

/C
Mitt eget QuestCore. Skillbaserat, grundegenskaper, t10 eller t12.
QuestCore skalar bra och passar bra för både lågmagi och mer magi. Magin i grundspelet är balanserad mot övriga förmågor.

https://www.rollspel.nu/threads/64281
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,505
Location
Göteborg
Mythras är det mest populära av de engelskspråkiga BRP-varianterna - om man inte vill spela i Glorantha eller bekämpa Cthulhu. Det finns en slimmad gratisversion som heter Mythras Imperative och rymmer det mesta utom magi. Nytt material publiceras nästan varje månad, så det är ett väldigt levande system.

Men det finns några alternativ. OpenQuest är lite enklare, men utvecklingen verkar tyvärr ha stannat av. Revolution d100 är ett kul tillskott med en hel del nya idéer för BRP, men som har kvar grundegenskaperna. En gratis SRD ska finnas för nedladdning.

Att grundegenskaperna inte används stämmer bara delvis numera. I Mythras har jag introducerat Conflict Pools - där grundegenskaperna används som ’hit points’ i till exempel sociala konflikter och biljakter. Ett liknande system finns i Revolution d100. Mekaniken öppnar för mer varierande spelstilar och mina spelare tycker att det blir mer kreativt.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,116
(ere bara jag som kör med drösvis med grundegenskaps-slag i BRP? kör ju såklart T20 och då faller det sig kanske naturligare..)
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
zonk;n306355 said:
(ere bara jag som kör med drösvis med grundegenskaps-slag i BRP? kör ju såklart T20 och då faller det sig kanske naturligare..)

När det begav sig, dvs när jag spelade Expert så har jag samma minnesbild, föll sig ganska naturligt.
mmm, T20, det är en tärning att slå färdighetsslag med!, glädjen över en 1:a och ångesten över en 20 :)

/C
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,992
Location
Ereb Altor
zonk;n306355 said:
(ere bara jag som kör med drösvis med grundegenskaps-slag i BRP? kör ju såklart T20 och då faller det sig kanske naturligare..)

Vi gjorde det med. Men sen blev det lite klurigare. När ska man slå för INT? Är ett slag mot SMI lika bra som ett slag mot Akrobatik? Hur ska Karisma ens användas? Och så STO, som bara användes för att se om bron höll, typ.

I senare BRP som M:UA använde vi dem extremt sällan, och bytte till slut system helt.

Nuförtiden spelar jag så sällan så jag är typ nöjd bara det sker, men jag föredrar naturligvis system som jag anser håller ihop på ett bra sätt. Men jag förstår om man inte riktigt orkar åtgärda den här typen av "småsaker" :)
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
313
Möller;n306340 said:
Nu har jag läst enbart ganska få BRP-spel och faktiskt spelat färre av dem, men kritiken mot grundegenskaperna har väl främst handlat om att de inte gör något.

Det vanliga är ju att du har en riktigt rejält stor bunt färdigheter som den absoluta majoriteten av tärningsslag använder sig av. Grundegenskaperna rullar du fram i början, men sedan kommer de aldrig i spel. Du använder dem för en drös med sekundära egenskaper och eventuellt för kostnader involverade i att höja färdigheter med, men de rullas näst intill aldrig för. Och att ha en stor ruta på rollformuläret med något som heter grundfärdigheter, trots att de inte utgör någon grund när du väl börjat spela, verkar väldigt distraherande.
Kuriosa:

Jag var med och hjälpte wilper ta fram det något udda (men Mutant 2089-kompatibla) färdighetssystemet I CM77 där färdighetsvärdet är färdighetsnivå (1-5) gånger grundegenskap, vilket gör att grundegenskaperna har galet stor betydelse! Kombinerat med ”3t6, inga omflyttningar” som framslagningsmetod snuddar det ju vid ren pennalism för spelare - ”Så du ville spela gatusamuraj? Glöm det med STY 6... eller acceptera att du har 30% träffchans med din katana, trots att maxade närstridsvapen och köpte dyra nivå fem.”

Det är först när man inser att det finns cybernetik som kan förbättra grundegenskaper (inklusive en helkroppskonvertering) som kan ersätta allt vad talang och genetik (och missflyt med tärningen) innebär som poletten för settingen trillar ner - man spelar cyberpunk i en värld där allt kan köpas och ingen behöver acceptera den kropp man föds i, inte Drakar och Demoner.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,116
Måns;n306364 said:
Vi gjorde det med. Men sen blev det lite klurigare. När ska man slå för INT? Är ett slag mot SMI lika bra som ett slag mot Akrobatik? Hur ska Karisma ens användas? Och så STO, som bara användes för att se om bron höll, typ.

I senare BRP som M:UA använde vi dem extremt sällan, och bytte till slut system helt.

Nuförtiden spelar jag så sällan så jag är typ nöjd bara det sker, men jag föredrar naturligvis system som jag anser håller ihop på ett bra sätt. Men jag förstår om man inte riktigt orkar åtgärda den här typen av "småsaker" :)
Mmmm, finns en färdighet, ska man använda den, tänker jag, men systemet jag körde med hade ingen färdighet för att baxa undan stenar, att undvika fällor, osv. Så problemet du tar upp hade jag i princip inte alls. Sen hade jag skurit ner rätt hårt på antalet färdigheter iofs. Hellre då grundegenskaper än att ha en massa småfärdigheter för väldigt specifika situationer.

Sen får man med grundegenskaper en jäkligt snabb bild av en RP eller en SLP, som bonus. Så det här med att stryka grundegenskaper tycker jag är att bota mjäll med halshuggning, om jag ska va ärlig.
 
Top