Nekromanti Nyare BRP med grundegenskaper men utan tärningspölar

Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
zonk;n306528 said:
Jag ser nog RP som folk som helt enkelt är i toppform redan. De är grottkrälare, i fysisk topptrim eller så nära de har tid och tillfälle att komma. Eller annorlunda uttryckt, de är i den form de har tid att komma, med tanke på de äventyr de utsätter sig för - är de bokmalar och lever i bibliotek, är det intellektuell trim de kommer i. Det är ett heltidsjobb och mer därtill, dock med många tillfällen att lära på jobbet.. om man överlever.
Tänker att alla andra ökningar är ren erfarenhet då, nja jag tänker att om man öka fysiska färdigheter alls borde man kunna höja förflyttning och styrka med, framförallt mellan äventyr. Man borde också kunna utbilda sig, träna sitt minne och sådana saker som går under intelligens.

Men det är väl en stilfråga tänker jag.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,012
Location
Ereb Altor
Swedish Chef;n306616 said:
Tänker att alla andra ökningar är ren erfarenhet då, nja jag tänker att om man öka fysiska färdigheter alls borde man kunna höja förflyttning och styrka med, framförallt mellan äventyr. Man borde också kunna utbilda sig, träna sitt minne och sådana saker som går under intelligens.

Men det är väl en stilfråga tänker jag.
Ja, det är ju där det blir lite snett. Rimligvis har krigaren enligt samma logik då förfinat sin svärdskonst och uppnått den skicklighet hen kan utan att ta det till en avancerad nivå med akademier och fäktmästare som lärare. Hmmm... Kanske skulle man ha en mer pedagogisk syn på det här med XP. När du kommit upp i 15/75% måste du måste omsätta dem till tid vid ett läroverk eller liknande. Är ju ett coolt sätt att emulera hjältens resa. Utan mentor kommer du aldrig kunna övervinna din fiende!
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Swedish Chef;n306616 said:
Tänker att alla andra ökningar är ren erfarenhet då, nja jag tänker att om man öka fysiska färdigheter alls borde man kunna höja förflyttning och styrka med, framförallt mellan äventyr. Man borde också kunna utbilda sig, träna sitt minne och sådana saker som går under intelligens.

Men det är väl en stilfråga tänker jag.
Jag tänker på vad som sagts om förhistoriska människor utifrån deras ben (muskelfästen osv), att de såg ut att vara starkare än våra toppatleter. Jag ser nog äventyrande som en livsstil som redan tagit dig till toppen. Träning, utöver att vara tråkigt och träigt, hjälper helt enkelt inte längre.

Så ja, det är en stilfråga. Kan du se Legolas och Frodo köra fyspass mellan varven? Det kan iaf inte jag. Så träning går fetbort.

Apropå att grundegenskaperna är slumpmässiga o beror på vilket folkslag osv: Ja, folk har olika förutsättningar från start, det är inte bara hur hårt man utmanats och fått kämpa, vissa blir starka enklare, andra smarta enklare, osv.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,012
Location
Ereb Altor
zonk;n306698 said:
Jag tänker på vad som sagts om förhistoriska människor utifrån deras ben (muskelfästen osv), att de såg ut att vara starkare än våra toppatleter. Jag ser nog äventyrande som en livsstil som redan tagit dig till toppen. Träning, utöver att vara tråkigt och träigt, hjälper helt enkelt inte längre.

Så ja, det är en stilfråga. Kan du se Legolas och Frodo köra fyspass mellan varven? Det kan iaf inte jag. Så träning går fetbort.

Apropå att grundegenskaperna är slumpmässiga o beror på vilket folkslag osv: Ja, folk har olika förutsättningar från start, det är inte bara hur hårt man utmanats och fått kämpa, vissa blir starka enklare, andra smarta enklare, osv.
Hoberna utvecklas uttalat både fysiskt, mentalt och när det gäller kunskaper, som att fäktas o.dyl. Och handen på hjärtat så är väl de mer som klassiska start-RP än Aragorn, Legolas och Gandalf. Men det finns inte något objektivt rätt eller fel här, eller bäst eller sämst. Det är vana och preferenser. Jag har inga problem med någon av metoderna, men skulle jag skriva ett nytt spelsystem typ nu skulle jag definitivt byggt in såväl fysisk, psykisk som färdighetsmässig utveckling. Och jag skulle göra en grej av det. Det skulle inte bara vara en bunt siffror i slutet av spelmötet, utan något man aktivt får arbeta mot. För RP skulle inte vara Merry & Pippin från start. Kanske mer som någon hårding under Faramirs befäl. Typ.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Måns;n306707 said:
Hoberna utvecklas uttalat både fysiskt, mentalt och när det gäller kunskaper, som att fäktas o.dyl. Och handen på hjärtat så är väl de mer som klassiska start-RP än Aragorn, Legolas och Gandalf. Men det finns inte något objektivt rätt eller fel här, eller bäst eller sämst. Det är vana och preferenser. Jag har inga problem med någon av metoderna, men skulle jag skriva ett nytt spelsystem typ nu skulle jag definitivt byggt in såväl fysisk, psykisk som färdighetsmässig utveckling. Och jag skulle göra en grej av det. Det skulle inte bara vara en bunt siffror i slutet av spelmötet, utan något man aktivt får arbeta mot. För RP skulle inte vara Merry & Pippin från start. Kanske mer som någon hårding under Faramirs befäl. Typ.
Absolut - men de går ju från att vara "civila" till att bli äventyrare, kan man ju säga. Kanske är jag färgad av de jag spelat med, men vi har nästan alltid skapat RP som levat äventyrliga liv redan från början, snarare än "civila" som ger sig ut på äventyr. Som du säger kan det finnas ett gott case för att utvecklas fysiskt om man går från en livsstil till en annan. Jag har inte tidigare funderat över det så mycket, men grundegenskapsutveckling i rimlig omfattning skulle kunna vara ett kul inslag i BRP, helt klart. Bara man håller sig borta från den väldigt annorlunda utvecklingskurvan i D&D, som jag nog, liksom en del som postat i den andra BRP-tråden, håller för att vara ett tydligt avsteg från klassisk BRP.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
Grundegenskapsutveckling utgick jag under min Expert tid ifrån några regler som fanns i en Sinkadus, Gerf. Det blev aldrig någon skenande (och i mitt tycke overklig!) utveckling a´la D&D utan på sin höjd kunde en spelare öka upp sin Fys från 8 (varit sjuklig, klen mm) till 11-12 under en längre period av äventyrande. lite "In Stahlgewittern"

Sedan har jag haft två olika utgångspunkter för intro till kampanjer:
1. Bunt hårdingar som möts på skepp, piratöverfall o skeppsbrott och börja med Svart duell :)
2. Två ynglingar från liten by typ Utkante, som sedan fylls på med några mer seniora karaktärer (klassisk utveckling över tid typ Taran o den magiska kitteln mm). Väldigt lågmagiskt till en början.

Fan vad jag är spelsugen nu !

C
 

PowerNap

Veteran
Joined
15 Sep 2004
Messages
114
Location
Malmö
crilloan;n306786 said:
Grundegenskapsutveckling utgick jag under min Expert tid ifrån några regler som fanns i en Sinkadus, Gerf. Det blev aldrig någon skenande (och i mitt tycke overklig!) utveckling a´la D&D utan på sin höjd kunde en spelare öka upp sin Fys från 8 (varit sjuklig, klen mm) till 11-12 under en längre period av äventyrande. lite "In Stahlgewittern"
När jag skrev artikeln om Gerf för trettio år sedan tyckte jag att jag hade fått alla bitar på plats, men den hanterar inte alls den bristfälliga kopplingen mellan grundegenskaperna och färdigheterna. Man blev inte bättre på SMI-baserade färdigheter för att man ökade SMI, vare sig man använde hjältepoäng eller Gerf.

Jag gjorde ett ryck förra hösten för att beskriva ett system med BRP-kompatibla grundegenskaper som man slår under med T20. Färdigheterna inverkar genom att de avgör hur många T20 man slår. Olika svårighetsgrader på utmaningar kommer in som en miniminivå man måste slå över.

Det är inte riktigt ett färdigt system utan mest en påbörjad moddning av DoD Expert och -91, och kanske diskvalificerar det sig dessutom genom att man slår flera tärningar. Vidare har jag börjat tycka att det vore för svårt att slå över sina grundegenskaper med 3T6 för att öka dem på högre nivåer. Kunde vara 2T10, 2T12 eller 1T20 istället. Finns här, dock:

http://www.tupplur.com/wp-content/up...rhacket-02.pdf


Och här är tråden från när jag postade om systemet:

https://www.rollspel.nu/threads/73343
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
Vad kul att höra från artikelförfattaren!

Jag verkligen gillade kopplingen som var mot hjälteförmågorna i den artikeln.

När jag spelade Expert hade jag regeln att när en grundegenskap ökade grupp (från nivå 2 till nivå 3, ex från sty 12 till sty 13) så ökade alla färdigheter baserade på den grundegenskapen.

Jag försökte som spelledare använda grundegenskaper mycket, PSY var generellt bra att ha högt för alla klasser. Viljestyrka FTW!

Vill gärna höra mer Expert hack! :)

C
 

PowerNap

Veteran
Joined
15 Sep 2004
Messages
114
Location
Malmö
crilloan;n306975 said:
När jag spelade Expert hade jag regeln att när en grundegenskap ökade grupp (från nivå 2 till nivå 3, ex från sty 12 till sty 13) så ökade alla färdigheter baserade på den grundegenskapen.

C
Låter som en ökning i rätt storleksordning med tanke på hur systemet fungerade. Möjligtvis kan man klaga på att optaren kan spara några poäng genom att skaffa höga startvärden i färdigheter som är baserade på grundegenskaper med _låga_ värden som är billigare att höja. När man sedan ökar grundegenskapsgruppvärdet får man öka färdighetsvärden utan att bry sig om kostnadsmultipeln för höga FV.


?
crilloan;n306975 said:
Jag försökte som spelledare använda grundegenskaper mycket, PSY var generellt bra att ha högt för alla klasser. Viljestyrka FTW!

Vill gärna höra mer Expert hack! :)

C
Fler hack? Då kan jag väl passa på att posta om det här förslaget som jag som jag skrev för en tråd på Bräd- och rollspelsforum på fb i höstas. Apropå PSY. :)

======================

Någon har nämnt att låta INT avgöra initiativ för magiker i strid, medan alla andra använder SMI. Problemet med det är att magiker också kan utföra ickemagiska handlingar, vilket gör att de antingen skulle få utdela vapenattacker tidigare än många mundana krigare, eller att alla skulle behöva deklarera handlingar innan initiativordningen avgörs.

Men vad sägs om att låta PSY avgöra initiativ för ALLA i strid? Det gör det till mindre av en dump stat för ickemagiker och känns rimligt om man tänker på initiativ inte som förmågan att röra sig snabbt, utan förmågan att känna av en situation och driva sig själv att agera drastiskt innan någon annan gör det.

Poängen är att magiker blir bättre och att kvicka besvärjelser ofta går iväg först i striden.

Kombinera detta med det jag tror att andra redan föreslagit: Ordinära besvärjelser kräver förberedelse hela rundan, men går ändå iväg sist i samma runda som de kastas. Nästa omgång kan magikern kasta en ny besvärjelse, kvick eller ordinär.

Resultat, sammanfattning:

* PSY blir bättre för alla RP.
* Magiker blir bättre pga tidigare plats i initiativordningen och genom att ordinare besvärjelser blir snabbare.
* Ordinära besvärjelser förbättras i förhållande till kvicka, men det kan de behöva.
* Kvicka besvärjelser går fortfarande iväg betydligt tidigare än de ordinära (oftast först vs. sist).
* Det går fortfarande att avbryta en besvärjelserabblande fiende innan magin får effekt.

Hoppas jag inte upprepar ifall någon annan redan nämnt PSY-baserat initativ.

======================


Leon;n306977 said:
Daniel Bernhoff förmodar jag...?!
Angenämt!
 
Top