Nekromanti Nyare BRP med grundegenskaper men utan tärningspölar

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
DeBracy;n306328 said:
(Finns det förresten nån BRP-variant *med* pölar där ute...?)
BRP (T100 eller möjligtvis T20 under FV) och pölar (för handlingsresolution, inte sidoordnade saker som att slå skada med X antal TX) låter som en både konstig och mycket klumpig kombination.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,444
zonk;n306366 said:
Mmmm, finns en färdighet, ska man använda den, tänker jag,
Ja, precis - detta!

Just nu är jag fullt upptagen i Hjältarnas Tid-systemet. Att köra på färdigheter rakt av är också en clean och stringent lösning, särskilt som det är utfört i HT.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,014
Location
Ereb Altor
zonk;n306366 said:
Mmmm, finns en färdighet, ska man använda den, tänker jag, men systemet jag körde med hade ingen färdighet för att baxa undan stenar, att undvika fällor, osv. Så problemet du tar upp hade jag i princip inte alls. Sen hade jag skurit ner rätt hårt på antalet färdigheter iofs. Hellre då grundegenskaper än att ha en massa småfärdigheter för väldigt specifika situationer.
Ja, att köra på väldigt få färdigheter samt grundegenskaper, eller några fler färdigheter och inga GE är ju exakt samma lösning, egentligen. :)

zonk;n306366 said:
Sen får man med grundegenskaper en jäkligt snabb bild av en RP eller en SLP, som bonus. Så det här med att stryka grundegenskaper tycker jag är att bota mjäll med halshuggning, om jag ska va ärlig.
Nja, om man kan översätta STY 16 till en mental bild av en person så kan man nog förmå sig att göra exakt samma sak med Styrkeprov 80% :)

Det jag mest gillade med GE var faktiskt monstrens värden! "Shit, STY 70!?!?!?!", då behövde man liksom inte ens veta mer. Eller STO 50 för den delen. Men å andra sidan kan man som i Hjältarnas tid lika enkelt, eller kanske enklare. lösa det med monsteregenskaperna Stor och Jättestor, eller vad de nu heter (har inte boken framför mig).

Vad jag försöker säga att det är samma krydda i olika förpackningar. :)
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Måns;n306373 said:
Nja, om man kan översätta STY 16 till en mental bild av en person så kan man nog förmå sig att göra exakt samma sak med Styrkeprov 80% :)

Vad jag försöker säga att det är samma krydda i olika förpackningar. :)
Jag kan bara säga att jag inte får samma överblick av t.ex. Järn. Grundbultarna - grundegenskaperna/motsvarande färdigheter - är utspridda och inte det man ser först. Det är en vägg av färdigheter och inget verkar mer eller mindre viktigt. Alltså tappar man bort den där snabba överblicken man får av grundegenskaperna..
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,014
Location
Ereb Altor
zonk;n306384 said:
Jag kan bara säga att jag inte får samma överblick av t.ex. Järn. Grundbultarna - grundegenskaperna/motsvarande färdigheter - är utspridda och inte det man ser först. Det är en vägg av färdigheter och inget verkar mer eller mindre viktigt. Alltså tappar man bort den där snabba överblicken man får av grundegenskaperna..
Håller med. Funderade just på om man skulle sortera dem annorlunda i Kopparhavet.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
crilloan;n306330 said:
Vad är syftet med att ta bort grundegenskaper?

Jag förstår att det har med tycke och smak, men jag tappar en del av "köttet" , men det kanske är en vanesak.

/Christer
Som flera stycken redan har skrivit är det rätt meningslöst med grundegenskaper om de i stort sett bara påverkar startvärdet på färdigheterna och en del sekundära egenskaper. Då kan man lika gärna skippa dem, men kanske göra färdigheterna mer flexibla. I Hjältarnas tid är det folkslag och värv som påverkar vilka färdigheter du börjar med, men inte den exakta nivåfördelningen. Dessutom har man ganska många "påslagstärningar" för ytterligare flexibilitet.

Alternativet är att göra som i Symbaroum där alla slag slås mot grundegenskaper (attribut) men färdigheter (förmågor) påverkar vilket attribut man slår mot, omfattningen av handlingar som man kan utföra med ett visst attribut och eventuellt modifierar något värde på rollformuläret. Ett rakt attributslag, ofta modifierat med en svårighetsgrad eller ett motstånd, blir en "catch all" som funkar för alla handlingar som kräver tärningsslag.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,207
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Jag själv föredrar "egenskapslöst", även om vissa egenheter nog kan få stå noterade. Men märkt att en del använder grundegenskaper på samma sätt som jag använder en teckning. Skapar sig en bild och känsla för rollen.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,981
Location
Göteborg
I mitt spel är hrundegenskaper= färdigheters grundchans. Smidigt och enkelt. För enkla otränade varelser så behövs inga eller få utskrivna ärdigheter.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Måns;n306387 said:
Håller med. Funderade just på om man skulle sortera dem annorlunda i Kopparhavet.
Bra tänk!

Man hade även kunnat fundera på att ge dem andra namn. T.ex. kalla "Styrkeprov" för "Styrka", för att göra det lite mer generellt.. nej fy, nu är jag tramsig ;)
 

Herr Grönstedt

Swordsman
Joined
29 Dec 2000
Messages
444
Location
Linköping
Jag har lekt med system där spelaren tar färdigheten och sedan väljer vilken grundegenskap hen vill plussa på. Så länge det funkar utifrån spelarens beskrivning av vad rollpersonen gör är det bara att köra. Om spelaren t.ex. ska veta något om hästar kan spelaren använda Rida+INT. Om splaren ska ta in tre bångstyriga hästar samtidigt är det kanske Rida+STY istället, men rollpersonen kanske är smartare än och och därför försöker hen konstruera en fålla med enkla medel och slår Rida+INT istället. Jag har dock inte gjort något klart med det här systemet, utan kört det i mer improviserade sammanhang. När jag gjorde Starstable-spelet på dotterns födelsedag kunde spelarna också kombinera rollpersonernas egenskaper i team, samt välja vilka hästar de skulle använda i de olika situationerna. Det ett stort fokus på samarbete och problemlösning. Man kan också tänka sig att man använder en persons kunnande i Rida och en annan rollpersons styrka i samma slag.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Måns;n306364 said:
Vi gjorde det med. Men sen blev det lite klurigare. När ska man slå för INT? Är ett slag mot SMI lika bra som ett slag mot Akrobatik? Hur ska Karisma ens användas? Och så STO, som bara användes för att se om bron höll, typ.

I senare BRP som M:UA använde vi dem extremt sällan, och bytte till slut system helt.

Nuförtiden spelar jag så sällan så jag är typ nöjd bara det sker, men jag föredrar naturligvis system som jag anser håller ihop på ett bra sätt. Men jag förstår om man inte riktigt orkar åtgärda den här typen av "småsaker" :)
I ett DoD-hack jag pysslade med en gång löste vi den uppdelningen genom att låta grundegenskappsslagen vara passiva medan färdigheter är aktiva. Det vill säga, om du vill motstå något slår du för lämplig grundegenskap (SMI för fallande stenar, FYS för gift, PSY för magi, och så vidare), och om du vill påverka något slår du för en färdighet. Det var kanske inte perfekt (jag har för mig att jag hade velat ha färdigheter som Motstå magi (PSY) och Tålighet (FYS) och lösa allt den vägen), men det var åtminstone fungerande.
 

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
Har inget färdigt förslag att komma med men jag har skrivit lite på ett slags "Svärdets Sång T20", ett SS-hack (som jag antagligen aldrig blir klar med.) Jag tröttnade lite på att plocka och hålla reda på en massa T6:or i SS och gjorde en T20-version av det.

Där används grundegenskaperna (värde 1-6) som baschans i färdigheter och som kroppspoäng/själspoäng. Helt standard alltså, men jag tänkte också att de skulle fungera som bonus på färdighetsslag - t.ex. om du får hjälp av någon att skuffa undan en sten får du dennes STY som bonus på ditt T20-färdighetsslag, talanger kan ge dig GE som bonus i vissa situationer osv. Vissa vapen kan ge skada STYt6, dvs 1T6 med STY som tak osv.
På så sätt skulle grundegenskaperna få lite mera aktiv relevans.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
crilloan;n306316 said:
Hej!

För mig som har 3T6 i ryggmärgen och vill ha grundegenskaper att hänga upp karaktärerna på samt inte vill ha tärningspölar, vad finns det för aktuella alternativ?
Jag känner inte till ett enda BRP med tärningspölar så mitt svar blir "alla".
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Khan;n306329 said:
Tja, ska man vara sån är väl tekniskt sett alla brp-varianter med mer än en tärning i skada system med tärningspölar.
Ett system har inte tärningspölar bara för att det använder mer än tärning.

Det är när du räknar sexor (eller liknande) istället för vanlig enkel summering dina tärningar blir en "pöl".

Det som skiljer är hur du räknar ut statistiken. 3d6 är relativt enkelt och rättframt. 3d där du räknar alla femmor och sexor men tar bort alla ettor (typ) är avsiktligen ogenomträngligt, eftersom syftet är att du inte ska bry dig om sannolikheter under spel.

Jag älskar BRP för att när du har 56% lyckas med någonting, ja då står det "56" på ditt karaktärsblad. System med tärningspölar är diametrala motsatsen till detta, och avsiktligen så.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
CapnZapp;n306484 said:
..
Jag älskar BRP för att när du har 56% lyckas med någonting, ja då står det "56" på ditt karaktärsblad. System med tärningspölar är diametrala motsatsen till detta, och avsiktligen så.
Där har du något, transparans!

Vad gäller grundegenskaper så kan jag förstå att ta bort dom gör det slimmat, men som andra konstaterat så ger mig grundegenskaperna en ram att hänga upp personen på, Styrkeprov 80% säger inte mig någonting, I den riktiga värden skulle jag se en sådan färdighet som ett specialfall av en grundegenskap.

T.ex. du kan vara väldigt stark, men för att få ut max av din potentiella kraft i styrkelyftsövingarna mark, bänk och böj (tjohoo!) så behöver man träna upp tekniken i de specifika lyften.

(jag är däremot en vän av att grundegenskaper ska kunna ökas på sikt, från småtjock grisvaktare till rutinerad o småbiffig svärdsman :) )

Det är väldigt roligt att vi tycker olika och har olika infallsvinklar på det!

C
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,014
Location
Ereb Altor
crilloan;n306491 said:
Vad gäller grundegenskaper så kan jag förstå att ta bort dom gör det slimmat, men som andra konstaterat så ger mig grundegenskaperna en ram att hänga upp personen på, Styrkeprov 80% säger inte mig någonting, I den riktiga värden skulle jag se en sådan färdighet som ett specialfall av en grundegenskap.
Fast i den riktiga världen så blir man stark av att träna på just det. Precis som man blir duktig på att spela gitarr om man övar sig på det. Om något tror jag att fysik och styrka är det enklaste som finns att blir bättre på. Du behöver inte lägga många månader på träning för att närma dig riktigt höga nivåer. Till skillnad från typ latin. Så hur man än vrider och vänder på det så blir det en artificiell abstraktion, där man helt enkelt får köra på en modell som känns bäst.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Måns;n306503 said:
Fast i den riktiga världen så blir man stark av att träna på just det. Precis som man blir duktig på att spela gitarr om man övar sig på det. Om något tror jag att fysik och styrka är det enklaste som finns att blir bättre på. Du behöver inte lägga många månader på träning för att närma dig riktigt höga nivåer. Till skillnad från typ latin. Så hur man än vrider och vänder på det så blir det en artificiell abstraktion, där man helt enkelt får köra på en modell som känns bäst.
En annan sak som sällan är en färdighet man kan träna är förflyttning, och att träna på att bli snabbare är relativt grundläggande.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Jag ser nog RP som folk som helt enkelt är i toppform redan. De är grottkrälare, i fysisk topptrim eller så nära de har tid och tillfälle att komma. Eller annorlunda uttryckt, de är i den form de har tid att komma, med tanke på de äventyr de utsätter sig för - är de bokmalar och lever i bibliotek, är det intellektuell trim de kommer i. Det är ett heltidsjobb och mer därtill, dock med många tillfällen att lära på jobbet.. om man överlever.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,014
Location
Ereb Altor
zonk;n306528 said:
Jag ser nog RP som folk som helt enkelt är i toppform redan. De är grottkrälare, i fysisk topptrim eller så nära de har tid och tillfälle att komma. Eller annorlunda uttryckt, de är i den form de har tid att komma, med tanke på de äventyr de utsätter sig för - är de bokmalar och lever i bibliotek, är det intellektuell trim de kommer i. Det är ett heltidsjobb och mer därtill, dock med många tillfällen att lära på jobbet.. om man överlever.
Så kan man naturligtvis se det, men det är en husregel isf. I BRP-världen är GE härledda från ras/slump, och de är mer eller mindre huggna i sten. Det är naturligtvis busenkelt att lösa, och det är själva poängen med BRP.

Men jag är inte speciellt förtjust i BRP överlag. Jag gillar däremot Krilles Smitt av Järn skarpt, men det är nog inte riktigt BRP. Det bara känns som så. Vilket duger gott för mig! :)
 
Top