Nekromanti Nya Sverox. Vad tycker ni?

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Funderingar ...

Förbundet har helt enkelt ändrat inriktning sedan 1989 då jag bevistade LinCon och råkade hamna på, vad jag tror var, det första Sverok-årsmötet. Detta tror jag är en bra sak; ett bredare förbund ger fler medlemmar.
Det vete tusan. Eller, jo, ett bredare förbund ger givetvis fler medlemmar. Frågan är om det ger ett bättre förbund. Jag tror att ett mer renodlat roll- och konfliktspelsförbund skulle vara bättre för oss rollspelare. Jag kan köpa att lajv är med, för lajv är trots allt en sorts rollspel. Paintball och Airsoft är i det sammanhanget VÄLDIGT perifera, och datorspel tycker jag inte hör hemma i Sverok överhuvudtaget.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Re: Funderingar ...

Eller, jo, ett bredare förbund ger givetvis fler medlemmar. Frågan är om det ger ett bättre förbund. Jag tror att ett mer renodlat roll- och konfliktspelsförbund skulle vara bättre för oss rollspelare.

"Bättre" är subjektivt, "Fler" är objektivt. Nåja - Sverok kanske har kommit till den mognadsfasen då särintresserna har blivit en så stark undergrupp så att en splittring från modern blir mer och mer framträdande?

(jag undrar fortfarande vem som nominerade mig till Sveroks styrelse, speciellt som jag inte har varit medlem på säkert tio år...)
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Till färgbollarnas och plastkulornas försvar ...

Jag hävdar att paintball och airsoft förhåller sig till konfliktspel som lajv förhåller sig till bordsrollspel. Och därför hör hemma i Sverok lika mycket som lajv.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Sånt som inspirerar avatarex

Artiklar om mytologiska och/eller historiska företeelser som kan inspirera till skapande är bra. Dessutom rollspelskurser likt de Warduke hade i Codex. Krille hade nåt bra om hur man ska leva sig in i sin roll. Jag skujlle gärna se nåt av Honom, som spelledarinspiration eller liknande. Sen är jag väldigt tacksam att Marco tipsade om Junta i Codex. Mer såna kul tips.

Mer info om nån styrelseledamots bröllop vill jag inte ha.
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Re: Till färgbollarnas och plastkulornas försvar ...

Jag hävdar att paintball och airsoft förhåller sig till konfliktspel som lajv förhåller sig till bordsrollspel. Och därför hör hemma i Sverok lika mycket som lajv.
Jag undrar då på vad sätt du gör denna jämförelse käre Dante.
Lajvandet i sig går i första hand ut på att rollspela en karaktär, i sista hand på att lösa en situation med våld (såvida inte din karaktär har detta grunddrag, något som ofta beivras av arrangörer).
Airsoft och Paintball däremot har i första rummet stridssituationen där Pelle, 19 skjuter ner sina motståndare i andra laget.
Hade grundtaken i Paintball och Airsoft varit annan än att bara vara den skickligaste skytten hade jag hållit med dig. Då skulle jag hellre säga att SCAs iscensatta strider förhåller sig till konfliktspel som lajv förhåller sig till bordsrollspel då man i SCA iscensätter strider likt de man har i Warhammer eller liknande. Där handlar det om kollektivets förmåga att samtidigt kunna spela en roll som man jobbar tillsammans mot ett mål (som i många fall är att inta fiendebyggnaden eller liknande).

Konfliktspelen handlar i första hand om en persons förmåga att leda trupper mot en motståndares trupper för att besegra denne. Där kan redan jag säga att Utopia, Earth 2025 eller Tzar förhåller sig till konfliktspel som lajv till bordsrollspel...

jag håller inte alls med dig. Säger däremot inte att Airsoft och Paintball inte skall få vara med i sverok
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Jag tror du ringaktar paintball/airsoft ...

Käre Jakob!

Du skriver bl.a:

»Airsoft och Paintball däremot har i första rummet stridssituationen där Pelle, 19 skjuter ner sina motståndare i andra laget. Hade grundtaken i Paintball och Airsoft varit annan än att bara vara den skickligaste skytten hade jag hållit med dig.«

Du läser inte artiklarna om paintball och airsoft i Sverox märker jag. Jag tror att många av de som sysslar med PB/AS inte håller med dig på den här punkten.

Det handlar ju nämligen inte om prickskytte på någon skjutbana.

Såvitt jag förstår används olika scenarier med mål och delmål som ska uppnås, och det tycks handla minst lika mycket om att överlista och utmanövrera motståndarna som att faktiskt markera (dvs. skjuta) dem.

Dessutom används olika former av befäl med tillhörande hierarki och ordergång.

Paintball och airsoft innehåller alltså mer strategiskt och taktiskt tänkande än du tycks tro.

Din för evigt,
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Re: Jag tror du ringaktar paintball/airsoft ...

Det handlar ju nämligen inte om prickskytte på någon skjutbana.
Jag var lite enkelspårig och småtänkande när jag skrev att endast den skickligaste skytten spelade roll. Jag ber om ursäkt till alla paintball:are och airsoft:are för mina bråda ord. När jag nu läser dem inser jag att jag tänkte mer än jag skrev i fallet.

Jag har själv sysslat lite med både paintball och airsoft, och det är som du säger strategiskt tänkande. Grundtanken är dock att jag agerar mig själv och är en individ i striden, det är alltså inte en person som agerar alla individer inom laget. Där bestrider jag din tanke där du sätter lajv/rollspel=paintball&airsoft/konfliktspel... (taskig matematik javisst=)...

Jag menar bara att det har väldigt lite med utagerandet av någon roll att göra, det är inte ett konfliktspel som Warhammer där individer leder hela arméer (svårt att få fram inom hobbysyfte... vi får helt enkelt starta små krig)...

Alltså vill jag påpeka olikheterna som gör din jämförelse lite snedvriden. Jag säger dock inte att det är fel att ha Paintball/airsoft i Sverok.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Jag vill bara påpeka ...

… att det finns konfliktspel där man kan spela individer.

Blue Max till exempel, där det är fullt möjligt att spela en ensam stridspilot (det blir faktiskt roligare om varje spelare bara sköter ett flygplan).

BattleTech och andra mecha-spel är ytterligare exempel.

Konfliktspel är ju inte bara Axis & Allies och World in Flames.
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Re: Jag vill bara påpeka ...

Det vi egentligen bara har kommit fram till är att det är definitioner som avgör. Jag säger att vi avslutar diskussionen här och låter Sverok fortsätta ha de som de anser värdiga under sina vingar. *ler*
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Du tror inte att DNS vs. DoS problematiken var ett desperat rekryteringsförsök? Jag funderade på att ringa dem och dryga mig lite, men ändrade mig, det kunde ju vara en listigt gillrad fälla för att locka fram potentiella systemadministratörer ur medlemmarnas led. :)
 

Dan Sivnert

Veteran
Joined
12 Oct 2003
Messages
39
Location
Malmö
Re: Funderingar ...

"Jag tror att ett mer renodlat roll- och konfliktspelsförbund skulle vara bättre för oss rollspelare. Jag kan köpa att lajv är med, för lajv är trots allt en sorts rollspel. Paintball och Airsoft är i det sammanhanget VÄLDIGT perifera, och datorspel tycker jag inte hör hemma i Sverok överhuvudtaget."

Intressant åsikt och jag vågar påstå att du inte är ensam om denna. Dock undrar jag om du skulle orka utveckla dina åsikter. Jag tror nämligen precis tvärtom..
Grunden till detta är att det mesta som är bra för rollspelare sker i de enskilda föreningarna och inte i förbundet istort.
Den stora skillanden nu mot tidigare är att vi ger mer stöd till föreningarna än tidigare samt att vi har fler medlemmar. Den första delen borde vara bättre för rollspelare (mer pengar och hjälp) och det andra är också bättre eftersom ett större sverok får större genomslag i medier och mot politiker. Jag tror nämligen inte att sverok skulle glömma bort rollspelarna bara för att fler hobbies räknas med i familjen och jag tror inte heller att förbundet blir sämre på att representera rollspelarna bara för att vi har med dataspelare och andra att göra dessutom.

Nej, var istället glada för att sverok är 40.000+ och där alla (oftast av medier iaf) räknas som rollspelare mm... :gremwink:

/Dan
Hängiven rollspelare sen 15år och fan av sverok =)
 

walderik

Veteran
Joined
4 Mar 2002
Messages
140
Location
Jönköping
Jag tror inte att SCA skulle få tillträde till Sverok, och varför får isf Paintball/Airsoft det?
Precis! Så är det och det är min fråga.
Föreningar som inte rollspelar eller lajvar, men använder medeltida redskap som fungerar i lajv, får inte vara med i Sverok. Däremot får man det om man använder redskap som liknar moderna vapen.
Det käns liksom som ett feltänk.

Själv tycker jag att inget borde vara med, men om det skall vara på det sättet, så skall båda typerna istället få vara med. Om du hänger med.
 

walderik

Veteran
Joined
4 Mar 2002
Messages
140
Location
Jönköping
Re: Sverok inget rollspelsförbund ...

Nja, vi blev faktiskt riksförbund innan gränserna suddades ut, men redan i början fanns två olika "partier". Hardcore rollspel/konfliktsspelsförbund kontra sällskapspelsförbund.
Båda grejerna är väl i princip ok, men det skall vara ett spelförbund. Inte ett generelt ungdomsförbund, alltså inte ytterliggare ett Vi Unga o dyl.

Förövrigt får inte svärdsstridare och bofferklubbare vara med i Sverok med motiveringen att det inte är spel. Det vore intressant att höra på vilket sätt paintball är spel, men inte svärdstävlingar.
 

walderik

Veteran
Joined
4 Mar 2002
Messages
140
Location
Jönköping
Fråga: Oberoende <-> språkrör

Hej!
Jag har funderat på en annan förändring som verkar ha skett i samband med nya Sverox.
Vid olika tidpunkter i Sveroks historia har medlemstidningen varit oolika mycket oberoende från förbundsstyrelsen. Som mest oberoende var väl förrförra versionen av hon som jag inte längre kommer ihåg vad hon heter. Förra Sverox var relativt fristående, men sällan kontroversiel och nuvarande är till stora delar skriven direkt av FS, eller vänner till dem.

Är det bra med en oberoende och kritiskt granskande medlemstidning? Man kan ju då kanske bättre påtala brister inom förbundet och ha en friare debatt. Eller är det dåligt, eftersom förbundet ändå har så svårt att nå ut med vad de gör, så om folk bara får kritiken får de en vrångbild av förbundet?
Är det bra med en tidning som gör som FS säger och därmed verkligen ger den information till medlemmarna som är viktigast att den kommer ut, eller riskerar man att makteliten då stoppar all kritik mot sig?

Jag vet själv inte vad som är bäst, men att en förändring har skett är ganska tydligt. Vad tycker andra?
 

Dan Sivnert

Veteran
Joined
12 Oct 2003
Messages
39
Location
Malmö
Re: Fråga: Oberoende <-> språkrör

Intressant frågeställning! :gremlaugh:

Fast jag föreslår att du tar upp densamma på forum.sverok.se. Här känns den lite malplacerad (ännu mer än diskussionen ovan) och för god effekt bör den kanske tas i ett forum där de som beslutar inom sverok kan ta del av diskussionen :gremsmile:
 

walderik

Veteran
Joined
4 Mar 2002
Messages
140
Location
Jönköping
Re: Fråga: Oberoende <-> språkrör

Tja, ta del av kan dom ju göra om dom vill. Fast så viktig att ta en stormig Sverok-debatt käns inte frågan. Det blir bara en massa pajkastning och skitsnack, som allt Sverok tar i.
 
Top