Nekromanti Nya Sverox. Vad tycker ni?

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Nu har nya Sverox, med November i spetsen, precis trillat ner i mitt brevinkast och jag har ögnat igenom tidningen lite smått. Mitt intryck är inte det minsta splittrat. Tidningen är det de sa att det skulle bli, en tidning om förbundet. En tidning som inte intresserar mig, för jag hittade i stort sett inget där jag kunde känna "Ah, det här vill jag läsa om!". Det är tråkigt, men inget att göra något åt.

Vad tycker ni som har hunnit kolla upp den?

En sak till. Det är en liten "recension" av www.rollspel.nu

<blockquote><font class="small">Citat Sverox #33:</font><hr />
Användbar rollspelsportal

Rollspel.nu är Codex hem på nätet och det första intrycket av sidan kan lätt bli lite splittrat. Förstasidan är fylld med rubriker, länkar och en stor mängd information. Det är inte svårnavigerat men det finns otroligt många länkar att välja mellan, nästan 100 stycken. Men när man skådat igenom den aningen plottriga layouten visar sig en riktigt användbar sida- Uttömmande recensioner, rollspelsscenarion, forum med möjlighet att diskutera allt från Drakar och Demoner till rollspelarkultur, och länkar. Sidan är väl värd att titta närmare på för den hängivne rollspelaren.

[bild från förra designen][/quote]

[Edit]: Tack Debbie och hrauf för påpekandet.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Jag är glad att jag köpte en prenumeration på Fenix under Calcon, det är ett som är säkert. Nya layouten är plottrig och lite väl luftig. Det framgår inte vad artiklarna handlar om när man slår upp sidan de finns på (BSK-bjäfset var värst) och det finns inget som riktigt fångar blicken någonstans.

Först har vi förbundsordföranden som bjäbbar lite om hur fint det är att vara förtroendevald tillsammans med Valberedningen behöver dig, sen November som presenterar sig och skryter över vilken bra tidning FÖR MEDLEMMARNA OCH SPELARNA de kommer göra. Nyhets-aktuellt-biten var fult layoutad (flera olika storlekar på rubrikerna? Bara jag som tycker det är vidrigt?) och den första artikeln (om BSK) var rätt OK. Men som sagt, det tog ett tag innan jag fattade att det var på BSK de var. 'Sverox möter två konventsrävar' och sen fem-sex centimeter nedanför 'Tre snabba frågor' om BSK. Förvirringen är total. Kaosig layout även här. Sen en jävelepisk helsida som inledning till två sidor om OP: Frosts återuppståndelse. Varför håller Sverok på och gullar med airsoftare och paintballare? För att de är gnälligast och säger att de hamnar i skymundan hela tiden? Well newsflash, ni är med i Sverok på nåder, för att ni kan klassas in under konfliktspelsdelen. Efter detta ett uppslag om Gigantoskop som gjorde Spank the Monkey, rätt intressant men en aning högtravande om processen mellan idé och färdig produkt.

Sen kommer den bästa artikeln i hela tidningen. TRE sidor av samma fula plottriga layout som handlar om hur Sverok gick från 19000 till 39000 medlemmar 2001-2002. Mest skryt men en notis hade räckt bra. Sen en sida om Dreamhack, sen en prettig sida om friformsrollspel. Artikeln om upplevelseindustrin tänker jag inte kommentera för jag tröttnade omedelbart på den och dess språk. Sen en sida om något som kanske var ARG, Alternative Reality Gaming men visade sig vara ett reklamtrick från SVT. Mycket svagt. ARtikeln om Falcon var helt OK även om det ligger lite långt bort för mig. Sen något slags projekt där svenska fansin ska få posta gästartiklar för att presentera sig och sin hobbygren, ett ädelt motiv. Sen två recensioner, Squad Leader och Spank the Monkey. Sen två sidor om Sveroks IT-kris (inte ett ord om deras haxxade servrar dock) som även innehåller två faktafel (DNS påstås vara Denial of Service (DOS) och rollspel.nu påstås vara speltidningen Codex sida på nätet). Sist en krönika och en serie som var rätt skoj (Settlerslajvare :gremlaugh:).

Så, summa sumarum har vi en artikel om rollspel, två artiklar om konvent, en artikel om airsoft, en artikel om datorspelande i form av Dreamhack, två artiklar om Sverok, ett par småbitar om Sverokmedlemmar, två intetsägande artiklar i form av Upplevelseindustrin och De drabbade samt ett antal faktafel.

Ledsen November, men om det fortsätter såhär så kommer jag bläddra förbi allt det ointressanta och då hamnar jag på sista sidan, där kalendariumet återfinns. Jag vill inte ha en tidning med EN användbar sak i.

Foggmock - mejlar redax och retas
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Är Rosens serier med? [ANT]

Nej, bara indirekt. Genom att Sverox hamnade i Novembers händer köpte jag som sagt en prenumeration på Fenix under Calcon, och då fick man en SIGNERAD Handbok Anthology på köpet. Så, eh, äsch. Kul grej.

Foggmock - förvirrade associationskedjor
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Nä, han äger vi!

Eller... nä... nu ska du inte vara sån, Rosen... lägg ner pennan... ja, pennan är mäktigare än... AJJJJJ! Vad var det bra för?

Eller med andra ord: Rosen har en ny serie i Fenix. Sverok tackade nej till hans medverkan i Sverox i och med att de böt redaktion. :gremgrin:

M.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Absolut inte

Som Magnus sa, jag hörde till redaktionen som styrelsen valde bort så det blir inga uppdykanden från mig i den där tingesten. Däremot kommer Fenix att innehålla reguljära seriestrippar med Birger Barbaren (i färrrg, dessutom; håller precis på att färga klart stripparna till #2) och - i mån av plats - svartvita enrutesskämtisar á la ursprungliga Räv-Sverox.

--
Åke
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Förväntningarna infriade

Det vill säga, den suger absolut och fullständigt trästock från framsida till kalendarium, vilket är en utmärkt nyhet eftersom jag nu kan fortsätta fnittra åt förbundarna och kan vara phat nöjd med min Fenixprenumeration :gremsmirk:


/Feliath - inga fler gratis-Sverox för min del inte
 

P Lex

Warrior
Joined
2 Aug 2001
Messages
317
Location
Holmsund
Mager start

Tja, om det inte vore för den luftiga layouten och de korta texterna så hade jag nog aldrig orkat läsa artiklarna om friform, layout, förbundsskryt eller dataspelande.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Re: Fenix

Efter min uppgivenhet jag kände när jag ögnade igenom senaste Sverox (passande nog - på toaletten) så surfade jag in och läse "nästa nummer" om Fenix #1. Tack för att inte förväntningarna skruvades upp nu. Mitten av januari? När är det? Jag får väl maila Tove känns det som. ,-)
 

tinwe

Veteran
Joined
20 Jul 2001
Messages
91
Location
Jönköping
En annan recension

Själv gillar jag luftig layout och de lite större bilderna som November tillämpat. Konstigt är bara att FS själva hela tiden tidigare varit emot stora bilder i tidningen, men då ändå väljer detta val.

Det är däremot helt typografiskt korrekt att applicera olika rubrik-storlekar på samma sida, men inte enligt den modell som redovisas i tex Nyhetssidan och det är också därför den kan uppfattas layout-vidrig.

Precis som föregående skribenter, så fastnade jag heller inte för något speciellt i tidningen och blev faktiskt inte tillräckligt intresserad att läsa igenom en enda fullständig artikel. Dock så kanske det bör tilläggas att jag hade samma problem med förra och förrförra Sverox, och kanske sällar mig väldigt väl till genomsnittläsaren som mest bara snabbt och sporadiskt ögnar igenom artiklar, såvida de inte riktigt lyckas gripa tag i mig direkt.

Uppfattade dock Gästartikel-uppslaget helt annorlunda, mer genom att en varningslampa tändes i att producenterna har brist på material och vill återanvända redan publicerat material i fansinen, mer än att de gör reklam för fansinen.
Saknar den gamla fansin-genomgången.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Port Kad, The Rim
Re: En annan recension

Precis som föregående skribenter, så fastnade jag heller inte för något speciellt i tidningen och blev faktiskt inte tillräckligt intresserad att läsa igenom en enda fullständig artikel. Dock så kanske det bör tilläggas att jag hade samma problem med förra och förrförra Sverox, och kanske sällar mig väldigt väl till genomsnittläsaren som mest bara snabbt och sporadiskt ögnar igenom artiklar, såvida de inte riktigt lyckas gripa tag i mig direkt.
Vad för slags artiklar skulle ha gripit tag i dig? Kan du ge några exempel från Räv-Sveroxarna? (Jag vill gärna lista ut vad som fångar intresset i en speltidning.)
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,917
Location
The Culture
Fångande av intresse

Jag vill gärna lista ut vad som fångar intresset i en speltidning.
Jag antar att frågan var generell så att även andra får svara.

Det här kanske är så intressant att det förtjänar en egen tråd?

För att fånga mitt intresse bör en artikel, märkligt nog, vara ganska lång. En lång artikel ger intryck att den går på djupet på sitt ämne och alltså troligen tar upp saker som jag inte redan visste. Korta artiklar har bara tid att skrapa på ytan och då brukar de vända sig till nybörjare, vilket jag inte anser mig vara.

När man kommit så långt är det viktigt att artikeln känns användbar. Den behöver inte vara användbar för just mig, det räcker med att jag tror att den är användbar för någon så blir jag glad, för då känns det som om trycksvärtan i allafall ktill någon nytta. Många av artiklarna i Codex (när jag fortfarande läste den) kändes helt meningslösa och hade antagligen känts så även om jag spelat spelet de handlade om. De enda artiklarna som kändes intressanta var de till Western, och i viss mån någon enstaka artikel till DoD. I Sverox minns jag framför allt artikeln om medeltida kartor, som tog upp något jag inte kände till, förklarade det och gav en del idéer som kunde användas som uppslag till äventyr. Den hade gärna fått vara ett par sidor till.

Det är svårt att peka på vad som kan göra en artikel intressant. Men framför allt är det nog: Kan man använda det som står i artikeln när man spelar? Ger den några nya uppslag eller idéer? Lär man sig något av den? Om man kan svara ja på någon av de frågorna är den nog intressant.

/tobias
 

tinwe

Veteran
Joined
20 Jul 2001
Messages
91
Location
Jönköping
Re: En annan recension

Nae, jag är nog väldigt kräsen för att lägga tid att läsa genom en hel artikel istället för att bara snabb-kolla efter intressanta citat.

Artikeln bör antingen skriva något nytt (ur rent nyhetsvärde eller journalistiskt perspektiv) om någon av mina egna hobbygrenar, fast eftersom jag pysslar med både figurspel, brädspel, lajv, dataspel och rollspel, så borde själva intresseområdet vara lättuppfångat i en Sveroktidning.

Det andra problemet är att även om artikeln innehåller några konkreta nyheter eller några nya journalistiska infallsvinklar, så måste artikeln också lyckas med att direkt förmedla detta genom rubrik eller citat-lyftningar, så att läsaren (jag) har en chans att skapa mig en sammanfattning av vad artikeln handlar om på ett snabbt sätt, för annars bläddrar man vidare.

Tyvärr så hittade jag ingen artikel som innehåll något direkt nyhetsvärde för mina hobbygrenar i denna Sverox, och heller inte något (för mig) nytt journalistiskt grepp. Det var istället antingen helt ointressant, felskrivningar redan i rubriken, eller gamla nyheter.
 

walderik

Veteran
Joined
4 Mar 2002
Messages
140
Location
Jönköping
Jag är inte imponerad. Visst, det är mycket luft och stora bilder, men men... Den är ju gratis.
Mycket tjafs om förnundet. Det kanske är bra att ha någon gång, även om det är tristare än lutfisk. Det får bara inte bli en vana.
Sedan har vi artiklarna. Suck! Det bästa hade man fått från en annan tidning. Det säger ganska mycket va? Fast dom kanske kommer igång i senare nummer. Vem vet.

Jag undrar också fortfarande hur det kan komma sig att det är ok i Sverok att skjuta på varandra med låtsaspistoler och det räknas som spel, medan det inte är ok att slå på varandra med gummi/trä eller stålsvärd. Någon som kan förklara var spelskillnaden ligger?
Visst, softairgun kan vara redskap i ett lajv, men då är det väl lajvandet som skall vara med. Inta bara för att man har ett speciellt redskap i lajvet?
Ähh, jag blir mest bara trött.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Den bör ha gått till tryck ...

Vad jag förstår skulle Fenix nummer 1 skickas till tryckeriet i fredags (9 januari). Om så faktiskt skedde vet jag dock icke.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
en två sidor om Sveroks IT-kris (inte ett ord om deras haxxade servrar dock) som även innehåller två faktafel (DNS påstås vara Denial of Service (DOS) och rollspel.nu påstås vara speltidningen Codex sida på nätet).
Till deras försvar kan sägas att det inte direkt var svårt att få det intrycket med den gamla designen, då "CODEX" stod med större bokstäver än "www.rollspel.nu" högst upp på forumen. Plus att om jag inte missminner mig så VAR rollspel.nu Codex sida på nätet till de skaffade sig en egen, eller i alla fall att de hade en hel del samarbete (jag har vaga minnen av ett Codex-forum här).
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Otur eller okunskap

Jovisst, egentligen beror det lite på när Sverox gick i tryck. Gick den i tryck efter den första december så är det bara slarv från Sveroxredaktionen (eller den som skrev artikeln). Skickades den innan så är det bara beklagligt. Otur, helt enkelt.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Och å andra sidan så har vi INTE varit Codex hem på nätet i vad, över ett år? Inte någonstans förutom i just loggan syns det någon koppling till Codex.

Antagligen är det väl som Yazzman säger otur, men med härledning av vad Anders Gillbring sade på Calcon och Dantes uppgift nedan tycker jag det verkar konstigt att skicka en tidning i tryck en månad innan man distribuerar den..

Nåja, sista ordet om saken är inte sagt och jag ser fram emot nästa nummer av Sverox.
 
Top