Nekromanti Nya Sverox. Vad tycker ni?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Mja, mja

Nu har jag surfat över till Sverok och läst igenom .pdf-filen av senaste numret. Jag kan snabbt konstatera att den artikel som är mest intressant för den vanlige rollspelaren som fortfarande torde utgöra majoriten av Sveroks medlemmar, är hämtad ifrån en annan tidning. Språket känns överlag fattigt och tråkigt. Artiklarna är i många fall tämligen intetsägande. Värst är nästan de två artiklarna om BSK och FalCon som i princip inte handlar ett dugg om konventen utan istället om deras arrangörer. Om de nu är så intresserade av det bakomliggande arbetet varför skriver de då inte en artikel om vad det innebär att arrangera ett konvent istället?

De små artikelrutorna som är insprängda överallt är ofta ofullständiga vare sig de innehåller intervjuer med konventsbesökare eller tips om hemsidor.

Varför artiklar om paintball? Om de så gärna vill leka krig så kan de väl gå med i hemvärnet istället för att suga ut Sverok? Det skulle väl för övrigt erbjuda lika mycket chanser till rollspelande som låtsaskrig med paintballvapen.

Jag kan slutligen konstatera att nya Sverox inte är direkt dåligt, snarare tråkigt, färglöst och intetsägande. Jag kan inte identifiera mig alls med den bild av Sverok som tidningen presenterar.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Åsyftades inte antalet länkar på själva huvudsidan snarare än länkar i länkregistret? Iom att det var i anslutning till kommentaren om en alltför struligt framsida? Svårt att säga dock då det är lite luddigt skrivet.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,735
Varför artiklar om paintball?

Tja... jag antar att svaret är för enkelt: för att det ingår i förbundets verksamhet. Inga konstigheter med den saken. Jag måste få förbehålla mig rättan att tycka att det är otroligt synt att så många "vanliga rollspelare" skall uttrycka en sådan avsky för andra, kanske mindre nördiga, hobbyvarianter än sin/vår egen.

Om de så gärna vill leka krig så kan de väl gå med i hemvärnet istället för att suga ut Sverok?
Lustig synpunkt. :gremsmile: Jag menar... Sverok är ju till för att sugas ut...? Tanken med Hemvärnet är dock knappast att "leka krig".
 

walderik

Veteran
Joined
4 Mar 2002
Messages
140
Location
Jönköping
Re: Varför artiklar om paintball?

Är det verkligen en del av förbundets verksamhet? På vilket sätt är det spel och inte idrott vi pratar om här?
Det enda riksmötesbeslutet jag känner till (men jag kan ha missat något) om saken är ett där man säger att de kan få vara med - Om de lajvar.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,735
Re: Varför artiklar om paintball?

Är det verkligen en del av förbundets verksamhet? På vilket sätt är det spel och inte idrott vi pratar om här?
Det enda riksmötesbeslutet jag känner till (men jag kan ha missat något) om saken är ett där man säger att de kan få vara med - Om de lajvar.
Skall erkännas att jag inte gjort någon omfattande research på området, jag nöjde mig med att det fanns ett eget forum för paintboll hos Sverok och godtog det därför som en del i förbundets verksamhet. Måhända är jag fel ute? Jag är ju trots allt blond och blåögd... :gremgrin:

Hur som helst fick jag just föreningens Sverox i lådan själv och bläddrade igenom denna en gång till för att titta på denna förhatliga paintbollartikel. Som alltså inte finns... Däremot fanns det ju den med airsoft som visade tydligt att att de drar mot lajvandet.
 

walderik

Veteran
Joined
4 Mar 2002
Messages
140
Location
Jönköping
Du har rätt

Jo, så är det. Du har rätt.
Fast hur som helst - Jag vidhåller min principiella ståndpunkt om Sveroks urartande.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Från en distriktare

Kommer infon, men jag uttalar mig fortfarande i form av privatperson.

Paintball faller in under konfliktspelsdelen (som tydligen är lite för bred eftersom många uttryckt sitt ogillande med paintballare) och airsoften under rollspelsdelen(det räknas som ett lajv och inte ett spel, så att säga) (Utläs förkortningen 'Sverok' så fattar ni). Paintballföreningar klarar sig ju faktiskt ekonomiskt själva(och är i regel inte helt ideella heller), men vi skänkte 2000 nånting till en paintballförening till en kompressor (som man använder till att fylla tuber med - en inkomstkälla alltså) för att visa god vilja, vi hade liksom pengar så det räckte.

Det finns säkert mer officiellt om det här för den som tarvar leta, men hursomhaver finns det Sverokanslutna paintballföreningar och det är lite vi kan göra åt det. De borde skaffa ett eget riksförbund, enligt mig, datorspelarna är okej eftersom de också är nördar liksom.. :gremwink:
 

walderik

Veteran
Joined
4 Mar 2002
Messages
140
Location
Jönköping
Re: Från en distriktare

Hehe, det där var ju en skitskoj svar :gremlaugh:

Fast jag släpper bollen nu, eftersom den har mindre och mindre med fanzines att göra.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Varför artiklar om paintball?

"Tja... jag antar att svaret är för enkelt: för att det ingår i förbundets verksamhet. Inga konstigheter med den saken. Jag måste få förbehålla mig rättan att tycka att det är otroligt synt att så många "vanliga rollspelare" skall uttrycka en sådan avsky för andra, kanske mindre nördiga, hobbyvarianter än sin/vår egen. "

Jag får väl börja med att erkänna att jag inte bryr mig särskilt mycket om Sverok egentligen. Både på grund av lättja och ointresse. Men Sverok betyder ändå mycket för oss rollspelare och bör uppmuntras. Jag tycker att förbundet utarmas av att en massa andra fritidsnöjen åker snålskjuts. Jag har aldrig prövat på vare sig airsoft eller paintball(jag vet inte ens vilken skillnad det är mellan de två) men hade säkert tyckt att det var kul. Men det har inte ett smack med rollspel att göra bara för att det finns rollspelare som sysslar med det. Ibland när jag är hemma och sköter om våra gäss så leker jag krig, slåss mot osynliga fiender och låtsas att kvastskaft är svärd(jag är 22,5 för övrigt) men det betyder inte att jag tycker att gåsfarmare ska kunna ansluta sig till Sverok. :gremsmile:
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,735
Re: Varför artiklar om paintball?

Jag tycker att förbundet utarmas av att en massa andra fritidsnöjen åker snålskjuts. Jag har aldrig prövat på vare sig airsoft eller paintball(jag vet inte ens vilken skillnad det är mellan de två) men hade säkert tyckt att det var kul. Men det har inte ett smack med rollspel att göra bara för att det finns rollspelare som sysslar med det.
Jag tycker förbundet utarmas av att folk inte kan acceptera att det är flera hobbygrenar än sin egen som ingår i det. Jag sitter inte här och försvarar att paintball och och airsoft ska vara med i förbundet - jag presenterar helt enkelt anledningen till att artiklar om sådan saker är lika naturliga i Sverox som artiklar om nya Kortspel. Eller LAN för den delen.

Beträffande airsoft och rollspel så handlar ju den artikel som är med i senaste numret om just det faktum att det har med rollspel att göra.


Avslutningsvis, DeBracys superkorta guide till aktiviteter med käcka bössor:

Paintball - man skjuter kulor med färg i på varandra.
Airsoft - man skjuter 6mm (oftast) plastkulor.

Slut på meddelandet.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,875
Location
Stockholm
Funderingar ...

En gång i tiden hette förbundet »Sveriges roll- och konfliktspelsförbund« och var till för rollspelare och konfliktspelare.

När man väl accepterat att lajv är en sorts rollspel måste man i konsekvensens namn även acceptera att paintball och airsoft är en sorts konfliktspel (även om jag personligen inte skulle definiera vare sig lajv eller paintball/airsoft som »spel«, men det hör inte hit).

I dag heter förbundet »Sverok – spelförbundet«, och »Sverok« är inte längre en sammandragning utan ett namn. Detta för att ge plats åt fler spelformer än blott roll- och konfliktspel.

Förbundet har helt enkelt ändrat inriktning sedan 1989 då jag bevistade LinCon och råkade hamna på, vad jag tror var, det första Sverok-årsmötet. Detta tror jag är en bra sak; ett bredare förbund ger fler medlemmar.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,922
Location
The Culture
Vad är ett spel?

I dag heter förbundet »Sverok – spelförbundet«, och »Sverok« är inte längre en sammandragning utan ett namn. Detta för att ge plats åt fler spelformer än blott roll- och konfliktspel.
Generell fråga till alla som orkar lyssna:
Hur definierar man i sådana fall ett spel? (Nu menar jag andra typer av spel än rollspel alltså!) Är schack ett spel? Är biljard ett spel? Är paintball ett spel? Är fotboll ett spel? Vilka av dessa aktiviteter passar in i Sveroks verksamhet?

Jag tycker varken att fotboll, biljard eller paintball är spel och att de inte passar in i Sverok. Om de spelar rollspel medan de skjuter på varandra är det naturligtvis helt okej, men jag fick för mig att artikeln i Sverox hade vinklingen "airsoftare lajvar faktiskt" snarare än "vi är lajvare som råkar ha airsoftvapen med oss". Ska de vara med i Sverok ska de vara det i egenskap av lajvare, inte i egenskap av airsoftare.

Jag låter skitgnällig i det förra stycket. Det är inte riktigt meningen. Jag tycker att det är trevligt att Sverok blir ett stort förbund. Men om syftet bara är att få ett stort förbund kunde man även slopa namnet "spelförbundet", bara kalla det förbundet och bjuda in frimärkssamlare, ishockeyspelare, modellbyggare, trädgårdsodlare, kroppsbyggare och andra hobbyverksamheter som inte har något med spel att göra.

Förlåt, nu låter jag gnällig igen. Hoppas någon kan se min poäng och bortse från raljerandet. :gremwink:

/tobias
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Varför artiklar om paintball?

"Jag tycker förbundet utarmas av att folk inte kan acceptera att det är flera hobbygrenar än sin egen som ingår i det. "

Varför då? Jag håller med Gurgeh i den här frågan, om det funnits en tydligare rollspelsanknytning än "ibland spelar vi någon annan" så hade både airsoft och paintball varit hjärtligt välkomna. Jag tror för övrigt att de hade varit mer lämpliga än ett gäng Battlefieldspelande ynglingar. Jag vill inte vara snål och ogin men Sverom verkar mer ha blivit ett ungdomsförbund än ett rollspelsförbund. Det kanske är dags att diskutera vilka vägar som förbundet ska slå in på i framtiden?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,875
Location
Stockholm
Sverok inget rollspelsförbund ...

Men Sverok har ju aldrig utgett sig för att vara ett renodlat rollspelsförbund.

Som jag skrev ovan tycker jag att paintball och airsoft kan falla under »konfliktspel«.

Om bara bordsrollspelare och konfliktspelare fick vara medlemmar är det tveksamt om Sverok över huvud taget skulle uppfylla kraven för ett riksförbund (ett visst antal medlemmar fördelade på ett visst sätt över landet).
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Äsch

Det visar sig mer och mer hur lite jag faktiskt vet om ämnet så jag kanske borde hålla tyst i fortsättningen. :gremsmile:
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,922
Location
The Culture
Re: Sverok inget rollspelsförbund ...

Som jag skrev ovan tycker jag att paintball och airsoft kan falla under »konfliktspel«.
Frågan är då om inte ishockey också är ett konfliktspel? Om ishocketföreningen LHC vill gå med i Sverok, skulle den få det?

Det kanske är en fånig fråga, men den egentliga frågan är: vad kan man egentligen räkna som spel? Vilka föreningar passar i Sverok?

(Sedan kanske inte det här är rätt tråd att diskutera det i?)
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,735
Spel & sport?

Frågan är då om inte ishockey också är ett konfliktspel? Om ishocketföreningen LHC vill gå med i Sverok, skulle den få det?
TJa, då måste vi ju definera en term till: vad är "sport"? Det är väl det vi brukar klassa bl.a. hockey som, inte sant?

Det kanske är en fånig fråga, men den egentliga frågan är: vad kan man egentligen räkna som spel? Vilka föreningar passar i Sverok?

(Sedan kanske inte det här är rätt tråd att diskutera det i?)
Tja... faktiskt lite mindre fånig än den verkar i första anblicken. Ska man verkligen ta en heltäckande diskussion om saken så bör ju så många vinklar som möjligt täckas. Hur som helst är det helt rätt att detta inte är varken rätt tråd, eller för den delen forum, att diskutera saken i.

Det som fick mig att (oavsiktligt) för diskussionen i den här riktiningen var helt enkelt att klargöra att paintball och airsoft redan är aktiviteter som omfattas av Sverok och alltså inte alls är underliga ämnen i Sverox. Den saken är det liksom bara att acceptera tills Sverok (mot förmodan) slänger ut vapenfanatikerna. :gremwink:
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Re: Mja, mja

Detta, min vän Walium, är inte ett svar endast på ditt inlägg. Men eftersom du förde upp punkten Paintball på min dagordning (vilket givetvis andra hakat på med) så är det här jag lägger mitt svar.

Jag är själv hemvärnsman, iofs tillhör jag slöddrets Elit (Dvs Insatsplutonen, f.ö. den bästa i landet. Dock inte tack vare mig =), men grundtanken är ändock detsamma. Tillhör man hemvärnet i Sverige idag har man näravorplikt på 20övningstimmar/år. Detta är inte svårt att genomföra, att deltaga på övning 20 timmar utspritt på ett år. Tyvärr det det väldigt många som gör sina 20 timmar och stannar där. De 20 timmarna innehåller i sin helhet kanske 3 timmar övning där strid förekommer.

I år har jag närvarat på mer än 80 timmar övningstid, då har ca 40 timmar av det varit övningar där vi sovit ute och faktiskt agerat andra roller än vi själva är. Vi har fått vara B-styrka i skärgården, ropa ord på ryska och störa svenska trupper. Vi har fått (med inte fullt 40 man) göra ett eldöverfall på en pansarbataljon med våra ak4:or (det var inte ens slakt)... Det jag försöker säga är att även om detta är något som jag tycker är kul (skulle inte lägga ner tid på det alls annars) så har jag de där restrerande 40 timmarna där jag står ute i iskall kyla och lyssnar på en general som snackar dynga. Jag har gjort flera timmars vapenvård, jag har genomgått samma kurs i skyddsvakt två ggr bara för att det blev fel i papprena och jag har fått slita rätt hårt för min lott. T.ex. var jag i vilse med och letade efter en 80årig man som gått vilse från hemmet i snöoväder. Tre dagar senare, konstant letande under dygnets ljusa timmar, fann vi honom ihjälfrusen.

Jag säger inte att Hemvärnet är något dåligt ställe att spendera tid på, men det kräver djupare intresse för verksamheten än viljan att leka krig. Jag hoppas jag belyser lite tankegångar med den här harangen.

Sedan så är jag fruktansvärt kluven i tankegångarna om vad som passar och inte passar i Sverox, men jag tänker lämna det osagt till jag läst fler utkomna versioner av den nya upplagan.

Jag håller dock med de flesta som kommenterat tidningens layout och text, den är tråkig och grå. Inte i första hand p.g.a. bristen på intressanta ämnen, men på grund av bristen på intresserade skribenter. Man kan inte skriva en intressant text om man själv tycker att ämnet är dötråkigt.

Remember, it is not "How high are you?", it is "Hi, how are you?"
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Vad menar du med
medan det inte är ok att slå på varandra med gummi/trä eller stålsvärd. Någon som kan förklara var spelskillnaden ligger?
?

Skillanden här är väl den stora skaderisken. T.o.m. Gummisvärd kan göra mycket skada, vilket inte soft airgun klara om man klär sig enligt föreskrivna regler.

Jag vet inte om jag försvarar soft airgun i allmänhet, men däremot så vet jag att ett inslag av softairgun har med fördel använts på ett lajv jag varit på. Det var ett vampyrlajv och några "softisar" kom dit mitt i natten i rollen som Inkvisitationen... det var stämningshöjande och effektivt (iofs hade de inga kulor i sina Soft Airguns då vi inte hade skyddsutrustning, men stock ändå)...

Man KAN med fördel lajva med Soft Airgun *har sett det göras i Umeå t.ex.) men frågan är om det verkligen är det man gör i allmänhet? Eller krigar man bara?

Jag vet inte om SCA har någon som helst anknytning till Sverok, men där har man ju strider som man rollspelar ut. Inta fästning, reenactment av stora slag, man agerar sitt medeltida alterego när man har banketter och andra festligheter. Jag tror inte att SCA skulle få tillträde till Sverok, och varför får isf Paintball/Airsoft det?
 
Top