Nekromanti Nya Monster Manual

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Zzzz

Precis, det läker det som det mäter. Just wounds är kanske ett olyckligt ordval men om man betänker att en höggradig person som fått en massa stryk har just massa lätta skador så är det inte helt missvisande.

Nåväl... baserat på de olika läkningsmekanismerna och hur reglerna (förutom de små "sunt-förnuft paragraferna" som du tar så hårt på) delar ut skada, tycker jag att det är mycket rimligare att tolka ett stort antal HP som att man tål mycket snarare än att man är duktig på att inte få stryk.
Jag menar, om man hittar en kista som tål 50hp innan den går sönder är det väl ingen som kommer att tro att den skuttar undan när man anfaller den (om man inte spelar D&D Discworld ;)
Dessutom tycker jag det är rätt mysko att säga till någon: "Snyggt, du duckar precis så mycket att armborstpilen missar dig, ta 15 hp skada, eller jag menar: tur-reduktion"

"Det klart att man kan misslyckas med att hota folk (i den meningen att de faktiskt inte blir rädda) även i D&Ds system. Det är rätt irrelevant."

Ja, det kan man misslyckas och lyckas med i alla system.


Poängen, även om du undviker den flitigt, är att i ett system där en projektil från ett armborst inte utgör något egentligt hot för en person är det svårt att hota personen med sagda armborst.

EOD?
 
Top