NYHET Nya Drakar och Demoner

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Det är en fantastisk bra nyhet för oss som inte skaffade DoD16 på grund av att bilderna var allt som lockade. :D

Men jag tycker det är smart också. Det markerar ut en ny inriktning. Inte fullt ut nostalgiskt och retro, utan modernt och fräscht med lite gammal känsla bevarad.
Ja, jag tror att fyrfärg är rätt val i den dag som är. Svarvitt skulle please grognarderna, men spelet kan inte bara vara för oss. Det köper jag.

Jag är lite rädd för att bli besviken här, men känner också om det finns någon i denna galax som göra ett bra DoD så är det FL. Och det jag hört hittills lovar gott (utom det där med t20:an möjligen).
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
242
T20 och Egerkrans, både tärningen och hans stil känns som om man vill flörta med de som gillar DnD. Det kanske inte är vad jag ville ha men det känns som en fungerande strategi.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,867
Location
Ludvika
T20 och Egerkrans, både tärningen och hans stil känns som om man vill flörta med de som gillar DnD.
För mig är det typ som det DoD jag alltid haft i mitt huvud, sedan långt innan jag började digga DnD.

Men så är jag ju en ushlig casual när det kommer till DoD. Har bara spelat expert, och typ inget annat =D
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,392
Alla de här är guld! Vissa är mer, andra är mindre, disney.

Men alla är Äventyrare.

Nu blev jag pepp och öppnade en tråd.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
Trodde nog Ligan skulle luta åt en annan illustratör men valet av Egerkrans känns helrätt. Tydlig profil och säkert smart med någon som är lite känd utanför nördvärlden. Har heller inget emot återbruk av DDR-bilderna.
 

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,181
Location
Lunden, Göteborg
Jag är också förtjust i Peter Bergtings anka han tecknade till min lilla pamflett "Ankor i Trudvang". Det ser ut som en anka, och inte som en Kalle Anka, så att säga.

View attachment 6954
Det är fortfarande en av mina favoritbilder på ankor (gillar även de andra bilderna i den pamfletten). Tänker att Bergtings och Egerkrans stilar nog skulle passa bra ihop i nya DoD.
 
Joined
13 Jun 2020
Messages
56
Del 5. Nya Drakar och Demoner - klassiska äventyr i ny skepnad
Tillsammans med Tomas på Fria Ligan / Free League Publishing pratar vi om den kommande utgåvan av Drakar och Demoner.

Grundlådan i all ära, det är i äventyren som vi kommer att få uppleva nya Drakar och Demoner. Men vad är på gång?

Klassiska G5 häften eller äventyr i A5 storlek?
Det kommer att bli G5, det format som regelböckerna har och som även Äventyrsspel gick över till. Jag tror att det formatet känns behändigt och har anor som vi vill sikta mot. Däremot kanske vi vill ha med en större karta i äventyren som man kan veckla ut. Planen är häften i det formatet men i färg, för nu är det lättare att trycka i färg än förr i tiden.

Warhammer Fantasy Roleplay 4ed har återstartat Enemy Within kampanjen med rejält utökade lyxutgåvor. Kommer vi se något liknande med klassiska Drakar och Demoner äventyr
Ja, men faktiskt. Lite liknande i alla fall. Det vi har gjort, som är extremt kul, är att vi pratat med och har ett samarbete med Roger Undhagen som skrev många av de klassiska äventyren som Dimön, Döda skogen och Maktens portar. Planen är att göra en blandning av nytt material men varvat med nyutgåvor av klassiska äventyr. Till en början är det med Roger Undhagens äventyr. Exakt i vilken ordning får vi återkomma till, men de tre finns i planerna att göra nyutgåvor av. Det blir inga direkta reprints utan de kommer anpassade till den nya utgåvan av spelet, få nya illustrationer och nya kartor. De görs om en hel del men i grund och botten kommer det vara de klassiska äventyren i nya utgåvor. Så det liknar lite det som de gör med Warhammer.

Då blir det en ny avslutande tredje del av Ärans väg?
Det är möjligt. Jag kan inte lova något här och nu men det finns i diskussionerna. Det fanns ju en plan för Roger Undhagen att skriva den tredje delen i Ärans väg men det blev inte så. Det blev Michael Petersén som skrev den istället och gjorde ett bra jobb med det. Men någonstans har man alltid undrat vad den ursprungliga tredje avslutande delen av Ärans väg skulle ha varit. Om saker går som de ska så kanske vi kommer få veta det snart.

Framtida släpp? Grundboxen kommer först. Kommer ni flörta med oss nostalgiker och ge ut Expert, Gigant, Monsterbox, Magibox. Är det nått man kan hoppas på?
Ja kanske. Det är lite tidigt att säga. Nu har vi fokus på grundspelet och de äventyr vi pratat om, så större bredare expansioner ligger längre bort. Jag vågar inte svara på det faktiskt, men det är inte omöjligt.

Vi var inne på Svavelvinter förut. När får vi Svavelvinter Mega Deluxe utgåvan med extra allt till Drakar och Demoner?
Det vore häftigt att göra, men det har vi inte pratat om ens. Det får jag återkomma om. Men det är klart om vi gör nyutgåvor av de äldsta grejerna först så är det inte otänkbart att vi även gör det av Svavelvinter och Erik Granströms andra grejer längre fram. Men vi har inte hunnit prata med Erik än, så jag vågar inte lova något. Det materialet tillhör inte oss utan Erik. Det är därför vi har ett nytt avtal med Roger Undhagen. Det enda vi har är varumärket, inte allt material som hör till, utan det tillhör skaparna. Det var så avtalen såg ut på den tiden, om det ens fanns avtal. Men vad det gäller Svavelvinter, jättegärna, det är absolut ingen dum idé framöver.

* Nästa avsnitt snart... på Rollspelsnostalgi
* Kommentera gärna i Rollspelsnostalgi - grupp
 
Last edited:

Styrman

Veteran
Joined
22 Dec 2016
Messages
161
Ser fram emot ärans väg. Hade gärna haft originalen men de kostar lite väl mycket nu för tiden. Hoppas mörkrets hjärta också släpps eller ett alternativt nyskrivet slut.
Har själv aldrig spelat svavelvinter, bara lyssnat på AP pod, så det hade ju inte svidit att kunna uppleva den i uppdaterad förpackning.
 
Top