Nekromanti Ny RP

Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Jag tänkte göra en galen alkemist med typ 4-5 i styrka och tålighet och typ 20 i bildning. Han ska lägga alla sina yrkesfärdighetsenheter på Alkemi. Han skall vara helt främmande för vapen. Så, vad tycker ni?

Mvh Victor Palm

I'll be back
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
"Han ska lägga alla sina yrkesfärdighetsenheter på Alkemi."

Innan du gör det så måste jag först och främst rekommendera dig att använda några färdigheter till andra saker, då du inte kan göra många artefakter utan exempelvis alstringsfärdigheter. Du kan heller inte "elixirera" med bara alkemi som färdighet, o.s.v.. Bara ett tips i all välmening innan du gör något förhastat. :gremcrazy:

"Så, vad tycker ni?"

(varning: subjektivitet) Tja, det låter lite väl specialiserat för min smak. Men kör hårt du :gremlaugh:.
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
"Innan du gör det så måste jag först och främst rekommendera dig att använda några färdigheter till andra saker, då du inte kan göra många artefakter utan exempelvis alstringsfärdigheter. Du kan heller inte "elixirera" med bara alkemi som färdighet, o.s.v.. Bara ett tips i all välmening innan du gör något förhastat. "

Han har ju sina valfria färdigheter kvar till sådant.

Mvh Victor Palm

I'll be back
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Låter som en rolig karaktär, om du tror att du klarar av att gestalta honom på ett bra sätt. Dock kan jag tycka att 4-5 i styrka är aningen lågt. Vilken typ av kampanjer brukar du och dina kamrater spela? Fokuserar ni mycket på strider och våld är det inte helt säkert att han passar in.
 

Tzam

Warrior
Joined
16 Oct 2002
Messages
328
Location
öhh... nära Sundsvall
En alkemist kan väll visst var bra i strid. Någon asspekt måste han ju kunna alstra. Det är väll bara att hålla sig i bakrunden och skicka en massa besvärjelse då!!
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Har man 4-5 i styrka är man väldigt sårbar. Det är inte alltid som man har möjlighet att gömma sig bakom andra när striden pågår som värst.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
... förutsatt att de fokuserar mycket på strid alltså, som du nämnde i ditt tidigare inlägg.

Jag har spelat en rollperson med styrka 3 (den var från början 2, men spelledaren var snäll och höjde den till 3 så att jag kunde använda min dolk) och tålighet 5, det gick bra - även i strid! Eller tja, han högg ned en oförberedd bondlurk och knuffade en annan i en björnsax :gremgrin:. Han var dock väldigt nära att dö av att bli kastad en och en halv meter och glida en bit efter ett stengolv. (för övrigt den roligaste karaktär jag någonsin har spelat)

Och så har jag en karaktär som är utforskare och språkvetare... styrka 5 tror jag. Han försökte snitta upp en tirak med en äppelkniv men det gick inte så bra - tur att det finns stadsvakter (och bandage också för den delen :gremblush:).

Så det beror väl på man utsätter sig för... "är huvudet dumt får kroppen lida" som min mor brukar säga :gremsmile:.
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Vi fokuserar inte så mycket på strid i gruppen (men förvånansvärt många har ändå krigaryrken), Eons stridssystem må vara realistiskt, men det blir lätt ganska drygt (alldeles för många tärningar att slå). Vi har börjat köra med att alla spelare slår alla sina egna slag plus att en av spelarna åtar sig rollen som sekreterare så att SL bara behöver säga hur mycket skada det blir. Har bara hunnit testa detta en gång men det ska vi fortsätta med. Men jag tycker fortfarande att Eons stridssystem är alldeles för invecklat för att basera ett äventyr på strid. Jag funderar på att göra ett eget skadesystem som man kan använda vid typ slumpmöten där man inte pallar med det vanliga reglerna.

Mvh Victor Palm

I'll be back
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Det finns förenklade skaderegler i Moneter & Varelser, eller var det Krigarens Väg?
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Båda [ANT]

[Almost No Text]

Och eftersom att många verkar tycka att M&V är så hemskt dålig så får de nu också en anledning att köpa den (eftersom att KV knappt finns att tillgå längre)...! Wooohooo! Ännu mindre chans att neoGames går i konkurs! :gremgrin:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Snabbare skadesystem

"Det finns förenklade skaderegler i Moneter & Varelser, eller var det Krigarens Väg?"

Både och. Monster och Varelser innehåller ett system avsett för monster: slå skadeverkan, titta i tabellen, se hur mycket trauma, smärta och blödning man får, kryssa i.

Samma system dök också upp i Krigarens Väg. Dessutom fanns en variant av det konventionella skadesystemet från Eon 1 där skadan räknades ut åt en. Man slog fortfarande extraskador, men man slapp räkna ut alla multiplikationer, utan det var bara att plussa ihop. Detta system kom in i N2 och Eon 2.

Utöver det har jag en egen snabbvariant, som jag använder i Skymningshem. Varning dock - det gör ont som få! Dessutom är det i princip glorifierade hit points och rätt tråkigt. Det fungerar som så:

Slå skadeverkan. Sätt in så många kryss på Trauma, Smärta och Blödning. Dessutom, om det är en huggskada, sätt i hälften så många kryss till (utöver de första) på Trauma. Om det är en krosskada, sätt i hälften så många kryss till på Smärta. Om det är en stickskada, sätt i hälften så många kryss till på Blödning.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: Snabbare skadesystem

"Slå skadeverkan. Sätt in så många kryss på Trauma, Smärta och Blödning. Dessutom, om det är en huggskada, sätt i hälften så många kryss till (utöver de första) på Trauma. Om det är en krosskada, sätt i hälften så många kryss till på Smärta. Om det är en stickskada, sätt i hälften så många kryss till på Blödning."

"Varning dock - det gör ont som få!"

För att få det att göra mindre ont kan man göra så här: Slå skadetärningar. Om det är krosskada, halvera trauma och blödning. Om det är huggskada, halvera smärta och blödning, om det är stickskada, halvera trauma och smärta.
Man får dock [skada] i trauma för huggskador och [skada] i smärta för krosskador (samt [skada] i blödning för stickskador) utan halvering.
Gör lite mindre ont och är inte särskilt mycket mer komplicerat.

Ba ett tips, liksom... :gremsmile:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Snabbare skadesystem

"För att få det att göra mindre ont kan man göra så här: Slå skadetärningar. Om det är krosskada, halvera trauma och blödning. Om det är huggskada, halvera smärta och blödning, om det är stickskada, halvera trauma och smärta."

Bra förslag. Den kanske jag skickar upp bland klurisarna.
 

Caldaras

Veteran
Joined
25 Sep 2000
Messages
82
Location
Borås
Re: Vad får en sådan person att ge sig ut på äventyr?

Den där ingridiensen som skall fullborda hans stora livsverk som han måste måste MÅSTE få tag på!
 
Top