NYHET Ny rollspelsförläggare i Stockholm - White Wolf återuppstår!

Big Marco

Vampyrchef
Riktigt kul att äntligen få säga det här – White Wolf är tillbaka!

En ny rollspelsförläggare i Stockholm ser mörkrets ljus, och jag och mitt grymma team kommer nu att utveckla, skapa och ge ut klassiska IP:n som Vampire: The Masquerade, Werewolf: The Apocalypse, Hunter: The Reckoning (och mycket mer) in-house! Detta adderas till den redan framgångsrika licensverksamhet vi har kört med de senaste åren, men nu växlar vi upp ordentligt!

Mer nyheter kommer snart – det här är bara början.

Lite mer info här: https://comicbook.com/gaming/news/v...isher-white-wolf-rebrand-bloodlines-2-update/
och här: https://www.paradoxinteractive.com/...ng-and-publishing-entity-of-world-of-darkness

1748032702044.jpg

När jag såg denna nyhet inser jag att historien är minst sagt dimmig för mig. Någonstans trodde jag redan dessa IP:n var svenska sedan flera år, och att Arfert hade något med dem att göra. Någon som kan fylla i historien?

När jag såg denna nyhet inser jag att historien är minst sagt dimmig för mig. Någonstans trodde jag redan dessa IP:n var svenska sedan flera år, och att Arfert hade något med dem att göra. Någon som kan fylla i historien?

Det stämmer - svenska Paradox Interactive köpte White Wolf 2015. White Wolf som bolag lades ned 2018, och alla IPn lades in direkt under Paradox BizDev, vilka byggde en licenseringsverksamhet där IPn som Vampire: The Masquerade, etc, licensierades ut till licenstagare inom dataspel, rollspel, brädspel, kortspel, LARPs, smycken, kläder, dockor och annat. Denna verksamhet har nu vuxit rejält och det var dags att ta hem mycket av IP-utvecklandet till Sverige under det nyskapade (återupplivade?) "White Wolf".

Typ så.

Som jag skrev annorstädes, det är coolt men betyder ingenting!

Vad som kommer betyda något är när något faktiskt sker. Ord och pressreleaser är tomma. Handling talar högre.

(Med det sagt, den unga Robert skriker inombords av förtjusning men han hålls inlåst därnere... :gremgrin: )

Vad som kommer betyda något är när något faktiskt sker. Ord och pressreleaser är tomma. Handling talar högre.

(Med det sagt, den unga Robert skriker inombords av förtjusning men han hålls inlåst därnere... :gremgrin: )

"Ingenting" känns rätt neggo. :-) Pressreleasen säger det den säger - att det startas ett nytt svenskt rollspelsförlag (rekryteringar pågår i rasande fart). Vi kommer löpande släppa uppdateringar när vi har grejer att berätta om.

Det stämmer - svenska Paradox Interactive köpte White Wolf 2015. White Wolf som bolag lades ned 2018, och alla IPn lades in direkt under Paradox BizDev, vilka byggde en licenseringsverksamhet där IPn som Vampire: The Masquerade, etc, licensierades ut till licenstagare inom dataspel, rollspel, brädspel, kortspel, LARPs, smycken, kläder, dockor och annat. Denna verksamhet har nu vuxit rejält och det var dags att ta hem mycket av IP-utvecklandet till Sverige under det nyskapade (återupplivade?) "White Wolf".

Typ så.
Betyder det här att ni faktiskt har rätt att ändra på spelet eller är det fortfarande 5th edition som gäller?

Personligen är jag inte alls imponerad av PDX hantering av White Wolf fram till idag, så jag delar din skepsis. (Men sen måste ju sägas att jag inte var något jättefan av WW när det begav sig heller, så vad jag tycker är inte överdrivet relevant.)

En pressrelease är ord. En släppt produkt är handling.

Det är en skandal att detta IP har legat i dvala så länge. ;)
Nja, det är snarare logiskt. Den ursprungliga visionen är extremt mycket 90-tal, den känns inte så värst relevant idag. Och Phil Brucatos idéer har varit... tja, inte heller så relevanta kan vi väl säga... :rolleyes:

"Ingenting" känns rätt neggo. :-) Pressreleasen säger det den säger - att det startas ett nytt svenskt rollspelsförlag (rekryteringar pågår i rasande fart). Vi kommer löpande släppa uppdateringar när vi har grejer att berätta om.
Nä, det är fakta. Pressreleaser är som @entomophobiac säger "En pressrelease är ord. En släppt produkt är handling". Jag ser fram emot att orden blir handling, men just nu finns det inte mycket att vara pepp på.

(Allt för många gånger har jag blivit bränd av storslagna pressreleaser som lovar saker så jag har svårt att gå igång på det.)

Nja, det är snarare logiskt. Den ursprungliga visionen är extremt mycket 90-tal, den känns inte så värst relevant idag. Och Phil Brucatos idéer har varit... tja, inte heller så relevanta kan vi väl säga... :rolleyes:
Shit vad jag är glad att se någon annan än Phil Brucato ta hand om det här. Inte för att han är kass eller så, utan för att det desperat behöver ett omtag på alla nivåer.

Eller Orpheus! Jag tyckte alltid det var så jäkla ballt.
Vi spelade hela Orpheus, men det är ju egentligen en färdig kampanj... vad mer finns det att göra?

Ett annat spel som utförs på samma sorts sätt som Orpheus, där spelet är kampanjen, däremot! Det är guld.

Back