NYHET Ny rollspelsförläggare i Stockholm - White Wolf återuppstår!

Så, i ett hypotetiskt "VTM6", vad skulle du vilja se?
Jag har slutat spela spelet just för att Gehenna med mera brände bort en stor del av min kärlek till mitt dåvarande favoritspel men om du vill kan jag skicka ett PM eller starta en annan tråd istället för att sitta och vara mer negativ i en tråd som inte förtjänar det? Det är coolt att ni får skriva spelet och det känns som en hijack av det här ämnet. Men jag har definitivt en hel del tankar om det som alla stackare som frågat mig om saken genom åren har fått höra mer än de nog ville. :)

Jag har slutat spela spelet just för att Gehenna med mera brände bort en stor del av min kärlek till mitt dåvarande favoritspel men om du vill kan jag skicka ett PM eller starta en annan tråd istället för att sitta och vara mer negativ i en tråd som inte förtjänar det? Det är coolt att ni får skriva spelet och det känns som en hijack av det här ämnet. Men jag har definitivt en hel del tankar om det som alla stackare som frågat mig om saken genom åren har fått höra mer än de nog ville. :)

Gärna! Älskar att få see feedback från fans, gamla som nya, och även höra om vad som gillas/inte gillas med de olika utgåvorna.

Jag vill se:

-Låt Kyle Marquis skriva en stor jäkla kampanjbok. Eller flera stycken som Transylvania Chronicles.

-Full metaplot igen. Romaner. Tie-in musik. Hela baletten. Jag bryr mig inte om man behåller det som hänt i V5 eller nukear det.

-Att man kan skapa en karaktär med bara karaktäsbladet och utan att behöva kolla upp meriter eller liknande. Vampire ska vara ett spel som lockar in folk i hobby och inget dödar det som att bläddra i boken,

-Ett riktigt bra combat system. Det är grejen Vampire aldrig haft, det vore så coolt att ha.

-Mekaniskt stöd i grundboken för att spela neonater, ancilla och elders.

-Strömlinjeformade discipliner. Liksom, V5 började men gick inte alls hårt nog.

-Jag vill ha en massa gonzo. Jag vill ha spöket av mänsklighetens första stad i dödsriker, alien virus, boston dynamics hundarna med eldkastare från 2I boken, kloner, cyborgs, Imbued hunters och allt. Man kan ta ut det om man inte vill ha det.

-Gör en bra version av Kindred of the East och stoppa dem i boken.

-Att man kan skapa en karaktär med bara karaktäsbladet och utan att behöva kolla upp meriter eller liknande. Vampire ska vara ett spel som lockar in folk i hobby och inget dödar det som att bläddra i boken,

Jag brukar säga att Vampire har ett sjukt bra och enkelt grundsystem, med väldigt gott om möjligheter att improvisera snarare än specificera saker.

Sedan förstör de det genom att speca väldigt specifika regler för varje nivå av varje förmåga t.ex.

Ni har jag inte lusläst V5, men (till exakt ingens förvåning) vill jag se ett tunt, närmast anemiskt regelkapitel där det lämnas väldigt mycket upp till varje grupp/SL hur man egentligen kombinerar saker och vilken effekt man får. Lite exempel kan man kosta på sig, men man borde inte behöva mer än ett kort stycke för att beskriva varje förmåga översiktligt.

Överlag har jag svårt att se Vampire som ett spel som vinner på att spelas med väldigt synligt och närvarande regelsystem. Att "spela mekaniken" tycker jag verkligen dödar stämningen.

Det här! Det var just den levande världen som ständigt utvecklades som fick mitt intresse att gå till besatthet. Att klura och spekulera samt vara en del av händelsernas framskridande är vad som jag saknat sedan Gehenna.
Gehenna var dessutom extremt heavy handed storytelling som förstörde all den subtila storytelling som skedde innan de bestämde sig för att metaplot var dåligt och bestämde sig för att bevisa det genom att förstöra metaplotten. Att man kunde hitta att Helena var Francois Villions sire och att han i sin tur hade kopplingar till the Midnight Circus var coolt. Att spränga atombomber för att döda antediluvians i Indien var... ... ett val. De sprängde ju för övrigt Enoch i endgame metaplotten också så den finns ju inte kvar för att de ville döda sitt gamla spel och sälja sitt nya spel istället, en plan som alltid funkat jättebra...

Jag vet att folk som röstade för länge sedan om ifall man ville retconna Gehenna eller behålla det och gå vidare därifrån röstade för att behålla det. Men man får komma ihåg att det var de människor som hade gillat läget tillräckligt mycket för att fortfarande bry sig om vampire 10 år efter att det skjutit sig själv i foten så hårt att majoriteten av alla spelare för länge sedan försvunnit. Svaret på frågan borde ha varit "Det var absolut skit och borde aldrig hänt snälla ignorera och resetta till factory settings."

Jätteroliga nyheter! Har ingen relation till spelen om nämns, men mer rollspel är alltid kul :)

Kanske bäst att länka mina M5-åsikter här också:

Den eviga frågan - hur sammanlänkade ska de olika spelen vara.
Nu är det egentligen Demon:the Fallen som jag är mest intresserad av till oWoD, men det är något som jag skulle vilja se i den men som antagligen skulle behöva grundas redan nu. Att man skapar människan och den fallna ängeln separat, och sedan kombinerar dem. Vilket gör att om man förlorar den mänskliga kroppen så kan man besätta en ny. Det saknades i den befintliga utgåvan.

Om man gör samma uppdelning för de andra linjerna (vilket nWoD/ChoD gjorde), så ökar det möjligheten till cross-overs för de som vill mecka ihop det, även om man de inte har kompatibel lore/meta-plot. För då är åtminstone mekaniken kompatibel.

Back