Nekromanti Nummer 5

Bergting

Warrior
Joined
11 Aug 2000
Messages
307
Re: Han kommenterar nummer 5

Ok, om du läser American Gothic sviten ur Swamp Thing så ska jag läsa Planetary, deal? =).

Sebastian O har förresten kommit ut samlad och även den är given om man vill läsa en kanonserie med "rollspelsvarning".

Jag köper (som jag säkert sagt hundra gånger) bara Hellblazer varje månad, mest för att jag har alla nummer, men då och då byter dom tecknare eller författare och den blir tokigt bra igen i ett år eller två. Just nu är den bra igen.

Peter
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,557
Location
Fallen Umber
Re: Han kommenterar nummer 5

Ok, om du läser American Gothic sviten ur Swamp Thing så ska jag läsa Planetary, deal? =).
Deal. :gremlaugh:

Sebastian O hade jag inte hört talas om. Tack för tipset!

För övrigt känns det ganska trist att behöva vänta två månader mellan var fjärde sida av The Portent. Med den takten torde det väl ta dig fyra-fem år att berätta en hyfsad historia, eller hur? Finns det någon möjlighet att serien kommer att publiceras snabbare i framtiden?


/Dimfrost
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Pistoler och yllerockar

Den mest troliga förklaringen är att det är fan så mycket lättare att rita ett svärd eller en pistol än en yllerock.

/Joel - har provat att teckna bägge
 

Bergting

Warrior
Joined
11 Aug 2000
Messages
307
Re: Han kommenterar nummer 5

Japp, Tysk och Engelsk utgåva är planerad inom ett år. Jag vet att jag sagt det i ett par år nu, men nu är det faktiskt på G =).

P
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,908
Location
The Culture
OT om serier

Om vi rekommenderar saker här kan jag börja med att säga att jag tycker Millars* Authority är bättre än Ellis, även om den lider en del av tecknarbyten och av det faktum att DC kastrerade hans sista berättelse, som annars inleddes med det bästa nummer jag någonsin läst av en superhjälteserie. Alla de nummer som är tecknade av Frank Quitely är lysande.

Sebastian O är en fin gammal serie. Den känns nästan europeisk i sitt utförande på något sätt, snarare än amerikansk. Författaren är ju skotte, men det kändes som att läsa en bra fransk albumserie.

Men den serie jag är mest sugen på för tillfället är Human Target, speciellt det första albumet, som bara heter just Human Target. Det är riktigt lysande.

Careys Hellblazer är bra, men ibland tycker jag att han använder för mycket magi, när vanlig bluff hade varit snyggare. Hans Lucifer är bättre. Sedan ger Frusin intryck av att ha tecknat med vänsterhanden på en kafferast på sista tiden, vilket är synd, då han verkligen är riktigt bra om han anstränger sig.

/tobias

*(Millar, Mark), ej att förväxla med Miller, Frank.
 

Bergting

Warrior
Joined
11 Aug 2000
Messages
307
Re: OT om serier

Hej!

Tänkte bara hålla med. Carey var ett lyft för Hellblazer. Jag verkar vara en av de få som inte gillade Garth Ennis som i mitt tycke verkade satsa mer på att äckla än att skrämma.

Måste tyvärr hålla med om Marcello Frusin. Han var kanon i början men har stadigt blivit tröttare på det här giget som det verkar. Hellblazer har under åren haft några riktiga höjdaravsnitt, som t ex Hold Me av McKean. Galet, galet snyggt och bra. Ett av dom bästa manusen också, som hans kommentar till den rasistiska taxichaffisen som vill ha tip (dricks): "Here's a tip: Get a new head, the one you've got now is narrow and full of crap" (eller nåt sånt). Moore och Gaiman kunde skriva dialog bättre än nån som kommit efter. Warren Ellis undantaget som gjorde ett riktigt bra jobb.
Men som sagt. Carey håller fanan högt =)

Peter
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
CoC d20-deltråd flyttad till d20-forumet (nt)

NT = Nihilistisk Tagelskjorta
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,201
Location
Göteborg
Re: Vapen i rollspel

Rollspelsnormen är sådan att den bara tilltalar en liten minoritet. Detta förhindrar nytillskot till hobbyn som kommer utifrån den kulturkrets som rollspelen tilltalar, vilket verkar till att bibehålla rollspelshobbyns svårtillgänglighet.

Fast samtidigt är det så att våldsfokuserande spel (DnD) säljer rätt bra medan sagorollspel (Västmark) säljer rätt dåligt. För Eon är Krigarens väg och Vapenmästaren två av de moduler som sålt bäst. Det lönar sig för spelföretagen att utveckla våldsgrejer tills dess att hobbyn breddats. Det är en betydligt enklare grej att prångla ut guns'n'ammos på rollspelska än att göra rollspel lika allmängiltigt som brädspel (det finns ju allt från nördspel (Diplomacy) till statusspel (Trivial Pursuit) och barnspel (Bamses honungsjakt)).

Jag tror att Lycan vill att rollspel skall bli lika "allmängilitigt" som brädspel och att det fortarande ska finnas spel för insatta. Jag har ärligt talat ingen aning hur det skulle kunna gå till.

Men vålds- och vapenfixering avskräcker säkert kvinnor från hobbyn. Gällande film, där action är en del av genren är det antagligen inget problem alls, men i rollspel, där DnD och dess likasinnade efterföljare har så stor del av marknaden så tror jag att det hindrar.

Menmen, Eon III innehöll ju mer hästar och kläder än Eon II, och knappt några nya vapen (har jag för mig). Så det kanske vänder?
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Re: Vapen i rollspel

Svarar på avatarex' inlägg, men det är lite till Marco också:

Jo, ni har rätt båda två. Mer allmängiltigt, ja... vet inte hur det ska gå till, nej... precis så.

Att jag tyckte att vapenartikeln i Fenix var tråkig var för att Fenix hade varit en utmärkt plats att bredda Eon på. I en tidning hade man kunnat ha med saker som kanske inte säljer jättebra, till skillnad från en modul, där en hela moduls försäljningssiffror hänger på materialets attraktivitet för den stora massan.

- Lycan
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,557
Location
Fallen Umber
Re: OT om serier

Nu har jag bara läst den inledande berättelsen (de första fyra numren, alltså) av Millars Authority, men jag måste säga att jag gillar Ellis klart bättre än så länge. Och så gillar jag inte Quitelys stil så mycket. Det mesta ser fantastiskt ut, men jag tycker att alla ansikten är exakt likadana. När det gäller X-men är han fantastisk, för där har man inte så mycket att jämföra med, men i jämförelse med Bryan Hitch blir det rätt uppenbart.


/Dimfrost
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Vatten är vått

Jo, men har det egentligen med vapenlistor att göra? Och hur skulle rollspel utformas för att dra till sig en annan publik, menar du? På samma sätt som Sims skapade en helt ny dataspelspublik?
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Re: Vatten är vått

Vapenlistor? Tja, att genom klagomål bryta mot en viss norm och därigenom skapa diskussion om attitydförändring och en medvetenhet om mönster och beteenden är en klassiker.

Parallellen till The Sims och diskussionen om samma revolution hade kunnat ske i rollspelsvärlden är mycket intressant. Jag tror att rollspelskulturen hade kunnat breddas och utvecklas.

- Lycan
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Nej

"Den mest troliga förklaringen är att det är fan så mycket lättare att rita ett svärd eller en pistol än en yllerock."

Det beror helt och hållet på vad illustratören i fråga har för erfarenheter och intressen. Jag tycker till exempel precis tvärtom.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Re: Eksem kommenterar nummer 5

Spela spaghetti
Finns det någon som verkligen behöver tipset att om man vill spela med mäktigare rollpersoner så kan man använda fler poäng än vanligt när man skapar rollpersonerna? Väldigt menlöst, det borde handlat om hur känslan ska förmedlas istället.
Trist att du tyckte artikeln var menlös. En av de vanligaste frågorna vi som konstruktörer får är annars just var den rimliga nivån ligger och hur man bäst hanterar Stridsvana i ett sådant upplägg, då det normalt inte går att köpa Stridsvana i Western. Helt fräckt tyckte vi också att kopplingen till tre kompletta äventyr på nätet förmedlar en del känsla;-)

/a & t
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Nej

Det beror helt och hållet på vad illustratören i fråga har för erfarenheter och intressen. Jag tycker till exempel precis tvärtom.
Pistoler och svärd är kantiga platta saker som gör sig väl i 2D.
En yllerock är mjuk och fluffig och ser bäst ut när den är påklädd någon.

/Joel - som därmed inte säger att man inte kan vara bättre på att rita ylllerockar. Bara att det är svårare att lära sig.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Eksem kommenterar nummer 5

Men äventyren var inte med i artikeln. Att länka lite till internet räcker inte direkt för att klassa något som en artikel, skulle jag vilja påstå. Och hellre i så fall att det där med Stridsvana och poäng skulle stått på nätet och en längre artikel om stämning och sådana tips i tidningen. Fast helst båda i samma artikel, då.
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Re: Nej

"Pistoler och svärd är kantiga platta saker som gör sig väl i 2D."

Men jag tycker att kantiga saker är svåra. Oavsett hur väl de gör sig i 2D när någon annan ritar dem.

"Bara att det är svårare att lära sig."

Fast du sade inget om att lära sig; du sade bara allmänt att de är svårare att rita - baserat på att du har "provat". Det var det jag vände mig emot. Jag inte med om att det alltid är svårare att lära sig heller, men strunt samma.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Nej

Fast du sade inget om att lära sig; du sade bara allmänt att de är svårare att rita - baserat på att du har "provat". Det var det jag vände mig emot. Jag inte med om att det alltid är svårare att lära sig heller, men strunt samma.
Jäpp. Det känns ganska dumt att försöka förklara för dig vad du har lättast för, vilket är en insikt som invaliderar hela min linje.
Nåja, jag fick åtminstone svänga mig med ett stort ord.

/Joel - delägd
 

don Larsson

Veteran
Joined
12 Oct 2000
Messages
67
Location
Örebro
Om jag blivit korrekt underrättad och har räknat rätt så är det idag som postflickan....

Har du en postflicka?!?!?!?!?!

Lyllos där! Själv har jag en sur gubbe

/Anders
Jotack, jag har tur i det avseendet! :gremlaugh:

Och rätt söt är hon också, och om det regnar är hon blöt i håret.

-
Peter
 
Top