Nekromanti Nummer 5

Bergting

Warrior
Joined
11 Aug 2000
Messages
307
Re: Vuxenserier i Sverige:

Hehe,
Jo jag vet precis vad du menar. Det finns en viss risk för oss som satsar för seriöst på det här, och det är att vi ändå inte blir tagna på allvar. Och då menar jag inte att bli dissad online utan att serier för att få kulturbidrag helst bör vara... Gah... så svårt att inte sticka ut det verbala skägget för långt... tråkiga... T ex, vill du vinna nån form av pris, eller erkännande så är det Klas Katt och "existensiell ångest" och berättelser som självmord och förortstristess som ligger bäst till. Inte för att jag suktat efter Urhunden eller Adamsonstatyetten men det är så det är. Undantaget är Rocky som kvalar in nån stans mitt emellan. Rocky som faktiskt lyckas vara genialisk, rolig och intelligent men som ändå gillas av den breda massan, trots att han fotokopierar säkert 70% av rutorna och bara skriver ny text. Men vad gör väl det när resultat är bra! Att förlaget sen trodde att samma publik skulle gilla Robert Crumb och American Splendor är förmodligen ett självmål utan motsvarighet men det får väl tiden utvisa.

Yikes... Snacka om utvikning. Fast jag kan prata serier i evighet.

;-)

Peter
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Serier och namn

Ordet "läderlapp" är synonymt till "fladdermus". Läderlappen och Fladdermusen låter ungefär lika fånigt, skulle jag vilja påstå, fast frågan är om inte Läderlappen är snäppet mindre fånigt. Och eftersom jag är rätt pubertal skulle jag bara inte klara av en superhjälte som kallar sig Fladdermusen.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,893
Location
The Culture
Mer OT

Och när vi ändå är OT kan jag ju påpeka att medan Batman traditionellt har översatts till Läderlappen har hans fiende Man-bat översatts till Fladdermusen (eller Läderlappsmannen i något avsnitt vill jag minnas).

/tobias
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Mer OT

Medan vi ändå är på (dvs utanför) ämnet, operetten "Die Fledermaus" har den svenska titeln "Läderlappen".
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
Läderlapp (OT)

Ordet "läderlapp" är synonymt till "fladdermus".
Det egentliga namnet på djuret är "flädermus" på svenska (eller flädhermus på fornsvenska), men det har fått namnen fladdermus (av att den spända huden i vingarna fladdrar), läderlapp (vingarna liknar ju uppspänt läder) och nattblacka ("nattblad", ganska uppenbar liknelse).

/Mikael - är också glad att jag slapp läsa om "fladdermusen" i tonåren
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Har haft en rätt bra lek med Portent i vill jag minnas. Inget större fel på det kortet.

/ Havoc
 

Vaun Vuriche

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
327
Location
Göteborg
Re: Inspiration

Däremot var det i det här nummret ingen artikel som fick mig att rusa iväg och köpa ett spel eller plocka fram de gamla böckerna.
Heh, jag däremot får erkänna mig skyldig till det senare. Har suttit hela kvällen och jobbat med en Rakhori Likviditor till EON. Rakhoristaven i nummer 5 fick bägaren att rinna över. Plockade fram nummer 2 som med sin Rakhori artikel informerat lite om det mystiska Thalamur och satte igång.

Vapenartikeln i nummer 5 var underbar. Vapenillustrationerna i EON är så sjukt snygga att man nästan förlåter de resterande illustrationernas erbarmlighet och våldsamt skiftande kvalitet. Synd att några av dessa nya vapen inte inkluderades i EON III.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: På tal om vapenartikeln

Måste ha varit en mental inspiration då jag inte varit inne på den sidan innan... Men det fanns helt klart en del trevliga vapen där... Och goda illustrationer också...

Hmmm måste nog rota runt lite mer i drängarnas fåror... ehhh lät perverst...
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Saga i Fenix

Ännu ett intressant nummer. Denna gång med en betydligt intressantare Trudvang-artikel än vanligt, även om den nog hade tjänat på en korrekturläsning eftersom jag tyckte den var rörigt och bitvis svårläst.

Men är det bara jag som tycker att samtliga Saga-artiklar i Fenix har varit menlösa, inriktade mot standardfantasy och egentligen rätt ointressanta?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: På tal om vapenartikeln

Ah, där ser man. Nå, det var väl ett sammanträffande helt enkelt då. Glad att du tyckte om vårt material, iallafall.

Och fårorna kan behöva plöjas en extra gång :)

- Ymir, ärkedräng
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: På tal om vapenartikeln

Sammanträffande och sammanträffande. Det är ju inte den första vapenartikeln som skrivits till rollspel. Minns mycket väl Uzi III som figurerade i en Sinkadus en gång i tiden. En Uzi med löjligt många tillbehör som av någon anledning alla rollpersoner ville ha.
Egenteligen skulle vapenhandeln vara en direkt fortsättning på en artikel om Forion Handelsmannen (som avhandlades i en Codextidning) fast det kändes som att det var bättre med en separat artikel. Upplägget är dock detsamma.

När det sedan gäller vapenartiklar så får man inte glömma CJS kärnvapensartikel... Kraftfullare än så blir det knappast... Om man nu inte skriver en artikel om dödsstjärnan eller liknande.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,543
Location
Fallen Umber
Re: Saga i Fenix

Men är det bara jag som tycker att samtliga Saga-artiklar i Fenix har varit menlösa, inriktade mot standardfantasy och egentligen rätt ointressanta?
Nej, det är inte bara du. Om man ska presentera ett nytt rollspel och försöka få folk att bli intresserade måste man visa att man har något nytt att erbjuda. Saga känns mest som en urvattnad blandning av Västmark och Ereb, om man går efter äventyren. Jag känner mig fullkomligt likgiltig till Saga och skulle gärna se att det utrymmet används till allmänna rollspelsartiklar istället. (Eller fler sidor Portent. Portent rockar! :gremgrin:)


/Dimfrost
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Saga i Fenix

måste man visa att man har något nytt att erbjuda. Saga känns mest som en urvattnad blandning av Västmark och Ereb,

Sensmoral: Om du har en ljus idé, sprid den - sitt inte på den tills nån annan har hunnit ge ut nåt liknande (med tanke på att de har pulat med Saga sen, typ, 1990). (-:

Saga har dock en annan kvalitet som inte ska förglömmas i sammanhanget; när den väl kommer ut i tryck blir det ungefär det enda svenska spelet på marknaden som jag skulle rekommendera till en nybörjare.

(Okej, den och Splatter, men Saga-folket har redan lagt ut mer supportmaterial till sitt spel än vad som finns till AA:s.)

--
Åke
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,918
Location
Sandukar
Re: På tal om vapenartikeln

Fast Nallo-ponken - du får korra artikeln bättre. Frihetskriget startade enligt den 900 år för tidigt och Mareks frihamn heter Marek Pomian, inte Pomi<U>n</U>an. ,-)
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,543
Location
Fallen Umber
Re: Saga i Fenix

Observera att jag inte kritiserade Saga som sådant, utan just äventyren i Fenix. Tvärtom tycker jag att Saga verkar rätt intressant efter vad jag har sett på hemsidan (och riktigt snyggt efter vad jag såg på Lincon), och att det är tråkigt att all eventuell stämning inte fanns med i äventyren.

Sedan måste jag säga att min första tanke när det gäller regelsystemet var "att slå fram egenskaper känns så 1990". :gremwink: Men den diskussionen hör inte hemma på det här forumet.


/Dimfrost
 

Vaun Vuriche

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
327
Location
Göteborg
Re: På tal om vapenartikeln

Ojsan, har inte ens kollat på Drunoks Drängar tidigare.

Jag är dock mycket imponerad av de unika vapnen där och kanske framförallt av den mycket intressanta historiken bakom de olika vapnen. Kanske en korkad fråga, men eftersom jag bara snabbt kollade igenom resten av sidan så förstod jag aldrig helheten bakom vapnens historia. Vad är Mörkrets Hjärta? [Förutom ett cliché artat mass-slaktsäventyr till gamla Drakar o Demoner vill säga]
 
Top