DoD (NU MED POLL) Vilka officiella DoD-äventyr ska Ligan ge ut igen?

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,548
Location
Fallen Umber
Ja! Jag hade ju älskat en kampanj som utspelar sig i trakorien efter femte konfluxen, som står på helt egna ben men som samtidigt är en revival tour elle rnått för de som spelade den ursprungliga kampanjen.

Fast det blir lite trixig så klart, eftersom saker kan vara så väldigt annorlunda beroende på vad som hände under den första kampanjen XD
Personligen tycker jag Svavelvinter och Trakorien görs bäst i Svavelvinterrollspelet och ju därigenom också fått ett slags nytolkning eller revival, om än inte så aktivt för tillfället. Så även om jag håller Granströms moduler som de allra bästa till DoD skulle jag hellre se att andra moduler lyfts fram nu.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Personligen tycker jag Svavelvinter och Trakorien görs bäst i Svavelvinterrollspelet och ju därigenom också fått ett slags nytolkning eller revival, om än inte så aktivt för tillfället. Så även om jag håller Granströms moduler som de allra bästa till DoD skulle jag hellre se att andra moduler lyfts fram nu.
Själv tycker jag inte svavelvinterrollspelet gör sig särskilt bra överhuvudtaget och är därmed fullkomligt ointresserad av något som har med det att göra =)

Personlig smak, dock. Inte menat att förringa de som gillar det.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Jag tror att det lider betydligt mer av sin... kvalitet. 😛
Det är ju, så att säga, ett barn av sin tid.
Tack och lov var vi 11 år när äventyret kom, och barn är som bekant inte kvalitetsmedvetna. Mitt ex är bokstavligt talat sönderspelat. Vi måste ha kört det tio gånger. Och det är ju på ett plan högsta betyg.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,300
Location
Kullavik
Jag förutsatte givetvis att vi inte röstar om rena nytryck utan uppdateringar och nytolkningar av de gamla äventyren. Därmed hoppas jag som flera på att få en ny och omarbetad Nidländsk rening, Ett uppfräschat Barbia, ett Ärans väg med det slut som var tanken från början (även om jag egentligen inte har något direkt emot Mörkrets Hjärta).

När det gäller Konfluxsviten så vill jag gärna se en nytolkning även av den, men vill samtidigt påpeka att det egentligen inte finns så mycket koppling mellan Konfluxkampanjen och Svavelvinter RPG. Det handlar snarare om att rollspelet bygger på romanerna som i sin tur bygger på böckerna. Jag anser dessutom att rollspelet är fantastiskt bra på att bygga situationer som hämtade ur romanerna, men det är ironiskt nog inte speciellt bra lämpat för att spela konfluxkampanjen. Därför hoppas jag nu mer än någonsin på att vi kan få en uppdaterad konfluxsvit, som balanserar mellan originalet och romanerna och kanske dessutom den där fortsättningen på kampanjen som "Vi Spelar Rollspel" pratat om att de skulle få Erik Granström att skriva.

Slutligen. @Magnus Seter , hur KUNDE DU glömma Torshem? :cry:
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,300
Location
Kullavik
Torshem är en kampanjmodul och inte ett äventyr. Så enkelt är det. :)
Haha va?! Det är väl ingen skillnad mellan t.ex. Marsklandet och Torshem? Båda har en beskrivning av miljön och båda innehåller flera äventyr?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Haha va?! Det är väl ingen skillnad mellan t.ex. Marsklandet och Torshem? Båda har en beskrivning av miljön och båda innehåller flera äventyr?
Jag pekar på Wikipedia och säger "det var de som sa det!"

Du är inte den enda som saknat Torshem.

EDIT: Va fan, det står ju "äventyrsmodul" på Torskens framsida! ... Torshems framsida.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,548
Location
Fallen Umber
När det gäller Konfluxsviten så vill jag gärna se en nytolkning även av den, men vill samtidigt påpeka att det egentligen inte finns så mycket koppling mellan Konfluxkampanjen och Svavelvinter RPG. Det handlar snarare om att rollspelet bygger på romanerna som i sin tur bygger på böckerna. Jag anser dessutom att rollspelet är fantastiskt bra på att bygga situationer som hämtade ur romanerna, men det är ironiskt nog inte speciellt bra lämpat för att spela konfluxkampanjen.
Jag håller inte med. Svavelvinterrollspelet är bra på att skildra Trakorien och metafysiken, och även om jag inte har testat det själv tror jag att mekaniken med skuggspel och profetior skulle kunna ge upphov till en alternativ Konfluxkampanj. Däremot har du ju rätt i att Svavelvinterrollspelet inte passar så bra för kampanjens dungeons, och dess första del var ju också spelad med D&D som system, men det är väl ändå inte dungeonkrälandet som folk tänker på när de vill ha Konfluxkampanjen i dag.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Nu har jag postat resultatet. Men om någon vill så går det fortfarande att lägga sin röst, så kollar jag om några dagar igenom det ändrat något.

EDIT: Här ...

 
Last edited:

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,300
Location
Kullavik
Jag håller inte med. Svavelvinterrollspelet är bra på att skildra Trakorien och metafysiken, och även om jag inte har testat det själv tror jag att mekaniken med skuggspel och profetior skulle kunna ge upphov till en alternativ Konfluxkampanj. Däremot har du ju rätt i att Svavelvinterrollspelet inte passar så bra för kampanjens dungeons, och dess första del var ju också spelad med D&D som system, men det är väl ändå inte dungeonkrälandet som folk tänker på när de vill ha Konfluxkampanjen i dag.
Du kanske missförstod mig. Jag tycker Svavelvinter RPG är bland det bästa jag spelat - men utifrån egen erfarenhet av att ha spelat 3 av 4 kampanjdelar så tror jag att just kampanjen spelas bättre med spel som är anpassat för krälandet som kampanjen ändå är.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,548
Location
Fallen Umber
Du kanske missförstod mig. Jag tycker Svavelvinter RPG är bland det bästa jag spelat - men utifrån egen erfarenhet av att ha spelat 3 av 4 kampanjdelar så tror jag att just kampanjen spelas bättre med spel som är anpassat för krälandet som kampanjen ändå är.
Nja, jag vet inte hur mycket missförstånd det handlar om. Jag ser kanske bara krälandet som ytterst perifert för kampanjen. Men det här är kanske mest smakfrågor.

(Edit: Jo, jag missförstod nog lite, det kan jag erkänna. :D )
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,919
Sen är nästa steg att ändra om de spelbara folkslagen till fiskar!

Aborre
Abborrar är långlivade finlemmade skogsfiskar. Unga abborrar drar ofta ut på äventyr bland människorna, men drar sig tillbaka när de mognat. Pilbåge är deras favoritvapen. Abborrar hatar troll och föraktar tonfisk.

Tonfisk
Tonfiskarna är en kort och underjordisk ras som ständigt söker efter jordens skatter. Tonfiskarna hatar alla skattsamlande drakar, främst därför att han/hon vill ha skatten själv. De är suveräna på att använda yxa och armborst. De hatar svartalfer och misstror abborrar och troll. De drar sig för att beblanda sig med människor.
 
Top