DoD (NU MED POLL) Vilka officiella DoD-äventyr ska Ligan ge ut igen?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,445
Location
Stockholm
Fria ligan har ju sagt att de tänker ge ut klassiska äventyr med ny skrud till nya Drakar och Demoner. Om du skulle säga till dem vilka de skulle ge ut, vilka skulle det vara? Jag har begränsat mig till officiella äventyr men har med äventyr som RiotMinds gav ut endast som PDF eller som del av Riot Online.

Gå till enkäten här:

 
Last edited:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,445
Location
Stockholm
Vad fan, jag glömde Sarkath Hans gravvalv! Jaja, ni får skriva in den som "Övrig" om ni vill rösta på det äventyret.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,831
Location
Off grid
Vad fan, jag glömde Sarkath Hans gravvalv! Jaja, ni får skriva in den som "Övrig" om ni vill rösta på det äventyret.
Tror du missade bland Alfer och troll också?
Jag ser dock inte poängen med återutgivning.
Bättre att de gör nya äventyrssviter.

//EvilSpook
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,198
Location
Göteborg
Jag tror det är ytterst otroligt att de ges ut, men det gavs ut en rad kortare äventyr till Chronopia som sistakapitel i de olika böckerna:
Chronopia Grundbok: Blodshämnd
Spelledarskärm: Hyrsvärdets handbok
Alver i Chronopia: Förlorade bland molnen
Dvärgar i Chronopia: En död mans heder
Magi i Chronopia: Mördarens önskan
Mörkrets krigare: Förvandlingen
Mörkrets väktare: Mörkt budskap
Svartblod i Chronopia: Av jord är du kommen...
Svärd och svartkonst: Kalabalik i Chronopia
Vapen och rustningar i Chronopia: Svarta nätter
Altors baksida: Ödeshjulet
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,536
Location
Fallen Umber
Inga alls. Jag skulle gärna se nytolkningar eller vidarearbetningar av gamla grejer, men ser inte alls poängen med rena nyutgåvor. Någon radikal skillnad måste till för att det ska vara motiverat.

(Jag vet att det i varierande grad är Fria Ligans avsikt också, men jag vill se mer skillnad, så att ett nytt Marsklandet inte är Marsklandet, utan någon öppenvärlds-sandlåda i ett träsk med några vaga blinkningar till originalet, inte mer.)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,882
Alltså, Härskarserien har ju blivit så dåligt ansedd att även upphovsmannen tagit sina vingar från projektet, men i och med att min spelgrupp hade en fantastisk upplevelse så måste jag nog lägga min röst på det verket som bringade gruppen så mycket glädje 1😁👍
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,996
Location
Ereb Altor
Inga alls. Jag skulle gärna se nytolkningar eller vidarearbetningar av gamla grejer, men ser inte alls poängen med rena nyutgåvor. Någon radikal skillnad måste till för att det ska vara motiverat.

(Jag vet att det i varierande grad är Fria Ligans avsikt också, men jag vill se mer skillnad, så att ett nytt Marsklandet inte är Marsklandet, utan någon öppenvärlds-sandlåda i ett träsk med några vaga blinkningar till originalet, inte mer.)
Jag håller med. Rena nytryck kommer säkert sälja men personligen tycker jag att det är lite tråkigt. Jag har även haft anledning att läsa igenom rätt mycket gammalt material de senaste åren och helt ärligt är det inte mycket som håller måttet. Så jag hoppas FL håller fast vid att uppdatera och förnya.

Röstade på Ärans väg, men det avser en nytolkning :)
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,219
Aha, jag kanske missförstått något. Jag röstade på den nidländska reningen, så det kan komma en acceptabel version av den som inte är supermärklig och tokrälsad på varenda sida. Men om det bara är rena nytryck vetefan om det finns någon poäng.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,210
Ser också gärna nytolkningar light. Det vill säga uppdateringar av text och innehåll men bibehållen struktur. Så någonstans mellan nytryck och det jag tror @Måns och @Dimfrost menar. Röstade för ÄP 1 och 2 då jag gärna ser korta kompletta äventyr i den stilen. Kan få vara pastischer på dessa men lika gärna helt nya. Mer färdiga än de äventyrsplatser Ligan använder till exempelvis Svärdets sång utan att för den skull sticka iväg i omfång.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,445
Location
Stockholm
Aha, jag kanske missförstått något.
Det är inte så vetenskapligt att jag har en hård definition av under vilka omständigheter nyutgivningen görs. Men Ligan har ju sagt att de ska göra uppdateringar, så rena nytryck tror jag inte att det handlar om.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,831
Location
Off grid
Det är inte så vetenskapligt att jag har en hård definition av under vilka omständigheter nyutgivningen görs. Men Ligan har ju sagt att de ska göra uppdateringar, så rena nytryck tror jag inte att det handlar om.
Att de bantar ner, slår ihop och strömlinjeformar komponenter från flera olika äventyr till några nya (som de gjorde med Järnringen och Grå döden för MÅ:0) är kanske en rimlig gissning? Att de helt enkelt plockar russinen ur kakan?

//EvilSpook
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,445
Location
Stockholm
Att de bantar ner, slår ihop och strömlinjeformar komponenter från flera olika äventyr till några nya (som de gjorde med Järnringen och Grå döden för MÅ:0) är kanske en rimlig gissning? Att de helt enkelt plockar russinen ur kakan?

//EvilSpook
Kanske ... har inte själv tänkt i de banorna men det är ju klart en väg att gå. Jag tror dock mer på något i stil med The Enemy Within Director's Cut, alltså att originalförfattaren uppdras att uppdatera äventyret/äventyren och så gör man nya illustrationer och layout och hey presto!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,996
Location
Ereb Altor
Att de bantar ner, slår ihop och strömlinjeformar komponenter från flera olika äventyr till några nya (som de gjorde med Järnringen och Grå döden för MÅ:0) är kanske en rimlig gissning? Att de helt enkelt plockar russinen ur kakan?

//EvilSpook
Jag har en fin mashup av Rösten från forntiden, Marsklandet och de där regalierna från Monster och Män i min hårddisk! Så ja, det tror jag också på :)
 
Top