Nekromanti Nostalgitripp 002: Ditt första konvent

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,479
Location
Stockholm
Björn Wärmedal;n83913 said:
Vad hade du gjort för att förtjäna det? :D
Han kritiserade en moderator ...

Just kidding! Just kidding! :grin:

Vi skulle testa om han var virke nog att vara med i Stockholmsmaffian ...
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Magnus Seter;n83928 said:
Han kritiserade en moderator ...

Just kidding! Just kidding! :grin:

Vi skulle testa om han var virke nog att vara med i Stockholmsmaffian ...

För min del var det där ju starten på Stockholmskartellen.

(och inte på grund av era metoder, utan för att vi blev vänner IRL någonstans där...) :D
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Det första konventet jag åkte på var Nordkon i Luleå 2003. Det var första och enda gången man anordnade och det blev ett spektakulärt misslyckande. Frånsett arrangörerna var vi kanske 10-15 besökare in alles. Jag lanade och spelade 40k. Lanet bestod av arrangörerna, jag, min polare och tre besökare, varav de sistnämnda avvek ganska fort och arrangörerna satt och programmerade. 40k-turneringen bestod av tre personer; jag kom tvåa.

Nordkon var ett fullständigt misslyckande, men när jag nu kollar på konventströjan slås jag av att konventslogotypen var bland de ballaste jag sett: en spjutbeväpnad fantasy-bishojou-sameflicka (tänk en blandning av Sailor Moon och Trudvang).

Det första lyckade konventet jag åkte på var Gothcon -06 och sen var jag fast.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Vill skriva i den har traden men mitt minne ar sa jakla luddigt.

99/00/01?
LinCon/GothCon?

Enda gangen jag akt pa konvent utan att arrangera antingen rollspel eller figurspel, men narhelst jag tror jag kommit pa nagot som hande sa blir jag osaker pa om det var da eller ett senare konvent (frustrerande varre). Skojigt varre var det i varje fall! Akte med ett par kompisar och spelade nagot cyperpunk-scenario med en inslangd spelare som jag tror var Ripperdoc. Vagrade sova for nagon hade sagt till mig att det gjorde man inte pa spelkonvent och blev dalig i magen av microvagsmat :p

Den har traden (och gothcon-rapporterna) gor mig sjukt sugen pa att borja aka pa konvent igen. Senast var ju 2010 :(
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
När det var aktuellt för mig att besöka konvent så verkade alla rollspel som erbjöds vara friform eller Kult (fast friform). Det var kring millennieskiftet eller kanske lite tidigare. Har det skett någon förändring där, att man spelar med riktiga regler? Bortsett från Indie/story/whateverspelen, som inte intresserar mig. Vilka spel är det som gäller idag?
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,545
Location
Slätta
Ram;n83915 said:
Mitt första konvent var något av Äventyrsspels mitten-sent 80-tal. Jag var där med en kompis och vi tillbringade två timmar med att gå runt planlöst och vara livrädda för allt och alla för det var liksom en massa VUXNA där som pratade JÄTTEHÖGT om en massa saker som vapenvikt och marchhastigheter. Det första vi såg var liksom en fjortis som oss bli as-thrashad av en man (ja, en man) när han hävdade att ett svärd vägde 8 kg. Den vuxne tog till och med fram ett svärd och visade honom. Som sagt, vi öppnade inte käften. Vi såg Nisse rita något också och var nära att köpa en bild men sedan kom en sådan där VUXEN rollspelare igen och vi gick till Clock i stället.
Det lite balla i den här kråksången är att detta var troligen det första riktigt feta "ensamäventyr" jag var med om. Vi åkte tåg själva från Nyköping, hade med hela månadspengen, navigerade en massa i Stockholm (dvs. vi gick fel flera gånger) och fick ÄTA HAMBURGARE på resturang! Vi gick på Stor och Liten och till en för dagen djäkligt öde rollspelsaffär också. Jag har för mig att jag köpte ett äventyr till Mutant på resan. Järnringen? Var det något konvent 85? 86? Någon som vet? Jag borde varit 14-15 år...
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
chrull;n83908 said:
Min första riktiga konvent var GothCon något år senare. Ingen i min spelgrupp ville åka ner, men RipperDoc hade en plats över i sin grupp så jag spelade en del grejjer med dem. Som jag minns det så var allt friform och minst ett scenario började med att man vaknade upp utan minne i ett blodigt badrum.
Det där scenariot var det jag som skrev (och spelledde).
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,983
Location
Linköping
Typ 1995 (jag gick i högstadiet i alla fall) så var jag på rollspelskonvent i dåvarande hemstaden Kalmar. Några äldre elever på skolan hade pratat om det anordnades rollspelskonvent så en polares pappa skjutsade oss dit (och gick bakom oss när vi traskade runt och kollade på allting). Har inget minne av att konventet hette något, men det heter ju CalCon nu så det gjorde det säkert då också :) .

Som så många andra verkar ha gjort på sina tidiga konventsbesök så spelade vi ingenting. Jag minns att det fanns uppställda miljöer med figurspel, men inget pågående spel och vi fattade inte riktigt vad det var för något. Rollspelarna var väl instängda i olika rum så de såg vi inte till (vad jag minns). Vi var väl där i en halvtimme och sen åkte vi hem...
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
chrull;n84064 said:
Vet du att du spelledde oss?
Ja.
Edit : du spelade knarkare och ripper spelade ansvarsfull gängledare. Hoppas det var kul. :)
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,545
Location
Stockholm
Äventyrsspels kongress på Solvalla. Minns inte året, men jag gick i högstadiet så det måste ha varit tidigt 90-tal? Jag gick omkring med en portfölj fylld med spel som jag aldrig spelade. Däremot råkade jag bli shanghajad till ett AD&D2-äventyr vilket ledde till en decennielång romans med D&D. Tydligen var äventyret med i någon sorts tävling, vilken min spelgrupp vann med påföljande prisutdelningsceremoni i någon sorts aula (?). Jag höll ett förvirrat tal om en Balrog.

Jag spelade även ett Mutant RYMD-äventyr med en spelledare som dreglade?

SAMT, började spela ett DoD-äventyr med några snubbar typ i en bar? Det utspelade sig i HOXOXH.

Väldigt många lösryckta minnen.

Köpte ett nummer av något fainzin som hette Axess (?).

Panelsamtal där någon i publiken frågade om Kult var knutet till 1991 eller om man kunde lira andra år.

Panelsamtal där någon klagade på att drakarna i DoD var för små.

Vill minnas att det fanns en kille - kanske han som dreglade - som typ blev mobbad på konventet.

Filmvisning. En film om flygande fiskar från en annan dimension.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Snow;n84066 said:
Ja.
Edit : du spelade knarkare och ripper spelade ansvarsfull gängledare. Hoppas det var kul. :)
Jag minns typ ingenting annat. Vilket år var det här? Möjligt att det inte var det första konventet.
 

azzmazzter300

Veteran
Joined
14 Apr 2015
Messages
111
Mitt första konvent var ett multimediakonvent i Stockholmstrakten c:a 1995-96. Sverok (tror jag) demade lajv där alla kunde kliva in i deras värdshus, jag blev lönnmördad för att någon lade gift (salt) i mitt mjöd (coca cola). I en sal satt grabbar och spelade kult inför publik, dom försökte bjuda upp någon i publiken att vara med, ingen tordes. Någon visade upp sina WH40K-figurer. En jättestor bioduk spelade upp rogue commander eller vad nu star warsspelet jag aldrig lirade hette, vi hade mac i hemmet på nittiotalet. En kompis köpte 200 disketter för lika många kronor, Just D visade upp sin pacman-klon baserat på deras dåvarande hitlåt Hubba Bubba.
 

micke_p

Veteran
Joined
29 Jun 2014
Messages
181
Ja!;n86796 said:
"Någonstans här då?"

Vilket nummer av sinkan är det?
Nr 14 aug 1988

Bilden skalades tvyärr ner. Svårt att se nåt. Ska försöka lösa det. (Gorm är mitt alterego som jag använder när jag glömt mitt lösenord.)
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Magnus Seter;n83221 said:
Mitt första konvent måste ha varit något av Äventyrsspels. De kallade det för "kongress" istället för "konvent". Typ 1987 kanske, i Handen tror jag det var. Jag och mina polare åkte ner, oförklarligt nog iklädda kostymer ... undrar varför?
Jag hörde nyligen en berättelse om att George Lucas ska varit gäst på den Äventyrsspelskongress där deras version av WEG Star Wars lanserades. Kan nån bekräfta eller dementera detta?
 
Top