Nekromanti Nostalgitripp 002: Ditt första konvent

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,513
Location
Stockholm
I nästa tråd som leder oss in i nostalgins virrvarr av känslor tänkte jag, med anledning av att GothCon går av stapeln, att prata lite om det första konventet. Ni vet, det där läskiga, spännande, förvirrande evenemanget när en förstod att det finns fler som spelar rollspel!

Mitt första konvent måste ha varit något av Äventyrsspels. De kallade det för "kongress" istället för "konvent". Typ 1987 kanske, i Handen tror jag det var. Jag och mina polare åkte ner, oförklarligt nog iklädda kostymer ... undrar varför? Coleman Charlton var hedersgäst och pratade MERP och Äventyrsspel krängde Gigant i bruna kartonger. Jag minns att Fredrik Malmberg var där, och Nils Gulliksson. Inte för att jag vågade prata med dem, men jag kände igen dem från bilder i Sinkadus.

Coleman Charlton pratade, men jag minns inte ens om jag var på någon av hans dragningar. Anders Blixt torde varit där också, och det måste ju ha varit SRR som var på gång. Men allt är ett diffust töcken. Kul var det, spännande ... kommer inte ens ihåg om jag spelade nått.

Hmmmmm ... den nostalgitrippen blev inte riktigt så rosaskimrande som jag vill minnas det. :grin:

Vad kommer du ihåg av ditt första konvent? Var du också i Handen och köpte Gigant i en brun kartong?
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,357
Location
Göteborg, Lindome
Mitt första konvent kallades Konvent '77 (a.k.a. GothCon I). Vi var runt 20 personer som samlades i studentkårens lokaler. Jag tror det spelades table-top i rummet intill, medan jag förstörde människor för all framtid genom att spela D&D med dem.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
Mitt första var Äventyrsspels kongress 92 kanske? Det var på Solvalla, otroligt spännande, tror det var första gången jag var i stor stan. Jag och en polare satt väl mest för oss själva. Jag var med i något Drakar äventyr, min polare var även med i något Mutant åxå tror jag men jag vågade nog inte, var för jäkligt läskigt.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
Oldtimer;n83229 said:
Mitt första konvent kallades Konvent '77 (a.k.a. GothCon I). Vi var runt 20 personer som samlades i studentkårens lokaler. Jag tror det spelades table-top i rummet intill, medan jag förstörde människor för all framtid genom att spela D&D med dem.
Jag skulle så gärna vilja höra mer om detta, Om du minns något från spelet/äventyret. Var det några andra "kändisar med? Hur var mottagandet av rollspel och hur många hade hört talas om det tidigare, och bilder det hade varit grymt :)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,027
Location
Ludvika
Stockholms spelkonvent någon gång under 2000-talet (2005, kanske?) på Diselverkstaden i Nacka. Jag gick dit för att delta i Star Wars Miniatures-turneringen, och var så fattig att jag var tvungen att spelleda också för att få komma in gratis. Ett pass M:UA (Höna av en fjäder) och två pass Götterdämerung (De fördömdas armé) skulle jag stå för.

Höna av en fjäder blev en riktig succee (upplevde jag det som) med vitt skiljda spelare (alltifrån en 40-årig pappa med sin 12-åriga son, en sextonåring och en fjärde spelare som jag tyvärr inte minns något om). De löste hela äventyret från början till slut på ganske precis den utsatta tiden (klar typ en kvart innan har jag för mig), med mycket skoj och humor under vägens gång.

Båda passen av Götterdämerung blev inställda pågrund av avsaknad av spelare, trots att Caligula dök upp och lovade att komma tillbaka med sina kompisar för ett spelpass.

Minns inte hur det gick i turneringen, men jag tror inte att jag vann och jag tror inte heller att jag kom sist. Vill minnas att det var mycket roligt.

Han aldrig gå på några föreläsningar, men kollade runt lite bland brädspelen och gick i de affärer som fanns. Järnringen dök upp minns jag, och satt och fikade vid något bord. Spelade lite ströspel i SWM och demade lite också, vill jag minnas. Drack mycket gratis kaffe (Investerade i en sån där kopp med gratis påfyllning) och käkade smörgåsar.

Det var ett roligt konvekt, som helt klart gav mersmak. Tyvärr dog SSK ut, och jag har alltid haft för ont om pengar för att åka på utomsoknes konvent.
 
G

Guest

Guest
Precis som Seter var det Äventyrsspels kongresser. Jag minns inte vilken som var först men jag gissar på Najaden i Handen, Universitetet och slutligen Norra real; alla i Stockholm för er som undrar.
Det fanns teman och motton minns jag: "The game is afoot" var ett och hade nån koppling till Sherlock Holmes. Kanske släppte de brädspelet den gången? Man fick knappar (badges) med mottot på.
Vi spelade väldigt lite utan gick mest runt som fågelholkar och kollade på allt.
Jag köpte kopierade Mutantäventyr under bordet för 5kr/st, såg Dragonslayer och förhandsvisning på Willow (på Look på Drottninggatan).
Jag minns att det var häftigt att se alla på Äventyrsspel live. Coleman Charlton och han från WEG var man mindre impade av, men åtminstone WEG-snubben (Greg C.?) var rolig att lyssna på.
En kille demonstrerade figurspel med 2:a världskrigstanks, iklädd sydstatskeps vilket vi tyckte var bautakoolt! (jo vi både pratade och stavade så på den tiden).
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,130
Location
Göteborg
Konvent ´81 på Kåren i Göteborg. Minst tydligast att jag spelade Traveller och Trollball. Kanske var det där och då jag fick upp ögonen för RuneQuest.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,513
Location
Stockholm
Ja!;n83244 said:
Vi spelade väldigt lite utan gick mest runt som fågelholkar och kollade på allt.
Undrar om alla besökare gjorde likadant? Ingen vågade spela, utan gick mest omkring och kollade. :grin: Vi gjorde likadant.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
Ja!;n83244 said:
Precis som Seter var det Äventyrsspels kongresser. Jag minns inte vilken som var först men jag gissar på Najaden i Handen, Universitetet och slutligen Norra real; alla i Stockholm för er som undrar.
Vad pratar vi för år, bara så man får någon koll. :)

Ja!;n83244 said:
Det fanns teman och motton minns jag: "The game is afoot" var ett och hade nån koppling till Sherlock Holmes. Kanske släppte de brädspelet den gången? Man fick knappar (badges) med mottot på.
Ja en sådan har jag hemma forfarande, men min hade någon kool och tuff nyamutantaktig motto, minns inte riktigt vad.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,571
Location
Umeå
Jag var på Snökon någon gång i början på 2000-talet. Jag är faktiskt osäker på om jag varit där två eller tre gånger, men sista gången var '08.

Hur som helst minns jag bara ett fåtal äventyr jag spelat på Snökon och blandar vilt ihop vilket år jag spelade vad. Men första gången jag var där handlade jag från Collector's Point och rullade 20 på en d20 och fick därmed 20% rabatt på hela köpet (V:tM + Guilded Cage, M:tA + Player's Handbook, W:tA och ett paket med 10d10).

Kul var det iaf!
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,923
Location
Port Kad, The Rim
Oldtimer;n83229 said:
Mitt första konvent kallades Konvent '77 (a.k.a. GothCon I). Vi var runt 20 personer som samlades i studentkårens lokaler. Jag tror det spelades table-top i rummet intill, medan jag förstörde människor för all framtid genom att spela D&D med dem.
Jepp, där möttes du och jag för första gången. Och din insats ledde mig in i ny karriär. :cool:
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,513
Location
Stockholm
Mekanurg;n83264 said:
Jepp, där möttes du och jag för första gången. Och din insats ledde mig in i ny karriär. :cool:
Jasså, han förledde ungdomen in i farliga vatten! :grin:
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,130
Location
Göteborg
Magnus Seter;n83255 said:
Trollball låter skumt och intressant. Ett brädspel?
Trollball är ett spel som spelas av troll i Glorantha (duh!). På konventet ifråga hade några entusiaster gjort ett slags brädspel av det, a la Blood Bowl. Om jag minns rätt fanns anvisningar för hur man gjorde detta i en tidig Wyrm's Footnotes, och sedan dök de reglerna även upp i Trollpak.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,070
Location
Sthlm
Jag var på sista StockCon i Östra Reals lokaler, jag tänker mig att det var 1998 efter som jag har en konventsmugg från LinCon99 i handen.

Det gav inte särskilt bra intryck av konventsvärden, konventstidningen nanuR blev utkastade och konventsgeneralen gick ut och ryckte sidan med texten som fick dem utkastade ut läsarnas händer. Det var inte ens sidan med Dennis Rundqvists alternativa text till staten och kapitalet som handlande om hur uselt konventet var som censurerades, utan en spelrapport från ett särskilt dåligt upplevt dreamladsscenario.

Även jag hade spelat Dremlands och kan intyga att jag inte hade roligt (vilket av nån inledning går hand i hand med call scenarion på konvent för min del) och då hade jag en helt annan spelledare. Och så var det karoliner med, för det är det alltid i alla svenska call grejer. Samt en handout med texten "Gugen är en ond filur, äter ofta andra djur" och en blid på en Gug. Så här i efterhand tycker jag att det låter som en höjdarhandout, men jag 98 var inte en lika glad typ.

Drakar och Demoner fanns också att spela, men äventyret var skrivet kvällen innan över några öl av anledningar jag inte minns. Det handlade om råttfångare och ett pentagram av dimma under stadens gator som frammanade råttor typ. två av fem.

Ett Kult äventyr helt utan kult ingredienser hann jag också med, vi spelare nån slags legoslodater i banarepubliksmiljö som jag minns det. Inte heller nån höjdare. Mest för att de lovade kult och det inte fanns nått kult i det.

Jag tror att vi spelade en grej till, men den måste vart i medelbra, för jag mins den inte.

Floden sover, eller möjligtvis nån av delarna innan, som är nån slags legendarisk friformsaktivitet gick av stapeln och vi fick inte vara med pga av unga.

Sen dygnade jag för första gången för att spela Junta och Svea Rike (vi spelade väldigt väldigt mycket Svea Rike på den tiden, och på StockCon gick det som absolut snabbast, vi han en hel omgång, där vi drog dubbla kort, på under 15 minuter).

Det gav ju i alla fall nån slags mersmak, även om det var ett par år sen jag var på konvent sist och det inte blir nått gothcon i år heller.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,513
Location
Stockholm
Jocke;n83304 said:
Ett Kult äventyr helt utan kult ingredienser hann jag också med
Det där är skitskumt. Det har hänt mer än en gång på konvent att Call of Cthulh-äventyren också varit utan Cthulhu. Jag undrar varför en gör på det sättet? På konvent är det ju EXTRA viktigt att spelet innehåller de vanliga ingredienserna, eftersom det är så kort om tid och det kan vara spelare som provar på för att känna om spelet är nått för dem.

"Kult? Nä, det vill jag inte spela, det jag spelade på AnonyCon var tråkigt, vi skulle reparera en dammsugare."
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,513
Location
Stockholm
Jocke;n83304 said:
konventstidningen nanuR blev utkastade och konventsgeneralen gick ut och ryckte sidan med texten som fick dem utkastade ut läsarnas händer.
Jag missade den incidenten även om jag var på det konventet. Men den blev sedan nära nog legendarisk.

/Magnus
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Magnus Seter;n83255 said:
Trollball låter skumt och intressant. Ett brädspel?
Trollboll är från början ett spel i RuneQuest/Glorantha som spelas av troll.
"Bollen" är en troll-kin, d.v.s. en troll-unge.
Skulle bollen dö (d.v.s. troll-ungen blir ihjälslagen, vilket är ganska vanligt) tar trollen en ny "boll" från publiken. Det är därför ganska ohälsosamt för människor att titta på trollboll-matcher.
Det liknar det mer kända spelet Blood Bowl.

IRL har det spelats sedan 1995 och man använder lite annorlunda regler (precis som IRL-quidditch skiljer sig en del från quidditch i Harry Potter).

I grunden är det ett LARP-boffer-spel som företrädesvis spelas i Frankrike, Belgien och fransktalande Kanada/Quebec.
Man spelar på en 27 m x 15 m plan.
Varje lag består av 9-12 spelare, men bara 5 spelare får vara på planen samtidigt.

Alla är beväpnade med antingen:
1. Ett svärd
2. Svärd och sköld
3. Två svärd
4. Ett tvåhandsvärd
5. En långstav
Man får slå på varandras armar/ben/mage/rygg.
Man får inte slå mot huvud.
Man får inte sticka, bara hugga.
Man får inte tackla.
En träff och man är död.
Man får inte anfalla varandra utanför planen.

Varje lag har två obeväpnade helare som går och helar de som dött (men som själv kan dödas).
Healing går till så att healern tar den dödes vapen till en avbytare. När vapnet lämnat planen får den döde lämna planen och inhopparen får gå in.

Bollen/trollhuvudet är i grunden en amerikansk fotboll täckt i latex-skum för att likna ett trollhuvud.
Man får inte sparka bollen, man måste kasta bollen mellan varandra.
Varje lag har en ring eller korg. Om motståndarna lyckas placera huvudet i ringen får de en poäng.

Här är en bra start på engelska för den som vill förstå grunderna i trollboll:

Här är reglerna på franska (men underhållande och lättförståerligt även för de som inte talar franska)

Här är en "dokumentär" på franska (som även den är underhållande för de som inte talar franska)

Här är finalen i en trollboll-turnering 2012

Fransk wikipedia-sida om trollboll
 
Top