Nekromanti Nostalgitripp 002: Ditt första konvent

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Dracon 2000 är det ända konvent jag besökt. Troligen ägde det rum år 2000 om jag inte är fel ute och vi var 4-5 pöbelmän som åkte till Sundsvall eller Matfors i min gamla Audi 80 för att lira rollspel.

Vi spelade två pass. Ett Chock-pass av något slag som inte riktigt var kompatibelt med vår spelstil som var DoD-91. Konvents "äventyret" var anpassat för typ lika många spelare som vi var och beräknades ta 45 minuter. Kan tänkas att det var fler som bokat in sig på detta episka äventyr, men de blev troligen besvikna eftersom vi hoggade den där stackars spelledaren i 5 timmar innan vi var klar.

Det andra passet var någon form av DoD-inspirerat friformslir med 1 stycke T6:a inblandat. Väldigt indie på den tiden och inte alls kompatibelt med oss. Vi tröttade ut den stackars spelledaren också med allt för lång speltid och allt för lite av det scenariot handlade om egentligen. Vi gjorde nog inget som spelledaren hade tänkt sig och scenariot brakade åt pipan. Vi hade dock sjukt kul men kikar jag i backspegeln nu så tycker jag nog mest synd om de båda spelledarna som hade dragit nitlotten att få mig och min pöbel vid bordet.

Utöver det så stal vi Kopparhavets kapare av någon stackare, kollade på bio och sov i bilen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
Jag tror att mitt första konvent var... GothCon för ett par år sen. Undras om det var samma år som jag flyttade ner till Stockholmsområdet eller om det var året efter? Jag minns fan inte. Jag minns att jag hade Indierummet som trygg, fast punkt. Var det då eller året efter jag lanserade Evolutionens Barn? Minnet sviker. Jag minns att jag träffade ett gäng forumiter, sov på golvet i obekväm sovsal, och var väldigt entusiastisk över saker. Sen minns jag inte så mycket mer. Mitt minne är inte alls att lita på, har jag märkt. Åtminstone inte vad gäller såna däringa "upplevelser"...
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,174
Location
Ereb Altor
Oj, måste varit Borås på 90-talet. -93 kanske? Vampire-eran. Vi spelade Vampire, Vampire-lajv (med författaren till Vampire. Rheinhagen? Heter han så?), lite mer Vampire och säkert något annat som jag inte kan minnas längre.

Vi rökte en massa cigg och hade långa rockar på oss. Det var så man gjorde på den tiden. Och efter vad jag har förstått är det så man gör än. Är den långa rocken det mest ikoniska plagget för en rollspelare? (Jag har lyckligtvis inte ägt någon sedan -94).

Hur som helst, det var ganska kul, men vi hade betydligt roligare senare år när vi blev lite mer varma i kläderna.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Snökon. Troligen slutet av 90-talet nån gång. Gick mest bara runt och kikade på folk i dräkter eller de som spelade figurspel. Har aldrig spelat rollspel på ett konvent och aldrig varit på något utanför Umeå.
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,030
Location
Smålands golvbrunn
GothCon -90 (eller -91?). Jag var där med två klasskamrater. Vi var ganska storögda och gick mest runt och tittade på saker (bl a ett VK2 scenario med små tanks på ett vinterbräde, minns inte om vi spelade det också) och hängde i butikerna. Allt var så häftigt. (Och med tanke på vilka freaks vi var så säger det inte så mycket, en genomsnittlig hästflicka på 12 vårar är häftigare än vi tre tillsammans var).

Och så spelade vi ett CoC-scenario. Friform, tror jag. Det utspelade sig på Västfronten under VK1 i alla fall, på ett tåg med sårade. Vi fick världens bästa spelledare. Och grejen är att jag har spelat rollspel typ en gång i veckan sedan 1983 och det är nog min största spelupplevelse någonsin. Förr eller senare, aldrig har jag varit med om en så förtätat stämning. Jag undrar fortfarande vad det var för en filur och hur han kunde vara så bra.

Skarpskytten, ingen rock, inga cigaretter, men episk hockeyfrilla
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,513
Location
Stockholm
Skarpskytten;n83468 said:
Och så spelade vi ett CoC-scenario. Friform, tror jag. Det utspelade sig på Västfronten under VK1 i alla fall, på ett tåg med sårade.
Jag tror att jag och Dante också spelade det äventyret. Jag tror att det gick ut på att vi skulle fatta att våra rollpersoner var döda, och för att lösa äventyret skulle vi acceptera det och vandra in i ljuset.

En spelare flippade och försökte istället döda döden. Hans rollperson sprang sedan skrikande omkring i tåget och försökte hoppa av. Hans vägran att acceptera premissen och konklusionen gjorde att vi typ hamnade sist i den tävlingen. :grin:

Har alltid misstänkt att det äventyret var starkt inspirerat av Spanish Train, av Chris DeBurgh.

https://www.youtube.com/watch?v=DnaUvPoiTfQ
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Borås spelkonvent 95 eller 96. Vi hade bara anmält oss till ett arrangerat scenario, vilket gick ut på att avslöja en nekromantiker (signerat Teddy Winrot om jag inte minns fel). Vandrade resten av tiden mest runt, tittade på allt, spelade brädspel och tittade på film. Jag hade säkert vanlig tröja och jeans. Fascinerades av att de hade space hulk-live med paintball inne på skolan.
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,030
Location
Smålands golvbrunn
Magnus Seter;n83590 said:
Jag tror att jag och Dante också spelade det äventyret. Jag tror att det gick ut på att vi skulle fatta att våra rollpersoner var döda, och för att lösa äventyret skulle vi acceptera det och vandra in i ljuset.

En spelare flippade och försökte istället döda döden. Hans rollperson sprang sedan skrikande omkring i tåget och försökte hoppa av. Hans vägran att acceptera premissen och konklusionen gjorde att vi typ hamnade sist i den tävlingen. :grin:

Har alltid misstänkt att det äventyret var starkt inspirerat av Spanish Train, av Chris DeBurgh.

https://www.youtube.com/watch?v=DnaUvPoiTfQ
Jepp, det var det äventyret. Vi var väldigt blyga och välkammade och höll oss snällt på rälsen (ha!). Vi var inte ens i närheten av att "lösa" äventyret (om det ens gick) och jag kan inte idag säga om det var bra eller dåligt som äventyr. Men det gick att göra det stämningsfullt.

Du råkar inte komma ihåg vilket GothCon det var?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,513
Location
Stockholm
Skarpskytten;n83593 said:
Jepp, det var det äventyret. Vi var väldigt blyga och välkammade och höll oss snällt på rälsen (ha!). Vi var inte ens i närheten av att "lösa" äventyret (om det ens gick) och jag kan inte idag säga om det var bra eller dåligt som äventyr. Men det gick att göra det stämningsfullt.

Du råkar inte komma ihåg vilket GothCon det var?
Nä, minns inte vilket, tyvärr. En snabb koll av mina sparade konventsfoldrar gav heller ingenting, mest BSK- och MittCon-foldrar av någon anledning. :)
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,030
Location
Smålands golvbrunn
Magnus Seter;n83596 said:
Nä, minns inte vilket, tyvärr. En snabb koll av mina sparade konventsfoldrar gav heller ingenting, mest BSK- och MittCon-foldrar av någon anledning. :)
Till min stora sorg har jag inte sparat något alls från mina dagar som konventsbesökare. Jag har en ganska dimmig bild och några vaga minnen. Bristen på hårda fakta gör det kanske lättare att vara nostalgisk?
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,467
Location
Köping
Oldtimer;n83229 said:
Mitt första konvent kallades Konvent '77 (a.k.a. GothCon I).
Riktigt så ball är ju inte jag, jag var nämligen inte född då. Jag botaniserade lite bland mina konventsmuggar och gamla DanCon-inlägg på gamla forumet* och det visar sig att mitt första konvent tydligen var DanCon IV, 2005. Jag spelade mest coola brädspel med coola forumiter, inte just nåt rollspel. Rollspel på konvent började jag inte med förrän Kaleidoskopgänget släppte Nostalgi och Supergänget och demade på LinCon 2008.

Räknas inte stora forumsträffar (varför inte då) så var mitt första "riktiga" konvent SSK samma år i samma stad. Minns ärligt talat inte så mycket från just det konventet, på den tiden bodde jag i Uppsala och det var inte så stor tidsinvestering att åka på stockholmskonvent.

*) Sammanställning för den som undrar: http://savevspointystick.blogspot.se/2015/04/conventions-ive-been-to.html
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,746
Mitt första faktiska konvent bör ha varit SävCon III som var 2003. Jag kan ha varit på nåt konvent i Luleå med Tärningen Avgör innan dess, men jag har av någon anledning aldrig räknat dem som "riktiga konvent", så i hjärtat räknar jag ändå SävCon som mitt första.

Jag spelade i lag med några av mina kusiners kompisar, hade nog bara träffat en eller två av dem förut men jag blev varmt välkomnad. Minns att vi spelade Star Wars (som min ena kusin spelledde och hade skrivit till - Skuggornas skepp kanske äventyret hette?). Har för mig jag var en trandoshan.

I ett av de scenarion vi spelade så hade vi fått med oss lite annat löst folk eftersom några av våra ordinare spelare var borta. Scenariot utspelade sig på ett ålderdomshem och vi gamlingar såg nån film som... ja, det kanske var tänkt annorlunda men vi förstod det som att vi skulle anta personligheterna hos huvudpersonerna i filmen. Så vi gjorde just så och började planera vår flykt. Eftersom det här tilldrog sig på den tiden då man tävlade i rollspel så fick vi nåt slags pris för vår insats med en motivering i stil med "för att ha gjort helt fel på ett fantastiskt sätt" eller nåt sånt.

På söndagens pass var vi alla mosiga och trötta (trots att ingen av oss sovit på skolgolv, alla bodde nånstans i närheten utom jag, så jag fick skjuts hem till kusinernas föräldrar) men satte oss ändå ner och spelade nåt deckarscenario i Svensk polismiljö. Efter 1,5-2 timmar så hade vi knäckt fallet och spelledaren frågade om vi skulle dra ut på det nåt mer eller bara avsluta. Tror både hon och vi var helt nöjda med att det blev ett kort pass.

Hela grejen måste i vilket fall ha varit trevlig för jag har varit på varje SävCon efter det.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Mitt första konvent bör ha varit Spelkongress 88. Jag kan till och med ha varit med på bild i Sinkadus, som ett ansikte i högen i kön. Det jag minns bäst – utöver att det stod en Darth Vader på scenen i öppningsceremonin – är att Curtis Smith spelledde Star Wars d6 (i samband med att det släpptes på svenska som Stjärnornas Krig) och gjorde fantastiska R2-imitationer.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Mitt första var Äventyrsspels/Target Games kongress i medborgarhuset någon gång på andra halvan av 90-talet. Jag var där med en kompis och vi tittade nog mest storögt på sakerna och pratade knappt med någon. Eventuellt köpte jag någon bok.

Jag minns bara att det egentligen skulle ha varit på Åsö men flyttades till medborgarhuset, och eftersom jag på den tiden knappt hittade på söder så höll vi på att ge upp när vi typ gick vilse, men se fick vi syn på en snubbe i Warzone-keps och stalkade honom tills vi hittade rätt.

Min första riktiga konvent var GothCon något år senare. Ingen i min spelgrupp ville åka ner, men RipperDoc hade en plats över i sin grupp så jag spelade en del grejjer med dem. Som jag minns det så var allt friform och minst ett scenario började med att man vaknade upp utan minne i ett blodigt badrum. Bortsett från friformandet så spelade jag sjukt mycket Settlers i cafeterian, levde på kaffe, sov knappt något och jag och Fredrik från Rippers grupp köpte en flyttlåda med kort till något CCG som var uselt.

Jag tror också att Dante, Magnus Seter och Herr Nils hotade mig med stryk och tryckte upp mig mot en vägg någonstans utanför Western-rummet.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,571
Location
Umeå
chrull;n83908 said:
Jag tror också att Dante, Magnus Seter och Herr Nils hotade mig med stryk och tryckte upp mig mot en vägg någonstans utanför Western-rummet.
Vad hade du gjort för att förtjäna det? :D
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,549
Location
Slätta
Mitt första konvent var något av Äventyrsspels mitten-sent 80-tal. Jag var där med en kompis och vi tillbringade två timmar med att gå runt planlöst och vara livrädda för allt och alla för det var liksom en massa VUXNA där som pratade JÄTTEHÖGT om en massa saker som vapenvikt och marchhastigheter. Det första vi såg var liksom en fjortis som oss bli as-thrashad av en man (ja, en man) när han hävdade att ett svärd vägde 8 kg. Den vuxne tog till och med fram ett svärd och visade honom. Som sagt, vi öppnade inte käften. Vi såg Nisse rita något också och var nära att köpa en bild men sedan kom en sådan där VUXEN rollspelare igen och vi gick till Clock i stället.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,025
Location
Ludvika
Björn Wärmedal;n83913 said:
Vad hade du gjort för att förtjäna det? :D
Det är Magnus Seter, Dante och Herr Nils vi pratar om här. Sen när behöver de en anlednig?* =D

*(På grund av rådande forumklimat vill jag dock påpeka att detta är ett skämt och min åsikt om samtliga tre både baserat på deras beteende på forumet och i den andra verkligheten är att de är underbara människor med stort sinne för humor).
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,571
Location
Umeå
Rymdhamster;n83918 said:
Det är Magnus Seter, Dante och Herr Nils vi pratar om här. Sen när behöver de en anlednig?
Det är också chrull vi pratar om, så han hade säkert gjort något!* :D

* Samma disclaimer som Rymdhamster, fast om chrull <3
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Björn Wärmedal;n83913 said:
Vad hade du gjort för att förtjäna det? :D
Jag tror att de blev upprörda över och avundsjuka på hur snygg, smart och framförallt ung jag var!
 
Top