[Nominering] Coolast svärd

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,083
Nominerar Caladbolg då, eftersom trams-excalibur bara är en blek kopia.

Caladbolg - Fergus.jpg

"The sword is said to produce a rainbow when swung."


Ps: Ofta det tog 56 poster, trots en från @ceruleanfive , innan mästarsvärdet dök upp?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
The Atlantean Sword

1679045014012.png

Det svärd som Arnold-Conan använde i de gamla filmerna.
Det är egetligen ett vanligt bastardsword, men är smitt i Atlantis.

Det är inget märkvärdigt svärd mer än att Conan slogs med det i två filmer.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Det är inget märkvärdigt svärd mer än att Conan slogs med det i två filmer.
Förutom att det är en märkvärdigt dubiös design? Ett extra kort men grovt långsvärd, typ, för att se till att man inte får så mycket räckvidd?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Förutom att det är en märkvärdigt dubiös design? Ett extra kort men grovt långsvärd, typ, för att se till att man inte får så mycket räckvidd?
Det är mer att vi är så vana vid jättesvärd från olika filmer att vi missar att "vanliga" svärd ofta inte var så långa i verkligheten.
Svärdet i första filmen hade 27" klinga och i andra filmen 29" klinga, d.v.s. runt 70 cm.

Vi tycker att 70 cm låter lite, men ser det verkligen kort ut i det här klippet?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Jag utgår ifrån att det blir (minst) två kategorier? För inte kan unika, namngivna svärd tävla mot typer av svärd, på lika villkor?
Japp.

Kan behöva fler kategorier än så. Det är många svärd nu...

Kanske får bli på SurveyMonkey eller nått...
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Jag nominerar x-blade ifrån Kingdom Hearts.
(X uttalas som key om någon undrar)
Det är ett unikt, namgivet svärd, va? Det _heter_ x-blade, det är inte _ett_ x-blade?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
The Atlantean Sword

View attachment 11954

Det svärd som Arnold-Conan använde i de gamla filmerna.
Det är egetligen ett vanligt bastardsword, men är smitt i Atlantis.

Det är inget märkvärdigt svärd mer än att Conan slogs med det i två filmer.
Jag lutar åt att inte tillåta det här. "Atlantean" uppfattar jag mer som en härkomst/bestämning än ett namn eller att det är ett specifikt, unikt vapen. Så vitt jag kan minnas har inte heller Conan något unikt vapen i böckerna.

Jag är givetvis öppen för goda argument eller att bli rättad.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Jag lutar åt det senare, tyvärr!
Varför kan det inte vara både och? Du sa specade ju aldrig _vem_ det var som behövde ha namngett det ;)

Excalibur exempelvis är ju trots allt bara en förvanskning av det latinska ordet för stål, men likväl råder inga tvivel om vilket stål det är folk åsyftar (även om det faktiska utseendet kan variera).
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Varför kan det inte vara både och? Du sa specade ju aldrig _vem_ det var som behövde ha namngett det ;)

Excalibur exempelvis är ju trots allt bara en förvanskning av det latinska ordet för stål, men likväl råder inga tvivel om vilket stål det är folk osyftar (även om det faktiska utseendet kan variera).
Nyckeln för just fiktiva svärd är väl om namnet figurerar _i fiktionen_. Excalibur är ett etablerat namn i Arthurliteraturen. 'The father's sword' heter så vitt jag kan se bara så i rekvistiaförteckning. Och sedan är frågan om 'the father's sword" verkligen är ett namn, eller bara en bisats som indikerar ägandeförhållande.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,823
There can be only one:

RAMÍREZ’S KATANA (”I cannot cross another river” om man kräver ett egennamn)


E328FB11-5F59-4A7C-93DB-A5F64BF13F9C.jpeg


The preferred weapon of Immortal Connor MacLeod, the ivory-handled Masamune katana is a weapon like no other. It was forged in 593 B.C. by the legendary master sword smith, Masamune, for Immortal Juan Sánchez Villa-Lobos Ramírez, as a dowry for his marriage to Princess Shakiko. Using revolutionary techniques which would not become common until the 14th century A.D., Masamune folded the metal in the blade over two hundred times, creating the katana's famous razor-sharp edge. Ramírez would keep the weapon until his dying day.

After Ramírez's death, his student, Connor, claimed the weapon for his own. He exercised great care with it, leaving his own mark by etching inspirational writings upon its blade: one, in particular, preached focus on the present, using the ancient Sanskrit phrase: "I cannot cross another river,". Ramírez had also etched his own inscription as well: "No one lives forever" written in Japanese characters, expressing his own sense of ironic humor.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Nyckeln för just fiktiva svärd är väl om namnet figurerar _i fiktionen_. Excalibur är ett etablerat namn i Arthurliteraturen. 'The father's sword' heter så vitt jag kan se bara så i rekvistiaförteckning. Och sedan är frågan om 'the father's sword" verkligen är ett namn, eller bara en bisats som indikerar ägandeförhållande.
Jasså, du tänker i filmen?

Jag nominerardet verkliga svärdet. Det är ju jättegammalt vid det här laget, och borde därför räknas som historiskt. Och har ju gjorts i så många upplagor att det borde kvalificeras som en typ av svärd i sin egen rätt ;)


(okej, okej, din omröstning, dina regler!)
 
Top