[Nominering] Coolast svärd

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,438
Vi sätter streck i nomineringarna vid midnatt imorgon Fredag 17/3

Om ni nominerar ett unikt svärd, namnge det!

Räknas ljussablar från Stjärnornas krig som svärd?
Upp till dig :)
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Bland fiktiva svärd är ju Turins svärd, Gurthang en favorit. inte minst för att det ska betyda "Iron of Death" och att det gav Turin smeknamnet Mormegil (The Black Sword). Samt att det är så sjukt otursföljt/förbannat/elakt.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
När jag spelade DoD i yngre tonåren brukade jag rita "julgranssvärd" på rollformulären, jag vill nominera dem, men jag har tyvärr inga bilder sparade.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
När jag spelade DoD i yngre tonåren brukade jag rita "julgranssvärd" på rollformulären, jag vill nominera dem, men jag har tyvärr inga bilder sparade.
Det är alltså en kategori av svärd.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,438
Kom igen nu, skärpning, varför har ingen nominerat motorsågssvärd än?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
I Völungasagan / Yngre Eddan / Nibelungens ring finns berättelsen om Sigmund från Gautland (Götaland?)

När Sigmunds syster Signy ska gifta sig kommer en enögd främling (antagligen Oden) och stöter ett svärd i ett träd ända in till hjaltet.
Främlingen säger säger att den som kan dra svärdet får det - och det är bara Sigmund som kan dra det.
Långt senare är Sigmund med om ett stort slag där han bl.a. slåss mot en enögd man (Oden igen) och svärdet går av.
Sigmund blir dödligt sårad under slaget och dör i armarna på sin gravida hustru.
På sin dödsbädd ger ha henne de två delarna av svärdet och säger att hon ska ge det till hans ofödde son.

Svärdet heter Gram.

Sonen heter Sigurd och med svärdet dödar han draken Fafnir.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,438
Karl den store hade en riddare under sig som hette Roland och som dog i slaget om Roncevaux 778.
Roland är omskriven i Rolandsången och hans svärd Durendal ska ha kunnat hugga genom sten.
Jag gick förbi där Roland skall ha kastat Durandal i en sjö på Camino de Santiago, precis innan Santa Maria de Roncesvalles. Det är lätt att tänka sig Roland i de dramatiska vyerna när man är på väg ned längs pyreneernas sydslänter
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,715
Location
Göteborg
Karl den store hade en riddare under sig som hette Roland och som dog i slaget om Roncevaux 778.
Roland är omskriven i Rolandsången och hans svärd Durendal ska ha kunnat hugga genom sten.
När Roland skulle dö försökte han slå sönder svärdet mot en klippa, men det gick inge bra, för klippan gick itu. Då kastade han istället iväg svärdet, som flög långväga och sedan satte sig i klippan vid Notre-Dame de Rocamadour. Vilket ju innebär att till skillnad från Excalibur eller andra hittepåsvärd så har vi ju bild på detta!

1678980761207.png
1678980837339.png
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,438
Jag tror kanikerna i Roncesvalles och benediktinerbröderna i Rocamadour får fajtas om vem som har det egentliga Durandal
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,894
Jag vill nominera de japanska katanasvärden eftersom de är så fullständigt överlägsna alla europeiska svärd. Skär rakt genom härdad stålrustning som vore den gjord av smör. Tur att inte riddarna stötte på samurajer för då hade vår civilisation varit typ utplånad.
3C06B966-DB7B-4D7A-BAEC-C7A9EFB6E6D9.jpeg
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Rolf Krake var en halvlegendarisk dansk kung som ska levt på 500-talet och regerat över Lejre (Skälland).
Hans svärd, Skofnung, ska ha varit onaturligt vasst och sår från svärdet läkte aldrig.
Rolf begravdes med sitt svärd, men den isländske gravplundraren Skeggi från Midfirth (Midfjardar-Skeggi) tog svärdet till Island.
Skeggis son Eid ärvde svärdet och gav de till sin följeslagare Thorkel Eyjólfsson så att denne kunde döda den laglöse Grim.
Thorkel och Grim slogs, men blev vänner och Thorkel lämnade aldrig tillbaks svärdet.
På hemresan från en pilgrimsfärd till Rom dog Thorkel och ska vara begravd med svärdet i Roskilde, Danmark (men ingen har hittat det).
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Det finns ju många namngivna svärd i litteraturen, kända såväl som mindre kända.
Jag tänker nominera ett som inte var så känt för sitt ursprung eller sina egenskaper, utan för sina ägare och användning.
Nämligen Sting, Bilbos (och senare Frodos) svärd. Ursprungligen avsett att vara en dolk, men för en hobbit var det lagom storlek för ett kortsvärd.
Tillfogade Shelob den värsta skada hon någonsin råkat ut för, och var synnerligen effektivt mot spindlar, orcher, och liknande otyg.

(I sammanhanget vill jag även nämna att jag nyss lärde mig att det finns en typ av svärd som kallades just "Bilbo": https://en.wikipedia.org/wiki/Bilbo_(sword) )
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Beowulf var en legendarisk kung över Geatland (Götaland) - till skillnad från Rolf Krake ovan, som kan ha existerat.
Flera av personerna i Beowulfs saga har senare bevisats existera, bl.a. är en bregravd i Uppsala högar - men det finns inga bevis för att Beowulf skulle ha varit en riktig person.
Beowulf är känd för att ha dödat monstret Grendel, Grendels moder och en drake.
Beowulf hade två svärd:
Hrunting är det svärd ha försökte döda Grendels moder med, men misslyckades. Han hittade istället att annat uråldrigt svärd i moderns håla som han dräpte henne med.
Nægling är det svärd han försökte dräpa draken med, men svärdet gick itu för Beowulf var för stark.
 
Top