[Nominering] Coolast svärd

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Jasså, du tänker i filmen?

Jag nominerardet verkliga svärdet. Det är ju jättegammalt vid det här laget, och borde därför räknas som historiskt. Och har ju gjorts i så många upplagor att det borde kvalificeras som en typ av svärd i sin egen rätt ;)


(okej, okej, din omröstning, dina regler!)
Jag är hård, rättvis och resonabel

Vi inför "Svärdreplikor" som en egen kategori. Med the Atlantean Sword, Connors Katana och The Fathers Sword
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,176
Det är mer att vi är så vana vid jättesvärd från olika filmer att vi missar att "vanliga" svärd ofta inte var så långa i verkligheten.
Svärdet i första filmen hade 27" klinga och i andra filmen 29" klinga, d.v.s. runt 70 cm.

Vi tycker att 70 cm låter lite, men ser det verkligen kort ut i det här klippet?
För ett enhandssvärd så är 70cm klinga ganska normalt, men för ett svärd designat (med extra långt fäste) för att kunna användas tvåhandat så är det ett ovanligt kort svärd. Sådana svärd brukade snarare ha en klinga på 80-90cm
 

Stormspike

Hästpirat
Joined
9 Mar 2011
Messages
65
Screenshot_20230317_125753_Samsung Internet.jpg
Cataclysm Edge från WoW, drop från ikonisk WC3 elaking. Bonus att det matchar Judgement-rustningen för paladins. 😃

Ashbringer och Frostmourn är ju värda att nämnas också.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Ogami Ittos ”heavy-cutting Dotanuki battle sword”. Bästa katanan, och förtjänar därmed en nominering.
Eftersom det inte är ett unikt, namngivet vapen utan bara den Dotanuki-katana som Ogami Itto använder så kvalar det tyvärr inte in i kategorin Unik.

Däremot går det utmärkt att nominera Dotanukisvärd till kategorin Typ.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Men måste verkligen svärdet ha ett namn för att vara unikt? Anakin Skywalkers ljussabel, Conans farsas svärd eller Porthos värja är unika svärd trots att de inte har namn.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Men måste verkligen svärdet ha ett namn för att vara unikt? Anakin Skywalkers ljussabel, Conans farsas svärd eller Porthos värja är unika svärd trots att de inte har namn.
Vad är svärdet jämför med hjälten som bär det?

Det är klart att det är en lite arbiträr gränsdragning, men jag tänker att eget namn är lite en indikation på att svärdet har en egen 'personlighet' som sticker ut och som går utöver det faktum att det är en viss hjältes vapen.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,397
Location
Maastricht
Falcata´n är ett enormt coolt svärd som härstammar från Iberiska halvön. Lik en kopis, men är ett helt annat svärd. Keltiskt ursprung.
Så nominerar det till typ anatar jag.
När det gäller namngivna svärd så är nog de flesta och mest kända redan nämda, men jag nominerar Herugrim, Theodéns svärd.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Falcata´n är ett enormt coolt svärd som härstammar från Iberiska halvön. Lik en kopis, men är ett helt annat svärd. Keltiskt ursprung.
Så nominerar det till typ anatar jag.
När det gäller namngivna svärd så är nog de flesta och mest kända redan nämda, men jag nominerar Herugrim, Theodéns svärd.
Tackar, Herugrim (unik) och Falcata (typ) noterade
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,359
Eftersom det inte är ett unikt, namngivet vapen utan bara den Dotanuki-katana som Ogami Itto använder så kvalar det tyvärr inte in i kategorin Unik.

Däremot går det utmärkt att nominera Dotanukisvärd till kategorin Typ.
Då tar vi typen Dotanuki katana.
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
587
Slarvläste reglerna om namngivna svärd, så ändrar min nominering av Aragorns odöpta utbygdsjägarsvärd (som borde gå under redan nominerade kategorin långsvärd?) till att istället nominera Longclaw från Game of Thrones. Rejält men elegant, och jäkla coolt med snidat varghuvud!

Kanske även ska passas på att slängas in som "bastardsvärd" i Typ-kategorin.

Longclaw.jpg
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Vad säger wrnu, är långsvärd och bastardsvärd olika vapen? Jag lutar åt "ja" och att långsvärd är utpräglade tvåhandsvapen, medan bastardsvärd är utpräglade 1 1/2-handssvärd
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Vad säger wrnu, är långsvärd och bastardsvärd olika vapen? Jag lutar åt "ja" och att långsvärd är utpräglade tvåhandsvapen, medan bastardsvärd är utpräglade 1 1/2-handssvärd
Vill vi verkligen starta ett nytt (eller egentligen gammalt) definitionskrig?? 😳

:t6b-2: :t6r-5:
//EvilSpook
 
Top