[Nominering] Coolast svärd

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
En person med fördommar om rollspelare föreställer sig nog att trådar på rollspelsforum är exakt som denna tråden.
Det var tamejfan det finaste jag hört sedan jag konfirmerades.

You guys, ni förstår mig så väl!

Anakins lasersvärd :D
Eftersom svärdet inte är namngivet tar jag detta som en nominering av typen Lasersvärd/Light Sabre.
 

Enstoeringen

Prokrastinatör extraordinaire
Joined
12 Apr 2021
Messages
240
Har för mig att jag läst/hört någonstans att brittiska Rifles regiments benämner bajonett som svärd. Så, om ingen misstycker, vill jag nominera: Sword bayonet, pattern 1907 (Mark I).
195FD777-9ABE-4BCD-B17F-C73207FC659A.jpeg
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
433
Location
Uppsala
Får man nominera flera samtidigt? Jag funderar på Londons fem Stadssvärd, dvs Mourning sword, Pearl sword, State sword, Old Bailey sword och Mansion house justice room sword skulle vara värda att nominera?
Länk
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Den typiska tunga renässansvärjan är ju ett väldigt coolt vapen.
042sB3BKDTN7.jpeg.jpg
Kanske redan nominerad?

Narsil/Anduril borde så klart få vara med och tävla, trots allt det ikoniska kungasvärdet i fantasy, svärdet som skar ringen från Saurons hand, symbolen som är så stark att Aragorn bär omkring på det brutet.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Får man nominera flera samtidigt? Jag funderar på Londons fem Stadssvärd, dvs Mourning sword, Pearl sword, State sword, Old Bailey sword och Mansion house justice room sword skulle vara värda att nominera?
Länk
Varför engelska svärd när vi har svenska rikssvärd?

Vi har fyra stycken, men jag tänkte nominera Gustav Vasas två rikssvärd.

Rikssvärdet som tillverkades i Augsburg 1541 och det äldre rikssvärdet som antagligen tillverkades i Passau lite tidigare.
1679005349402.png
Bägge förvaras i Skattkammaren tillsammans med övriga riksregalier
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Hur definierar man svärd?

Jag tänkte nominera typen Macahuitl
1679006620394.png

Det är Aztekernas traditionella vapen.
Replikan ovan är 27" lång, det borde bli c:a 70 cm.
De ser ut som platta brännbollsträ med svarta saker längs kanterna.
De där svarta sakerna är obsidian, lava-glas, och är vassare än vässat stål (aztekerna hade ju inte stål, men hittade ett bra alternativ).
Normalt brukar dessa vapen kallas klubbor eller yxor, men med tanke på hur de ser ut tycker jag att man kalla dem för huggsvärd.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Får man nominera flera samtidigt? Jag funderar på Londons fem Stadssvärd, dvs Mourning sword, Pearl sword, State sword, Old Bailey sword och Mansion house justice room sword skulle vara värda att nominera?
Länk
Nominerat
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
1679038351621.png
Jag nominerar William Wallaces svärd av följande anledningar:
1. Det är stort
2. Det finns på riktigt
3. Man har det på ryggen, se bild nedan*

1679038458061.png

*om någon påpekar att Mel Gibsons tolkning är historiskt inkorrekt håller jag för öronen och skriker
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Jag nominerar William Wallaces svärd av följande anledningar:
1. Det är stort
2. Det finns på riktigt
3. Man har det på ryggen, se bild nedan*
Det här är borderline. Lite efterforskning ger vid handen att det kallas the Wallace Sword. Är detta ett namn, eller bara ett ägandeförhållanden? Får suga på detta.

Köper övriga resonemang 100% FREEEDOOM!

Jag nominerar Svärd på ryggen
Svärd på ryggen är tyvärr varken en Typ eller ett Namngivet svärd. Däremot finns det legendariska Ryggsvärdet (en Typ) belagt i den mest gedigna av alla källor (wrnu), tyvärr med begränsad eller motstridig beskrivning. Om någon kan ge en solid beskrivning av vad som utmärker ett Ryggsvärd så godtar jag den nomineringen.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Jag gillar också Smax sjungande svärd, som gärna sjunger Abba... illa.
Som jag förstår det är det här, tyvärr, ett generiskt, icke-namngivet sjungande svärd. Det går därför att nominera som Typ (Sjungande svärd) men inte som unikt, namngivet svärd.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Som jag förstår det är det här, tyvärr, ett generiskt, icke-namngivet sjungande svärd. Det går därför att nominera som Typ (Sjungande svärd) men inte som unikt, namngivet svärd.
Jag utgår ifrån att det blir (minst) två kategorier? För inte kan unika, namngivna svärd tävla mot typer av svärd, på lika villkor?
 
Top