NYHET Nominera till Fenix Awards

Okej, så det är antalet nomineringar som avgör vilka fem som går att rösta på inom varje kategori?

Inte alls! Som jag tror att det t o m stod i formuläret (tillägg för i år) räcker bokstavligen en enda nominering för att det ska tas i åtanke. Folk nominerar sådant de gillar och därför är det vanligt att sådant som är populärt får flera nomineringar av utomstående (kul kuriosa men det märks för att de sällan skriver sällan likadant, så t ex hade vi i år flera nomineringar för både Eon 5, Eon V och Eon). Då kan antal nomineringar vara hjälpsamt för att få en fingervisning om hur populärt något är (speciellt vad gäller konventsäventyr eller gratisprodukter, där det kan märkas stor entusiasm för andras skapelser).

Men det som stack så i ögonen för mig var just att alla nomineringar var skrivna exakt likadant (se exemplet med Eon ovan) och där vi hade flera nomineringar där det fanns flera identiska nomineringar skrivna i upplägget ”Verk - skapare” (vilket oftast bara förlagen/spelskaparna skriver). Det betyder att man antingen nominerat sig själv flera gånger eller haft texter ute andra ska kopiera för att nominera. Oavsett pekar det tydligt på att det inte är en ”naturlig” nominering och där väcks varningsklockor väldigt snabbt.

Vad är grunden för urvalet till respektive kategori? Det vore kul att veta.
Nu spekulerar jag bara, men jag gissar på att det är här som juryns tycke och kompetens kommer in. De gör en kurering, och den är självfallet subjektiv - men i mina ögon är det liksom en feature. I den bästa av världar så hade ju själva priset varit juryvalt, men det är ju en praktisk omöjlighet med tanke på tidsåtgången som därmed hade krävts av juryn.

Back