Nekromanti Nomic

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Re: Regler

Nubnikar är entiteter som lever på energin från forumsinlägg, den ägare som kan peka sina Nubnikar mot de frodigaste markerna är förstås lyckligt lottad och kan då se sina Nubnikar föröka sig. Men eftersom alla nubnikar är tvåkönade och inga Nubnikar som har samma ägare kan föröka sig med varandra så är den gängse metoden bland nubnikägare att utmana varandra på en Nubnikduell och sen låta den nubnik med mest energi yngla av sig.

Regelförslag Nubnikdueller:
Lägg till regel:
Vinnaren av en Nubnikduell får öka antalet Nubnikar den äger med 1.
Lägg till regel:
En Nubnikduell går till så att båda spelarna väljer en forumtråd på Wrnu med färre än 5 inlägg, dens tråd som har flest inlägg 48 timmar efter att respektive trådar valdes är vinnaren i Nubnikduellen.

Lägg till regel:
Utmaning till en Nubnikduell sker genom att man annonsera ett val av tråd, därefter kan vem som helst (men endast en spelare) acceptera utmaningen genom att välja en egen tråd inom 48 timmar från utmaningens start. Ingen spelare kan samtidigt deltaga i mer än en Nubnikduell och ingen Nubnikduell kan involvera fler än 2 spelare. Om ingen accepterar utmaningen inom 48 timmar så anses ingen ha vunnit Nubnikduellen.

 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,082
Location
Göteborg
Re: Regler

För nubnikdueller. Vilken episk idé! Fast jag funderar på om man skulle vara förbjuden att skriva i den tråd man själv valt, för att motverka nästan-spam-inlägg. Ta en titt i t ex eonforumet, folk kommer undan med ganska mycket korta inlägg

Jag tror f.ö. att nubnik for president har antagits, men jag är inte hemma nu och orkar inte fixa reglerna. Gör det ikväll om det inte skett innan dess.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,082
Location
Göteborg
Re: Regler

Rösträkning:
Grundregler
1. alla inlägg måste följa reglerna.
2. Vem som helst får posta I denna tråd.
3. Handlingar som inte är tillåtna enligt reglerna är otillåtna.
4. Ingen får ändra i officiella handlingar i något inlägg förutom att fixa uppenbara fel i stavning eller grammatik.
5. Alla officiella handlingar måste formatteras på ett sätt som gör det tydligt att de är just officiella handlingar. Fetstil får endast användast i officiella handlingar.
6. Vem som helst kan välja att bli en spelare. Endast spelare får utföra officiella handlingar.
101. En officiell handling är en handling som direkt kan påverka någonting i spelet utöver diskussionen.

Presidenten
7. Den spelare som äger flest nubnikar är president. Om flera spelare har lika många nubnikar är den av dem som varit spelare längst president.
8. Presidenten kan lägga sitt veto på ett förslag i veckan. När veto har lagts på ett förslag avbryts röstningen, regeln antas inte, och inga förslag med samma effekt får läggas fram på en vecka.
22. Om det finns en överbefälhavare kan denna när som helst genomföra en militärkupp och ta över presidentposten samt bli av med tio poäng.

Röstning och regeländringar
9. En spelare får när som helst lägga fram ett förslag till regeländring. Alla förslag måste ha en titel.
10. När ett förslag lagts fram utgör de nästkommande 24 timmarna förslagets röstningsperiod. Under denna period får alla spelare rösta för eller emot förslaget. Om det i slutet av denna period har fått fler röster för än emot antas det.
11. Ingen spelare får rösta mer än en gång på samma förslag. Spelare får dock ändra sin röst, varpå endast den senast lagda rösten räknas.
12. i slutet av röstningsperioden får en spelare räkna rösterna på det förslaget. Ett förslag är inte antaget förrän dess röster räknats.
14. Ingen regeländring får omöjliggöra vidare ändring av reglerna. Denna regel får ej ändras utan att samtliga deltagande röster är för förslaget.
15. Ingen regeländring får ske retroaktivt, eller ha en effekt som verkar retroaktivt.
16. Om ett förslag antas får den spelare som föreslog det 10 poäng. Om ett förslag inte antas förlorar spelaren som föreslog det 10 poäng.
16.1. När man räknar ihop sina poäng så räknar man poängen i den ordning som man la sina förslag.
17. När minst en regeländring skett kan och bör en spelare posta de uppdaterade reglerna. Inga ändringar får göras i dessa utöver de som röstats igenom samt rubriker och inbördes ordning. Om nya regler lagts till skall de tilldelas ett nummer, som ej får vara samma som en tidigare regels nummer.

Poäng
18. alla spelare börjar med 0 poäng.
19. om en spelares poäng skall sänkas till under 0, sätts den till 0.
20. En spelare kan ge alla eller några av sina poäng till en annan spelare.
21. Om en spelare har minst 500 poäng avslutas spelet och denne utropas till vinnare.
23. Om en handlings tillåtenhet inte kan avgöras eller om en handling bedöms vara lika tillåten som otillåten så vinner den spelare som först försökte utföra handlingen i fråga.

Nubnikar
24. Varje spelare får skapa en och endast en Nubnik.
27. Utmaning till en Nubnikduell sker genom att man annonsera ett val av tråd, därefter kan vem som helst (men endast en spelare) acceptera utmaningen genom att välja en egen tråd inom 48 timmar från utmaningens start. Ingen spelare kan samtidigt deltaga i mer än en Nubnikduell och ingen Nubnikduell kan involvera fler än 2 spelare. Om ingen accepterar utmaningen inom 48 timmar så anses ingen ha vunnit Nubnikduellen.
26. En Nubnikduell går till så att båda spelarna väljer en forumtråd på Wrnu med färre än 5 inlägg, dens tråd som har flest inlägg 48 timmar efter att respektive trådar valdes är vinnaren i Nubnikduellen.
25. Vinnaren av en Nubnikduell får öka antalet Nubnikar den äger med 1.

Nubnikfusk
Lägg till mening i regel 26:
"En deltagare i en nubnikduell får inte posta i den tråd han själv valt."


Om den går igenom skall jag genast starta en duell.
Röst: För nubnikfusk.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Re: Regler

Röstar för nubnikfusk

Samt så skapar jag själv en nibnik.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,082
Location
Göteborg
Re: Regler

Rösträkning: nubnikfusk
För: Pilze, bdg, vicotnik
Antas (3-0), +10 poäng till Pilzeman

Poäng:
Pilzeman: 30+10=40
Björn den Gode: 30
Embergem: 10
Alla andra har 0 poäng.

Regler:
Grundregler
1. alla inlägg måste följa reglerna.
2. Vem som helst får posta I denna tråd.
3. Handlingar som inte är tillåtna enligt reglerna är otillåtna.
4. Ingen får ändra i officiella handlingar i något inlägg förutom att fixa uppenbara fel i stavning eller grammatik.
5. Alla officiella handlingar måste formatteras på ett sätt som gör det tydligt att de är just officiella handlingar. Fetstil får endast användast i officiella handlingar.
6. Vem som helst kan välja att bli en spelare. Endast spelare får utföra officiella handlingar.
101. En officiell handling är en handling som direkt kan påverka någonting i spelet utöver diskussionen.

Presidenten
7. Den spelare som äger flest nubnikar är president. Om flera spelare har lika många nubnikar är den av dem som varit spelare längst president.
8. Presidenten kan lägga sitt veto på ett förslag i veckan. När veto har lagts på ett förslag avbryts röstningen, regeln antas inte, och inga förslag med samma effekt får läggas fram på en vecka.
22. Om det finns en överbefälhavare kan denna när som helst genomföra en militärkupp och ta över presidentposten samt bli av med tio poäng.

Röstning och regeländringar
9. En spelare får när som helst lägga fram ett förslag till regeländring. Alla förslag måste ha en titel.
10. När ett förslag lagts fram utgör de nästkommande 24 timmarna förslagets röstningsperiod. Under denna period får alla spelare rösta för eller emot förslaget. Om det i slutet av denna period har fått fler röster för än emot antas det.
11. Ingen spelare får rösta mer än en gång på samma förslag. Spelare får dock ändra sin röst, varpå endast den senast lagda rösten räknas.
12. i slutet av röstningsperioden får en spelare räkna rösterna på det förslaget. Ett förslag är inte antaget förrän dess röster räknats.
14. Ingen regeländring får omöjliggöra vidare ändring av reglerna. Denna regel får ej ändras utan att samtliga deltagande röster är för förslaget.
15. Ingen regeländring får ske retroaktivt, eller ha en effekt som verkar retroaktivt.
16. Om ett förslag antas får den spelare som föreslog det 10 poäng. Om ett förslag inte antas förlorar spelaren som föreslog det 10 poäng.
16.1. När man räknar ihop sina poäng så räknar man poängen i den ordning som man la sina förslag.
17. När minst en regeländring skett kan och bör en spelare posta de uppdaterade reglerna. Inga ändringar får göras i dessa utöver de som röstats igenom samt rubriker och inbördes ordning. Om nya regler lagts till skall de tilldelas ett nummer, som ej får vara samma som en tidigare regels nummer.

Poäng
18. alla spelare börjar med 0 poäng.
19. om en spelares poäng skall sänkas till under 0, sätts den till 0.
20. En spelare kan ge alla eller några av sina poäng till en annan spelare.
21. Om en spelare har minst 500 poäng avslutas spelet och denne utropas till vinnare.
23. Om en handlings tillåtenhet inte kan avgöras eller om en handling bedöms vara lika tillåten som otillåten så vinner den spelare som först försökte utföra handlingen i fråga.

Nubnikar
24. Varje spelare får skapa en och endast en Nubnik.
27. Utmaning till en Nubnikduell sker genom att man annonsera ett val av tråd, därefter kan vem som helst (men endast en spelare) acceptera utmaningen genom att välja en egen tråd inom 48 timmar från utmaningens start. Ingen spelare kan samtidigt deltaga i mer än en Nubnikduell och ingen Nubnikduell kan involvera fler än 2 spelare. Om ingen accepterar utmaningen inom 48 timmar så anses ingen ha vunnit Nubnikduellen.
26. En Nubnikduell går till så att båda spelarna väljer en forumtråd på Wrnu med färre än 5 inlägg, dens tråd som har flest inlägg 48 timmar efter att respektive trådar valdes är vinnaren i Nubnikduellen. En deltagare i en nubnikduell får inte posta i den tråd han själv valt.
25. Vinnaren av en Nubnikduell får öka antalet Nubnikar den äger med 1.

Jag startar en nubnikduell och väljer som betesmark för mina nubnikar tråden Myntets Andra Sida.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Re: Regler

Jag accepterar Pilzemans nubnikutmaning och skickar min nubnik på bete till "Hur göra klassiskt grottkräl på nytt, roligt, sätt "

även om jag får erkänna att pilze valde väldigt bra betesmarker, men jag hoppas den här tråden exploderar i idéer från alla dod4-fantasterna som verkar befolka forumet numera.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,082
Location
Göteborg
Re: Regler

Eh, nej. Det var inte ett vidare bra val. Helst hade jag inte gjort det alls då det inte verkade finnas några bra trådar, men jag hade sagt att jag skulle starta en så jag tyckte det var lika bra att testa. Det störande var att det direkt efteråt startades typ fem olika teoridraveltrådar som blivit stora allihopa...
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Re: Regler

jo jag vet, men det gäller ju att hinna ta dom innan de nått fem inlägg, vilket för de där teoridraveltrådarna var väldigt svårt :gremsmile:
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,082
Location
Göteborg
Re: Regler

For the record hade Myntets andra sida 10 inlägg 48 timmar efter det att jag valde den. Nu ska vi bara vänta på att 48 timmar gått från när du valde din. Fyra inlägg till inom över 30 timmar känns ganska troligt att du lyckas med...
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,082
Location
Göteborg
Re: Regler

Nu ska jag försöka igen.
Jag startar en nubnikduell och väljer tråden "rollspel för icke rollspelare". Den har 4 inlägg just nu.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Re: Regler

Förslag regeländring: Ändra regel nr 16 till
16. Om ett förslag antas får den spelare som föreslog det 10 poäng.

Alltså jag förstår ju tanken egentligen med att ge minuspoäng så att folk inte bara spammar ut förslag och hoppas nåt går igenom, men ska vi vara ärliga så tror jag det är ett mindre problem på det här forumet och i värsta fall om det skulle bli jättemånga inlägg så får vi ändra tillbaka.

Det är säkert också som du förstått mycket medvetet jag inte accepterat nubnikutmaningen.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,082
Location
Göteborg
Re: Regler

Ja, jag förstod det.
För Regeländring Vad har vi sagt om att namnge sina förslag? (eller heter det "ändra regel 16 till"?)
 
Joined
5 Feb 2001
Messages
273
Location
Göteborg (om det inte ändrats igen).
Introduktion, förslag om nubniknamngivning

Rösträkning: Regeländring
För: Pilze, bdg, vicotnik
Antas (2-0), +10 poäng till Björn den gode

Poäng:
Pilzeman: 40
Björn den Gode: 30+10=40
Embergem: 10
Alla andra har 0 poäng.

Regler:
Grundregler
1. alla inlägg måste följa reglerna.
2. Vem som helst får posta I denna tråd.
3. Handlingar som inte är tillåtna enligt reglerna är otillåtna.
4. Ingen får ändra i officiella handlingar i något inlägg förutom att fixa uppenbara fel i stavning eller grammatik.
5. Alla officiella handlingar måste formatteras på ett sätt som gör det tydligt att de är just officiella handlingar. Fetstil får endast användast i officiella handlingar.
6. Vem som helst kan välja att bli en spelare. Endast spelare får utföra officiella handlingar.
101. En officiell handling är en handling som direkt kan påverka någonting i spelet utöver diskussionen.

Presidenten
7. Den spelare som äger flest nubnikar är president. Om flera spelare har lika många nubnikar är den av dem som varit spelare längst president.
8. Presidenten kan lägga sitt veto på ett förslag i veckan. När veto har lagts på ett förslag avbryts röstningen, regeln antas inte, och inga förslag med samma effekt får läggas fram på en vecka.
22. Om det finns en överbefälhavare kan denna när som helst genomföra en militärkupp och ta över presidentposten samt bli av med tio poäng.

Röstning och regeländringar
9. En spelare får när som helst lägga fram ett förslag till regeländring. Alla förslag måste ha en titel.
10. När ett förslag lagts fram utgör de nästkommande 24 timmarna förslagets röstningsperiod. Under denna period får alla spelare rösta för eller emot förslaget. Om det i slutet av denna period har fått fler röster för än emot antas det.
11. Ingen spelare får rösta mer än en gång på samma förslag. Spelare får dock ändra sin röst, varpå endast den senast lagda rösten räknas.
12. i slutet av röstningsperioden får en spelare räkna rösterna på det förslaget. Ett förslag är inte antaget förrän dess röster räknats.
14. Ingen regeländring får omöjliggöra vidare ändring av reglerna. Denna regel får ej ändras utan att samtliga deltagande röster är för förslaget.
15. Ingen regeländring får ske retroaktivt, eller ha en effekt som verkar retroaktivt.
16. Om ett förslag antas får den spelare som föreslog det 10 poäng. Om ett förslag inte antas förlorar spelaren som föreslog det 10 poäng.
16.1. När man räknar ihop sina poäng så räknar man poängen i den ordning som man la sina förslag.
17. När minst en regeländring skett kan och bör en spelare posta de uppdaterade reglerna. Inga ändringar får göras i dessa utöver de som röstats igenom samt rubriker och inbördes ordning. Om nya regler lagts till skall de tilldelas ett nummer, som ej får vara samma som en tidigare regels nummer.

Poäng
18. alla spelare börjar med 0 poäng.
19. om en spelares poäng skall sänkas till under 0, sätts den till 0.
20. En spelare kan ge alla eller några av sina poäng till en annan spelare.
21. Om en spelare har minst 500 poäng avslutas spelet och denne utropas till vinnare.
23. Om en handlings tillåtenhet inte kan avgöras eller om en handling bedöms vara lika tillåten som otillåten så vinner den spelare som först försökte utföra handlingen i fråga.

Nubnikar
24. Varje spelare får skapa en och endast en Nubnik.
27. Utmaning till en Nubnikduell sker genom att man annonsera ett val av tråd, därefter kan vem som helst (men endast en spelare) acceptera utmaningen genom att välja en egen tråd inom 48 timmar från utmaningens start. Ingen spelare kan samtidigt deltaga i mer än en Nubnikduell och ingen Nubnikduell kan involvera fler än 2 spelare. Om ingen accepterar utmaningen inom 48 timmar så anses ingen ha vunnit Nubnikduellen.
26. En Nubnikduell går till så att båda spelarna väljer en forumtråd på Wrnu med färre än 5 inlägg, dens tråd som har flest inlägg 48 timmar efter att respektive trådar valdes är vinnaren i Nubnikduellen. En deltagare i en nubnikduell får inte posta i den tråd han själv valt.
25. Vinnaren av en Nubnikduell får öka antalet Nubnikar den äger med 1.

Ok.
Vet inte om det behöver göras som en officiell handling, men i alla fall så annonserar jag härmed att jag deltar som spelare.

Jag skapar en nubnik.


Jag döper min nubnik till Anna, tillsvidare inofficiellt.

Förslag om tillägg av nubniknamngivningsregel: Jag föreslår att följande regel läggs till (och får nummer 28, tror jag?):
Regel om namngivning av nubnikar: Ägaren till en icke namngiven nubnik får ge denna ett officiellt namn. Två nubnikar får inte ha samma namn. Nubnikar skapas alltid utan namn, men den spelare som får en nyskapad nubnik i sin ägo kan välja att genast namnge den. Om möjligheter till officiella handlingar införs där en spelare kan eller måste involvera vissa av sina nubnikar men inte alla, kan en spelare som äger en eller flera namngivna nubnikar välja om någon eller några av dessa skall delta, så länge detta inte kommer i konflikt med de regler som beskriver den aktuella handlingen.


Kom igen, nu, det blir väl en kul liten feature... Ni behöver inte heller vara rädda för att ge mig tio poäng, jag tror ändå inte jag kommer att satsa på att vinna spelet.

Röst för: Förslag om tillägg av nubniknamngivningsregel
 
Joined
5 Feb 2001
Messages
273
Location
Göteborg (om det inte ändrats igen).
Rättelse rösträkning

Rättelse: Vicotnic röstade inte om Regeländring. Jag skrev rätt resultat, men ett namn för mycket. Så här måste alltså den riktiga rösträkningen se ut:

Rösträkning (rättelse): Regeländring
För: Pilze, bdg
Antas (2-0), +10 poäng till Björn den gode
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Re: Introduktion, förslag om nubniknamngivning

Tjohoo, vi behöver verkligen lite nytt blod här. Fast jag tänker nog ändå rösta nej, regeln är alldeles för lång i onödan och onödigt invecklad. Lägger du ett nytt förslag som slutar efter "...inte har samma namn." så kommer jag rösta för, för resten av regeln säger egentligen ingenting.

Och alltså, poäng ger jag gärna bort, de har ändå säkerligen inget att göra med vem som kommer att vinna.
Röst mot: nunbiknamngivningsregel
 
Joined
5 Feb 2001
Messages
273
Location
Göteborg (om det inte ändrats igen).
nubniknamngivning, nytt försök

Du har en poäng, och speciellt eftersom jag skulle tycka att det var väldigt roligt att få igenom ett förslag så...

Kortare nubniknamngivningsregel: Jag föreslår att följande regel läggs till:
"Regel om namngivning av nubnikar: Ägaren till en icke namngiven nubnik får ge denna ett officiellt namn. Två nubnikar får inte ha samma namn."

Har "Förslag om nubniknamngivningsregel" tidigare antagits och detta förslag antas, skall det istället för tillägg av en ny regel innebära att regeln kortas till ovanstående lydelse.


Så. Det var förslaget. Jag visste inte riktigt om det var tillåtet att dra tillbaka eller ändra förslag, annars kunde jag kanske gjort det.

Röst för "Kortare nubniknamngivningsregel".
 
Top