Nekromanti Nomic

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
461
Location
Helsingborg
Det här var riktigt kul!
Fast jobbet blir tyvärr lidande, jag har inte tid med sånt här...

Jag blir också grymt snurrig men är det inte såhär:
Regel 14 skyddar sig själv.
Man kan ine sätta den ur spel utan att bryta mot den.
Ergo: Den är oberörbar.

[Måste komma på en bra regel så jag får 10 f-ckin points...]
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,317
Location
Göteborg
Re: Onödig regel

Officiella handlingar säger ju ingenting om att ändra regler eller ta bort regler? Det tycker jag låter som en väldigt märklig tolkning i vart fall.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Re: Onödig regel

"Officiella handlingar" säger att en officiell handling är en som påverkar spelet mer än bara diskussionen. Jag hävdar defenitivt att reglerna är en del av spelet.

Zebulon, man kan visst sätta regel 14 ur spel utan att bryta mot den: bara för att jag tar bort den betyder det inte att det inte längre går att ändra reglerna. Det är inte regel 14 som gör att man får skapa nya regler, det är reglerna 9, 10 och 17 (tror jag, är inte säker på om alla behövs) som gör det. Regel 14 gör att man inte kan ta bort eller ändra sönder regler 9, 10 och 17.
För "regel nummer 14" (räknar det som titeln)

Såg inte att negativa poäng var två förslag, så
Röst: mot Vinst vid negativa poäng.
Jag kommer lägga veto mot en av de här om de ser ut att gå igenom, då det finns ett uppenbart kryphål: en spelare kan lägga fram 100 förslag som ingen vill rösta på, för att sedan förlora 10 x 100 poäng.

Mot Poäng vid röstning
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
461
Location
Helsingborg
Re: Onödig regel

Pilzeman said:
"Det är inte regel 14 som gör att man får skapa nya regler
Jag vet, regel 14 gör att man inte kan skapa en regel som förhindrar att man kan skapa nya regler. Utan den kan man det.

Om "Regel nr 14" antas som förslag betyder det att "regeländring får omöjliggöra vidare ändring av reglerna".

Passus:
Detta bryter mot regel 14 och blir i någon mån moment 22 fast det kanske är skit samma, vi får väl besluta motstridiga regler antar jag, det står iaf ingenting om det.
/Passus.

För all del, nu har jag två emot mig och det skulle inte var första gången jag har fel gällande logiska resonemang av det här slaget.
Än så länge tror jag dock att jag har rätt :gremsmile:
Regelförslag "Regel nr 14" öppnar för en (ganska liten, jag erkänner) möjlighet att anta en regel som omöjliggör ändringar av regler vilket skulle döda spelet(?).

Jag uppmanar till avslag av förslaget "Regel nr 14".
Mot "regel nummer 14"
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Re: Onödig regel

Jag måste säga att jag inte alls förstår vad du menar. För det, lite klarhet i hur jag läste förslaget "regel nr 14:
Regel nr 14 får inte ändras utan att samtliga deltagande röster är för förslaget.
Sedan lade han till "Dvs 100% av alla röster ska vara för en ändring av Regel 14" som en förtydling, som skulle kunna ingå i regeltexten, ingen större förändring där.
Sedan citerade han regel 14 för att visa vad han pratade om.

Om "regel nr 14" antas kommer det a tt bli svårare att ändra i just den regeln. Det är ingen skillnad på någon annan regel, och omöjligt har det inte blivit någonstans.
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
461
Location
Helsingborg
Re: Onödig regel

Ok, det här blir en tolkningsfråga och eftersom jag är ovan vid detta lämnar jag tolkningsföreträde åt den som skapat tråden, han vet nog mer än mig.

Om jag anammar eran tolkning så är "regel nr 14" endast ett skydd åt regel nr 14 och det tyckar jag låter bra.

MAO - Jag tackar för ditt vänliga påpekande och ändrar helt sonika min röst (igen).

För "Regel nr 14"
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Onödig regel

Pilzeman har tolkat mig rätt när det gäller "Regel nr 14"

~Vicotnik Over and out.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,317
Location
Göteborg
Nya regler

Förslaget om Officiella handlingar har gått igenom med siffrorna 3-0 och reglerna ser därför numera ut så här:

Grundregler
1. alla inlägg måste följa reglerna.
2. Vem som helst får posta I denna tråd.
3. Handlingar som inte är tillåtna enligt reglerna är otillåtna.
4. Ingen får ändra i officiella handlingar i något inlägg förutom att fixa uppenbara fel i stavning eller grammatik.
5. Alla officiella handlingar måste formatteras på ett sätt som gör det tydligt att de är just officiella handlingar. Fetstil får endast användast i officiella handlingar.
6. Vem som helst kan välja att bli en spelare. Endast spelare får utföra officiella handlingar.
101. En officiell handling är en handling som direkt kan påverka någonting i spelet utöver diskussionen.

Presidenten
7. Om inte reglerna eller presidenten säger något annat, är Pilzeman president.
8. Presidenten kan lägga sitt veto på ett förslag i veckan. När veto har lagts på ett förslag avbryts röstningen, regeln antas inte, och inga förslag med samma effekt får läggas fram på en vecka.

Röstning och regeländringar
9. En spelare får när som helst lägga fram ett förslag till regeländring. Alla förslag måste ha en titel.
10. När ett förslag lagts fram utgör de nästkommande 24 timmarna förslagets röstningsperiod. Under denna period får alla spelare rösta för eller emot förslaget. Om det i slutet av denna period har fått fler röster för än emot antas det.
11. Ingen spelare får rösta mer än en gång på samma förslag. Spelare får dock ändra sin röst, varpå endast den senast lagda rösten räknas.
12. i slutet av röstningsperioden får en spelare räkna rösterna på det förslaget. Ett förslag är inte antaget förrän dess röster räknats.
13. Ingen spelare får rösta på sitt eget förslag.
14. Ingen regeländring får omöjliggöra vidare ändring av reglerna.
15. Ingen regeländring får ske retroaktivt, eller ha en effekt som verkar retroaktivt.
16. Om ett förslag antas får den spelare som föreslog det 10 poäng. Om ett förslag inte antas förlorar spelaren som föreslog det 10 poäng.
17. när minst en regeländring skett kan och bör en spelare posta de uppdaterade reglerna. Inga ändringar får göras i dessa utöver de som röstats igenom samt numrering, rubriker och inbördes ordning.

Poäng
18. alla spelare börjar med 0 poäng.
19. om en spelares poäng skall sänkas till under 0, sätts den till 0.
20. En spelare kan ge alla eller några av sina poäng till en annan spelare.
21. Om en spelare har minst 500 poäng avslutas spelet och denne utropas till vinnare.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Re: Nya regler

Zebulon, nu förstår jag hur du menade med regel nummer 14. Som du säger kan det enligt en tolkning bli ett moment 22, men en regel börjar gälla när den antas. Förslaget "regel nr 14" får alltså antas utan enhällighet, men från och med att det antagits kräver alla andra ändringar av R14 enhällighet. Detta är den tolkning jag väljer att göra, men jag har inte tolkingsföreträde regelmässigt. Som tur är ger dock även den andra möjliga tolkningen rätt till hur det nu skedde: förslaget antogs enhälligt.

Lite rösträkning:
Grundregler
1. alla inlägg måste följa reglerna.
2. Vem som helst får posta I denna tråd.
3. Handlingar som inte är tillåtna enligt reglerna är otillåtna.
4. Ingen får ändra i officiella handlingar i något inlägg förutom att fixa uppenbara fel i stavning eller grammatik.
5. Alla officiella handlingar måste formatteras på ett sätt som gör det tydligt att de är just officiella handlingar. Fetstil får endast användast i officiella handlingar.
6. Vem som helst kan välja att bli en spelare. Endast spelare får utföra officiella handlingar.
101. En officiell handling är en handling som direkt kan påverka någonting i spelet utöver diskussionen.

Presidenten
7. Om inte reglerna eller presidenten säger något annat, är Pilzeman president.
8. Presidenten kan lägga sitt veto på ett förslag i veckan. När veto har lagts på ett förslag avbryts röstningen, regeln antas inte, och inga förslag med samma effekt får läggas fram på en vecka.
22. Om det finns en överbefälhavare kan denna när som helst genomföra en militärkupp och ta över presidentposten samt bli av med tio poäng.

Röstning och regeländringar
9. En spelare får när som helst lägga fram ett förslag till regeländring. Alla förslag måste ha en titel.
10. När ett förslag lagts fram utgör de nästkommande 24 timmarna förslagets röstningsperiod. Under denna period får alla spelare rösta för eller emot förslaget. Om det i slutet av denna period har fått fler röster för än emot antas det.
11. Ingen spelare får rösta mer än en gång på samma förslag. Spelare får dock ändra sin röst, varpå endast den senast lagda rösten räknas.
12. i slutet av röstningsperioden får en spelare räkna rösterna på det förslaget. Ett förslag är inte antaget förrän dess röster räknats.
13. Ingen spelare får rösta på sitt eget förslag.
14. Ingen regeländring får omöjliggöra vidare ändring av reglerna. Denna regel får ej ändras utan att samtliga deltagande röster är för röslaget.
15. Ingen regeländring får ske retroaktivt, eller ha en effekt som verkar retroaktivt.
16. Om ett förslag antas får den spelare som föreslog det 10 poäng. Om ett förslag inte antas förlorar spelaren som föreslog det 10 poäng.
17. När minst en regeländring skett kan och bör en spelare posta de uppdaterade reglerna. Inga ändringar får göras i dessa utöver de som röstats igenom samt rubriker och inbördes ordning. Om nya regler lagts till skall de tilldelas ett nummer, som ej får vara samma som en tidigare regels nummer.

Poäng
18. alla spelare börjar med 0 poäng.
19. om en spelares poäng skall sänkas till under 0, sätts den till 0.
20. En spelare kan ge alla eller några av sina poäng till en annan spelare.
21. Om en spelare har minst 500 poäng avslutas spelet och denne utropas till vinnare.

Poängen för tillfället:
Pilzeman: 0 + 10 + 10 = 20 ("officiella handlingar" medräknat)
Embergem: 0 + 10 = 10
Björn den gode: 0 + 10 - 2*10 = 0
Vicotnik: 0 + 10 - 2*10 = 0
Zebulon: 0 - 10 = 0
Wilmer: 0 - 10 = 0
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,317
Location
Göteborg
Re: Nya regler

Förslag regeltillägg: Win by paradox
Om en handlings tillåtenhet inte kan avgöras eller om en handling bedöms vara lika tillåten som otillåten så vinner den spelare som först försökte utföra handlingen i fråga.

Det här är ju den viktigaste grejen med nomic, klart vi måste ha med en sån regel.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,317
Location
Göteborg
Poängsättning

Enligt regel 19 och en naturlig tolkning av begreppet sekventiellt så anser jag att jag borde ha 0-10-10+10=10 poäng. Eftersom de två nerröstade förslagen låg först i inlägget. Det verkar inte rimligt att det är bättre att spamma med tre olika inlägg för varje regelförslag istället för att lägga dem i samma.

(eller ja hur som helst så borde vi ha en regel för det, men eftersom vi inte heller har en regel för vem som bestämmer eller administrerar poängen så tänker jag tillsvidare helt enkelt utgå från att jag har 10 poäng :gremwink:
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Poängsättning

Enligt samma regler så borde jag då också har 10p.
Då mina nedröstade förslag kom före mitt förslag som röstades igenom.

Och fram tills reglera säger annorlunda så utgår jag också från att jag har 10 poäng.

Regel förslag:
Poäng efter regel ordning.
När man räknar ihop sina poäng så räknar man poängen i den ordning som man la sina förslag.

Exempel 1: Förslag 1, förkastas och förslag 2 går igenom. Då får man -10p (Vilket enligt reglerna är lika med noll (0)) + 10p = 10 p
Exempel 2: Förslag 1, godkänns och förslag 2 förkastas.
Då får man 10p -10p = 0p.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Re: Poängsättning

Låter väl vettigt, jag har spelat en halv omgång med dessa startregler innan, och där har det räknats som att man fått och förlorat alla poäng samtidigt så länge rösträkningen sker i samma inlägg (eftersom poängen delas ut i rösträkningen, och inte i röstningsperiodens slut). Men det gör inte så mycket då det bara har effekt just när man ligger runt 0 poäng. Jag gillar inte att överfylla reglerna med hela fraser bara för att fixa småsaker, så jag röstar inte för, men jag går inte emot heller. Lägg in den om ni vill, jag har bestämt mig för att försöka styra så lite som möjligt.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Poängsättning

Svar nej, det var bara för att förtydliga det hela.

Det vore kanske en god idé att skriva när en regler börjar samt slutar.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,317
Location
Göteborg
Re: Poängsättning

som du kanske sett så brukar jag ange hela mina regler i fetstil och sen kommentarer i vanliga stil. Det verkar ju rimligt eftersom hela regeländringen torde vara en officiell handling.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Re: Poängsättning

Poäng efter regelordning av Vicotnik
För: Björn
Emot: (ingen)
Antas (1-0), +10 poäng till Björn.

Win by Paradox av Björn
För: Pilzeman
Emot: (ingen)
Antas (1-0), +10 poäng till Björn

Regler:
Grundregler
1. alla inlägg måste följa reglerna.
2. Vem som helst får posta I denna tråd.
3. Handlingar som inte är tillåtna enligt reglerna är otillåtna.
4. Ingen får ändra i officiella handlingar i något inlägg förutom att fixa uppenbara fel i stavning eller grammatik.
5. Alla officiella handlingar måste formatteras på ett sätt som gör det tydligt att de är just officiella handlingar. Fetstil får endast användast i officiella handlingar.
6. Vem som helst kan välja att bli en spelare. Endast spelare får utföra officiella handlingar.
101. En officiell handling är en handling som direkt kan påverka någonting i spelet utöver diskussionen.

Presidenten
7. Om inte reglerna eller presidenten säger något annat, är Pilzeman president.
8. Presidenten kan lägga sitt veto på ett förslag i veckan. När veto har lagts på ett förslag avbryts röstningen, regeln antas inte, och inga förslag med samma effekt får läggas fram på en vecka.
22. Om det finns en överbefälhavare kan denna när som helst genomföra en militärkupp och ta över presidentposten samt bli av med tio poäng.

Röstning och regeländringar
9. En spelare får när som helst lägga fram ett förslag till regeländring. Alla förslag måste ha en titel.
10. När ett förslag lagts fram utgör de nästkommande 24 timmarna förslagets röstningsperiod. Under denna period får alla spelare rösta för eller emot förslaget. Om det i slutet av denna period har fått fler röster för än emot antas det.
11. Ingen spelare får rösta mer än en gång på samma förslag. Spelare får dock ändra sin röst, varpå endast den senast lagda rösten räknas.
12. i slutet av röstningsperioden får en spelare räkna rösterna på det förslaget. Ett förslag är inte antaget förrän dess röster räknats.
13. Ingen spelare får rösta på sitt eget förslag.
14. Ingen regeländring får omöjliggöra vidare ändring av reglerna. Denna regel får ej ändras utan att samtliga deltagande röster är för förslaget.
15. Ingen regeländring får ske retroaktivt, eller ha en effekt som verkar retroaktivt.
16. Om ett förslag antas får den spelare som föreslog det 10 poäng. Om ett förslag inte antas förlorar spelaren som föreslog det 10 poäng.
16.1. När man räknar ihop sina poäng så räknar man poängen i den ordning som man la sina förslag.
17. När minst en regeländring skett kan och bör en spelare posta de uppdaterade reglerna. Inga ändringar får göras i dessa utöver de som röstats igenom samt rubriker och inbördes ordning. Om nya regler lagts till skall de tilldelas ett nummer, som ej får vara samma som en tidigare regels nummer.

Poäng
18. alla spelare börjar med 0 poäng.
19. om en spelares poäng skall sänkas till under 0, sätts den till 0.
20. En spelare kan ge alla eller några av sina poäng till en annan spelare.
21. Om en spelare har minst 500 poäng avslutas spelet och denne utropas till vinnare.
23. Om en handlings tillåtenhet inte kan avgöras eller om en handling bedöms vara lika tillåten som otillåten så vinner den spelare som först försökte utföra handlingen i fråga.

När jag tänker efter säger de tidigare reglerna att ni inte alls har några poäng: Poäng fås eller förloras beroende på när regeln antas eller inte. En regel antas inte förräns dess röster är räknade. Eftersom jag räknade röster i ordningen plus först och minus sist, ligger ni på noll. Dock gäller inte detta hädanefter, men om man vill jävlas med någon tror jag att man fortfarande borde kunna räkna rösterna i olika inlägg, i den ordningen man vill att de ska ske... men som sagt, det påverkar bara spelet precis när man ligger runt 0 poäng.

Poäng:
Pilzeman: 20
Embergem: 10
Vicotnik: 0 + 10 = 10
Björn den Gode: 0 + 10 = 10
Zebulon: 0
Wilmer: 0
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,317
Location
Göteborg
Re: Poängsättning

Förslag till tilläggande av regel "Överbefälhavareval": Alla spelare kan lägga en röst per röstningsperiod på vem de vill ha som överbefälhavare. Den tredje söndagen i varje månad tillsätts den med flest röster som överbefälhavare och eventuell sittande överbefälhavare avsätts.

Förslag till tillägande av regel "Nubnik": Varje spelare får skapa en och endast en Nubnik. Nubnikar kan inte ges bort

(Yay! Nubniks!)
 
Top