Nekromanti Nomic

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Re: Poängsättning

Ok, fair catch, men nej den gäller inte längre
Dock gäller inte detta hädanefter, men om man vill jävlas med någon tror jag att man fortfarande borde kunna räkna rösterna i olika inlägg, i den ordningen man vill att de ska ske
Eftersom 16.1 uttryckligen säger att poängen räknas i den ordningen förslagen las och inte i den ordningen de eventuellt gick igenom.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,082
Location
Göteborg
Re: Poängsättning

Nubniks är roliga, men det behöver nog klargöras var de hamnar när de skapats. Att de inte kan ges bort implicerar ju att de ägs av någon, så den vettigaste tolkningen är nog att den som skapar dem äger dem. Jag tror inte det behöver ingå i reglerna, eftersom jag tror på att i tolkningsfrågor där man inte kan komma fram till något utifrån formuleringen, kan man gå tillbaka och se vad syftet med regeln var när den skapades. Om du som kom på dem berättar hur det ligger till får du min röst.

Jag väntar med överbefälhavareregeln.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Regler

Grundregler
1. alla inlägg måste följa reglerna.
2. Vem som helst får posta I denna tråd.
3. Handlingar som inte är tillåtna enligt reglerna är otillåtna.
4. Ingen får ändra i officiella handlingar i något inlägg förutom att fixa uppenbara fel i stavning eller grammatik.
5. Alla officiella handlingar måste formatteras på ett sätt som gör det tydligt att de är just officiella handlingar. Fetstil får endast användast i officiella handlingar.
6. Vem som helst kan välja att bli en spelare. Endast spelare får utföra officiella handlingar.
101. En officiell handling är en handling som direkt kan påverka någonting i spelet utöver diskussionen.

Presidenten
7. Om inte reglerna eller presidenten säger något annat, är Pilzeman president.
8. Presidenten kan lägga sitt veto på ett förslag i veckan. När veto har lagts på ett förslag avbryts röstningen, regeln antas inte, och inga förslag med samma effekt får läggas fram på en vecka.
22. Om det finns en överbefälhavare kan denna när som helst genomföra en militärkupp och ta över presidentposten samt bli av med tio poäng.

Röstning och regeländringar
9. En spelare får när som helst lägga fram ett förslag till regeländring. Alla förslag måste ha en titel.
10. När ett förslag lagts fram utgör de nästkommande 24 timmarna förslagets röstningsperiod. Under denna period får alla spelare rösta för eller emot förslaget. Om det i slutet av denna period har fått fler röster för än emot antas det.
11. Ingen spelare får rösta mer än en gång på samma förslag. Spelare får dock ändra sin röst, varpå endast den senast lagda rösten räknas.
12. i slutet av röstningsperioden får en spelare räkna rösterna på det förslaget. Ett förslag är inte antaget förrän dess röster räknats.
13. Ingen spelare får rösta på sitt eget förslag.
14. Ingen regeländring får omöjliggöra vidare ändring av reglerna. Denna regel får ej ändras utan att samtliga deltagande röster är för förslaget.
15. Ingen regeländring får ske retroaktivt, eller ha en effekt som verkar retroaktivt.
16. Om ett förslag antas får den spelare som föreslog det 10 poäng. Om ett förslag inte antas förlorar spelaren som föreslog det 10 poäng.
16.1. När man räknar ihop sina poäng så räknar man poängen i den ordning som man la sina förslag.
17. När minst en regeländring skett kan och bör en spelare posta de uppdaterade reglerna. Inga ändringar får göras i dessa utöver de som röstats igenom samt rubriker och inbördes ordning. Om nya regler lagts till skall de tilldelas ett nummer, som ej får vara samma som en tidigare regels nummer.

Poäng
18. alla spelare börjar med 0 poäng.
19. om en spelares poäng skall sänkas till under 0, sätts den till 0.
20. En spelare kan ge alla eller några av sina poäng till en annan spelare.
21. Om en spelare har minst 500 poäng avslutas spelet och denne utropas till vinnare.
23. Om en handlings tillåtenhet inte kan avgöras eller om en handling bedöms vara lika tillåten som otillåten så vinner den spelare som först försökte utföra handlingen i fråga.

Andra regler
24. Varje spelare får skapa en och endast en Nubnik. Nubnikar kan inte ges bort.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,082
Location
Göteborg
Re: Regler

För att de nya reglerna ska antas krävs att en spelare skall räkna rösterna för förslaget.

Nubniks av Bdg
För: Pilze
Emot: ingen
Antas (1-0), +10 poäng till bdg.

Överbefälhavareval av Bdg
För: (ingen)
Emot: (ingen)
Antas ej (0-0), -10 poäng till bdg.

Regler: De som Bdg postade förut gäller från och med nu.

Poäng:
Pilzeman: 20
Embergem: 10
Vicotnik: 10
Björn den Gode: 10 - 10 + 10 = 10
Zebulon: 0
Wilmer: 0

Jag skapar en Nubnik! (och äger den alltså själv, om det skulle bli relevant)

Börjar bli lite ensamt. Vart tog zebulon och vicotnik vägen?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Re: Regler

Jag har tyvärr inte haft tid, har haft mycket på jobbet och mår inte så värst bra så jag har inte orkat hänga med i vad som händer på forumet, får se om det lugnar ner sig på jobbet tills helgen, men jag återkommer när jag får mer tid över.

~Vicotnik over and out.
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
461
Location
Helsingborg
Re: Regler

Jag har också varit upptagen med jobb och dessutom varit sjuk en vecka så jag har varit frånvarande fysiskt, mentalt och digitalt.
Dessutom håller jag fortfarande på att försöker förstå vad det här är för nånting som intresserar mig men gäckar mig så :gremsmile:
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Re: Regler

Förslag till regeländring, ta bort regel nummer 13
det här har varit alldeles för inaktivt, tar vi bort den regeln så kommer det antingen bli mycket enklare för någon att vinna (vilket i vart fall är ett värdigt slut), eller så kommer folk bli tvingade att bli mer aktiva för att hålla igång det (vilket är en ännu bättre effekt).
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Re: Regler

Jag måste fråga vad är en Nubnik?

~Vicotnik förvirrad
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Re: Regler

Regeländring "Ta bort regel nr 13" Röster för: 3 Röster mot 0.

Poäng:
Pilzeman: 20
Embergem: 10
Vicotnik: 10
Björn den Gode: +10 = 20
Zebulon: 0
Wilmer: 0

Grundregler
1. alla inlägg måste följa reglerna.
2. Vem som helst får posta I denna tråd.
3. Handlingar som inte är tillåtna enligt reglerna är otillåtna.
4. Ingen får ändra i officiella handlingar i något inlägg förutom att fixa uppenbara fel i stavning eller grammatik.
5. Alla officiella handlingar måste formatteras på ett sätt som gör det tydligt att de är just officiella handlingar. Fetstil får endast användast i officiella handlingar.
6. Vem som helst kan välja att bli en spelare. Endast spelare får utföra officiella handlingar.
101. En officiell handling är en handling som direkt kan påverka någonting i spelet utöver diskussionen.

Presidenten
7. Om inte reglerna eller presidenten säger något annat, är Pilzeman president.
8. Presidenten kan lägga sitt veto på ett förslag i veckan. När veto har lagts på ett förslag avbryts röstningen, regeln antas inte, och inga förslag med samma effekt får läggas fram på en vecka.
22. Om det finns en överbefälhavare kan denna när som helst genomföra en militärkupp och ta över presidentposten samt bli av med tio poäng.

Röstning och regeländringar
9. En spelare får när som helst lägga fram ett förslag till regeländring. Alla förslag måste ha en titel.
10. När ett förslag lagts fram utgör de nästkommande 24 timmarna förslagets röstningsperiod. Under denna period får alla spelare rösta för eller emot förslaget. Om det i slutet av denna period har fått fler röster för än emot antas det.
11. Ingen spelare får rösta mer än en gång på samma förslag. Spelare får dock ändra sin röst, varpå endast den senast lagda rösten räknas.
12. i slutet av röstningsperioden får en spelare räkna rösterna på det förslaget. Ett förslag är inte antaget förrän dess röster räknats.
14. Ingen regeländring får omöjliggöra vidare ändring av reglerna. Denna regel får ej ändras utan att samtliga deltagande röster är för förslaget.
15. Ingen regeländring får ske retroaktivt, eller ha en effekt som verkar retroaktivt.
16. Om ett förslag antas får den spelare som föreslog det 10 poäng. Om ett förslag inte antas förlorar spelaren som föreslog det 10 poäng.
16.1. När man räknar ihop sina poäng så räknar man poängen i den ordning som man la sina förslag.
17. När minst en regeländring skett kan och bör en spelare posta de uppdaterade reglerna. Inga ändringar får göras i dessa utöver de som röstats igenom samt rubriker och inbördes ordning. Om nya regler lagts till skall de tilldelas ett nummer, som ej får vara samma som en tidigare regels nummer.

Poäng
18. alla spelare börjar med 0 poäng.
19. om en spelares poäng skall sänkas till under 0, sätts den till 0.
20. En spelare kan ge alla eller några av sina poäng till en annan spelare.
21. Om en spelare har minst 500 poäng avslutas spelet och denne utropas till vinnare.
23. Om en handlings tillåtenhet inte kan avgöras eller om en handling bedöms vara lika tillåten som otillåten så vinner den spelare som först försökte utföra handlingen i fråga.

Andra regler
24. Varje spelare får skapa en och endast en Nubnik. Nubnikar kan inte ges bort.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Re: Regler

Okej, dvs en Nubnik gör eller är inget.

Regelförslag: Nubnik dubblerar de poäng man har vid skapandet av en Nubnik.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Re: Regler

Röst mot "regelförslag"

(men se till att sätt en bättre rubrik nästa gång bli så jobbigt när alla regelförslag har samma rubrik)
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,082
Location
Göteborg
Re: Regler

Röst mot regelförslag
Men det är sant, nubnikar borde göra någonting.
Regelförslag: nubnik for president
Ta bort meningen "Nubnikar kan inte ges bort" i regel 24.
Ändra regel 7 till att lyda: "Den spelare som äger flest nubnikar är president. Om flera spelare har lika många nubnikar är den av dem som varit spelare längst president."
Ändra regel 22 till att lyda: "Om det finns en överbefälhavare kan denne när som helst genomföra en militärkupp, vilket innebär att han förlorar 10 poäng och får alla presidentens nubnikar."
---

Bästa jag kommer på med de regelr vi har just nu. Sen tycker jag att man borde kunna komma över nubnikar på fler sätt än nu, och eventuellt tvinga fram lite omsättning av dem.

Röst för nubnik for president, så klart.
 
Top