Nekromanti Nomic

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,082
Location
Göteborg
Re: nubniknamngivning, nytt försök

Röst för "kortare nubniknamngivningsregel" son för övrigt har det längsta regeländringsförslagsnamnet (nyäh nyäh, mitt ord är längre!)

Min nubnik ska heta Krille. Jag gillar temat med att nubnikar lever på forumsaktivitet, och eventuellt kan varje nubnik på något sätt kopplas till en forumit. Jag vet inte riktigt hur det ska funka, men jag jobbar på det.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,082
Location
Göteborg
Re: nubniknamngivning, nytt försök

Rösträkning:
Grundregler
1. alla inlägg måste följa reglerna.
2. Vem som helst får posta I denna tråd.
3. Handlingar som inte är tillåtna enligt reglerna är otillåtna.
4. Ingen får ändra i officiella handlingar i något inlägg förutom att fixa uppenbara fel i stavning eller grammatik.
5. Alla officiella handlingar måste formatteras på ett sätt som gör det tydligt att de är just officiella handlingar. Fetstil får endast användast i officiella handlingar.
6. Vem som helst kan välja att bli en spelare. Endast spelare får utföra officiella handlingar.
101. En officiell handling är en handling som direkt kan påverka någonting i spelet utöver diskussionen.

Presidenten
7. Den spelare som äger flest nubnikar är president. Om flera spelare har lika många nubnikar är den av dem som varit spelare längst president.
8. Presidenten kan lägga sitt veto på ett förslag i veckan. När veto har lagts på ett förslag avbryts röstningen, regeln antas inte, och inga förslag med samma effekt får läggas fram på en vecka.
22. Om det finns en överbefälhavare kan denna när som helst genomföra en militärkupp och ta över presidentposten samt bli av med tio poäng.

Röstning och regeländringar
9. En spelare får när som helst lägga fram ett förslag till regeländring. Alla förslag måste ha en titel.
10. När ett förslag lagts fram utgör de nästkommande 24 timmarna förslagets röstningsperiod. Under denna period får alla spelare rösta för eller emot förslaget. Om det i slutet av denna period har fått fler röster för än emot antas det.
11. Ingen spelare får rösta mer än en gång på samma förslag. Spelare får dock ändra sin röst, varpå endast den senast lagda rösten räknas.
12. i slutet av röstningsperioden får en spelare räkna rösterna på det förslaget. Ett förslag är inte antaget förrän dess röster räknats.
14. Ingen regeländring får omöjliggöra vidare ändring av reglerna. Denna regel får ej ändras utan att samtliga deltagande röster är för förslaget.
15. Ingen regeländring får ske retroaktivt, eller ha en effekt som verkar retroaktivt.
16. Om ett förslag antas får den spelare som föreslog det 10 poäng.
16.1. När man räknar ihop sina poäng så räknar man poängen i den ordning som man la sina förslag.
17. När minst en regeländring skett kan och bör en spelare posta de uppdaterade reglerna. Inga ändringar får göras i dessa utöver de som röstats igenom samt rubriker och inbördes ordning. Om nya regler lagts till skall de tilldelas ett nummer, som ej får vara samma som en tidigare regels nummer.

Poäng
18. alla spelare börjar med 0 poäng.
19. om en spelares poäng skall sänkas till under 0, sätts den till 0.
20. En spelare kan ge alla eller några av sina poäng till en annan spelare.
21. Om en spelare har minst 500 poäng avslutas spelet och denne utropas till vinnare.
23. Om en handlings tillåtenhet inte kan avgöras eller om en handling bedöms vara lika tillåten som otillåten så vinner den spelare som först försökte utföra handlingen i fråga.

Nubnikar
24. Varje spelare får skapa en och endast en Nubnik.
27. Utmaning till en Nubnikduell sker genom att man annonsera ett val av tråd, därefter kan vem som helst (men endast en spelare) acceptera utmaningen genom att välja en egen tråd inom 48 timmar från utmaningens start. Ingen spelare kan samtidigt deltaga i mer än en Nubnikduell och ingen Nubnikduell kan involvera fler än 2 spelare. Om ingen accepterar utmaningen inom 48 timmar så anses ingen ha vunnit Nubnikduellen.
26. En Nubnikduell går till så att båda spelarna väljer en forumtråd på Wrnu med färre än 5 inlägg, dens tråd som har flest inlägg 48 timmar efter att respektive trådar valdes är vinnaren i Nubnikduellen. En deltagare i en nubnikduell får inte posta i den tråd han själv valt.
25. Vinnaren av en Nubnikduell får öka antalet Nubnikar den äger med 1.
26. Ägaren till en icke namngiven nubnik får ge denna ett officiellt namn. Två nubnikar får inte ha samma namn.

Jag döper officiellt min nubnik till Krille.

Poäng:
Pilzeman: 40
Björn den Gode: 40
Oswald Cobblepot: 0+10=10
Embergem: 10
Alla andra har 0 poäng.
 

android_iv

Warrior
Joined
17 Feb 2009
Messages
304
Location
Stockholm
Re: nubniknamngivning, nytt försök

Jag har följt denna tråd ett tag och vet inte om det är genialt eller idiotiskt spel. Men jag tänkte ge mig in i alla fall. Måste bara varna att mitt internetanvändande är lätt mano-depresivt och det finns risk att jag faller bort med tiden..

Jag annonserar att jag deltar i Nomic.

Jag skapar en Nubnik.

Jag döper officiellt min nubnik till "Krille II av Belgiska Kongo".


Föreslår också följande, coola men lite märkliga, regler.

Muta: Genom att ge en annan spelare så pass många Nubnikar att denne blir ny president får man rösta i dennes ställe i en fråga.

Diktatur: Regel 8 stryks och ersätts av följande: "Presidenten kan lägga sitt veto på ett förslag förutsatt att han samtidigt avrättar en av sina Nubnikar. När veto har lagts på ett förslag avbryts röstningen, regeln antas inte, och inga förslag med samma effekt får läggas fram på en vecka."


Så tanken är att man kan köpa någons röst, men eftersom denne blir president direkt kan han egentligen lägga in sitt veto och stoppa samma förslag. Det blir ännu coolare om han då måste slakta en av sina trogna nubnikar...
Så egentligen helt onödiga regler, men mycket flavor.

Röstar för Muta och Diktatur.

Jag utmanar till Nubnikduell och anger tråden "Saker man vill ha som inte finns" som mitt fort.
 

android_iv

Warrior
Joined
17 Feb 2009
Messages
304
Location
Stockholm
Re: nubniknamngivning, nytt försök

Hittade också en regeländring som borde ske (för att nubnik-maktkampen ska bli än mer episk, eller snarare för att reglerna ska stämma överrens).

Viva la Revolucion: Regel 22. ändras till följande:
Om det finns en överbefälhavare kan denna när som helst genomföra en militärkupp. Överbefälhavaren tar därmed så så många nubnikar av Presidenten att han blir ny President. Detta kostar Överbefälhavaren 10 poäng.
Ny Överbefälhavare röstas fram inom 48 timmar.

Röstar för Viva la Revolucion.


För övrigt undrar jag vem som egentligen är nuvarande Överbefälhavare och hur denne utses. Såg inget i reglerna om det..
 

android_iv

Warrior
Joined
17 Feb 2009
Messages
304
Location
Stockholm
Re: nubniknamngivning, nytt försök

Satt nu och läste igenom gamla delar av tråden (ha ha, störd syssla kl 03:00 en måndag) och insåg att regel 22, inte alls behöver ändras. Men däremot är den inte uppdaterats sedan införandet av regeln "nubnik for president".
Jag försöker alltså skylla ifrån mitt, nu ganska onödiga, regelförslag på vem det nu var som inte uppdaterade reglerna:
Allt "viva la revolucion" ger jämfört utöver "nubnik for president" är att man stjäl färre nubniks av presidenten och att en ny överbefälhavare måste väljas inom 48 h.

Insåg också att man kan lägga flera regelförändringar i ett och samma förslag. Ska komma ihåg det i fortsättningen.
 
Joined
5 Feb 2001
Messages
273
Location
Göteborg (om det inte ändrats igen).
Hej och hejdå

Jag döper officiellt min nubnik till Anna.

Sedan... har jag kunggjort under stora åthävor på min blogg att jag inte ska ägna mig åt tidsätande saker på internet på det närmaste året, se: http://martinho.livejournal.com/22714.html

Så vi ses väl inte på ett tag. Men det var - verkligen - kul så länge det varade.

Hej, hej. Men innan jag går... två regler tycks ha fått samma nummer (26). Ha det bra!
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,082
Location
Göteborg
Re: Hej och hejdå

Meh... Nåja, det är förståeligt, och man kan ju se det som så att det är en nettovinst för spelet att du gör ett par inlägg och avslutar med att länka till det på din blogg, jämfört med innan, när du inte var med alls. Men hejdå på dig.

Röst För Viva la revolution.

Reglerna är medvetet odefinierade på hur en överbefälhavare utses, och det finns ingen just nu.
Om/när viva la revolution antas lägger jag fram ett förslag om att man ska rösta fram överbefälhavaren så fort det inte finns någon. Det har varit uppe innan, men röstades ner (mest för att man då inte kunde rösta på sina egna förslag tror jag.)
 

android_iv

Warrior
Joined
17 Feb 2009
Messages
304
Location
Stockholm
Re: nubniknamngivning, nytt försök

Jag kan ju redan nu se mig besegrad i nubnikduellen. Måste erkänna att jag valde en värdelös tråd. Du valde en bra.
Men men, varje förlust är bränsle inför nästa vinst... eller nått..
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,082
Location
Göteborg
Internomic 2

Så, något stort händer i nomicvärlden. Internomic har återuppstått!
Det rör sig om en nomic, vars alla medlemmar är andra nomicar. Om vi skulle gå med skulle vi troligtvis rösta fram en av medlemmarna här att företräda oss, samt behålla ett sätt för de andra här att rösta igenom saker som företrädaren måste göra.
Jag kan iofs förså om vi inte vill gå med, främst ftersom jag förstått att åtminstone Björn spelar här just för att det r på svenska, men jag skulle tycka det är coolt. Och dessutom finns det inte så jättemånga nomicar, och en internomic med fyra-fem medlemmar är roligare än en med tre-fyra.
Jag väntar lite på allmän respons innan jag gör ett förslag om det hela, då vi ändå isf borde bestämma till exempel hur företrädaren ska utses.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Re: Internomic 2

Regelförslag, "proposition 25": Presidenten kan bestämma hur många poäng alla spelare har men får aldrig ge sig själv högre poäng än någon som röstade ja till "proposition 25"

Röst ja till "proposition 25"
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Det var det hela

Som väntat så var ingen annan aktiv nu under Gothcon,
Rösträkning proposition 25: 1 för 0 mot

Grundregler
1. alla inlägg måste följa reglerna.
2. Vem som helst får posta I denna tråd.
3. Handlingar som inte är tillåtna enligt reglerna är otillåtna.
4. Ingen får ändra i officiella handlingar i något inlägg förutom att fixa uppenbara fel i stavning eller grammatik.
5. Alla officiella handlingar måste formatteras på ett sätt som gör det tydligt att de är just officiella handlingar. Fetstil får endast användast i officiella handlingar.
6. Vem som helst kan välja att bli en spelare. Endast spelare får utföra officiella handlingar.
101. En officiell handling är en handling som direkt kan påverka någonting i spelet utöver diskussionen.

Presidenten
7. Den spelare som äger flest nubnikar är president. Om flera spelare har lika många nubnikar är den av dem som varit spelare längst president.
8. Presidenten kan lägga sitt veto på ett förslag i veckan. När veto har lagts på ett förslag avbryts röstningen, regeln antas inte, och inga förslag med samma effekt får läggas fram på en vecka.
22. Om det finns en överbefälhavare kan denna när som helst genomföra en militärkupp och ta över presidentposten samt bli av med tio poäng.

Röstning och regeländringar
9. En spelare får när som helst lägga fram ett förslag till regeländring. Alla förslag måste ha en titel.
10. När ett förslag lagts fram utgör de nästkommande 24 timmarna förslagets röstningsperiod. Under denna period får alla spelare rösta för eller emot förslaget. Om det i slutet av denna period har fått fler röster för än emot antas det.
11. Ingen spelare får rösta mer än en gång på samma förslag. Spelare får dock ändra sin röst, varpå endast den senast lagda rösten räknas.
12. i slutet av röstningsperioden får en spelare räkna rösterna på det förslaget. Ett förslag är inte antaget förrän dess röster räknats.
14. Ingen regeländring får omöjliggöra vidare ändring av reglerna. Denna regel får ej ändras utan att samtliga deltagande röster är för förslaget.
15. Ingen regeländring får ske retroaktivt, eller ha en effekt som verkar retroaktivt.
16. Om ett förslag antas får den spelare som föreslog det 10 poäng.
16.1. När man räknar ihop sina poäng så räknar man poängen i den ordning som man la sina förslag.
17. När minst en regeländring skett kan och bör en spelare posta de uppdaterade reglerna. Inga ändringar får göras i dessa utöver de som röstats igenom samt rubriker och inbördes ordning. Om nya regler lagts till skall de tilldelas ett nummer, som ej får vara samma som en tidigare regels nummer.

Poäng
18. alla spelare börjar med 0 poäng.
19. om en spelares poäng skall sänkas till under 0, sätts den till 0.
20. En spelare kan ge alla eller några av sina poäng till en annan spelare.
21. Om en spelare har minst 500 poäng avslutas spelet och denne utropas till vinnare.
23. Om en handlings tillåtenhet inte kan avgöras eller om en handling bedöms vara lika tillåten som otillåten så vinner den spelare som först försökte utföra handlingen i fråga.
28. Presidenten kan bestämma hur många poäng alla spelare har men får aldrig ge sig själv högre poäng än någon som röstade ja till "proposition 25"

Nubnikar
24. Varje spelare får skapa en och endast en Nubnik.
27. Utmaning till en Nubnikduell sker genom att man annonsera ett val av tråd, därefter kan vem som helst (men endast en spelare) acceptera utmaningen genom att välja en egen tråd inom 48 timmar från utmaningens start. Ingen spelare kan samtidigt deltaga i mer än en Nubnikduell och ingen Nubnikduell kan involvera fler än 2 spelare. Om ingen accepterar utmaningen inom 48 timmar så anses ingen ha vunnit Nubnikduellen.
26. En Nubnikduell går till så att båda spelarna väljer en forumtråd på Wrnu med färre än 5 inlägg, dens tråd som har flest inlägg 48 timmar efter att respektive trådar valdes är vinnaren i Nubnikduellen. En deltagare i en nubnikduell får inte posta i den tråd han själv valt.
25. Vinnaren av en Nubnikduell får öka antalet Nubnikar den äger med 1.
26. Ägaren till en icke namngiven nubnik får ge denna ett officiellt namn. Två nubnikar får inte ha samma namn.

Enligt regel 28 så väljer jag att ge mig själv 1000*pi poäng, och enligt regel 21 så avslutas då spelet och undertecknad dvs Björn den gode utropas till vinnare.

Tack för en god match alla medinspiratörer, tyvärr lyfte ju aldrig riktigt den här nomicen, vi var nog för få folk helt enkelt, men det känns i vart fall bra att ge den ett värdigt slut så att allt inte bara rann ut i sanden. Redan när jag föreslog regeln om att man fick rösta på sig själv så hade jag faktiskt gothconveckan i tankarna.

Mer kommentarer kommer kanske när klockan inte är sju på morgonen och jag just kommit hem från nämnda konvent.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,082
Location
Göteborg
Re: Det var det hela

Stiligt. "Rösta på sitt eget förslag" öppnar ganska bra för sånt här, men med så lite folk som vi hade så verkade det som en bra idé. Tack för god match själv.
 
Top