NFT är dött, länge leve NFT

Status
Not open for further replies.

Quadrante

Grisbonde
Idén bakom NFT var inte tokig, men kulten runt detta blev det snabbt. Men om man tänker sig att man skulle kunna mynta och sälja ett enskilt ögonblick, unik händelse eller annat särskilt och urskiljbart som en unik NFT ... vad skulle det ha varit enligt dig?

Idén bakom NFT var inte tokig, men kulten runt detta blev det snabbt. Men om man tänker sig att man skulle kunna mynta och sälja ett enskilt ögonblick, unik händelse eller annat särskilt och urskiljbart som en unik NFT ... vad skulle det ha varit enligt dig?

Vad är den "inte tokiga" iden bakom NFT? Förutom att monetisera sådant som borde kopieras fritt.

Jag förstår nog inte heller, faktiskt. Varför skulle det vara en bra idé att mynta och sälja ett enskilt ögonblick"?

I praktiken är ju det man gör bara att man får lägga till lite text till en blockkedja, och så länge den blockkedjan finns kvar så kommer det man skrev där finnas kvar. Som ett slags "Leroy was here" fast skrivet nånstans där ingen rimlig människa bryr sig. Eller kanske som en av de där scamsen som låter folk "köpa en stjärna" eller "bli skotsk lord"…

Jag förstår nog inte heller, faktiskt. Varför skulle det vara en bra idé att mynta och sälja ett enskilt ögonblick"?

Well, förstår man inte kan man alltid ignorera det.

Frågeställningen är [för den som vill veta] vilket unikt tillfälle/företeelse är det du värderar mest och skulle vetat behålla som något som går att spara.

Att sälja något sånt är ju befängt.

Finns tre saker som skulle varit kul att kunna bevara. Den första är den gången jag går upp på övervåningen till grannen på andra sidan kvarteret och de satt på golvet och spelade rollspel. Den andra är när jag (för först gången) sitter och håller en tennfigur i handen (första gången jag spelar rollspel) och det tredje är vilken som helst av alla kvällar vi sitter tillsammans i källaren på Kvarnvägen och spelar (och alla är med ... och alla är vänner). De skulle jag värdera högt och skulle varit kul att kunna bevara ...

Antingen så är NFT något helt annat än jag förstått, eller så förstår jag övervhuvudtaget inte vad du menar.

Men oavsett förstår jag inte poängen i att sätta ett monetärt värde på mina personliga minnen. Det låter i ärlighetens namn direkt frånstötande.

Från början var det monetära sekundärt, själva poängen var att göra ett digitalt (unikt) ”föremål” av något och skapa en instans som gör att just detta bevaras. Sen dog det direkt för ”öäh det går ju sälja juh” aka blev ”monetäriserat”.

Så, NFT är dött, … men vad skulle du velat kunna bevara (eller som en del insisterar på … äga).

Från början var det monetära sekundärt, själva poängen var att göra ett digitalt (unikt) ”föremål” av något och skapa en instans som gör att just detta bevaras. Sen dog det direkt för ”öäh det går ju sälja juh” aka blev ”monetäriserat”.

Så, NFT är dött, … men vad skulle du velat kunna bevara (eller som en del insisterar på … äga).

Jag har redan ett NAS fullt av digitalt stuff (bilder, utkast, email). Det du pratar om är att ge saker en unik tag. Vad är syftet med det utom att kunna kommodifiera och sälja? Hur "bevaras" det av att jag länkar det till NFT.

Jag tror aldrig det fanns någon annan tanke bakom NFT än sälj.

Vad är behovet av "unikt"? Minnen är ju by default unika.

Jag har redan ett NAS fullt av digitalt stuff (bilder, utkast, email). Det du pratar om är att ge saker en unik tag. Vad är syftet med det utom att kunna kommodifiera och sälja? Hur "bevaras" det av att jag länkar det till NFT.

Jag tror aldrig det fanns någon annan tanke bakom NFT än sälj.
Nej, det kan också användas för sådant som att hantera fusk i onlinespel, eftersom det gör objektduplicering omöjligt.

Det finns på det hela taget massor av tillfällen då man vill kunna tilldela något en garanterat unik identitet som inte kan förfalskas. Det startades tex ett projekt för ett decentraliserat digitalt ID, typ ett BankID, men utan någon central aktör som håller makten.

Men, tillbaka till frågan: Vilka rollspelsrelaterade upplevelser skulle jag vilja "konservera", vilket jag antar är vad Quadrante menar.

* Första gången jag spelade Paranoia. En sådan total ögonöppnare.
* Första Dogmautmaningen. Liksom, hur många som senare gett ut spel gjorde inte sitt första publika alster i dogmautmaningarna?

Nej, det kan också användas för sådant som att hantera fusk i onlinespel, eftersom det gör objektduplicering omöjligt.
OK, det låter rimligt. Men är inte ämnet för tråden.
Men, tillbaka till frågan: Vilka rollspelsrelaterade upplevelser skulle jag vilja "konservera", vilket jag antar är vad Quadrante menar.

* Första gången jag spelade Paranoia. En sådan total ögonöppnare.
* Första Dogmautmaningen. Liksom, hur många som senare gett ut spel gjorde inte sitt första publika alster i dogmautmaningarna?

Hur "konserverar" NFT det här?

Helt bortsett från NFT... mina rollspelsminnen blir starkare och mer ... unika... ju längre tillbaka i tiden de går...

Så mitt första minne är när vi sitter tre killar, 9-10 år, på golvet i en sommarstuga och tillsammans spelar igenom soloäventyren i Drakar och Demoner (den svarta lådan -85?) och i Titan Games Dungeons and Dragons. Och den där känslan jag fick då när jag såg alla konstiga (icke-6-sidiga) tärningar... den känslan kommer ibland tillbaka korta ögenblick även nuförtiden när jag tänker på rollspelstärningar (ungefär som man ibland exakt kan känna igen en doft som man inte känt på tiotals år).

Annars måste jag säga att en hel del rollspelsminnen är rätt stökiga eller tråkiga. Det var ganska långt mellan höjdpunkterna, då som nu, och mycket traggel, pyssel, väntande och en del besvikelse också, emellan.

De första kampanjerna som vi körde, som har lämnat de största bestående intrycken, jag minns liksom knappt ett enda ögonblick - bara känslan.
Men det kanske är just därför tanken att NFTa ett ögonblick inte är helt galen.

Alltså, jag försöker bara förstå vad som händer. Jag äger ju redan mina minnen?

Jag försöker vara försiktig nu eftersom jag tydligen inte "greppar" NFT, så det bästa är att utgå från frågan i trådstarten:

Så vilket minne (ögonblick, unik händelse, annat särskilt) vill du mynta och sälja?

För min del är det minnet av när jag tvingades till ålning medelst hasning genom ett fält av brännässlor eftersom resten av plutonen supit för mycket kvällen innan. Det minnet kan jag sälja ganska billigt till någon.

Status
Not open for further replies.
Back