D&D Neverwinter på svenska?

Gute1

Veteran
Joined
30 Aug 2022
Messages
30
Hej alla!

Jag håller på med ett oheligt hopkok av nya Drakar och Demoner samt Forgotten Realms och stött på patrull…

Hur skulle ni översätta namnet Neverwinter till svenska? Hittar inget namn som ligger rätt på tungan.

mvh

Gute
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
En väldigt fri översättning med vad sägs om Sommartider?

Eller det kanske jag borde fråga, vad menas med "neverwinter" för den raka översättningen är väll "aldrig vinter", indikerande att det inte blir vinter, eller har jag missuppfattat?
 

Gute1

Veteran
Joined
30 Aug 2022
Messages
30
En väldigt fri översättning med vad sägs om Sommartider?

Eller det kanske jag borde fråga, vad menas med "neverwinter" för den raka översättningen är väll "aldrig vinter", indikerande att det inte blir vinter, eller har jag missuppfattat?
Du har inte missuppfattat, staden Neverwinter!😀
 

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
Jag har minne av att jag inspirerades av Neverwinter till staden Svartvinter som finns i mitt Mörkrets zenit. Svartvinter således :)
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Intevinter nattens bris är len
Tröstar ett sargat sinne
Äventyret väntar bort stock och sten
Ger dig ett härligt minne
 

Cyberhest

Swordsman
Joined
24 Jan 2006
Messages
455
Location
Stockholm
Om vi går till källorna och lyssnar på Elminster, så får vi lära oss följande om bakgrunden till namnet:

Neverwinter gained its name from the skill of its gardeners, who contrived to keep flowers blooming throughout the months of snow—a practice they continue with pride.”

Därmed kan man, utöver Vinterlösa (det bästa alternativet hittills), även tänka sig alternativ som ”Grönvinter” eller ”Blomvinter”.
 
Top