Nej, på riktigt?!

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Vad är "det nya"?
Priset?
Att de säljer på Drivethrughrpg? Som PDF only?
Paketeringen med Savage Worlds?
Något annat?
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,929
Location
Örebro
Går det verkligen så här dåligt för dem?!
Förstod att det handlade om att savage world, utvecklarna, ville hitta en väg genom vilken de kunde ge sin spelarbas tillgång till äventyren från pathfinder och världen i pathfinder och därmed sträckte ut en hand till Paizo. Svaret från Paizo blev absolut varpå de gav sitt godkännande att konventera äventyr och system till savage world så att fler kunde ta del av material från pathfinder 1 ed.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,848
Location
Nordnordost
Backar vi bandet så gjorde ju Paizo tredjepartsmaterial till andras spel innan de släppte Pathfinder. Låter som gratis pengar för dem att låta folk sälja Savage Worlds-konverteringar.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,388
Backar vi bandet så gjorde ju Paizo tredjepartsmaterial till andras spel innan de släppte Pathfinder. Låter som gratis pengar för dem att låta folk sälja Savage Worlds-konverteringar.
Ja, så är det säkert. Känns bara som ett enorm steg bakåt för dem. De var ju störst i världen där några år.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
För mig som inte vet något alls om Savage Worlds, vad är kännetecknande för det?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
För mig som inte vet något alls om Savage Worlds, vad är kännetecknande för det?
Jag har köpt det under motivationen att det är "bra för matinérollspel", men har inte läst det än. Har träffat exakt en rollspelsgrupp som kör det som sitt standardsystem. Så, jag kan inte besvara din fråga, men vägrar ändå hålla käften!
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Nu är jag ännu mer förvirrad. Är Savage Worlds en kampanjvärld eller ett system?

Och om det är ett system, för vems skull blandar man ihop det med Pathfinder?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,399
Savage Worlds är ett generiskt och cinematiskt pulp-system med lite metavaluta (bennies) och uppgradering genom att höja tärning (dvs man kan levla ett värde från d8 till d10 till d12). Hyfsat traddigt men lättspelat, och jag har haft mycket kul med det.

Har släppt många olika settings, bland annat Solomon Kane. Tror det har någon koppling till Deadlands också?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,817
Savage Worlds är ett generiskt och cinematiskt pulp-system med lite metavaluta (bennies) och uppgradering genom att höja tärning (dvs man kan levla ett värde från d8 till d10 till d12). Hyfsat traddigt men lättspelat, och jag har haft mycket kul med det.

Har släppt många olika settings, bland annat Solomon Kane. Tror det har någon koppling till Deadlands också?
Nu var det tre år sedan jag spelade Deadlands, men det låter otroligt likt!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,388
Savage Worlds är ett generiskt och cinematiskt pulp-system med lite metavaluta (bennies) och uppgradering genom att höja tärning (dvs man kan levla ett värde från d8 till d10 till d12). Hyfsat traddigt men lättspelat, och jag har haft mycket kul med det.

Har släppt många olika settings, bland annat Solomon Kane. Tror det har någon koppling till Deadlands också?
Savage Worlds är en version av Deadlands systemet och nya Deadlands anvämder SW
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag blir nyfiken på Savage Worlds (utan Pathfinder).
Är det ett alternativ till Old School Essentials? Varför inte?
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,596
Location
Huddinge
Jag vill gilla savage world men kan verkligen inte.
Det ger mig inta alls vad jag vill att ett regelsystem ska göra.
Det är för simpelt för att vara intressant men för plottrigt för att vara osynligt.

Jag spelar hellre pathfinder (som jag hatar) eller rotsystem system (som jag tycker är menlöst.
För de borda är iallafall bra designade för något ändamål.
Även om jag egenkligen inte är så sugen på något av ändamålen


Savage world tycks bara finnas för att låtsas fungerar för allting, när det egenkligen inte fungerat bra för något.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag vill gilla savage world men kan verkligen inte.
Anledning till min fråga ovan är att jag gillar snabba, regellätta spel.

Men jag har såklart en gnagande känsla av att det skulle kunna finna något bättre än Basic D&D och alla kloner (6 grundegenskaper, AC, räddningsslag, klasser och levels), även om jag gillar det.

Jag var ganska entusiastisk när jag såg Fantasy! men jag kan tyvärr inte gilla det heller.

Savage World + Pathfinder låter nu som två förlorare som slår sig ihop för att rädda det som räddas kan.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,379
Location
Helsingborg
Det är för simpelt för att vara intressant men för plottrigt för att vara osynligt.
Fullt medhåll. Deadlands var ett härke rent regelmässigt med några snygga designfilosofier. Savage Worlds är typ avskalat men utan de smarta designfilosofierna. Lite som fan-art, där ytan ser likadan ut men utan att fatta själva andemeningen.

Det är ungefär lika actioninriktat som DoD, dessutom. Att de säger att det är action-/pulpbetonat betyder inte att systemet framhäver det.
 
Top