Nej, på riktigt?!

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
När var du senast på bio och såg en fajtscen vara i nstan en timme? Det låter ju sjukt tungrott.
Inte för att vara sån, men är inte Avengers typ en enda två timmar lång explosion?

Minns att jag zonade ut flera gånger för att det bara var CGI-gubbar som bankade på varandra utdraget länge åtminstone, helt utan några märkbara konsekvenser.
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag tolkade tråden (kanske felaktigt) som att TS hade ingången att det en gång så ärofyllda paizo har nu reducerats till att samarbeta med pöbeln (läs pinnacle ) och hur TS fällde en tår över hur hens älskade paizo d20 besmuttsas med Savage worlds Savage systems eller TS egna ord i sitt inledande inlägg -- Går det verkligen så här dåligt för dom ? vilket ledde till att jag tolkade TS ord som --- har paizo sjunkit så lågt att dom måste samarbeta med pinnacle .
Jag förstår att man kan göra den tolkningen. Men jag tolkar det mer som att TS såg samarbetet som ett intyg på att PF2 har floppat, och det har det ju gjort om man jämför det med hur stort PF var 2011-2014 men däremot inte på att annat plan: PF2 är ett av världens mest spelade rollspel.

(Faktum är att jag är rätt säker på att TS har spelat både PF och SW).

Edit: jag tyckte i alla fall att det blev onödigt grinig stämning här, men nu ska jag cirkulera istället för att gnälla på gnället :gremtongue:)
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag förstår att man kan göra den tolkningen. Men jag tolkar det mer som att TS såg samarbetet som ett intyg på att PF2 har floppat, och det har det ju gjort om man jämför det med hur stort PF var 2011-2014 men däremot inte på att annat plan: PF2 är ett av världens mest spelade rollspel.

(Faktum är att jag är rätt säker på att TS har spelat både PF och SW).
Då är jag med . Att pf2 kanske inte har haft samma genomslagskraft kan ju bero på (egna spekulationer) att pf1 kom som en motreaktion till DnD4:e . Då den större massan av dom som jag känner som spelar DnD säger att DnD4:e är den värsta versionen som skapats till dags datum så är jag böjd att tro så och att folk hellre spelade pf1 eller DnD 3,75 som det kallades när det begav sig .

Pf2 kom ju i DnD5:e kölvatten och DnD 5:e mottogs inte på samma sätt som 4:e vilket då heller inte ledde till att folk hellre spelade pf2 än 5:e
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Då är jag med . Att pf2 kanske inte har haft samma genomslagskraft kan ju bero på (egna spekulationer) att pf1 kom som en motreaktion till DnD4:e . Då den större massan av dom som jag känner som spelar DnD säger att DnD4:e är den värsta versionen som skapats till dags datum så är jag böjd att tro så och att folk hellre spelade pf1 eller DnD 3,75 som det kallades när det begav sig .

Pf2 kom ju i DnD5:e kölvatten och DnD 5:e mottogs inte på samma sätt som 4:e vilket då heller inte ledde till att folk hellre spelade pf2 än 5:e
Nu är vi i OT-land här, men jag ser det hela som att Paizo ställda inför utmaningen att samtidigt förvalta det de hade och utmana DnD5 valde en väg som gjorde att de tappade många av sina gamla fans utan att vinna så många nya. Och det är inget konstigt med det, för uppgiften måste beskrivas som hart när omöjligt. Sist jag såg siffror från Roll20-användande hade PF och PF2 nästa lika många användare, och det är så klart inte där Paizo ville hamna.
 
Last edited:

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Alltså, PF är ju lite som att leva på reservdelsmarknaden till ett nedlagt bilmärke.

Det är klart att PF kan attrahera helt nya kunder. Det är klart att PF2 kan vara en helt egen produkt som står på egna ben.
Men det är en uppförstbacke att få nya kunder att spela Pathfinder istället för Originalet D&D.
Och den kanske mindre grupp spelare som medvetet väljer bort 5e, har väldigt många alternativ till PF, och jag tror att de ofta väljer bort PF av samma skäl som de väljer bort 5e.

Så på ett sätt kan jag förstå ifall Paizo satsar mer på sin spelvärld än på sitt spelsystem.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag tycker iofs inte att detta är konstigt eller kontroversiellt på något sätt . Paizo är ett vinstdrivande företag och kan dom komma åt andra företags marknadsandelar så är det klart att dom hoppar ombord på det tåget .

Se på symbaroum ,det släpps med 5:e regler . Vi vet alla att det går oerhört bra för ligan som äger symbaroum så behöver dom ens en 5:e version av symbaroum , kanske inte men då DnD är världens största rollspel så är det affärsmässigt smart att alliera sig med dom största då dom nu kommer att komma åt wizard/hasbros marknad . Savage worlds spelas ändå av en stor del rollspelare så det är strategiskt smart av paizo att alliera sig med pinnacle
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,398
Location
Stockholm
Det kändes som att otydligheten fick tråden att diskutera SW i allmänhet, och att själva ingången slarvades bort. I den posten ger TS ledtrådar till att det han ville diskutera var "Paizo var störst i världen, nu reducerat till att leverera material till SW". Men det känns inte relevant att svara på givet hur tråden utvecklats.

När jag läste rubriken trodde jag det fanns något att diskutera, men allteftersom jag läste insåg jag det bästa vore att göra om och göra rätt. Som en lektion i hur man ska starta en tråd där man vill säga någonting utan att behöva utsätta sig för analys eller gensvar, däremot, är tråden i mästarklass.
MODERERING

Mindre spydigheter framöver.

/Magnus
 
Top