Nej, på riktigt?!

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Savage World + Pathfinder låter nu som två förlorare som slår sig ihop för att rädda det som räddas kan.
Jag får inte den känslan, i vilket fall inte att de slår sig ihop. Att savage world väljer att göra en uppsättning för sina regler som närmar sig pathfinder där målsättningen, utifrån min förståelse, är tillgången till adventure pathsen från PF 1 är inte detsamma som att slå ihop sig. Vi ser ju samma sak ske med andra rollspel där de gör en version med dnd 5 reglerna utan att folk börjar misstänka att det går utför. Jag tror mer det handlar om tillgänglighet och ett önskemål att få tillgång till AP från pathfinder utan att behöva byta system.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,044
Alltså, det delar nog ungefär 0% designfilosofi med OSR och d20 mer allmänt. Det här är något helt annat - ett cinematiskt pulp-system.
Ja, det är snarare ett (bra) alternativ till BRP.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,438
Kan du jättekort säga vad det innebär?
Jättekort isf för om det är en sak jag inte har tid för så är det en wrnu-definitionsdiskussion om vad "cinematiskt" innebär. ;)

Men typ snabbt, actionfokuserat, mycket specialförmågor och manövrar. Mer fokus på action än suspension of disbelief
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
Men jag har såklart en gnagande känsla av att det skulle kunna finna något bättre än Basic D&D och alla kloner (6 grundegenskaper, AC, räddningsslag, klasser och levels), även om jag gillar det.
Ta en titt på The Black Hack om du inte redan gjort det. Baserat på gammel-DnD men med flera smarta nymodigheter. Advantage/Disadvantage, Usage Die, spelarna slår alla handlingsslag. Det fångar en viss känsla av DnD samtidigt som det är klart annorlunda. Mycket lättspelat.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,044
Nja, tycker du? SW må vara traddigt men det är också cinematiskt på ett sätt jag inte upplever att BRP är
Jag tror att de flesta BRP-settings (men inte CoC om man inte menar en pulpvariant) vinner på litet mer stöd för cinematiken. Det är så konstigt när det är meningen att det ska vara t.ex. heroisk fantasy men systemet systematiskt motarbetar heroismen med att man misslyckas och fumlar hela tiden, och får kroppsdelar avhuggna till höger och vänster (antingen av fienden eller sina egna fummel).
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
Jättekort isf för om det är en sak jag inte har tid för så är det en wrnu-definitionsdiskussion om vad "cinematiskt" innebär. ;)

Men typ snabbt, actionfokuserat, mycket specialförmågor och manövrar. Mer fokus på action än suspension of disbelief
Men du blir stunned av att ta skada. Så i verkligheten är det bara sjukt långsamt och grindigt.

Jag vet vad dom säljer systemet som. Men i praktiken så är det rätt långt ifrån snabb action.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,438
Men du blir stunned av att ta skada. Så i verkligheten är det bara sjukt långsamt och grindigt.
Fans det inte någon lösning där? Att man kan betala bennies eller att det inte gäller RP
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Denna trådstart får dåligt betyg. Är det meningen vi ska bli upprörda för att Paizo tillåter andra system än PF2 eller tvärtom eller vad?

Vem går det dåligt för och varför tror du det, är liksom grundbulten för att kunna ge ett relevant svar på den ställda frågan.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag förstår inte riktigt premissen här.

Skall man bli arg och få ett Karen moment över att pathfinders rena nobla blod smutsas ned med att mixas med Savage worlds spelsystem ?
 

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
417
Location
Linköping, Sverige
Men du blir stunned av att ta skada. Så i verkligheten är det bara sjukt långsamt och grindigt.

Jag vet vad dom säljer systemet som. Men i praktiken så är det rätt långt ifrån snabb action.
Nja, där håller jag inte med. För egen del tycker jag det är snabbt och kul. Tex körde jag ett gammalt DoD-äventyr och kasta de in en strid där ett ork-gäng överföll en by. Jag skötte orkerna Ca 10-15 st med en en orkboss. Spelarna (3) skötte sina gubbar och ett par tre bybor var. Det hela tog under en timme. I vanliga BRP hade vi hållit på i timtal med att nöta ner KP. Nu var de flesta gubbarna uppe, nere eller ute. Snabbt och smidigt. De hjälpte kanske med golvplaner och plastfigurer, vad vet jag. Setup tar längre tid men spelandet blir smidigare.
 

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
417
Location
Linköping, Sverige

Går det verkligen så här dåligt för dem?!
Vem menar du det går dåligt för? Jag förstår inte frågan.

Folket på Pinnacle ville väl få tillgång till en Fantasy-setting, vilket de inte har så många. De har annars en bunt olika settings, men inte så mycket fantasy tror jag.

För full transparens, jag backade den här. Tänkte det kunde göra det ännu smidigare att köra gamla DoD-äventyr med Savage Worlds :cool:
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,715
Location
Göteborg
Nja, där håller jag inte med. För egen del tycker jag det är snabbt och kul. Tex körde jag ett gammalt DoD-äventyr och kasta de in en strid där ett ork-gäng överföll en by. Jag skötte orkerna Ca 10-15 st med en en orkboss. Spelarna (3) skötte sina gubbar och ett par tre bybor var. Det hela tog under en timme. I vanliga BRP hade vi hållit på i timtal med att nöta ner KP. Nu var de flesta gubbarna uppe, nere eller ute. Snabbt och smidigt. De hjälpte kanske med golvplaner och plastfigurer, vad vet jag. Setup tar längre tid men spelandet blir smidigare.
Om du med "under en timme" menar fem minuter så håller jag med. Kanske tio minuter. Men snackar vi femtio minuter för en strid kan man ju knappast kalla systemet "snabb action" eller "cinematiskt". När var du senast på bio och såg en fajtscen vara i nstan en timme? Det låter ju sjukt tungrott.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,340
Location
Helsingborg
Jag har ingenting emot Savage Worlds. Jag gillar 40k hack baserade på systemet och det är helt okej till dieselpunk och liknande.
Men att spela Golarion (ie, Pathfinder settingen) i Savage worlds hade varit...Weird.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Jag har ingenting emot Savage Worlds. Jag gillar 40k hack baserade på systemet och det är helt okej till dieselpunk och liknande.
Men att spela Golarion (ie, Pathfinder settingen) i Savage worlds hade varit...Weird.
Right? Det känns märkligt.
 

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
417
Location
Linköping, Sverige
Om du med "under en timme" menar fem minuter så håller jag med. Kanske tio minuter. Men snackar vi femtio minuter för en strid kan man ju knappast kalla systemet "snabb action" eller "cinematiskt". När var du senast på bio och såg en fajtscen vara i nstan en timme? Det låter ju sjukt tungrott.
Aha! Jag tänkte att fixa en strid med mellan 20 och 30 inblandade på under en timme var snabbt. Fast då jämförde jag med BRP. Kör man något handviftande system där man inte bryr sig om de inblandade i någon högre grad så kan det naturligtvis gå ännu snabbare. Jag vill gärna ha ett mått av taktik i mina strider, där de inblandades färdigheter har påverkar. Då passar SW bra för mig.

Tar det mellan 5 och 10 minuter hinner det inte ens bli någon action tänker jag. Men vi är alla olika.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Alltså, @CapnZapp och @Dr_Dängrot , trådstartarens ingång i det här framgår av post #5.
Det kändes som att otydligheten fick tråden att diskutera SW i allmänhet, och att själva ingången slarvades bort. I den posten ger TS ledtrådar till att det han ville diskutera var "Paizo var störst i världen, nu reducerat till att leverera material till SW". Men det känns inte relevant att svara på givet hur tråden utvecklats.

När jag läste rubriken trodde jag det fanns något att diskutera, men allteftersom jag läste insåg jag det bästa vore att göra om och göra rätt. Som en lektion i hur man ska starta en tråd där man vill säga någonting utan att behöva utsätta sig för analys eller gensvar, däremot, är tråden i mästarklass.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag tolkade tråden (kanske felaktigt) som att TS hade ingången att det en gång så ärofyllda paizo har nu reducerats till att samarbeta med pöbeln (läs pinnacle ) och hur TS fällde en tår över hur hens älskade paizo d20 besmuttsas med Savage worlds Savage systems eller TS egna ord i sitt inledande inlägg -- Går det verkligen så här dåligt för dom ? vilket ledde till att jag tolkade TS ord som --- har paizo sjunkit så lågt att dom måste samarbeta med pinnacle .
 
Top