Jarl
Swashbuckler
- Joined
- 17 Sep 2003
- Messages
- 1,809
Nej det kan dom inte, men är det ett problem? Spelledaren kan ju bara säga att "När ni kommer fram till vargen så ligger den där död med er pil genom strupen" eller bara "Ditt sista hugg klyver nästa orchen i två delar och han faller död ner på fläcken". Samtidigt kan spelledaren hålla någon viktig SLP vid liv om det skulle behövas "Mannen i den svarta kåpan faller ihop när pilen tar någonstans i hans överkropp och ni är rätt säkra på att han är död...".Det innebär ju att även SLP:er och andra varelser inte heller kan dö regeltekniskt.
Det viktiga är att "belöningen" för att ha besegrat en fiende finns där, inte att den automatiskt handlar om att ha dödat sagda fiende. Lyckas man rädda prinsessan från trollet så gör det väl inte så spelar det ju inte så stor roll om trollet fortfarande andas när man beger sig därifrån. Vill spelarna vara helt säkra på att någon är död (vars "fall" spelledaren beskrivit något vagt) så kan de väl bara säga att de kollar noga om denne lever eller inte. Finns det ingen poäng med att ha kvar en viss SLP så är det inget som hindrar spelledaren från att säga att denne är död.
Det hela handlar egentligen bara om man ska låta tärningar eller berättande/sunt förnuft/intresse avgöra om någon dör eller inte.
Det har jag aldrig försökt göra. Spelare får gärna gräva gravar och även falla däri. Jag menar dock att det nästan alltid blir bättre om det just är upp till spelarna istället för tärningarna. Om en spelare inte går med på att dennes karaktär dör även om han/hon målat in sig i ett läskigt hörn, ja då får man väl anta att denne verkligen gillar karaktären och vill spela mer med den. I så fall låter det som ett undvikande av död leder till en nöjdare spelare. Spelledaren bör givetvis låta det hela ha konsekvenser, men att ta ifrån en spelare dennes rollperson är inte säkert att det ger så himla mycket.
