Nekromanti Nördsoffbordsverkstad:

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Fler idéer!

Något som också är coolt om man vill ha lite industriell känsla är såna där ventilationsrör i galvad stålplåt, de som liksom har ett spiralmönster.

Såna här:


Billiga, och metall är mycket lättare att arbeta med än trä.

En annan fördel är att om man vill ha nätverksuttag, eluttag, ljuduttag osv så kam man dölja allt sådan jäkligt snyggt i benen på bordet, och bara ta upp hål för uttagen lite diskret på insidan av benen.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Re: Fler idéer!

Laowai said:
Troberg said:
och metall är mycket lättare att arbeta med än trä.
Som svetsare sedan sju år: alltså, njäe.
Svetsa är en konst (Det är verkligen en fröjd att se en riktigt skicklig svetsare jobba, de är trollkarlar med svetsen. Jag har sett en som med TIG svetsat ihop två läskburkar i aluminium, hela vägen runt kanten, med en prydlig svets. Det ska liksom inte gå att göra...), men det handlar det inte om här.

Annan bearbetning (kapning, borning, slipning, skruvning osv) är mycket enklare i metall, det är ett mer förlåtande material, det spricker inte, det har inte fiberriktning, det fnasar inte osv. Dessutom är bearbetningen lite långsammare, vilket ger bättre tid att hålla koll på vad man gör. Metall kan man arbeta ingenjörsmässigt analytiskt med, trä kräver känsla.

Edit: Fast det är bra att veta var det finns en svetsare, om jag behöver något svetsat. När jag svetsar är vinkelslipen min bästa vän...
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Re: Fler idéer!

Troberg said:
Annan bearbetning (kapning, borning, slipning, skruvning osv) är mycket enklare i metall, det är ett mer förlåtande material, det spricker inte, det har inte fiberriktning, det fnasar inte osv. Dessutom är bearbetningen lite långsammare, vilket ger bättre tid att hålla koll på vad man gör. Metall kan man arbeta ingenjörsmässigt analytiskt med, trä kräver känsla.
Ah, okej du tänker så. Fair enough då :gremwink:
 
Top