Nekromanti Nördsoffbordsverkstad:

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Mitt vardagsrum behöver ett soffbord, och förutom de mest uppenbara användningsområdena så vill jag kunna nörda mig på det också (eller... just det kanske är det mest uppenbara användningsområdet). Hursomhaver, det är svårt att hitta ett som passar riktigt.

Min pappa föreslog att jag skulle tillverka ett själv. Han hade nämligen sett det här klippet från Äntligen hemma. Visst, det ser både enkelt och ballt ut (men jag vill inte ha det i svart), så just nu tänker jag "okej, jag ger mig på det."

Den mest uppenbara anpassningen är att ge bordet en bordsskiva att kunna använda som spelyta. Men vilket material passar bäst/blir snyggast? Och hur stor ska bordsytan vara? Klarar jag av de flesta nörderierna på 1x1 meter, eller ska jag lägga till någon decimeter till?

Jag är för övrigt inte figurspelare, men mitt soffbord ska räcka till att spela Carcasonne med expansioner plus diverse andra skrymmande brädspel.

Sist men inte minst: Finns det någon mer applikation, förutom bordsskiva, som jag borde ge mig på för att kunna utnyttja nördpotentialen i möbeln till fullo? Jag är inte värdens händigaste person, men kommer kunna ta hjälp av farsan och hans verkstad.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,580
Ha hylla under bordet, så kan du ha spelkonsoller och sånt där. Det är också ett bra ställe att göma förgreningsdosor, nätverksswitchar, fjärrkontroller osv.

En mörk glasskiva som skiva är coolt, för då kan du ha en platt monitor under som bara syns när den är igång. Nackdelen med glas är att tärningar inte slutar studs förrän de studsat ned på golvet...
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,923
Location
Ludvika
Warhammerspel bygger ofta på 120x120 eller 120x180, sen vet jag inte om just sånna nörderier är intressanta.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Troberg said:
Ha hylla under bordet, så kan du ha spelkonsoller och sånt där. Det är också ett bra ställe att göma förgreningsdosor, nätverksswitchar, fjärrkontroller osv.
Ja, det är ju lysande. Äntligen hemma-exemplet (som är ett bord ihopsatt av fyra äppellådor, för er som inte sett klippet) lämnar ju ett kvadratiskt utrymme i mitten som kan gömma fula saker som förgreningsdosor och kanske routern. Några spelkonsoler har jag inte.

En mörk glasskiva som skiva är coolt, för då kan du ha en platt monitor under som bara syns när den är igång. Nackdelen med glas är att tärningar inte slutar studs förrän de studsat ned på golvet...
Ja, jag håller med om att det är snyggt, men vart kan jag måttbeställa en sådan glasskiva? Den ska ju helst inte ha för vassa kanter heller. Tärningar kan jag anskaffa gamla hederliga tärningsmattor för.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Rymdhamster said:
Warhammerspel bygger ofta på 120x120 eller 120x180, sen vet jag inte om just sånna nörderier är intressanta.
Bra att veta, men nej, jag är ingen figurspelare. :gremsmile:
 

Owlbearpig

Bäst i Sverige på rollspel
Joined
22 Oct 2012
Messages
241
Sist men inte minst: Finns det någon mer applikation, förutom bordsskiva, som jag borde ge mig på för att kunna utnyttja nördpotentialen i möbeln till fullo?
Inbyggt dice tower! Sparar plats och undviker problemet med tärningar på glasskivan. Man kastar tärningarna ner i ett hål (eller flera, som ett biljardbord) och de landar någonstans i golvhöjd där de filmas och visas på monitorn medan den lilla hissen de har landat på automatiskt och ljudlöst transporterar upp dem till bordsytan igen.
Jag är inte värdens händigaste person,
Visst fan...
, men kommer kunna ta hjälp av farsan och hans verkstad.
Men då så!
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Jag skulle rekommendera att du bygger bordet av europapallar istället för äppellådor. Personligen tycker jag känslan blir betydligt bättre.

finns en del bildexempel här och här.

Oavsett lösning så avråder jag dig starkt från en glasskiva av dem mest uppenbara skälen. 1) det ger en snuskig ungkarlskänsla 2) underhållet som behövs 3) kommer bryta mot hemmabyggekänslan på ett felaktigt sätt. Vill du ha något transparant så rekommenderar jag i så fall plexiglas. Hyfsat billigt material som går att måttbeställa, dessutom kommer eventuella slitningsskador bara förbättra intrycket av soffbordet.

lycka till!
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Owlbearpig said:
Inbyggt dice tower!
Briljant idé! Jag skriver ner det på min todo-list. Med lägst prio, visserligen - för jag är rädd för att ta mig vatten över huvudet - men ändå. :gremsmile:
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,376
Pärsson said:
Oavsett lösning så avråder jag dig starkt från en glasskiva av dem mest uppenbara skälen. 1) det ger en snuskig ungkarlskänsla
Massivt medhåll. Soffbord med glasskiva är det absolut sunkigaste som finns.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Pärsson said:
Jag skulle rekommendera att du bygger bordet av europapallar istället för äppellådor. Personligen tycker jag känslan blir betydligt bättre.

finns en del bildexempel här och här.
Ja, det är ett alternativ. Utrymmet under skivan verkar däremot inte vara lika användbar som när du använder snedställda lådor.

Oavsett lösning så avråder jag dig starkt från en glasskiva av dem mest uppenbara skälen. 1) det ger en snuskig ungkarlskänsla 2) underhållet som behövs 3) kommer bryta mot hemmabyggekänslan på ett felaktigt sätt.
Det här får du gärna utveckla. Vad är det för snuskig ungkarlskänsla? Vad är det för jobbigt underhåll? Varför bryter det mot hemmabyggekänslan?

Vill du ha något transparant så rekommenderar jag i så fall plexiglas. Hyfsat billigt material som går att måttbeställa, dessutom kommer eventuella slitningsskador bara förbättra intrycket av soffbordet.
Har blir jag som mest förvirrad. Vad är den estetiska skillnaden som gör det ena till snuskigt och ungkarl (glasskivan) och det andra till godtagbart (plexiglasskivan). Jag är vilse.

lycka till!
Tack!
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Vimes said:
Pärsson said:
Oavsett lösning så avråder jag dig starkt från en glasskiva av dem mest uppenbara skälen. 1) det ger en snuskig ungkarlskänsla
Massivt medhåll. Soffbord med glasskiva är det absolut sunkigaste som finns.
Det här har jag alltså inte alls insett. Är det kategoriskt så?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,376
Bunny said:
Vimes said:
Soffbord med glasskiva är det absolut sunkigaste som finns.
Det här har jag alltså inte alls insett. Är det kategoriskt så?
Det skulle jag vilja påstå. Är man en 20-årig "kille" som har inramade filmposters på väggarna i sin första lägenhet är det väl socialt acceptabelt, men annars icke. Glasskivesoffbord är väl en typisk sån där grej som var lite dyrt och exklusivt en gång i tiden, men nu bara är opraktiskt och smaklöst.

Edit: Det är säkert en klassfråga, förresten. Folk som har glasskivesoffbord är samma personer som likear "McDonald's Sverige" på Facebook.

Edit 2: Pärsson har alltså rätt. Ska man vara självmedveten och ängslig medelklass kan man inte ha ett soffbord med glasskiva.

Edit 3: Tänk tribaltatueringar.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Bunny said:
Vimes said:
Pärsson said:
Oavsett lösning så avråder jag dig starkt från en glasskiva av dem mest uppenbara skälen. 1) det ger en snuskig ungkarlskänsla
Massivt medhåll. Soffbord med glasskiva är det absolut sunkigaste som finns.
Det här har jag alltså inte alls insett. Är det kategoriskt så?
Jag vill inte mena att min inrednings-fu är episk på något vis men på samma sätt som min partner har levt i fem år med en supernörd och lärt sig om rollspel och figurmålning har jag levt i fem år med en som är lika rikligt innördad på inredning. Så något har jag lärt mig. T.ex. Det finns ju en ikonisk bild av en ungkarlslya och det är svarta skinnmöbler, soffbord med glasskiva (gärna med nakna ben i stål) och någon form av asiatisk accentdetalj bredvid - typ en kinavas som står på golvet.

Det blir s.a.s inte en "wife beater"-känsla av det, men intrycket skriker (låååångvarigt) singelliv. Tänk typ Slitz och motorcrossintresse.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Bunny said:
Pärsson said:
Jag skulle rekommendera att du bygger bordet av europapallar istället för äppellådor. Personligen tycker jag känslan blir betydligt bättre.

finns en del bildexempel här och här.
Ja, det är ett alternativ. Utrymmet under skivan verkar däremot inte vara lika användbar som när du använder snedställda lådor.

Oavsett lösning så avråder jag dig starkt från en glasskiva av dem mest uppenbara skälen. 1) det ger en snuskig ungkarlskänsla 2) underhållet som behövs 3) kommer bryta mot hemmabyggekänslan på ett felaktigt sätt.
Det här får du gärna utveckla. Vad är det för snuskig ungkarlskänsla? Vad är det för jobbigt underhåll? Varför bryter det mot hemmabyggekänslan?

Vill du ha något transparant så rekommenderar jag i så fall plexiglas. Hyfsat billigt material som går att måttbeställa, dessutom kommer eventuella slitningsskador bara förbättra intrycket av soffbordet.
Har blir jag som mest förvirrad. Vad är den estetiska skillnaden som gör det ena till snuskigt och ungkarl (glasskivan) och det andra till godtagbart (plexiglasskivan). Jag är vilse.
okej, som jag uppfattar det är det tre frågor; fråga om utrymme, varför inte glas och varför plexiglas.

Utrymmesfrågan så tror jag att du kommer få plats med det du behöver. Framförallt om du bygger upp bordet genom att stapla två pallar på varandra.

Glas, har jag berört i ett tidigare inlägg med vilken känsla materialet förmedlar till ett rum. Men det blir lätt fläckar på glas, inte bara ifrån diverse saker du placerar på bordet, damm, utan även t.ex. fingeravtryck. Räkna med att städa bordet dagligen. Orkar du det? Vid fester kommer bordet se riktigt svinigt ut väldigt fort.

Sen bryter den mot känslan i det att det blir ett dåligt stilbrott. En mindre kontrast kan lyfta väldigt mycket men det kan också sänka hela intrycket. Glas matchas bäst med metall och jag har sällan sett glas och träslag matcha särskilt bra. Att plexiglas istället skulle fungera handlar om kombinationen plexiglas - europapallar. De båda materialen ger ett använt industriellt intryck. Har du jugendtapeter på väggarna är detta inte att rekommendera.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Pärsson said:
Jag vill inte mena att min inrednings-fu är episk på något vis men på samma sätt som min partner har levt i fem år med en supernörd och lärt sig om rollspel och figurmålning har jag levt i fem år med en som är lika rikligt innördad på inredning. Så något har jag lärt mig. T.ex. Det finns ju en ikonisk bild av en ungkarlslya och det är svarta skinnmöbler, soffbord med glasskiva (gärna med nakna ben i stål) och någon form av asiatisk accentdetalj bredvid - typ en kinavas som står på golvet.

Det blir s.a.s inte en "wife beater"-känsla av det, men intrycket skriker (låååångvarigt) singelliv. Tänk typ Slitz och motorcrossintresse.
Fast jag har ju fortfarande ett praktiskt problem här, eftersom både Lulu Carters soffbord av äppellådor och ditt förslag med lastpallar är helt omöjliga att spela spel på utan bordsskiva. En glasskiva kan ju sättas på utan att den snygga/snillrika underdelen skyms. Det rör sig ju knappast om nakna ben i stål. Därav min fråga om det kategoriskt är så.
 

gizmo

temporary sunshine
Joined
27 Oct 2008
Messages
823
Location
Stockholm
Du vill inte kanske ha ett glasbord med en karta eller spelbräda som platta? Jag behöver ett nytt glas projekt och skulle erbjuda samarbete, om någon annan gör själva bordsramen, och någon bidrar med en design ritning?
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Den dåliga smaken

Vimes said:
Edit 2: Pärsson har alltså rätt. Ska man vara självmedveten och ängslig medelklass kan man inte ha ett soffbord med glasskiva.
Haha! Nu pratar du så att jag förstår. Saken är den att trots att jag troligtvis faller inom kategorin ovan så söker jag mig ibland till den "dåliga smaken" i någon form av normkritisk revolthandling. Som ett anti-mode. Jag behöver bara finna mig i hur långt jag vill dra den dåliga smaken här.

Nu går jag OT, för tråden var ju inte tänkt att handla om mitt utseende, men både min tangorabatt och mina färgglada skjortor har blivit föremål för spefullhet från min ängsliga vänskapskrets (två stilexempel). Musse Hasselvall inspirerade mig vid något tillfälle när han beskrev hur han omsorgsfullt försökte kopiera juggemaffia-stilen och spådde att de vita tubsockorna skulle göra snar comeback.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Bunny said:
Pärsson said:
Jag vill inte mena att min inrednings-fu är episk på något vis men på samma sätt som min partner har levt i fem år med en supernörd och lärt sig om rollspel och figurmålning har jag levt i fem år med en som är lika rikligt innördad på inredning. Så något har jag lärt mig. T.ex. Det finns ju en ikonisk bild av en ungkarlslya och det är svarta skinnmöbler, soffbord med glasskiva (gärna med nakna ben i stål) och någon form av asiatisk accentdetalj bredvid - typ en kinavas som står på golvet.

Det blir s.a.s inte en "wife beater"-känsla av det, men intrycket skriker (låååångvarigt) singelliv. Tänk typ Slitz och motorcrossintresse.
Fast jag har ju fortfarande ett praktiskt problem här, eftersom både Lulu Carters soffbord av äppellådor och ditt förslag med lastpallar är helt omöjliga att spela spel på utan bordsskiva. En glasskiva kan ju sättas på utan att den snygga/snillrika underdelen skyms. Det rör sig ju knappast om nakna ben i stål. Därav min fråga om det kategoriskt är så.
Då skulle jag fortfarande antingen borra/skruva fast en plexiskiva på bordet eftersom det kommer bildas värdiga slitningar.

Det går också att flytta om de översta brädorna som i exemplet här
 

Bornmo

Warrior
Joined
30 May 2000
Messages
305
Location
Jönköping
Åhhh, glas eller plexi, bara man kan rita med whiteboard-penna på det och sedan torka bort det... *börjar göra planer för spelrum i gillestuga*
 
Top