Nekromanti Nördsoffbordsverkstad:

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Pärsson said:
Bunny said:
Pärsson said:
Jag vill inte mena att min inrednings-fu är episk på något vis men på samma sätt som min partner har levt i fem år med en supernörd och lärt sig om rollspel och figurmålning har jag levt i fem år med en som är lika rikligt innördad på inredning. Så något har jag lärt mig. T.ex. Det finns ju en ikonisk bild av en ungkarlslya och det är svarta skinnmöbler, soffbord med glasskiva (gärna med nakna ben i stål) och någon form av asiatisk accentdetalj bredvid - typ en kinavas som står på golvet.

Det blir s.a.s inte en "wife beater"-känsla av det, men intrycket skriker (låååångvarigt) singelliv. Tänk typ Slitz och motorcrossintresse.
Fast jag har ju fortfarande ett praktiskt problem här, eftersom både Lulu Carters soffbord av äppellådor och ditt förslag med lastpallar är helt omöjliga att spela spel på utan bordsskiva. En glasskiva kan ju sättas på utan att den snygga/snillrika underdelen skyms. Det rör sig ju knappast om nakna ben i stål. Därav min fråga om det kategoriskt är så.
Då skulle jag fortfarande antingen borra/skruva fast en plexiskiva på bordet eftersom det kommer bildas värdiga slitningar.

Det går också att flytta om de översta brädorna som i exemplet här
Men shit vad snajsigt det där sista låga bordet var! Jag tyckte att de första två (iom att jag jobbar med dem) lastpalleborden var gräsliga, men det där sista var oerhört porrigt =)

Sen, angående yta på bordet kan jag föreslå zinkplåt. Det är rätt billigt, lätt att dra fast i princip allt, och det åldras sjukt snyggt.

Det är inte genomskinligt såklart, men det blir jävligt stadigt, och om man väljer en plåt som är tunn nog blir det inte heller tungt.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Min första ritning:

Jag funderar nu kring två versioner som jag skissat upp nedan. De är uppbyggda så att fyra äppellådor (i grönt, ställda så här) står ihopställda på en MDF-skiva (i grått, under vilka hjulen är fästa). På dem sätts en ram av brädor (i beige) som håller fast en plexiglasskiva (i blå ton).



I version ett, till vänster, står lådorna intill varandra. Då räknar jag med att längd och bredd blir 90 cm. I version 2, till höger, står de med ett litet avstånd till varandra, och då är längd/bredd 100 cm.

Den lilla fyrkantiga (gråa) ytan i mitten är på ett ungefär 26x26 cm (i version 1). Där har jag tänkt att ställa ett fyrkantigt grenuttag och, på en hylla, möjligtvis någonting mer - typ min router?

Ett enkelt sätt att göra bordsytan större är att låta brädorna sticka ut lite över kanten. Med 5 cm bräda åt varje håll blir bordsytan således 100x100 cm även för version 1.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
gizmo said:
Du vill inte kanske ha ett glasbord med en karta eller spelbräda som platta? Jag behöver ett nytt glas projekt och skulle erbjuda samarbete, om någon annan gör själva bordsramen, och någon bidrar med en design ritning?
Oj, det låter spännande. Vad är det du kan göra, lite mer utförligt?
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Vimes said:
Bunny said:
Vimes said:
Soffbord med glasskiva är det absolut sunkigaste som finns.
Det här har jag alltså inte alls insett. Är det kategoriskt så?
Det skulle jag vilja påstå. Är man en 20-årig "kille" som har inramade filmposters på väggarna i sin första lägenhet är det väl socialt acceptabelt, men annars icke. Glasskivesoffbord är väl en typisk sån där grej som var lite dyrt och exklusivt en gång i tiden, men nu bara är opraktiskt och smaklöst.

Edit: Det är säkert en klassfråga, förresten. Folk som har glasskivesoffbord är samma personer som likear "McDonald's Sverige" på Facebook.

Edit 2: Pärsson har alltså rätt. Ska man vara självmedveten och ängslig medelklass kan man inte ha ett soffbord med glasskiva.

Edit 3: Tänk tribaltatueringar.
Haha, det här inlägget gjorde min dag. Well put, sir.

Det är väldigt sant :gremsmile:
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
gizmo said:
Bunny said:
Oj, det låter spännande. Vad är det du kan göra, lite mer utförligt?
Kan du se det här? Annars kan jag maila dig ett par bilder.
Nej, jag kan inte se. Du får gärna maila på: mr.bjorn.jacobsen (at) gmail.com
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Ett smart alternativ om du vill ha mer bordsyta är att göra två bord på 1x1 meter, så at du antingen kan ha 2x1 meter när de står ihop eller 1x1 och 1x1 med behagligt "Nu måster jag resa mig upp och hämta mer läsk och jag kan ninja i väg MELLAN borden"-avstånd från varann.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Kanske en dum idé som inte passar dig, men om jag själv skulle göra ett soffbord som funkar för nördändamål skulle jag täcka bordsskivan med mosaik. Entums, kvadratiska skärvor med stenstruktur.

Funkar fint för rollspel med figurer, och säkert även för ett gäng brädspel samt freestylande (sitta på fyllan och hitta på spel med kompisarna).

Edit: och det är snyggt också. Riktigt snyggt.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Vimes said:
Ska man vara självmedveten och ängslig medelklass kan man inte ha ett soffbord med glasskiva.
Jag kan belåtet konstatera att, trots att jag aldrig medvetet reflekterat över glasbordets vara eller icke vara innan denna tråd, så hade min ängslig medelklass-sensibilitet redan gjort jobbet åt mig i det fördolda och dömt ut det på förhand. The system works!
 

gizmo

temporary sunshine
Joined
27 Oct 2008
Messages
824
Location
Stockholm
Bunny said:
Nej, jag kan inte se. Du får gärna maila på: mr.bjorn.jacobsen (at) gmail.com
Jag gör det när jag är hemma vid en riktig dator. Mobilen lämpar sig inte.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Bunny said:
Ja, jag håller med om att det är snyggt, men vart kan jag måttbeställa en sådan glasskiva? Den ska ju helst inte ha för vassa kanter heller.
Vilken glasmästare som helst. Det är inte jättedyrt, och de fixar kanterna också.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Pärsson said:
Vill du ha något transparant så rekommenderar jag i så fall plexiglas.
Det blir repat på ett kick. Lexan är bättre, men även det blir repat på ett kick.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Troberg said:
Pärsson said:
Vill du ha något transparant så rekommenderar jag i så fall plexiglas.
Det blir repat på ett kick. Lexan är bättre, men även det blir repat på ett kick.
Vilket är skälet till att jag rekommenderar det. En sorts fulindustrins shabby chic.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Vimes said:
Bunny said:
Vimes said:
Soffbord med glasskiva är det absolut sunkigaste som finns.
Det här har jag alltså inte alls insett. Är det kategoriskt så?
Det skulle jag vilja påstå. Är man en 20-årig "kille" som har inramade filmposters på väggarna i sin första lägenhet är det väl socialt acceptabelt, men annars icke. Glasskivesoffbord är väl en typisk sån där grej som var lite dyrt och exklusivt en gång i tiden, men nu bara är opraktiskt och smaklöst.

Edit: Det är säkert en klassfråga, förresten. Folk som har glasskivesoffbord är samma personer som likear "McDonald's Sverige" på Facebook.

Edit 2: Pärsson har alltså rätt. Ska man vara självmedveten och ängslig medelklass kan man inte ha ett soffbord med glasskiva.

Edit 3: Tänk tribaltatueringar.
Alternativ till inramade filmposters kan även vara:



Eller är det hippt igen? På någon sorts ironiskt vis.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Hahaha, för ett par år sedan hade varenda (stylad)lägenhetsannons en fruktansvärd ko-hud som matta i vardagsrummet ihop med en svart skinnsoffa. Jag undrade alltid varför alla 3-4or såg ut som det var en ungkarl med dålig smak som bodde i dem...

Pantern tror jag aldrig blev hipp igen, kanske lite halvtrendig på t-shirt, men den kom aldrig så långt i sitt ironiska trendande som vargarna och månen...
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Jag kan definitivt tänka mig att det blir snyggt, problemet är att det känns som att man antingen måste ha en konsthall eller ha tv-rummet i kök eller badrum för att det ska kunna matcha någotlunda snyggt att kombinera med.

/Zorbeltuss
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Pärsson said:
Oavsett lösning så avråder jag dig starkt från en glasskiva av dem mest uppenbara skälen. 1) det ger en snuskig ungkarlskänsla
Äh, inte så illa som ett vagnshjul med glasskiva på...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
En mycket enkel konstruktion som ger ett mysigt industriellt utseende och dessutom är billigt (kanske 100-200 spänn på ByggMax) som jag byggt (dock byggde jag som en hylla till spelkonsoller) är att köpa:

* Gängstång (rätt grov, tex M12)
* Stor, fyrkantiga planbrickor
* Passande NyLoc-mutter
* Skivor (valfritt material som är borrningsbart).

Borra hål i hörnen på skivorna. Kapa gängstängerna till lagom längd. Fixera skivorna på lagom höjd på gängstängerna med muttrarna och brickorna. Vips har du ett stadigt bord.

Vill du snygga till ändarna på benen så kan du sätta en kupolmutter där.

Jag kan tyvärr inte skicka foton, eftersom den är nerklämd, laddad med fyra spelkonsoller, nätswitch och två videoswitchar, grenuttag osv i en sån här (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50161321/), med presspassning. En lösning jag kan rekommendera för det ändamålet, blir snyggt, allt döljs, men samtidigt ventilerat och lätt att dra in/ut sladdar.

Vill du ha det riktigt ostigt så kan du ha skivor i plexi, och längs ena kanten sätta belysning, tex en LED-list, då kommer alla kanterna att lysa i den färgen.

Edit: Förresten: Tips på billiga bordsskivor. Gå till second-hand-ställen som Emmaus eller liknande. Jag köpte ett köksbord där som jag tog skivan (en tjock, massiv träskiva) till min rörliga arbetsbänk (kodnamn: Belätet). Den är en bottenplatta (skrivbordsskiva), på vilken jag skruvat fast 3 stadiga lådhurtsar från något gammalt skrivbord. Ovanpå dem har jag dem kraftiga skivan, på vilken jag satt ett rejält skruvstycke (ingen arbetsbänk är komplett utan skruvstycke). Undertill har jag fyra rejäla låsbara hjul.

Med verktyg och allt väger nog Belätet 300 kg, dvs 100 kg mindre än mitt biljardbord...

Den är inte riktigt klar, jag ska sätta några hängrännor i plast på baksidan för att ha långa verktyg (fogsvans, långlinjal, vattenpass osv). Dessutom ska jag sätta eluttag på den, så att det bara är att plugga in en sladd så har man behändiga uttag nära till hands med ett minimum av trassel.

Har inga foton på Belätet, men kan ta några nästa gång jag drar fram den, om någon är intresserad.
 
Top