Nekromanti Några små frågor

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Re: *Känner sig allmänt ensam*

Hmm... jag fasnade nog lite på det här med grabbig stämmning, efter många års erfarenhet som pojkflicka, villken är en term jag starkt ogilllar men ändå) så har jag kommit fram till att det inte är speciellt stor skillnad på en riktigt grabbig stämmning och den kvinnliga motsvarigheten. Förutom en viss skillnad i vissa praktiska detaljer (det finns skillnader i de tillåtna känslo områderna, vad man rent praktiskt gör och så låter en tjejig stämmning ett par tonsteg högre).
Man drar halvsjuka interna skämt, löjlar runt, disskutetar medlemmar av det motsattkönet och har helt enkelt allmänt kul.
Så egenteligen är det nog inte en grabbig eller tjejig stämmning vi pratar om utan snarare den gemytliga stämnnning som finns mellan ett gäng kompisar, så däeför ser jag ingen anledning varför, i det långa loppet, en ny tjej skulle störa stämmningen mer än en ny kille. (fast korsiktigt sätt gör det nog det)

För att tal om att bli rekryterad, så rekryterade jag snarare mig skälv. Fick som 11 årig inbiten fantasy människa Baldurs Gate i födelsedags present och sedan rullade det bara på. Fast när jag, bestände mig för att börja spela så visade det sog att det var omöjligt att hitta någon som spelade rollspel.

Elin (som fyller 16 år idag, HURRA!)
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Andra kvinnominnen från dina kampanjer ...

Jag minns också en och annan kampanj jag lirat med dig, och jag måste säga att påfallande ofta var det kvinnor (läs: kvinnan) som var allra våldsammast och elakast. Jag tänker närmast på RM-kampanjen med den däringa drakkulten.

Hasses rollperson fick, vill jag minnas, sig ofta en släng av sleven (läs: stridsgisslet) på grund av sin säregna humor.

Annars har jag bara gott att säga om kvinnliga rollspelare (rollspelerskor, rollspelarinnor, rollspelarissor?). Det allra bästa gäng jag spellett bestod till hundra procent av kvinnor som aldrig spelat förut. Deras inlevelse var suverän och de var helt överlägsna på att omsätta siffrorna på rollformuläret till olika karaktärsdrag och egenheter.

Gaah! Nyss hemkommen från en countrypåskfest på Mosebacke etablissemang flyttar sig alla tangenter lömskt i sidled varför jag har korrigerat detta inlägg fem gånger. Ungdomar: Akta er för öl!
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: Kvinnliga forumdeltagare

När jag gick i grundskolan tyckte tjejerna i klassen att rollspel var jättetöntigt, på gymnasiet tyckte de att det var lite barnsligt, medan jag på under mina år på Universitet flera gånger mött på tjejer som tyckt att det verkar kul och velat testspela. Fast det kanske är mig det beror på; kanske var jag en jättetönt på grundskolan, lite barnslig på gymnasiet och har sedan blivit ett förhållandevis acceptabelt umgänge...


Ok, jag känner att det är dags för mig att förklara för dig några grundläggande sanningar: Du var en tönt då, och du har blivit mer tönt nu. Skillnaden är bara den att du har hittat till fler töntar som tycker som du och delar dina åsikter, det är därför tjejerna tycker att det verkar intressant med rollspel när du diskuterar med dom. Get it?


PS Inget illa menat. Kan berätta att dom tjejer jag träffar utanför min umgängeskrets tycker fortfarande att det är töntigt med rollspel. Så jag är också tönt. DS
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Kvinnliga forumdeltagare

Jag har då inte blivit kallad tönt sedan jag gick i femman, cirkus.
Den vanligaste kommentaren är "sjuk i huvet" eller "Har någon sagt till dig att du är galen?" numera. Det bjuder jag på.
Nåja, åter till töntgrejjerna:
Skulle man inte kunna misstänka att de flesta som läser på universitet är lite töntiga? Grov generalisering är jag medveten om, men vilka är det som läser vidare? Inte faan är det de där killarna som satt längst bak i klassen eller tjejerna som ägnade historielektionerna åt att måla naglarna, imho.

Bara en tanke som slog mig. Tankar gör det ibland. Ska skaffa en livvakt som håller dem borta.


Storuggla, teoretiker
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Re: Kvinnliga forumdeltagare

”Ok, jag känner att det är dags för mig att förklara för dig några grundläggande sanningar: Du var en tönt då, och du har blivit mer tönt nu. Skillnaden är bara den att du har hittat till fler töntar som tycker som du och delar dina åsikter, det är därför tjejerna tycker att det verkar intressant med rollspel när du diskuterar med dom. Get it?”

Förstår vad du menar, men skillnaden är att jag inte längre klassas som tönt av de personer som omger mig dagligen. Idag är högstadietjejer som tycker att det är stentufft att röka och beundrar kicker-killarna i nian en grupp personer som inte upptar en sekund av mitt liv. I de kretsar där jag befinner mig nu så är jag inte någon tönt och det är det som räknas. Kan förresten påpeka att jag alltid skitit fullständigt i om det finns folk som tycker jag är en tönt och att jag gärna berättar om mitt rollspelande för nytt folk så snart som möjligt så att jag direkt kan sortera bort de som inte har en sund inställning till rollspel och kan hitta möjliga nya spelare. /images/icons/cool.gif

Har förresten idag dragit in en snart 17-årig tjejkusin i rollspelens underbara värld. Hon blev mycket intresserad av mitt spel och skulle försöka få vara med i något rollspelsgäng i sin bekantskapskrets. Hon är förresten gitarrist i ett punkband så jag tror inte hon kan räknas som tönt... /images/icons/smile.gif

Arcana – rollspelens förkämpe! /images/icons/king.gif
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Re: Kvinnliga forumdeltagare

Töntstämpeln består bara så länge man förklarar rollspel för en utomstående i det perspektivet.

Enkelt. Gör det inte töntigt så är det inte det.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Been there, done that

Folk som inte har något bättre för sig. Dessutom är väl inte IRCnet det säkraste av de olika näten heller. Men det går precis lika bra att chatta i rpgonlime.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Kvinnliga forumdeltagare

"Skulle man inte kunna misstänka att de flesta som läser på universitet är lite töntiga? Grov generalisering är jag medveten om, men vilka är det som läser vidare? Inte faan är det de där killarna som satt längst bak i klassen eller tjejerna som ägnade historielektionerna åt att måla naglarna, imho."

Säg inte det. De kanske inte fortsätter att plugga direkt efter gymnasiet men en del av dem dyker nog upp så småningom. Så den gamla förhoppningen att man ska kunna glida förbi klassens "coolaste" kille med sin porsche när hans står och plockar skräp vid vägkanten, kommer nog aldrig att infrias.
Tänk på att skönheten finns i betraktarens öga. Om betraktaren är en finning tonåring utan egen vilja och en överkänslighet för grupptryck så kommer han knappast att erkänna att han egentligen tycker att rollspel verkar skithäftigt.

"Bara en tanke som slog mig. Tankar gör det ibland. Ska skaffa en livvakt som håller dem borta."

Nej!! Jag vill ha kvar dina tankar även om de slår dig. De är oftast roliga, ibland tänkvärda och eventuellt genialiska. Du får väl bita ihop och ta det som en man./images/icons/laugh.gif
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,683
Location
Värnhem, Malmö
Re: Mars och Venus

"Det var något enklare förr, jag är ju något äldre så på min tid visste inte alla vad rollspel var, det fanns inte så många förutfattade meningar."

Som en betydligt yngre (16) förmåga kan jag säga att de flesta inte vet det nu heller...
 
Top