Nekromanti Några små frågor

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
I det här inlägget så har jag samlat på mig några små frågor som alla som har lust eller ork gärna får besvara.

1. Hur många aktiva kvinnliga användare finns det egentligen? Tyvärr verkar det inte finnas så många. Men det kanske inte är så konstigt med tanke på att kvinnor överhuvudtaget är fåtaliga inom rollspelshobbyn.

2. Hur mycket tid lägger rollspel.nu:s muntra adminstratörer i genomsnitt ner per vecka, för att sköta denna eminenta sida?

3. Finansieras den här sidan helt med egna medel eller finns det sponsorer? Man skulle kunna tänka sig att Sverok skjuter till lite pengar även om jag, personligen inte tror det.

4. Har adminstratörerna funderat på att lägga upp ett rent OT-forum? Med tanke på att det här är en rollspelssida så kanske det är lite onödigt, men ibland så hade det kännts skönt att bara kunna flippa ut lite utan att förstöra för andra, mer seriösa användare.

5. Var kan man få tag i bra citat eller ordspråk till signaturen?

Ha en bra dag, kamrater!
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,419
1. Inte den blekaste men jag skulle gissa på att ungefär 3% av de ca 3000 användarna är kvinnor.

2. Det är nog olika från person till person. Gardener, Sereg och Krille verkar vara upp dygnet runt.

3. Forumet är helt ideellt. Sverok har ju faktsikt egna forum.

4. Pass

5. Magic-kort, floskel-toppen i aftonbladet (om man nu läser den), böcker, filmer, kompisar, spelsejourer mm mm.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Angående fråga 3

"3. Forumet är helt ideellt. Sverok har ju faktsikt egna forum."

Rätta mig om jag har fel, men är inte de ganska små? De har väl ingenting som kan mäta sig med den här sidan? Dessutom så borde det ligga i Sveroks intresse att uppmuntra diskussioner och tips mellan rollspelare. Allt för att öka spelglädjen och antalet rollspelare.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
2. Det är nog olika från person till person. Gardener, Sereg och Krille verkar vara upp dygnet runt.


Du, det där hade jag och någon, minns inte vem det var, en teori om... men den vågar jag nog inte nämna här, för då kommer sötvattenspiraterna och slår mig med falukorvar.
För övrigt: Ett OT-forum? *Storuggla dreglar*


Storuggla, har idéer
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
1. Ibland tror jag att jag är en transsexuell kvinna i en mans kropp. Räknas det?

2. 12 timmar, 23 minuter och 18 sekunder. Ingen aning , alltså

3. Med tanke på att Gardener vid något tillfälle, om jag inte minns fel, berättat att han flyttat minne från sin egen dator till servern (vi älskar dig, Gardener!) så tror jag inte att det finns någon som finansierar.

4. Hmm, jag är nog inte rätt person att säga det här, men nästa gång du känner för att flippa ur kan du ju använda det utmärkta Microsoft Word. Finns på de flesta datorer och stör ingen. Skicka gärna resultatet till mig.

5. Här

-JPS- vill inte ha några svar på min fråga i svar 1. Faktiskt inte. Om jag bara hade lite bättre omdöme skulle jag radera det svaret innan jag trycker på "Fortsätt"
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Några små svar

I det här inlägget har jag samlat några små svar på de små frågor som du ställt och jag har försökt svara på dem efter bästa förmåga<sup>1</sup>.

  1. Det finns ingen statistik på det och jag har aldrig tänkt på att kolla heller. Så här på rak arm kan jag komma på 5-6 stycken som har diskuterat som jag har sett, men det finns säkerligen fler som lurkar -- något som de allra flesta forumsbesökare gör.
  2. Alldeles för mycket, är det närmaste svaret jag kan ge. =] Hur mycket det är är olika från person till person och från vecka till vecka. Jag har många gånger funderat på att notera hur mycket tid jag lägger ner, men det har inte blivit av av flera orsaker. Dels för att jag jobbar till och från när det behövs vilket gör det svårt att hålla koll på hur många minuter det är varje gång. Dels är det för att jag är för lat för att sitta och skriva ner sånt hela tiden, speciellt som jag inte skulle ha det till så mycket annat än att se hur mycket tid jag lägger ner. Dels är det också för att det ibland kan vara svårt att dra gränsen för vad som är jobb och inte, att svara på frågor som denna bör ju kunna anses som jobb, men är det det när man diskuterar och läser på forumen (då man ju alltid håller koll att reglerna följs osv...) Till sist så är det nog för att jag är rädd för att se hur mycket tid det faktiskt blir...
    Det är nog inte alls omöjligt att det för min egen del är frågan om tid motsvarande en halvtidstjänst i medel.
  3. Sidan finansieras helt av redaktionen och till stor del av mig själv. De löpande kostnaderna delar vi lika mellan redaktionsmedlemmarna, lyckligtvis är dessa inte så höga då vi utnyttjar min personliga server som vi har fri hosting för. Jag har personligen lagt ut en massa pengar på att uppgradera servern för att den ska kunna orka med alla besökare på www.rollspel.nu, men så är det ju faktiskt min egen server som jag köpt prylarna. Servern används till andra personliga syften också, så det är svårt att säga hur mycket som ska räknas som utgifter för www.rollspel.nu, å andra sidan så hade jag nog inte behövt uppgradera servern alls om inte www.rollspel.nu legat på den...
    Angående sponsring så har vi talat lite smått med förtroendevalda inom olika delar av Sverok tidigare men det har aldrig lett till någonting. Sverok sysslar ju med så mycket mer än bara rollspel och dessutom är det svårt att ge bidrag till löpande utgifter för en webbsite av lite olika anledningar. Vi har dock sporadiska samarbeten med Sveroks IT-grupp som i alla fall jag hoppas blir bättre och mer tydliga i framtiden.
    Förutom att vi är i stort behov av att uppgradera servern så har vi lyckligtvis inga stora utgifter och klarar oss ganska bra utan att behöva få in pengar utifrån.
  4. Ja. Vi har tänkt på det och har gett det ett rungande nej, vi kommer inte att öppna något OT-forum. Dessa forum handlar om rollspel, vill man diskutera annat får man gärna göra det någon annan stans.
  5. De går att köpa för 5000kr styck av redaktionen vid behov. Osorterade andrahandscitat kan köpas klumpvis för 500kr/100 ord.

<a name="one"></a><sup>1</sup> Den bästa förmågan är dock inte alltför bäst just nu, har precis kommit hem från tre dagars hård diskussion på Sveroks Riksmöte.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Inte särskilt många. Skulle till och med tippa på att antalet kvinnliga användare (procentuellt) är färre än antalet kvinnliga rollspelare.

Hur mycket tid vi lägger ner varierar, när vi bara är här på forumet och besvarar frågor och annat pyssel vet jag inte om det är "jobb". Om detta skulle räknas som att jobba med sidan så är det nog några timmar om dagen.

Än så länge så är det pengar ur våra egna fickor som har gjort sidan till vad den är.

Andra har funderat på ett OT-forum, men det kommer aldrig att hända. Framförallt inte med tanke på hur utgången i processen mot Aftonbladet nu blev. På dessa forum diskuteras det rollspel och kringliggande ämnen, inte badminton, väder eller semestersresor till Grekland.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Samtidigt och samma...

Ja, och vi svarade ungefär samma sak också, fast jag pladdrade på och skrev en massa ovidkommande. Så jag föreslår att man läser Azagthoths inlägg om man är intresserad av att veta de konkreta svaren. =]
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Nu svamlar du igen. Jag vet inte vad du pratar om, jag är oskyldig, jag har alibi och jag kunne inte ha gjort det eftersom jag befann mig i centrala Sahara just då. Dessutom så har jag inget motiv och det var butlern som gjorde det./images/icons/smile.gif
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
OT-forum; nej, men kanske chat?

Först när jag läste om förslaget på OT-forum stönade jag och skakade på huvudet, men nu kom jag på att jag också känt (särskilt på nätterna) att jag behövt prata lite om vad som helst med rollspelskompisar (som ju har en mycket speciell syn på livet och som inte kan ersättas med inlines-åkande puckon på lunarstorm) och visst funkar privata meddelanden, men när man vill vara tre eller fler? Och någon saknar ICQ?

Jag tycker mycket av de strikt seriösa rollspelsdiskussionerna tjänar på att man har lite koll på vilka man pratar med. Själv gjorde jag bort mig rejält ett par gånger i min codex-ungdom bara för att jag tog för givet att folk menade vissa saker eller skulle förstå vad jag pratade om utan att jag behövde förklara ingående, osv osv.

Det är klart att det är enklare att diskutera med någon som man har koll på, än någon man aldrig läst ett inlägg av. De personer jag tycker att jag "förstår" bäst på forumet är de som jag har debatterat med, de som jag utvecklar rollspel med och de som jag sitter och klurar fram rollspelsterminologi med på skräckforumet, samt de som jag är van att läsa humoristiska OT-inlägg ifrån.

Jag vill förstås lära känna alla på forumet så pass att jag kan göra det bästa av alla rollspelsdiskussioner jag är inblandad i, men alla besökare här är inte sugna på att ge sig in i debatter med mig, alla vill inte vara med och utveckla CCC och det är verkligen inte alla som delar mitt och Seraphims intresse i att kategorisera skräcktekniker på skräckforumet.

På ett chat skulle mycket av de lättsammare ämnena kunna avhandlas och öka intimiteten mellan forumets besökare. "Vilket är ditt favoritrollspel?", "Vadå, går ni bara omkring i Chronopia och festar?", "Ska man spelleda själva sexualakten?", "Vilken pizza är bäst lämpad för rollspel? Allt med lök och sardeller borde ju gå bort" osv är frågor jag inte tycker är helt lämpade för att hamna på själva forumet, men som skulle vara perfekta på en chat där man kan säga lite vadsomhelst utan att det ligger och tar upp onödig plats i en databas.

Har frågan varit uppe tidigare? (tar för givet:"ja")
Hamnar den i ett nytt ljus efter detta snillrika inlägg? (hoppas:"ja")
Ä problemet att man måste ha moderator ständigt närvarande? (antar:"ja")

/Rising
som tycker sexfrågan kanske hör hemma här på forumet ändå...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Been there, done that

"Har frågan varit uppe tidigare?"

Ja.

"Hamnar den i ett nytt ljus efter detta snillrika inlägg?"

Nej.

"Ä problemet att man måste ha moderator ständigt närvarande?"

Nej.

Ze short answer: vi finns redan online i en chat, närmare bestämt på IRC, ännu mer bestämt på ircnet (prova till exempel irc.ludd.luth.se eller irc.swipnet.se) och ännu mer närmare bestämt på #rpgonline. Just nu bor vi dock på #rpgonlime på grund av en takeover.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
OT-forums frågan enl. mig

Ja, som en av de hängivna OTarna kanske jag borde ta ton.
OT är ofta kul, oavsett ämnet. Trubblet som jag ser det är att OT betyder Off Topic, och i ett forum dedikerat till OT torde OT vara On Topic och därför inte OT /images/icons/hairy.gif
Alltså... ehh... nej till ett OT-forum. För det skulle inte vara sant OT, endast en irrlära och mörksens bländverk.


Storuggla, OnOff Topic
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,419
Re: OT-forums frågan enl. mig

Man kan ju se det så att Topicen för hela forumet är Rollspel eftersom sidan faktiskt heter det. Alltså blir det Off-Topic om man inte diskuterar Rollspel eller Rollspelsrelaterade ämnen.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Been there, done that

"Just nu bor vi dock på #rpgonlime på grund av en takeover. "

Kan man verkligen göra så? Vad är det för några typer som ger sig på oss trevliga rollspelare?
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
*Känner sig allmänt ensam*

Det verkar faktiskt vara deprimerande få tjejer här på forumet, men jag betvivlar att det är så lite kvinnliga rollspelare som folk verkar tro utan snarare att det kvinnliga rollspelarna helt enkelt inte syns lika mycket (på nätet och konvent m.m.).

/Elin (som ska försöka få hit några tejer till forumen och tycker rollspelare av manligt kön är för lata med att försöka få icke spelare av kvinnigt kön att bli spelare)
 
Top