Nekromanti Några små frågor

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: *Känner sig allmänt ensam*

"jag betvivlar att det är så lite kvinnliga rollspelare som folk verkar tro utan snarare att det kvinnliga rollspelarna helt enkelt inte syns lika mycket (på nätet och konvent m.m.)."

Det är nog en korrekt iaktagelse. Jag har två tjejer i min spelgrupp som är nöjda med att spela lite då och då men som känner sig olustiga inför att åka på konvent eller ta plats på nätet. Det blir lite mycket "d20 CoC WtoC D&D WoT"-bullshit för den ena tjejen, och den andra tjejen har klagat på att det är så mycket blaj om treuddar med draktänder, effekten av automatvapen och detaljerna kring olika kampsporter och för lite diskussioner om hur man kan använda rollspel för att berätta svåra historier om barnlöshet, mobbing, depressioner och liknande.

Jag vill vara snabb med att flika in att killarna i min spelgrupp OCKSÅ tycker det är vad som saknas i rollspelsdebatterna, så det säger väl kanske mer om vilka friformsgökar jag har i min spelgrupp än om vad kvinnliga rollspelare i allmänhet skulle ha för synpunkter.

Jag kan iaf inte riktigt få hit mina tjejspelare. Hoppas du lyckas bättre.

Annars kan jag erkänna att det inte i första hand är lathet som gör att jag inte försöker värva tjejspelare, utan snarare rädslan för att de skall betrakta mig som wierdo. Min högst personliga åsikt är att tjejer ändå är ganska fördomsfulla när det gäller rollspelare. Eller så är det jag som bara lyckas komma i kontakt med sällsynt trångsynta tjejer. Mmm, så är det nog... :^(

/Rising
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Re: *Känner sig allmänt ensam*

*Intar försvarställning* Ursh, tjejer brukat faktiskt inte ha någre problem med fördommar om rollspel, ("Roll vadå sa du?" eller "Menar du teater?") och nämmner man ord som interaktivt historie berättande/teater brukar de flesta spetsa öronen, för faktum är att det finns väldigt lite för tjejer egenteligen att göra på fritiden, för de flesta har lite svårt att fatta att man kan göra udda och traditionellt okvinnliga saker också. (Fast å andrasiganden manliga motsvarigheten av de problemet är mycket mera utspridd.)
Å tredje sidan kan aspekten att man troligen kommer få göra det med huvudelen killar vara rätt skrämmande för många tjejer, ("Går det verkligen att göra så?") och jag inser att det nog troligen kan vara mycket lättare för mig att rekrytera kvinnliga spelare än ni andra.

Det där med att vara rädd att bli betraktad som ett wierdo är bara fånigt. Det grundar sig i nåt konstigt rädsla/antagande att tjejer är något slags konstigt folkslag från yttre rymden (eller ännu värre alver) som man inte kan tala normalt med utan att bli missförstådd. Men det finns ett visst släkte av trångsynta typer det måste jag erkänna.
Å (vad blir det nu) fjärde sidan så skulla jag nog inte ta upp "hack and slash" aspekterna så speciellt mycke utan snarare köra inteaktivt historieberättande/teater stråket.
Ett ganska säker kort är att ragga upp 3-5 tejer som gemensamt skulle få testa på det då de placerap dem i en mycket mindre socialt utsatt situation.

Hmm jag tror det var allt men en aning krongligt och organiserat skrivet, vilket jag inte ids fixa till.

/Elin (som är en osannolika sammansättningen av rollspelande, lajvande, kampstportstränande, CS spelande, intenetberonde, metalldiggande, norbottning)
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: *Känner sig allmänt ensam*

"och nämmner man ord som interaktivt historie berättande/teater brukar de flesta spetsa öronen"

Hmm, ja, jag måste uppenbarligen leta efter tjejer på fel ställe. Det är sådana vidsynta kvinnor jag skulle behöva träffa! Var var det man hittade dem, sa du? ;^)

Äh, kan det kanske vara en generationsfråga? Min kommande flickvän (om jag inte börjar fumla på mina Karismaslag) tycker rollspel låter skitkul (hon:19) på ett sätt som nästan ingen jämnårig tjej till mig skulle tycka (jag:23). Och att rollspel = nördigt är ganska väl inrutad i just min generation kan jag be att få tala om. Jag tror inte tjejer kommer från yttre rymden eller så, det är faktiskt betydligt vanligare att folk tror att jag anlänt från en annan planet när jag nämnt mitt rollspelsintresse.

Jag är ju inte direkt en hack n slash-spelare, men det är kanske mitt friformsflummande som får folk att rynka på näsan? Jag har iaf lärt mig att man inte bör nämna alltför många detaljer om vad som sker under ens Kultkampanjer när man ska berätta om ens rollspelshobby :^)

Tja, jag ska försöka värva fler tjejer till hobbyn iaf.

/Rising
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: *Känner sig allmänt ensam*

Jag har ingen som helst erfarenhet av tjejer och rollspel. Men jag inbillar mig att det vore ganska så trevligt att ha med några sådana i spelgruppen. Några fördomar dock. Jag inbillar mig att en tjejs närvaro hade allvarligt dämpat den ganska grabbiga stämmning som råder i min spelgrupp å andra sidan så hade det kanske blivit mer seriöst rollspelande. Fördom eller sanning?
Det verkar nästan som de flesta tjejer blir introducerade till rollspel via sin pojkvän/äldre bror, stämmer det?
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Re: *Känner sig allmänt ensam*

Åtminsone enda tjenen som jag känner som spelar har kommit ner i rollspelsträkset genom sin flummige pojkvän. Sedan var det också nära att en av hennes väninnor skulle börja, men hela spelgruppen hamnade i en svacka, så det blev inget rollspel på några veckor, efter det glömdes hon bort(då det gäller rollspel)...
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Kvinnliga forumdeltagare

”Det verkar faktiskt vara deprimerande få tjejer här på forumet, men jag betvivlar att det är så lite kvinnliga rollspelare som folk verkar tro utan snarare att det kvinnliga rollspelarna helt enkelt inte syns lika mycket (på nätet och konvent m.m.).”

Det är ju inte alltid man kollar på folks användarprofiler och dessutom så faller ju en del gamla forumdeltagare i glömska, men jag kan iaf påminna mig om följande tjejer/damer/tanter/kvinnor/flickors existens på forumet: Umi Ryozaki, Vavva, Lady Silver Wolf, Kauris, 2097, Countess Bathory och Insignia. Countess Bathory spelar jag med ibland – ska langa över ett ICQ-meddelande till henne och försöka beordra henne att aktivera sig på forumet igen – återstår att se vad jag har på min Övertalafärdighet...

Det stämmer nog som du säger att tjejer är underrepresenterade på forumet. De personer som dras till forumet är nog ofta intresserade av regler och detaljer i spelen, alternativt är de ganska aktiva som spelledare – och jag skulle gissa att det bland killar är överrepresenterat med att vilja pyssla med detaljer och att vara spelledare och sitta och knåpa ihop kampanjer på egen hand.

Angående om det är skillnad mellan tjejer i olika generationer (om 4 års skillnad nu är ett generationsglapp, men OK...) som Rising nämnde så vore det ju trevligt om så vore fallet; d v s att det börjar bli mer accepterat med rollspel bland tjejer. Själv har jag inte tänkt på inställningen till rollspel har med ”generationer” att göra utan mer upplevt att det har med ålder (och ser då snarare ett omvänt samband jämfört med Rising). När jag gick i grundskolan tyckte tjejerna i klassen att rollspel var jättetöntigt, på gymnasiet tyckte de att det var lite barnsligt, medan jag på under mina år på Universitet flera gånger mött på tjejer som tyckt att det verkar kul och velat testspela. Fast det kanske är mig det beror på; kanske var jag en jättetönt på grundskolan, lite barnslig på gymnasiet och har sedan blivit ett förhållandevis acceptabelt umgänge... /images/icons/wink.gif

"tycker rollspelare av manligt kön är för lata med att försöka få icke spelare av kvinnigt kön att bli spelare"

Vilken anklagelse... lathet! OK, lite grann stämmer det ju faktiskt när jag tänker efter, men i mitt fall handlar det ändå huvudsakligen om att de regler som finns i det verkliga livets sociala spel gör att det inte helt enkelt att klämma ur sig "Öh, skulle du vilja vara med på fredag med mig och fyra andra grabar och sitta och låtsas vara en person i fantasivärld som slår elakingar på käften".

Arcana
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Psykologen talar

”Jag har ingen som helst erfarenhet av tjejer”

Var inte orolig, det finns många pojkar och unga män som är i din situation. När du blir lite äldre kommer du uppleva det som helt naturligt att våga inleda förbindelser med en flicka. Känn dig inte pressad att göra något du inte känner dig mogen för. (Ja, jag har dålig humor ibland, jag vet... /images/icons/wink.gif )

”Jag inbillar mig att en tjejs närvaro hade allvarligt dämpat den ganska grabbiga stämmning som råder i min spelgrupp å andra sidan så hade det kanske blivit mer seriöst rollspelande.”

Nja, jag är tveksam till om det är någon större skillnad. De tjejer som spelar tror jag vanligtvis finner sig ganska väl i ”grabbiga” miljöer. Möjligtvis kan det vara skillnad till en början om man plockar in en tjej i ett existerande rollspelsgäng. Nya personer gör ju ofta att folk blir lite mer återhållsamma inledningsvis och om man är ett gäng killar så kommer en tjej antagligen att upplevas som ett mer "främmande" inslag än vad en ny kille i gänget kommer göra, men effekten går nog över ganska snabbt.

Arcana
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Kvinnliga forumdeltagare

""Öh, skulle du vilja vara med på fredag med mig och fyra andra grabar och sitta och låtsas vara en person i fantasivärld som slår elakingar på käften". "

Jag kan mycket väl föreställa mig ett liknande scenario här nere i världens navelludd. De tjejer som finns i vår närhet är mycket skeptiska till rollspel och ser det väl mest som en fas som vi förhoppningsvis snart kommer att växa ur. Men tji fick de.
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Re: Kvinnliga forumdeltagare

"Umi Ryozaki, Vavva, Lady Silver Wolf, Kauris, 2097, Countess Bathory och Insignia."

Boadicea, Sunnie, Eliara och Daiki (här har vi koll på de nya :) hittade jag efter en snabbkoll efter användare, finns det någon mer?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,510
Location
Helsingborg
Re: *Känner sig allmänt ensam*

"Jag har ingen som helst erfarenhet av tjejer och rollspel."
Synd att du inte har någon erfarenhet av tjejer men ingen erf. av rollspel? Varför hänger du här på forumet i.a.f.? /images/icons/wink.gif

/[color:448800]Han</font color=448800> som är nöjd
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,510
Location
Helsingborg
Re: Kvinnliga forumdeltagare

"...följande tjejer/damer/tanter/kvinnor/flickors existens på forumet: /.../ och Insignia."
Själv blir jag glatt förvånad när jag upptäcker att någon är tjej.. Jag liksom förutsätter att alla är killar.. Som Insignia här t.ex.. Trodde att hon var en han (alltså inte jag då, utan... äh, du förstår nog).. Jag menar... Hon har ju vettiga åsikter.. /images/icons/wink.gif

/[color:448800]Han</font color=448800> som gång på gång får anklagelser för att vara taskig mot tjejer när han i själva verket bara drar likvärdiga skämt med kvinnor som han gör med män
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Re: Kvinnliga forumdeltagare

"Trodde att hon var en han /---/ Hon har ju vettiga åsikter"

Undrar om det var en komplimang till mig eller en förolämpning till tjejer i allmänhet :gremwink:
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Eliara

Jag tror Eliara är en kille. Men jag kanske minns fel, det var i alla fall någon som var det.
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Fördomar, eller något

Jag har aldrig haft fördomar om rollspelare, och har aldrig träffat någon som har det. Det var inte heller något mystiskt som ledde till att jag började; jag fick veta att några killar brukade spela, och nämnde att jag skulle vilja pröva. Så enkelt var det :gremsmile:
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Re: *Känner sig allmänt ensam*

"Jag inbillar mig att en tjejs närvaro hade allvarligt dämpat den ganska grabbiga stämmning som råder"

Om jag har dämpat något i min grupp, så vill jag inte veta hur de var innan /images/icons/tonguea.gif
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Re: *Känner sig allmänt ensam*

"hela spelgruppen hamnade i en svacka, så det blev inget rollspel på några veckor"

Några veckor är en svacka? Efter att jag blev lovad att vara med, blev det inget spel på cirka ett halvår...
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Rättning

Jag skrev visst Countess_Bathory istället för Countess_Malin. I dessa internettider är det lätt blanda ihop folks nickname från forum respektive från ICQ... /images/icons/blush.gif

Arcana
 
Top