Nekromanti Någon som kan japanska?

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
krank said:
Ballt! Då kör jag på den sista varianten där =)
Jag skulle inte rekommendera det. Bestäm dig för om du ska ha engelska eller japanska, och använd riktiga ord på det valda språket. Omotiverad japanifierad engelska låter nämligen störtlöjligt för många icke-japaner.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Insignia said:
Jag skulle inte rekommendera det. Bestäm dig för om du ska ha engelska eller japanska, och använd riktiga ord på det valda språket. Omotiverad japanifierad engelska låter nämligen störtlöjligt för många icke-japaner.
Det är möjligt, men å andra sidan görs det ganska hejvilt i den genre spelet kommer ifrån - kolla Neon Genesis Evangelion, till exempel. Är rätt säker på att det förekommer en del i både Bubblegum Crisis och Ghost in the Shell också.

Själv tycker jag just den grejen är ganska rolig - liksom, japanserna tycker att engelska låter ballt, precis som svenskarna. De lånar in hejvilt, och "japanifierar" även om det egentligen redan finns ord för vad de vill säga på sitt eget språk.

För mig är det en av de roligaste grejerna med manga/animevärlden, att just nipponfilerna är såpass fästa vid "riktig" japansk kultur att de inte tänker på att japanerna själva inte verkar vara så värst brydda... =)
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
krank said:
Det är möjligt, men å andra sidan görs det ganska hejvilt i den genre spelet kommer ifrån
Eftersom du bad om "de japanska tecknen för 'evolutionens barn'" så antog jag att du ville ha faktisk japanska, och uttryckte en åsikt om detta. Jag är fullt medveten om vad som är coolt i Japan. Du gör förstås som du vill; det är inte mig du ska imponera på.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Insignia said:
Eftersom du bad om "de japanska tecknen för 'evolutionens barn'" så antog jag att du ville ha faktisk japanska
Eller åtminstone nå't japaner skulle begripa, tänkte jag. fast det var jag otydlig med.

Insignia said:
Du gör förstås som du vill; det är inte mig du ska imponera på.
Försöker inte imponera på nån, really =)
 
Top