Jag är inte jätteinvesterad i Vamprie, förutom att det var mitt favoritrollspel en relativt kort period och förmodligen har haft ganska stor påverkan på mitt rollspelande. Spelade den tredje utgåvan kom 98, så har ingen som helst relation till något som existerade tidigare än det. Har inte spelat något WoD spel som släppts senare och inte spelat V5.
Däremot ang diskussionen här vad gäller internet osv.
Samma diskussion återkommer inom massa andra rollspel, särskilt inom skräckrollspel, att tillgången till mobiltelefoner och internet på något sätt i grunden skulle förändra förutsättningarna för en massa saker (i detta fallet då vampyrers möjlighet att upprätthålla maskeraden).
Enligt mig bygger det resonemanget på en enorm både över och underskattning om både internet och hur människor fungerar.
Några tankar:
- Opsec i relation till internet och vår nuvarande digitala värld är faktiskt inte alls svårt. Det enda som faktiskt hamnar på internet är det någon väljer att lägga ut. Om vampyrer inte livestreamar varje gång de suger blod på någon så är det inte alls svårt att undvika massor av tråkigheter. Det händer massa saker hela tiden överallt i världen som inte hamnar på nätet. Klarar Berghain av att upprätthålla ett mobilförbud så skall nog några vampyrer kunna hantera det.
- Moderna stater har långt ifrån de resurser, kontroll, kompetens eller samordning som krävs ens för att kontrollera småskalig gängkriminalitet i moderna välfärdsstater där stora delarna av deltagarna är unga och outbildade. Om man föreställer sig att samhällena i en spelvärld som bokstavligt talat heter En värld av mörker är mer korrupta, mer dysfunktionella, mer kaotiska och mindre kompetenta än den vi redan lever i, inte mindre, och att vampyrerna är betydligt mer kompetenta än våra moderna kriminella gäng eller maffiaorganisationer, så spelar det verkligen ingen roll om det råkar vara lite vanligare med mobilkameror.
- Internet har verkligen inte all världens samlade information. Extremt mycket information är fortfarande odigitaliserat, och oerhört mycket av det som finns på internet är någonstans mellan svårt och omöjligt att söka fram.
- Internet är ett överväldigande informationsflöde som snarare dränker än lyfter fram information. Det handlar inte ens om att saker avvisas som "fake news" eller "AI", det handlar om att den absoluta majoriteten av det som läggs upp på internet är det aldrig någon som ser eller tar notis om. Miljontals människor världen över vänder ut och in på sig för att få uppmärksamhet på internet utan att någon reagerar, det mesta som skulle kunna vara riktigt skadligt för vampyrer skulle fastna i automatiska content-filter. De flesta bilder och videos som läggs upp är det ingen som ser, de flesta spel som släpps är det ingen som spelar, de flesta nyheter passerar obemärkta, de flesta låtar passerar ohörda, de flesta bloggtexter förblir olästa och de flesta som försöker tjäna pengar på Onlyfans tjänar inte en enda krona. Det är extremt lite av det som läggs upp på internet som överhuvudtaget spelar roll, lägg till all fake news och AI på det, och vill man hålla något hemligt så är det inte ett dugg svårt.
När jag läser i gamla Vampire böcker så finns det ingenting i det som jag överhuvudtaget upplever hade påverkats av internet och mobiltelefoner, utan det hade kunnat spelas i princip rakt av som det är, bara förlagt till 2025. Precis som med mycket annat skräckrelaterat.