Någon med över tusen sessioner av Vampire's önskelista för möjlig V:tM 6th edition.

Det största problemet med Requiem var att WoD som utgjorde grundreglerna var katastrofdåligt.
Till nWoDs försvar så vill jag påtala att du spelar med folk som kunde ta instruktionerna "Gör en level 5-gubbe till DnD 3" och det de gjorde var en gubbe som kunde förvandla sig till en Tarrasque. Det är också en grupp där jag en gång försökte göra en RP som inte kunde slåss och den RPn var död fem minuter in i kampanjen.

Med det sagt, merits var en miss att ta med i spelet. Hade de skippat merits så hade det varit ett klart bättre spel.

Übereil
 
Till nWoDs försvar så vill jag påtala att du spelar med folk som kunde ta instruktionerna "Gör en level 5-gubbe till DnD 3" och det de gjorde var en gubbe som kunde förvandla sig till en Tarrasque. Det är också en grupp där jag en gång försökte göra en RP som inte kunde slåss och den RPn var död fem minuter in i kampanjen.

Med det sagt, merits var en miss att ta med i spelet. Hade de skippat merits så hade det varit ett klart bättre spel.

Übereil
Ja. En del av människorna jag spelar med är ganska hardcore gamers som kommer ifrån att ha spelat massvis med high level PVE i MMORPGs och/eller figurspel och strategispel. Det är dock inte min egen bakgrund och jag var den första som påpekade hur dumt merits var i min grupp av spelare eftersom det är så otroligt jävla uppenbart.
 
Ja. En del av människorna jag spelar med är ganska hardcore gamers som kommer ifrån att ha spelat massvis med high level PVE i MMORPGs och/eller figurspel och strategispel. Det är dock inte min egen bakgrund och jag var den första som påpekade hur dumt merits var i min grupp av spelare eftersom det är så otroligt jävla uppenbart.
Samtidigt så spelade vi nWoD i åratal i Örebro utan att det blev några problem för att folk inte gjorde RPs som var James Bond-typer.

Übereil
 
Samtidigt så spelade vi nWoD i åratal i Örebro utan att det blev några problem för att folk inte gjorde RPs som var James Bond-typer.

Übereil
Sure. Vi började ju inte med att spela Vampire direkt heller utan mer actioninriktade spel. Vi hade redan spelat rollspel i runt 10 år när vi spelade vampire för första gången.
 
Jag är inte jätteinvesterad i Vampire, förutom att det var mitt favoritrollspel en relativt kort period och förmodligen har haft ganska stor påverkan på mitt rollspelande. Spelade den tredje utgåvan som kom 98, så har ingen som helst relation till något som existerade tidigare än det. Har inte spelat något WoD spel som släppts senare och inte spelat V5.

Däremot ang diskussionen här vad gäller internet osv.

Samma diskussion återkommer inom massa andra rollspel, särskilt inom skräckrollspel, att tillgången till mobiltelefoner och internet på något sätt i grunden skulle förändra förutsättningarna för en massa saker (i detta fallet då vampyrers möjlighet att upprätthålla maskeraden).
Enligt mig bygger det resonemanget på en enorm både över och underskattning om både internet och hur människor fungerar.

Några tankar:

- Opsec i relation till internet och vår nuvarande digitala värld är faktiskt inte alls svårt. Det enda som faktiskt hamnar på internet är det någon väljer att lägga ut. Om vampyrer inte livestreamar varje gång de suger blod på någon så är det inte alls svårt att undvika massor av tråkigheter. Det händer massa saker hela tiden överallt i världen som inte hamnar på nätet. Klarar Berghain av att upprätthålla ett mobilförbud så skall nog några vampyrer kunna hantera det.

- Moderna stater har långt ifrån de resurser, kontroll, kompetens eller samordning som krävs ens för att kontrollera småskalig gängkriminalitet i moderna välfärdsstater där stora delarna av deltagarna är unga och outbildade. Om man föreställer sig att samhällena i en spelvärld som bokstavligt talat heter En värld av mörker är mer korrupta, mer dysfunktionella, mer kaotiska och mindre kompetenta än den vi redan lever i, inte mindre, och att vampyrerna är betydligt mer kompetenta än våra moderna kriminella gäng eller maffiaorganisationer, så spelar det verkligen ingen roll om det råkar vara lite vanligare med mobilkameror.

- Internet har verkligen inte all världens samlade information. Extremt mycket information är fortfarande odigitaliserat, och oerhört mycket av det som finns på internet är någonstans mellan svårt och omöjligt att söka fram.

- Internet är ett överväldigande informationsflöde som snarare dränker än lyfter fram information. Det handlar inte ens om att saker avvisas som "fake news" eller "AI", det handlar om att den absoluta majoriteten av det som läggs upp på internet är det aldrig någon som ser eller tar notis om. Miljontals människor världen över vänder ut och in på sig för att få uppmärksamhet på internet utan att någon reagerar, det mesta som skulle kunna vara riktigt skadligt för vampyrer skulle fastna i automatiska content-filter. De flesta bilder och videos som läggs upp är det ingen som ser, de flesta spel som släpps är det ingen som spelar, de flesta nyheter passerar obemärkta, de flesta låtar passerar ohörda, de flesta bloggtexter förblir olästa och de flesta som försöker tjäna pengar på Onlyfans tjänar inte en enda krona. Det är extremt lite av det som läggs upp på internet som överhuvudtaget spelar roll, lägg till all fake news och AI på det, och vill man hålla något hemligt så är det inte ett dugg svårt.

När jag läser i gamla Vampire böcker så finns det ingenting i det som jag överhuvudtaget upplever hade påverkats av internet och mobiltelefoner, utan det hade kunnat spelas i princip rakt av som det är, bara förlagt till 2025. Precis som med mycket annat skräckrelaterat.
 
Last edited:
Särskillt just eftersom "don't trust the internet" är äldre än telefonkameran så hur man skulle hantera problemet fanns redan från början om man inte redan bestämt sig för att det var för kul att vampyrer vågade gå på nattklubb och jaga.
Utöver "don't trust the Internet" så borde det räcka att vampyretablisemanget fungerar som maffia-orginisationer som har tentakler in i politiken och rättsväsendet. D.v.s. de behöver bara tillräcklig makt för att kunna sabotera karriären för folk, och förstöra de mest uppenbara bevisen. Sedan. om man vill att vampyrerna har en världomspännande organisation som kontroller allt så är det möjligt att ha (men, inget som intresserar mig).

Om vampyren inte dödat "ragget" från nattklubben, så kommer inte övervakningsfilmen att krävas in av polisen, osv. Att lämna en massa lik efter sig var ett problem redan innan 90-talet, men övervakningskameror underlättar utredningarna.

Att inte använda uppenbara vampyrkrafter där det kan fångas av en kamera låter mest som en del av kraven i maskeraden, och vara ett mindre hinder (bortsett, möjligvis, från "superheroes with fanges" eller "trenchcoats and katanas" som inte vill hålla sig till skuggorna).

Nu var det länge sedan jag läste v5, men var inte betan/förhandstitten med "vampyrjagande specialstyrkor och vampyrdetektorer" att Gehenna hade hänt, och maskeraden hade raserats? Så den premissen var snarare Vampire sin Masquerade?
 
Det jobbiga är att man vill ha ett enkelt system som ändå är komplext. Har designat rätt många homebrewsystem genom åren och om det blir för genomskinligt så gör folk ofta samma val om och om igen om det finns "bra" och "dåliga" alternativ. Så en viss komplexitet för att man ska kunna göra flera olika saker med systemet utan att något ska få överhanden behövs. Att det däremot är obskyrt och krångligt finns det inte direkt någon fördel med.

Apropå detta... jag är inte säker på vad du menar med "bra" och "dåliga" alternativ. Menar du att vissa discipliner är överlägsna andra? De flesta discipliner är ju rätt inkommensurabla. Att vara ett stridsmonster, att byta skepnad och röra sig i skuggorna, att hypnotisera folk, att kontrollera djur – dessa saker går ju liksom inte att placera på samma skala: De representerar olika koncept och skapar olika spelupplevelser.

Hur som helst tycker jag nog V5 gjorde ett misstag när de lät en välja mellan olika krafter på varje nivå av en disciplin. Inte minst skapade det en massa merarbete för mig som SL, eftersom det nu inte räckte att välja disciplinnivåer för SLPs, utan jag var tvungen att gå igenom listan över krafterna och välja för varje nivå.

Inom parentes: Något jag verkligen skulle önska ifall jag spelledde Vampire igen är mycket mer stöd från spelboken för att statta SLPs. Det skulle behövas tydliga regler för vilka stats man kan förvänta sig av en neonate, en ancilla, en elder osv, tillsammans med ordentliga listor över de vanligaste arketyperna man kan stöta på i spel. V5:s antagonistkapitel var högst undermåligt ur den synvinkeln.
 
Jag är inte jätteinvesterad i Vamprie, förutom att det var mitt favoritrollspel en relativt kort period och förmodligen har haft ganska stor påverkan på mitt rollspelande. Spelade den tredje utgåvan kom 98, så har ingen som helst relation till något som existerade tidigare än det. Har inte spelat något WoD spel som släppts senare och inte spelat V5.

Däremot ang diskussionen här vad gäller internet osv.

Samma diskussion återkommer inom massa andra rollspel, särskilt inom skräckrollspel, att tillgången till mobiltelefoner och internet på något sätt i grunden skulle förändra förutsättningarna för en massa saker (i detta fallet då vampyrers möjlighet att upprätthålla maskeraden).
Enligt mig bygger det resonemanget på en enorm både över och underskattning om både internet och hur människor fungerar.

Några tankar:

- Opsec i relation till internet och vår nuvarande digitala värld är faktiskt inte alls svårt. Det enda som faktiskt hamnar på internet är det någon väljer att lägga ut. Om vampyrer inte livestreamar varje gång de suger blod på någon så är det inte alls svårt att undvika massor av tråkigheter. Det händer massa saker hela tiden överallt i världen som inte hamnar på nätet. Klarar Berghain av att upprätthålla ett mobilförbud så skall nog några vampyrer kunna hantera det.

- Moderna stater har långt ifrån de resurser, kontroll, kompetens eller samordning som krävs ens för att kontrollera småskalig gängkriminalitet i moderna välfärdsstater där stora delarna av deltagarna är unga och outbildade. Om man föreställer sig att samhällena i en spelvärld som bokstavligt talat heter En värld av mörker är mer korrupta, mer dysfunktionella, mer kaotiska och mindre kompetenta än den vi redan lever i, inte mindre, och att vampyrerna är betydligt mer kompetenta än våra moderna kriminella gäng eller maffiaorganisationer, så spelar det verkligen ingen roll om det råkar vara lite vanligare med mobilkameror.

- Internet har verkligen inte all världens samlade information. Extremt mycket information är fortfarande odigitaliserat, och oerhört mycket av det som finns på internet är någonstans mellan svårt och omöjligt att söka fram.

- Internet är ett överväldigande informationsflöde som snarare dränker än lyfter fram information. Det handlar inte ens om att saker avvisas som "fake news" eller "AI", det handlar om att den absoluta majoriteten av det som läggs upp på internet är det aldrig någon som ser eller tar notis om. Miljontals människor världen över vänder ut och in på sig för att få uppmärksamhet på internet utan att någon reagerar, det mesta som skulle kunna vara riktigt skadligt för vampyrer skulle fastna i automatiska content-filter. De flesta bilder och videos som läggs upp är det ingen som ser, de flesta spel som släpps är det ingen som spelar, de flesta nyheter passerar obemärkta, de flesta låtar passerar ohörda, de flesta bloggtexter förblir olästa och de flesta som försöker tjäna pengar på Onlyfans tjänar inte en enda krona. Det är extremt lite av det som läggs upp på internet som överhuvudtaget spelar roll, lägg till all fake news och AI på det, och vill man hålla något hemligt så är det inte ett dugg svårt.

När jag läser i gamla Vampire böcker så finns det ingenting i det som jag överhuvudtaget upplever hade påverkats av internet och mobiltelefoner, utan det hade kunnat spelas i princip rakt av som det är, bara förlagt till 2025. Precis som med mycket annat skräckrelaterat.
Ja. Det är ju precis det jag menar. Internet och mobilkameror borde inte ändra på något alls. Anledningen till att folk inte ser vampyrer är samma anledning som att min kompis inte såg mig när jag stod helt synligt men på en en meter hög klippavsatts och på andra sidan gatan från där vi skulle träffas och det var halvmörker. För att folk är i sin egen värld och inte tittar överallt hela tiden. Men istället gjorde man en vampyrjägarorganisation som sitter och analyserar saker på internet och har lyckats utplåna hela toppskicket av vampyrer i flera städer och eventuellt till och med dödat en antediluvian.
 
Nu har jag inte spelat Vampire och bara sett tv-serien, men jag gillade alltid reflektionen som någon hade tidigt på forumet om varför Vampire blev populärt: för att klanerna var representationer av en tonårings olika mentala bilder. Den översexuella toreadoren, den vuxna ventruen, den reaktionäre gangreln, etc. Det passade för den tiden men det var också trettio år sedan.

Felet med remaken av The Crow var att de inte förde in karaktären i nutiden, utan försökte göra honom edgy istället för emo. Jag hade gärna sett honom baseras på vad som är i ropet nu för tiden: mental ohälsa. På samma sätt hade jag tyckt det varit intressant om vampyrklanderna moderniserats på samma sätt. ADHD-brujah, sociopat-ventrue, body dysphoria-nosferatu, etc. Inte att det ska vara uttryckligen utskrivet men att klanerna har dessa tendenser som också visar på hur de har svårigheter i det mänskliga samhället.

Återigen, kan inget om Requiem och liknande, men ville mest slänga in en tanke om moderniseringen.
 
Last edited:
Utöver "don't trust the Internet" så borde det räcka att vampyretablisemanget fungerar som maffia-orginisationer som har tentakler in i politiken och rättsväsendet. D.v.s. de behöver bara tillräcklig makt för att kunna sabotera karriären för folk, och förstöra de mest uppenbara bevisen. Sedan. om man vill att vampyrerna har en världomspännande organisation som kontroller allt så är det möjligt att ha (men, inget som intresserar mig).

Om vampyren inte dödat "ragget" från nattklubben, så kommer inte övervakningsfilmen att krävas in av polisen, osv. Att lämna en massa lik efter sig var ett problem redan innan 90-talet, men övervakningskameror underlättar utredningarna.

Att inte använda uppenbara vampyrkrafter där det kan fångas av en kamera låter mest som en del av kraven i maskeraden, och vara ett mindre hinder (bortsett, möjligvis, från "superheroes with fanges" eller "trenchcoats and katanas" som inte vill hålla sig till skuggorna).

Nu var det länge sedan jag läste v5, men var inte betan/förhandstitten med "vampyrjagande specialstyrkor och vampyrdetektorer" att Gehenna hade hänt, och maskeraden hade raserats? Så den premissen var snarare Vampire sin Masquerade?
Ja precis. Det som fanns mer av i tidigare utgåvor var en känsla av att någon "knew a guy" någonstans inom tidningarna, polisen med mera som fixade stora problem. Inte att man helt kunde ignorera maskeraden eller att man hade full kontroll på alla människor över hela världen. Mest att prinsen och elders kontrollerade sin stadsstat i det neofeodala system som Camarillan satt upp. Att Camarillan däremot skulle ha varit en centralstyrd organisation som var kapabel att ens fatta policybeslut som den gjorde i V5 där man förbjudit att använda modern teknologi och att man gömt sig till och med för andra vampyrer var inte så det kändes när man spelade spelet då. Så det här med "världskonspirationen" var liksom mest massa olika prinsar som agerade i sitt eget intresse med ganska dålig oversight av sju justikarer som alla hade sina egna agendor och ibland stannade i åratal i samma region. Det enda man var relativt överens om var att de sju traditionerna i någon tolkning skulle gälla överallt och då framförallt maskerad och population control.
 
Apropå detta... jag är inte säker på vad du menar med "bra" och "dåliga" alternativ. Menar du att vissa discipliner är överlägsna andra? De flesta discipliner är ju rätt inkommensurabla. Att vara ett stridsmonster, att byta skepnad och röra sig i skuggorna, att hypnotisera folk, att kontrollera djur – dessa saker går ju liksom inte att placera på samma skala: De representerar olika koncept och skapar olika spelupplevelser.

Hur som helst tycker jag nog V5 gjorde ett misstag när de lät en välja mellan olika krafter på varje nivå av en disciplin. Inte minst skapade det en massa merarbete för mig som SL, eftersom det nu inte räckte att välja disciplinnivåer för SLPs, utan jag var tvungen att gå igenom listan över krafterna och välja för varje nivå.

Inom parentes: Något jag verkligen skulle önska ifall jag spelledde Vampire igen är mycket mer stöd från spelboken för att statta SLPs. Det skulle behövas tydliga regler för vilka stats man kan förvänta sig av en neonate, en ancilla, en elder osv, tillsammans med ordentliga listor över de vanligaste arketyperna man kan stöta på i spel. V5:s antagonistkapitel var högst undermåligt ur den synvinkeln.
Jag menar att när något blir tillräckligt enkelt så blir det väldigt lätt att se vad man ska göra för att "optimera" det och då känns det mindre kul att göra något annorlunda. Ett exempel som skulle kunna finnas är att om Presence är baserad på en specifik skill, säg Intimidate så blir det lite tråkigt att spela en social vampyr med presence men ha tyckt att leadership var mer passande och i princip vara hälften så bra som den andra spelaren som skaffade intimidate. Men om Presence mekanik är lite mer luddigt skriven så att olika saker är bra vid olika tillfällen så är det kul att spela båda karaktärerna eller karaktären som skaffat litegrann i båda eller whatever. Bra och dåliga val är såklart påverkade av fiktionen men om det finns force multipliers på vissa val och inte på andra så känns det inte alltid kul om någon annan gjort det optimala valet när du gjort det suboptimala valet. Detta kanske inte ens är med flit utan bara en effekt av rena storymässiga anledningar. Hursomhelst kan det vara bra men svårt som konstruktör att försöka undvika sådana situationer när man designar spel.

Edit: Och ja. Jag håller med om att olika förmågor inom många av disciplinerna mest var konstigt. Det uppmuntrade min maxing och gjorde krafterna mindre coola och mer speltekniska helt i onödan. Att tex Thaumaturgy funkar lite så är en sak men att man måste välja på vilket sätt man är superstark är bara konstigt och kan dessutom leda till märkliga protagonist toss moments.
 
Nu har jag inte spelat Vampire och bara sett tv-serien, men jag gillade alltid reflektionen som någon hade tidigt på forumet om varför Vampire blev populärt var för att klanerna var representationer av en tonårings olika mentala bilder. Den översexuella toreadoren, den vuxna ventruen, den reaktionäre gangreln, etc. Det passade för den tiden men det var också trettio år sedan.

Felet med remaken av The Crow var att de inte förde in karaktären i nutiden, utan försökte göra honom edgy istället för emo. Jag hade gärna sett honom baseras på vad som är i ropet nu för tiden: mental ohälsa. På samma sätt hade jag tyckt det varit intressant om vampyrklanderna moderniserats på samma sätt. ADHD-brujah, sociopat-ventrue, body dysphoria-nosferatu, etc. Inte att det ska vara uttryckligen utskrivet men att klanerna har dessa tendenser som också visar på hur de har svårigheter i det mänskliga samhället.

Återigen, kan inget om Requiem och liknande, men ville mest slänga in en tanke om moderniseringen.
Det här var IMHO ganska bra idéer för att inte ha spelat spelet. :)
 
För mig var det stämningen runt bordet (men inte nödvändigtvis att vi skulle vara vampyrer). Bäst var det medans man var omedveten om metaplotter och spelets egna ”lore” (myt).
 
För mig var det stämningen runt bordet (men inte nödvändigtvis att vi skulle vara vampyrer). Bäst var det medans man var omedveten om metaplotter och spelets egna ”lore” (myt).
Man är medveten om klanerna och generationer när man gjort karaktärer eller? Kanske till och med att Kain var den första vampyren. Det är det som är kärnan i loren. Som sagt det finns två lägen angående metaplotten. Den tidiga metaplotten var subtil. Man kunde se genom olika moduler hur olika elders var länkade med varandra och hade varit på samma plats vid samma tillfälle förut och kunde se att de förmodligen interagerat då men detta påverkade inte spelbordet utan var mest något som gjorde det kul för spelledaren som läste boken att hitta påskägg och bli belönad för att vara uppmärksam. Senare metaplot var skriven av folk som inte orkat läsa alla böckerna och hålla reda på den där subtila loren när de skapade vidare historier som var mindre nogranna och mer derivativa än det de var grundade på så de hade sönder hela settingen för att visa hur dumt det var med metaplot. Vilket det ju så klart var om det där är hur man definierar metaplot. :)
 
Inte som vi spelade. Det var mest upptäcka att vampyrer finns … och sen vad det innebär att vara en. Klaner, och bakgrundshistoria kom sen. Ursprung kom vi aldrig till.
Aight. Jag är nästan lite avundsjuk på att få en då "mint" upplevelse av spelet. Jag hade läst boken första gången vi spelade (kanske för att jag som alltid är spelledare större delen av tiden). Men även om ni inte läst loren och regelboken så var det ju förmodligen så att spelledaren hade det eller?
 
Aight. Jag är nästan lite avundsjuk på att få en då "mint" upplevelse av spelet. Jag hade läst boken första gången vi spelade (kanske för att jag som alltid är spelledare större delen av tiden). Men även om ni inte läst loren och regelboken så var det ju förmodligen så att spelledaren hade det eller?
Jovars så var det. Jag var ju inte med så mycket som de andra, men Martin spelledde det mesta när det kom till W:tM.
 
Back
Top