Mekanurg
Because if not I, who? If not now, when?
Så vacker att det gör ont i hjärtatTarkovskys film Stalker är bättre än bröderna Strugatskijs Picknick vid vägkanten .
Så vacker att det gör ont i hjärtatTarkovskys film Stalker är bättre än bröderna Strugatskijs Picknick vid vägkanten .
Och mycket roligare än Mel Gibsons omfilming av den.Life of Brian är bättre än Bibeln.
Ibland är saker och ting någonting dom inte verkar vara. MP-gänget ville försöka komma runt problemet genom att säga att det var någon annan men fick ändå bita i det sura äpplet. Irland och Norge förbjöd filmen exempelvis. Det är så otroligt mycket saker i filmen som är direkt hämtade från bibeln men framställt på bästa bisarra Monthy Python-stil. Min religionslärare älskade filmen och tvingade oss att se den varje termin under hela högstadiet. Han förklarade varför skämten var roliga genom att peka på avsnitt i bibeln, och jag insåg att Monthy Python har flera nivåer i sin humor: man kan skratta åt den för att det är så bisarrt eller så kan man skratta åt det för att man faktiskt förstår referensen bakom skämtet.
Jag har inget att tillföra själva frågan. Jag har både läst boken och sett filmen och gillade dem båda. Men jag kan inte säga att någon av dem är är så mycket bättre än den andra. Men anledningen till att jag jag överhuvudtaget svarar är att jag bara blir så jäkla glad av att någon nämner Dennis Lehane. Jag håller honom som den engelskspråkiga världens förnämsta nu levande deckarförfattare.Jag gillar ju Dennis Lehane men Gone, Baby, Gone blev avsevärt mycket bättre som film.
Vad gäller Lehane-filmatiseringar så måste man även nämna Mystic River. Det är en fullkomligt lysande film, väl värd de Oscar-statyetter den fick. Men den är trots det inte bättre än boken den bygger på. Det har gjorts ett flertal filmatiseringar av Lehanes böcker. Mig veterligen så är ingen dålig utan de flesta är till och med ganska bra. Men bara i något enstaka fall kan man hävda att filmatiseringen är bättre. Det säger en del om Lehane tycker jag.Jag har tyvärr inte läst boken, men vilket otrolig jävla film det är!
Vad gäller Lehane-filmatiseringar så måste man även nämna Mystic River. Det är en fullkomligt lysande film
Minns att jag läste den och tänkte jaha, vad är grejen. Kanske var den dock mer ovanlig för sin tid, en mer realistisk spionthriller när Bond och Mission I possible var paradigmet.Läste nyligen om The Spy who came in from the Cold, och minns filmen som bättre. Men evigheter sen jag såg den. Någon som minns? Gillar dock verkligen hela trilogin.
Det vete fan ändå. Så väldigt olika. Filmen är ju dötrist. Där jag sa det.Så vacker att det gör ont i hjärtat
Inte jag heller. Läste den för inte så länge sedan och kan minnas något i den stilen.Jag vet inte riktigt var du får det där med segrering eller polisstat från, för det är inte från Heinleins bok.
Kan starkt rekommendera hela den sviten!"Ett land i gryningen" stod oläst i min bokhylla i flera år, men gav bort den till mitt ex av någon anledning.
Är den baserad på något?Alien filmen![]()
Det sägs att den är baserad på Joseph Conrads "The nigger on the Narcissus". Värt att notera är att Conrad också gjort en bok med namnet "Nostromo".Är den baserad på något?
(Alltså, förutom att den lånat idéer från en massa olika tidigare science fiction)
Det är den jag tänkte på och jämförde med.Sedan har Alan Dean Foster gjort en bok på Alien, men jag tror den är gjord efter filmen, som ett rent beställningsjob.
Jag tror den bara är en "bokifiering" av filmen, för att casha in mer på filmen. Har den uppe i bokhyllan någonstans.Det är den jag tänkte på och jämförde med.
Såg ju den fantastiska filmen först vilket påverkar tyckandet![]()
Den ska vara baserad på orginalmanuset och innehåller någon struken scen som aldrig kom med i filmen. Har dock inte läst den själv.Jag tror den bara är en "bokifiering" av filmen, för att casha in mer på filmen. Har den uppe i bokhyllan någonstans.